Grafikkortsutbyte - Får ett sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/14409-point-of-view-lanserar...

Där har du minne så det räcker....

*skämt*

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

1. Ett likvärdigt innebär inte likvärdigt-med-kortet-du-köpte, utan likvärdigt med ett använt kort. De har alltså rätt att ge dig ett begagnat kort, om de vill.

2. Ett likvärdigt innebär inte att det måste ha samma specifikationer. Ett bättre kort med mindre minne är likvärdigt (notera att likvärdigt EJ betyder "lika värden" utan "lika värde"). Du kan alltså bara hävda att det är orättvist om ditt kort i nypris borde kosta mer än det andra i nypris, vilket inte stämmer.
Anledningen till att det finns olika kort, är att alla kort har olika specifikationer. Annars skulle det vara samma kort. Ett likvärdigt kort (givet att kortet du köpte ej finns i lager), kommer alltså vara sämre på något, och bättre på något. Precis som kortet som inet har valt ut.

3. Du har inte rätt att kräva att kortet ska repareras om de inte har goda möjligheter att göra just detta. I de fall där ett kort bedöms för dyrt eller för svårt att reparera, så har leverantör rätt att ersätta kort med valfritt kort med samma prestanda. Det gör inet i detta fall.

4. Det sista du kan göra är att häva köpet. Då får du tillbaka pengarna du betalade för varan, minus ett s.k. nyttoavdrag. Nyttoavdraget speglar din användning av grafikkortet. Fick du kortet på posten igår, får du alltså alla pengar tillbaka om du inte kunde få ett likvärdigt kort. Fick du det för ett år sen, så kan du räkna med betydligt större avdrag.
DETTA KAN DU ENDAST GÖRA OM SÄLJAREN BEDÖMS SOM OLÄMPLIG ATT TILLHANDAHÅLLA ETT LIKVÄRDIGT KORT

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------
Pfft, eller hur som att du skulle menat nån annan:p

Det där sista funderade jag också över och tänkte precis också undra vad skillnaden skulle innebära mer än att gtas mätare får fnatt och drar upp inställningarna per automatik vilket det verkar göra enligt alla trådar och man måste ändra lite för att göra custom inställningar

Ja, kanske det. ^^

Skrivet av Extrakebab:

Troll eller? kunde inte maxa gta 4 har 1gb på grafik korten, hur kan du dra up allt med 1 gb grafik kort?.

http://i54.tinypic.com/aubam9.jpg

Om du använder 1074mb med 1080p som upplösning och drawdistance @ 65, är det väl inte orimligt (kanske även väldigt rimligt!) att TS kan behöva 1211mb med 1200p i upplösning och maxad draw distance? Right?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

den lilla skillnaden är inte stor.
om du nu vägrar att ta ett kort som är lite bättre än det du hade innan så kan väll
lika gärna bara ta pengarna och köpa ett annat kort med hur mkt minne du vill.
du tjänar inget på att inte lyssna på folk som försöker hjälpa dig...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan inte fråga om du kan få ett 6950 med 2GB ram?

Vill ej ha ett ATI kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamin-daemon:

Hur mycket gav du för kortet och hur gammalt är det?

Gav 2899:- för kortet, är 1 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Det kräver exakt 1211mb minne står det in-game, använder 1920x1200 upplösning.

grafikkortet har även reverserad plats på internminnena. så du har mer än 1gb användbart minne dock går det inte riktigt lika snabbt att skriva till

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaggy94:

Ett gtx 470 har inte 2gb så det där är antagligen inte ditt grafikkort.

Hur skall jag kunna testa med mitt grafikkort som Inet har? Testade på min laptop som har 3gb grafikminne, men den hittar bara 2gb av dessa för det är max vad GTA är gjort för

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Häv köpet.

Då ska du ha tillbaka de pengar du betalade för ditt grafikkort, inte vad ett 560ti kostar idag. Stå på dig då det är uppenbart att ett 560 ti 1 gb inte är tillräckligt bra för dina behov då du behöver ett grafikkort med mer minne.

Kolla in: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

har du sagt till inet att ett 560 inte fyller dinna krav??

Japp!

Skrivet av fermia:

jag skulle tagit 560Ti kortet utan att klaga.Kallare och mindre strömkrävande och något snabbare..fjuttiga 280mb gör knappast nån skillnad

Utan dom "fjuttiga" 280mb så kan jag ju inte ha GTA på max, vilket jag köpte kortet för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

den lilla skillnaden är inte stor.
om du nu vägrar att ta ett kort som är lite bättre än det du hade innan så kan väll
lika gärna bara ta pengarna och köpa ett annat kort med hur mkt minne du vill.
du tjänar inget på att inte lyssna på folk som försöker hjälpa dig...

Jag har inga pengar till att köpa ett nytt kort, om jag fick välja skulle jag få tillbaka ett exakt likadant kort som jag hade innan, det var jag mer än nöjd med!
Men eftersom det inte går vill jag ju ha ett lika bra eller bättre, men eftersom det är mindre minne på det nya är det inte lika bra eller bättre ur min synvinkel.
(Eftersom jag vill ha 1280mb minne, det är den största anledningen till att jag köpte just det kortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Dock så borde du väl ändå ha lite förståelse för han situation, att folk säger saker som lägg till pengar (går ej då han ej har några nu) eller att det bara är 200mb skillnad (som tydligen ska vara ganska avgörande) hjälper ju inte ett dugg, att sen vissa (säger inga namn nu) nästan rent av hånar TS tycker jag bara är patetiskt.

Ang inet-tråden så tipsade jag ju om det, företag har en tendens att bli lite mer medgörliga när saker blir offentliga...

Tack för tipset, kan ta och skriva ett inlägg där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Japp!

Utan dom "fjuttiga" 280mb så kan jag ju inte ha GTA på max, vilket jag köpte kortet för.

mitt tips är att ta ett 6950 på 2gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska gå att ta bort spärren med minne i GTA IV om jag inte minns fel. Den verkar vara rätt mycket bluff ändå.

Edit: Hittade en länk http://www.thegtaplace.com/forums/topic/20760-how-to-bypass-g...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thareh:

Tack för tipset, kan ta och skriva ett inlägg där!

Du kör väll inte på högsta AA och AF ? Det äter en massa minne och man ser ingen skillnad mellan x8 och x32 t.ex.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thareh:

Gav 2899:- för kortet, är 1 år gammalt.

Exakt ett år? Det är ganska viktigt att veta om det är 11 eller 13 mdr gammalt.

Köparens rättigheter:

När det är fel på varan har köparen rätt till någon av följande åtgärder

• Avhjälpande – reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid. Skälig tid innebär oftast ett par dagar. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar längre tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation.
• Omleverans – köparen får en ny, likvärdig vara utan kostnad. Tänk på att även reavaror omfattas. Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad.
• Prisavdrag – köparen får en ersättning som motsvarar skillnaden av en ny, felfri varas värde och den felaktiga varans värde.
• Hävning – köpet går tillbaka. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan. Köparen har samtidigt rätt till ränta på pengarna säljaren betalar tillbaka. Räntan ska räknas från dagen då betalningen gjordes. För hävning krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen.

Nyttoavdraget är lite svårt att beräkna, men jag tycker inte de borde dra av mer än 15-20%. 35% är iaf alldeles för mycket (om kortet är 12 mdr gammalt). Ifall du väljer pengarna kan du köpa ett nytt 470 för 1599:- här:
http://www.dustinhome.se/zotac-geforce-gtx-470-amp!-1280mb-pc...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har suttit och läst igenom allt nu och har kommit fram till att jag håller med "Thareh" Köper man ett grafikkort för 2899:- som har prestandan man vill ha och SKA ha så ska man SJÄLVKLART få ett exakt likadant eller bättre, jag som kunsument skulle f*n då inte nöja mig med ett 560TI... även fast det var ynka bättre! Vill han ha 1280 i minne så finns det många alternativ, t.ex 570 eller andra! Jag satt själv i den sitsen, fast mitt grafikkort (Ati Radeon Hd 5870) var trasigt redan från början så jag skicka in det på RMA för att sedan få reda på att jag skulle få ett 6870!? Jag hade en väldigt lång konversation med Komplett om att jag "visste" att 5870 var både dyrare och hade bättre prestanda. Men Komplett gav sig inte, utan de sa att jag vart tvungen att ta hem kortet och testa så det gjorde jag men beslöt att jag skulle ha mitt 5870 för man betalar ju inte ca 3200 kr för ett 5870 när ett 6870 bara kostade 2400 - 2500 kr eller mindre just då?

Det jag vill komma till är att du ska begära ett exakt likadant kort eller bättre så ett GTX 560 ska du inte tacka ja till! Det var allt för mig >.<

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Har suttit och läst igenom allt nu och har kommit fram till att jag håller med "Thareh" Köper man ett grafikkort för 2899:- som har prestandan man vill ha och SKA ha så ska man SJÄLVKLART få ett exakt likadant eller bättre, jag som kunsument skulle f*n då inte nöja mig med ett 560TI... även fast det var ynka bättre! Vill han ha 1280 i minne så finns det många alternativ, t.ex 570 eller andra! Jag satt själv i den sitsen, fast mitt grafikkort (Ati Radeon Hd 5870) var trasigt redan från början så jag skicka in det på RMA för att sedan få reda på att jag skulle få ett 6870!? Jag hade en väldigt lång konversation med Komplett om att jag "visste" att 5870 var både dyrare och hade bättre prestanda. Men Komplett gav sig inte, utan de sa att jag vart tvungen att ta hem kortet och testa så det gjorde jag men beslöt att jag skulle ha mitt 5870 för man betalar ju inte ca 3200 kr för ett 5870 när ett 6870 bara kostade 2400 - 2500 kr eller mindre just då?

Det jag vill komma till är att du ska begära ett exakt likadant kort eller bättre så ett GTX 560 ska du inte tacka ja till! Det var allt för mig >.<

Tack!

Permalänk
Medlem

Np annars så kan du göra som screamin-daemon sa, ta pengarna och skaffa ett nytt 470 om erbjudandet fortfarande gäller

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Np annars så kan du göra som screamin-daemon sa, ta pengarna och skaffa ett nytt 470 om erbjudandet fortfarande gäller

Jag tog och gjorde det, så nu är mitt nya grafikkort på väg!
Måste bara säga att alla gånger jag har haft att göra med Inet har allt gått som på räls, men denna gången blev jag riktigt dåligt bemött tyvärr.
Tack screamin-daemon för tipset och tack för alla bra svar, ciao!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Jo, men kör du med samma inställningar då som trådskaparen?
Jag menar med samma effekter och så vidare?

Drar allt på Max utom AA- då över 8 ger ytterst liten skillnad enligt mig.
Kan vara därför.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Kan maxxa GTA IV med 5770 i CF. Dvs 1024MB.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kan maxxa GTA IV med 5770 i CF. Dvs 1024MB.

Med upplösningen 1920x1200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Med upplösningen 1920x1200?

Ja. Sen antalet FPS är en annan fråga. Men tveksamt att TS tidigare GPU maxxade på den upplösningen med superb FPS.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ja. Sen antalet FPS är en annan fråga. Men tveksamt att TS tidigare GPU maxxade på den upplösningen med superb FPS.

Det är jag som är trådskaparen, och jag maxade spelet på högsta inställningarna med runt 50 fps hela tiden (vissa ställen är värre än andra).
Jag pratar om senaste expansionen till GTA (Ballad of gay tony) som jag skrev i någon tidigare post, är det samma som du använder?
För när jag skruvar upp allt på max där så visar mätaren som sagt 1211mb, och då kan vissa områden som är mer krävande bli utan texturer osv om man bara har 1gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thareh:

Gav 2899:- för kortet, är 1 år gammalt.

1år gammalt = knappt värt 1200spänn så Inets erbjudande är generöst. Sluta vara som en girig barnunge

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Trevligt. Du väljer att ta ett sämre kort bara på grund av att du inte kan maxa alla inställningar i något skitspel som redan är så dåligt optimerat? Är det så viktigt för dig att få de där "extra detaljerna" i spelet?

Det går även att gå runt VRAM gränserna, som någon annan länkade en tråd till tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Trevligt. Du väljer att ta ett sämre kort bara på grund av att du inte kan maxa alla inställningar i något skitspel som redan är så dåligt optimerat? Är det så viktigt för dig att få de där "extra detaljerna" i spelet?

Det går även att gå runt VRAM gränserna, som någon annan länkade en tråd till tidigare.

trevligt. du väljer att kommentera när du ändå inte har något konstruktivt att säga.
ts du tog väl pengarna och köpte det där 470 som var på erbjudande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den mätaren berättar EJ vad som krävs...... Den berättar vad den KAN använda. I första står det 1211Mb, det är va som KOMMER att användas. Det andra är hur mycket som finns totalt vram+system resurser.... Läs på innan du låser fast dig på sånt... Hade ett GTX260 innan och kunde köra 1920*1200 på det. Som andra sagt är det otroligt CPU krävande

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

Jag tycker att TS ska få ett grafkkort med 1280MB V-Ram.
För jag har problem att köra Metro 2033 med högre inställningar eftersom V-Ram tar slut när jag höjer grafiken. Och jag har 1GB V-Ram, Metro 2033 använder betydligt mer än 1GB V-Ram när man höjer grafiken tillsammans med en 1920x1200 skärm, även med en 1920x1080 skärm så kommer din V-Ram ta slut i Metro 2033 när man höjer grafiken, det är lite bättre med en 1080p skärm men det är bevisat att 1GB V-Ram fortfarande inte räcker.

TS kommer alltså bli begränsad om han får ett kort med 1GB V-Ram. Du kanske kan vända dig direkt till tillverkaren av ditt grafikkort? Dom kanske har något kort kvar i sitt lager.