Grafikdrivrutiner vill inte installera sig ? - Geforce 560ti

Permalänk

Grafikdrivrutiner vill inte installera sig ? - Geforce 560ti

Tjena.

Har precis köpt och pluggat in ett Gainward Geforce 560ti 2GB Phantom i mitt system. När jag ska starta Nvidias mjukvara för att installera nya drivisar så avbryts den mitt i installationen och bara hoppar till en ruta där det står en lista på alla drivrutiner som INTE installerades, jag har sedan inget annat alternativ än att bara trycka på "stäng".
Vill ni ha en skärmdump på de så säg till.

Ska jag kanske köra drivercleaner och sedan installera dom ? Eller ska jag prova med den medföljande skivan från Gainward ? Man vill ju ändå ha dom senaste drivisarna.

Tack på förhand!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Är nog en idé att rensa de gamla drivrutinerna först, ja

Permalänk

Verkar som att driver sweeper inte finns längre. Har någon något bra tips på vilket program man kan använda för det ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Inte så svårt att använda google..

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

"Attention - Guru3D Driver Sweeper has been discontinued as such you will not find any download links here any longer."

Så står det på deras sida och då antar jag att det blir svårt att hitta en länk där.

Men ibland är det tydligen svårt att läsa..

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Nu har jag dock löst problemet med drivrutinerna, men när jag kör igång spel så hoppar kortet upp i temperaturer som 95 grader (!).
Hur är detta möjligt? Jag har ingen monsterkylning i chassit men där är ändå ett visst luftflöde. CPU ligger på runt 40-50, hårddiskar på mellan 35-40 osv.

Hela meningen med Phantom serien sägs ju vara att den ska ha bra kylning? :/
Kortet hoppar direkt från typ 55 grader till typ 85 när jag kollar temps i Speedfan och fläkten drar igång som fan. :S

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Nu har jag dock löst problemet med drivrutinerna, men när jag kör igång spel så hoppar kortet upp i temperaturer som 95 grader (!).
Hur är detta möjligt? Jag har ingen monsterkylning i chassit men där är ändå ett visst luftflöde. CPU ligger på runt 40-50, hårddiskar på mellan 35-40 osv.

Hela meningen med Phantom serien sägs ju vara att den ska ha bra kylning? :/
Kortet hoppar direkt från typ 55 grader till typ 85 när jag kollar temps i Speedfan och fläkten drar igång som fan. :S

Använd inte speedfan, ladda ner msi afterburner och kolla istället

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Nu har jag dock löst problemet med drivrutinerna, men när jag kör igång spel så hoppar kortet upp i temperaturer som 95 grader (!).
Hur är detta möjligt? Jag har ingen monsterkylning i chassit men där är ändå ett visst luftflöde. CPU ligger på runt 40-50, hårddiskar på mellan 35-40 osv.

Hela meningen med Phantom serien sägs ju vara att den ska ha bra kylning? :/
Kortet hoppar direkt från typ 55 grader till typ 85 när jag kollar temps i Speedfan och fläkten drar igång som fan. :S

35-40c på diskarna låter lite väl varmt, mina ligger på 23c i normal rumstemp. cpu låter okej, men graffet går också lite väl varmt, hur har du det med fläktar i chassit?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

35-40 är varmt, men sålänge dom inte överstiger det så ska de inte vara några problem. Visst, livsstiden kan kortas osv osv. Jag har ett NZXT Hush chassi, en 120mm blåser in luft på hårddiskarna samtidigt som de ska kyla grafikkortet lite. Sen har jag en 120mm där bak som blåser ut. Detta chassit är ganska litet och har bara 2 120mm, det har inte plats för fler. DOCK har mitt förra GTX 260 som var större och ska ha "sämre" kylning klarat sig bra här med temps på typ 55 i idle och 75-80 i load vilket jag accepterar.

Jag skulle kunna byta chassi men kortet i sig ska ju kunna kyla sig själv lite bättre, de låter lite väl konstigt att de springer upp i 95 grader utan att den "stora striden" ens har börjat. Då låter det mer för mig som om det är kortet, och jag har precis satt in det så jag tror knappast det skulle kunnat fastna något damm i det.

Zcorc: Använder HW Monitor nu och får samma temps. 90 grader efter typ 5 min i Battlefield BC2...suck. -.-

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

35-40c på diskarna låter lite väl varmt, mina ligger på 23c i normal rumstemp. cpu låter okej, men graffet går också lite väl varmt, hur har du det med fläktar i chassit?

Nej, jag håller inte med om att 35-40 är varmt för en hårddisk, det är fullt dugligt. 23 är snarare väldigt lite.
Har du testat med öppet chassi, ta bort sidopanelen och sett hur det blir då ?

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk

Jepp, jag kör så just nu.
Nu ringde jag komplett och dom ville att jag skulle RMA:a det. Dock hatar jag sånt så jag testade att ta ut kortet och använda en blåsare för att se om något damm fastnat där. När jag sen satte in det i systemet var det nere på typ 40 i idle. Men efter ett tag i Battlefield, typ 15 min så är det uppe i 85 grader igen. Tempen verkar hoppa lite hur den vill, ena sekunden är den på 68, sen 75, sen 85, och sen tillbaka igen. Nu har jag minimerat spelet och skriver på SweC, men då verkar fläkten gå igång och tempen ligger på typ 85-87 grader. När jag sedan hoppar in i spelet igen går den ner till 75 och pendlar upp och ner mellan 65-90.

Kanske dags att RMA:a ändå ? Den verkar leva sitt eget liv.
Fin kvalité!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

ang disk temps. 23 grader lät alldeles för kallt, Diskar är tillverkade för att fungera som bäst runt just 35-40 grader.
Google gjorde en gigantisk undersökning o där kunde man se grafer på att diskar oftare gick sönder just vid för svala temps o självklart höga temps.

Ang grafikkortet så låter en RMA lämpligt. Kan va att kylaren inte sitter som den ska.
Har själv varit med om kort (ti4200) som gick stekhett. Tittade man från sidan kunde man se att halva gpun inte hade kontakt med varken pasta eller kylare
Grafikkort hade inte så mycket komponenter på sig på den tiden så man kunde se mer då

Permalänk
Medlem

Jupp, låter faktiskt som du får skicka tillbaka den. Det verkar väldigt egendomligt som du beskriver det.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk

Yes, det är ivägskickat nu.

NinTrance: Nu när du nämner det så verkade det som att hela partiet med kylaren och heatpipsen satt ganska löst ovan själva kortet. Den verkar inte få 100 % kontakt och kanske är det de som är problemet...? Jaja, jag hoppas bara på att nästa funkar bra.

Tack för hjälpen alla.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |