Permalänk

The system has halted.

Hejsan, jag är inte den bästa på datorer så jag är väldigt tacksam för all hjälp.

Det är så att den senaste månaden så har min dator kraschat. Det har blivit allt mer frekvent på senaste tiden.

Helt plötsligt blir skärmen blå och det står saker över större delen av skärmen. Jag hinner tyvärr aldrig läsa vad som står eftersom datorn stängs sedan av en kvick stund senare. Detta kan hände upp till 1 gång/timmen. Förut så tog det faktiskt bara 6 minuter till en krasch efter den förra, men så snabbt brukar det inte gå.

För ungefär 15 minuter sedan så blev det blått igen men denna gång så stog det bara tre rader, jag skulle ha läst och memorerat det korrekt, för den stängdes denna gång inte av sig själv.

Men jag vet att stog något med:

"Please contact your hardware provider

The system has halted

__________________________"

Jag kommer dock inte alls vad som stog på understa raden.

Jag har också skannat hela datorn minst 10 gånger med AVG. Inga virus hittade.

Jag kör windows 7, kört det i mer än ett år, aldrig haft problem. Datorn är ungefär 3,5 år gammal.

Ibland så fryser datorn bara också, ingen blå skärm eller något.

Jag kan tyvärr inte hitta min Windows 7 skiva så jag har inte testat att formatera och tyvärr ligger systemet på samma hårddisk som jag sparar saker på, för jag är lat =/.

Ifall du inte är trött på att läsa så har jag ett annat litet problem som inte hör till detta.

Ibland så slutar min skärm helt plötsligt att få kontakt med datorn, så den står och letar efter kontakt alltså:

"Analog, Digital, Analog, Digital" osv.

Det började ett tag efter att jag började använda DVI-kabel istället för VGA, men jag bytte till VGA igen för några dagar sedan och det händer samma sak ibland. Detta problem uppstod dock ganska långt innan mitt problem som jag beskrev först.

Skärmen jag har är någon Samsung T220. Jag har haft skärmen i ca 2 år kanske, men det var bara de senaste månaderna detta problem uppstått.

Ifall skärmen förlorar kontakt så funkar det inte ens alltid att dra ur och in alla kontakter som är relaterade till den och datorn. Inte heller alltid att starta om datorn, och ibland (tror jag) funkar det att stänga av nätagget.

Tack så himla mycket på förhand för allt hjälp!

- Oskar

Permalänk
Medlem

Kolla i C:\Windows\MiniDump om du har lite filer där, har du det så rara ihop de 5-10 senaste och skicka upp på nån fildelningsite t.ex rapidshare, megaupload etc så kan folk ta en titt på det är som händer (dessa är sammanställningar av dina Bluescreens)

Skriv också upp i tråden vad du har för märke och modell på CPU, moderkort, grafikkort, minnen, nätagg, hårddiskar och optiska enheter.

Edit: och båda problemen du har kan vara relaterade, utan att veta mer skulle jag gissa på att grafikkortet eller nätagget står för båda problemen men om du fixar det som jag skrivit innan kan vi hjälpa dig lite bättre

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara ett värme problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Kan ju också vara ett värme problem?

Kan vara, dock med tanke på "Ibland så slutar min skärm helt plötsligt att få kontakt med datorn, så den står och letar efter kontakt alltså:
"Analog, Digital, Analog, Digital" osv." så tror jag personligen mer på nätagg eller grafikkort

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Kolla i C:\Windows\MiniDump om du har lite filer där, har du det så rara ihop de 5-10 senaste och skicka upp på nån fildelningsite t.ex rapidshare, megaupload etc så kan folk ta en titt på det är som händer (dessa är sammanställningar av dina Bluescreens)

Skriv också upp i tråden vad du har för märke och modell på CPU, moderkort, grafikkort, minnen, nätagg, hårddiskar och optiska enheter.

Edit: och båda problemen du har kan vara relaterade, utan att veta mer skulle jag gissa på att grafikkortet eller nätagget står för båda problemen men om du fixar det som jag skrivit innan kan vi hjälpa dig lite bättre

Jag tog alla filer som låg i MiniDump, det var 15 stycken. Tror dock inte att de är i ordning(datum) för jag råkade flytta dem ^^.

https://rapidshare.com/files/3863847071/oskarsminidump.rar

Här är också all information från Dxdiag ifall det hjälper:

https://rapidshare.com/files/1467960845/DxDiag.txt

Okej så jag använde AIDA64 för att se namn på saker. Jag visste dock inte vilka detaljer som var de viktiga så jag kanske skriver lite onödiga saker på vissa hårdvaror, sorry!

Moderkort:

ID för moderkort: 01/15/2008-RS690-SB600-6A669E19C-00

Moderkortsnamn: ECS AMD690VM-FMH

Egenskaper för minnesbuss:

Busstyp: Dual DDR2 SDRAM

Bussbredd: 128-bit

Realtidsklocka: 333 MHz (DDR)

Effektiv klocka: 667 MHz

Egenskaper för CPU:

CPU-typ: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2600 MHz (13 x 200) 5000+

GPU:

CPU-typ: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2600 MHz (13 x 200) 5000+

Minnesstorlek: 512 MB

GPU klockhastighet (Geometric Domain): 540 MHz (ursprunglig: 540 MHz)

GPU klockhastighet (Shader Domain): 1188 MHz (ursprunglig: 1188 MHz)

Denna kommande informationen är tagen från WinAudit:

------------------------------------------------------------------
| Item | Value |
------------------------------------------------------------------
| Disk Number | 1 |
| Capacity | 476937MB |
| Disk Type | Fixed hard disk media |
| Manufacturer | Western Digital |
| Model | WDC WD5000AAKS-07YGA0 ATA Device |
| Serial Number | 2020202057202d44435753413438393635303436 |
| Firmware Revision | |
| Controller Rank | Primary |
| Master/Slave | Master |
| Total Cylinders | 64601 |
| Total Heads | 240 |
| Sectors Per Track | 63 |
| Buffer Size | |
| SMART Supported | |
| SMART Enabled | |
| SMART Self Test | |
------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Vad för nätagg jag har kan jag dock inte hitta, några förslag om hur? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Vad för nätagg jag har kan jag dock inte hitta, några förslag om hur? =/

Detta måste du kolla fysiskt på själva nätagget, antingen om det står på baksidan eller om du måste öppna upp datorn och läsa på vad det står där.
Och det kan vara bra om du gör det då de övriga komponenterna i datorn vanligtvis inte självdör utan orsak (dåligt nätagg, åska mm)

Har bara snabbkollat igenom dina dumpar än så länge men ska kolla igenom de lite mer noga senare idag när jag har mer tid.
Du skulle under tiden kunna köra memtest www.memtest.org i några timmar för att utesluta eller bekräfta minnesfel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Detta måste du kolla fysiskt på själva nätagget, antingen om det står på baksidan eller om du måste öppna upp datorn och läsa på vad det står där.
Och det kan vara bra om du gör det då de övriga komponenterna i datorn vanligtvis inte självdör utan orsak (dåligt nätagg, åska mm)

Har bara snabbkollat igenom dina dumpar än så länge men ska kolla igenom de lite mer noga senare idag när jag har mer tid.
Du skulle under tiden kunna köra memtest www.memtest.org i några timmar för att utesluta eller bekräfta minnesfel.

Jag öppnade datorn och det stog

Model NO: fsp400-60hln

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Detta måste du kolla fysiskt på själva nätagget, antingen om det står på baksidan eller om du måste öppna upp datorn och läsa på vad det står där.
Och det kan vara bra om du gör det då de övriga komponenterna i datorn vanligtvis inte självdör utan orsak (dåligt nätagg, åska mm)

Har bara snabbkollat igenom dina dumpar än så länge men ska kolla igenom de lite mer noga senare idag när jag har mer tid.
Du skulle under tiden kunna köra memtest www.memtest.org i några timmar för att utesluta eller bekräfta minnesfel.

Angående Nemtest, vilket ska man ladda ner, och hur kör man det osv?

Permalänk

har du ingen kompis som har en w7-skiva du kan låna då?