Permalänk
Medlem

Få andra minneskort i mobilen än ett?

Tja alla, har funderat en längre period på en sak, skulle det vara möjligt att ta ett Pro Duo minneskort och löda fast dens "connections" (guld sakerna som finns på den) fast i ett vi säger Micro SD, detta borde fungera på något sätt eftersom det finns ju adapter t.ex Micro SD to Pro Duo etc.

bör ju väl fungera?
Fundering är alltså

så att jag har Micro i mobilen men informationen kommer från Pro Duo, diock är inte bilden nu exakt eftersom jag tror att båa minneskorten har lika många guld saker? :S
Alltså, detta är inte OMÖJLIGT att göra, pga de finns ju adapters som gör detta jobb men svårt

MVH Nico.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en adapter?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Vive la liberté!

Det går nog att få det fungera, fårgan är dock om adaptersarna som man kan köpa innehåller någon form av krets eller så för att hantera skillnader mellan SD och Memorystick. Det låter som att det är ganska pilligt att få till och jag har svårt att se hur tiden som går åt att fixa detta lönar sig i jämförelse med att bara köpa ett passande kort.

Skrivet av Tandborste:

Varför inte bara köpa en adapter?

Tror inte det finns där man stoppar i Memorystick Duo för att ansluta till MicroSD. Mest för att efterfrågan är i princip obefintlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Det går nog att få det fungera, fårgan är dock om adaptersarna som man kan köpa innehåller någon form av krets eller så för att hantera skillnader mellan SD och Memorystick. Det låter som att det är ganska pilligt att få till och jag har svårt att se hur tiden som går åt att fixa detta lönar sig i jämförelse med att bara köpa ett passande kort.

Tror inte det finns där man stoppar i Memorystick Duo för att ansluta till MicroSD. Mest för att efterfrågan är i princip obefintlig

Precis
och det är inte adapter jag är ute efter, jag har en Micro SD till någon större (som man har i kameror) och sedan en som är gjord för Pro Duo av Pro duo fast den är lite större då adaptern som går i datorn, nu är det så att jag vill ha en micro sd i telefonen fast läser av minnet från en MS Duo
någonstans i praktiken bör de fungera men tror det är som ni säger väldigt pilligt
får nog öppna en av mina adapters å se om de finns annat än "fortsättar ledningar" där
Lyckas jag med något så kommer jag göra guide, ska kolla hur dessa saker ser ut innuti, iallafall pro duo går det ta av skalet på vad jag märkt
Blir nog i slutändan att köpa ett kort ändå ^^haha

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ska du bryta loss själva miknnesdele av microSD-kortet då? Annars kan jag tänka mig att det blir jävligt knas om telefonen får signal från båda korten. Men det borde väl teoretiskt sett gå men det blir pilligt att få bort allt utom själva microsd-kopplingen, att sätta samman korten och sen att få plats med allt i telefonen.

Och bara för att microSD-kort är kompatibla med msPROduo betyder inte det att det omvända gäller.

Men har du råd att riskera båda korten så kör på det. Det låter som ett skoj litet projekt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jupp råd har jag
har ett 512 mb som inte används till något alls och ett gammalt 64mb Pro Duo, kan ge mig in på detta projekt:) om jag bara orkar, lovar inget

och ja det är så jag tänkt att bryta av dom du skrev annars blir de ju knasigt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Testpilot

MS och SD är inte samma sorts kort så du kan inte löda något mellan dem då de inte funkar på samma sätt. Du kan heller inte löda några kablar för att få en IDE-hårddisk att funka i en SATA-kontakt.

Här kan du se vilka kort som är kompatibla med varandra: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_memory_cards#Compa...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]