Allt försvinner på hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

Allt försvinner på hårddisken

Nu är det den andra gången jag får detta problem.

För ett tag sedan köpte jag en ny hårddisk, en WD 120 GB 8 mb cache. Jag stoppade in den i datorn och allt funkade superbra.

Men nu helt plötsligt när jag startade datorn så var alla partitioner på hårddisken borta. Jag trodde att det bara var något konstigt fel, så jag stängde av datorn. Jag kontrollerade att alla sladdar var i och satt sedan på datorn igen. Dock hjälpte det inte. Jag kunde fortfarande inte komma in på hårddisken.

Sedan gick jag till Diskhanteraren under Datorhateraren. Där står det att hårddisken inte är allokerad.

Så tydligen har allt bara försvunnit från min hårddisk? Som jag sa så har jag haft detta problem förut en gång. Då formaterade jag och det funkade igen (i ungefär 1 månad till), tills den idag gick sönder.

Jag använder hårddisken för att flytta filer mellan ett par datorer, så jag brukar flytta runt den (i en hårddiskhållare från biltema) nästan varje dag. Kan det vara det som har orsakat detta? Jag är dock självklart försiktig med hårddisken när jag förflyttar den.

Är datorn (där hårddisken sitter oftast) för gammal för att kunna hantera hårddisken? BIOS hittar inte hårddisken, men windows gör det så jag antar att det skall fungera? Jag har letat efter BIOS-uppdateringar, men inte hittat några.

Vad skall jag göra? Är det fel på hårddisken, eller tål den bara inte att bli förflyttad sådär ofta? Jag kan tillägga att hårddisken fungerade utmärkt i skolan, men 5 min senare när jag testade den hemma så funkade det inte.

Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

kan säga så här,minsta lilla berörning utav skivan inne i HDD kan leda till antagligen krash lr att den blir kaputt.......sen så e d deffinitivt inge bra att hålla på att flytta HDD för mycke,mycke kan gå sönder inne i HDD fastän du e så försiktig,den e ömtåligare än va du tror...

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem

Okey, inte det jag ville höra, men det får helt enkelt vara slutflyttat med hårddisken nu då.

EDIT: Förrästen, kan det vara så att hårddisken nu är trasig för alltid? Eller är det lugnt så länge man bara inte flyttar på den?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

jadu,eftersom nu din HDD hittar BIOS så kan d inte vara en krash som din HDD har utsatt sej för,men om ja va du så skulle ja för d första tat lugnt me flyttandet å för d andra få HDD din kollad(skicka in den lr använd garantin).....ja tror knappast den e förstörd,än finns d nog hopp=)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Om du nu behöver en HD som tål att flyttas så kanske du ska kolla på en som sitter i en bärbar, nu finns det tydligen 80GB. Visst det blir väldigt dyrt men om behovet finns....
Bara ett litet tips.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1