Asus rampage 3 extreme hittar inte minnet?

Permalänk
Medlem

Asus rampage 3 extreme hittar inte minnet?

Har ett Asus rampage 3 extreme som inte hittar de 12 gb minne som sitter där. Eller det kanske är windows som inte hittar för windows 7 hittar 4gb medan cpu-z hittar de 12 gb som finns. Någon som har något tips till en förlorad själ? (Minnet jag köpt är Corsair vengence 1600Mhz 3st4gb stickor)

Lite off topic men köpte mig en SSD disc och testade om den funkade med HD Tune pro och den varnade att tempen låg på 128grader..... men känner man på discen så känns den inte alls varm. Snarare att den är runt 20 grader.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Resetat moderkortets bios/cmos? Kollat så att alla platser och ramstickor funkar var för sig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hoppas att du kör windows 7 64bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har ett Asus rampage 3 extreme som inte hittar de 12 gb minne som sitter där. Eller det kanske är windows som inte hittar för windows 7 hittar 4gb medan cpu-z hittar de 12 gb som finns. Någon som har något tips till en förlorad själ? (Minnet jag köpt är Corsair vengence 1600Mhz 3st4gb stickor)

Lite off topic men köpte mig en SSD disc och testade om den funkade med HD Tune pro och den varnade att tempen låg på 128grader..... men känner man på discen så känns den inte alls varm. Snarare att den är runt 20 grader.

Här är något om att allt minne inte hittas. Dock inte samma moderkort men samma chipset(X58).
http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=P6X58D+...

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ursäkta dröjesmålet, självklart kör jag 64bitars W7. Men alla ramstickor borde väl funka om man ser dem i CPU-z eller har jag fel?

Ska kika upp länken seville57 och få se om man får upp stickorna även i W7.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har fått en bugg med mitt Rampage 3 Formula.
Moderkortet hittar inte alltid minnet när den skall boota. En röd lampa är tänd för "DRAM" och jag antar att det indikerar på att det är fel när man startar upp den. Jag installerade en uppdatering där man kunde välja "memory recheck" och nu funkar det som det skall.
Sitter också med 12 gig fast corsair 1600 mhz.
Allt har fungerat hur bra som helst i ett halvår, men jag har börjat stänga av datorn på nätterna eftersom att jag har en server som sköter det denna datorn gjorde innan jag satte upp den, och det var efter att jag började stänga av den som problemet uppstod.
Man skall stänga av datorn så lite man kan ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Började flytta runt minnena och helt plötsligt funkade datorn inte alls. Pillade runt lite mer med minnena och vips fungerade alla minnen...... fattar inte varför den helt plötsligt hittade minnena. Tack för hjälpen iaf, sweclockers är guld när man får fel på datorn

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.