Permalänk
Medlem

Telia 24Mbit 1300m till station

Hej,

Nyligen kollade jag med Telia hur långt det var till min telefonstation. Tydligen är det 1300m till stationen men jag synkar ändå inte i vad jag tycker borde vara optimala hastigheten för det avståndet. Kanske lite naivt att tro att den borde synka närmare 20/24, men det är ju inte precis dåliga värden.

Modulation : ADSL_2plus Annex Mode : Annex A Max Tx Power : -38 dBm/Hz Item Downstream Upstream Unit SNR Margin 8 8 dB Line Attenuation 18 8 dB Data Rate 16403 1147 kbps

Är det en dålig ledning jag har till huset eller kan det vara något fel hos Telia?

Permalänk
Medlem

ca 16Mbit ner och 1Mbit upp? Standard värde, inget fel på det. Man kan ringa till telia och be dem höja syncen dock på egen risk då ditt internet kan bli ostabilt.

Hade nog dock rekommenderat att du skaffar telia 30Mbit tjänsten! Då lär du få lite mer fart i den trötta teleledningen.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

ca 16Mbit ner och 1Mbit upp? Standard värde, inget fel på det. Man kan ringa till telia och be dem höja syncen dock på egen risk då ditt internet kan bli ostabilt.

Hade nog dock rekommenderat att du skaffar telia 30Mbit tjänsten! Då lär du få lite mer fart i den trötta teleledningen.

Förmodligen ligger han redan på en 24Mbits profil om han inte har ringt in och ändrat det pga instabilitet. Den klarar helt enkelt inte av att koppla upp sig högre.

TS har dock bara Annex A och det begränsar ju hans upstream.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo, kolla på vdsl eller ett adsl modem med annex m stöd så kan det kanske bli snabbare, vad är det för modem inkopplat idag?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Hej,

Nyligen kollade jag med Telia hur långt det var till min telefonstation. Tydligen är det 1300m till stationen men jag synkar ändå inte i vad jag tycker borde vara optimala hastigheten för det avståndet. Kanske lite naivt att tro att den borde synka närmare 20/24, men det är ju inte precis dåliga värden.

Modulation : ADSL_2plus Annex Mode : Annex A Max Tx Power : -38 dBm/Hz Item Downstream Upstream Unit SNR Margin 8 8 dB Line Attenuation 18 8 dB Data Rate 16403 1147 kbps

Är det en dålig ledning jag har till huset eller kan det vara något fel hos Telia?

Huh klaga inte:)
Bor mindre än 100 meter ifrån våran station fast kabeln är lite mera än 3 km lång =/

Permalänk
Medlem

Pratade med telia idag och de ville inte byte min synk profil. De ville inte heller flytta mig till en annan port bara för att prova. Sätter jag på annex M så blir downloaded sämre. Kanske är det bara så att jag har dålig ledning hem.