De ouppskattade mästerverken(Spel)

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha väldigt generösa definitioner på termen "ouppskattat" i den här tråden...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Ingen som spelat Revenant. Det tyckte jag var riktigt kul, om än väldig lätt. Combat-systemet var grymt till exempel.

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Vilken plattform? Aldrig sett men sur ju satan dåligt ut.....

PC, tror det kom runt 95-96.
Ser ut ungefär som de sämsta spelen Jim Sterling testar på greenlight.

Men likt de enkla tidsslösarna Harpan, Ms röj och Hjärter (vilka inte heller de får den uppskattning som de borde) var det ett casual tidsfördriv man kunde lägga många timmar på så länge man stod ut med att lyssna på fågeldansen under varje race.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Ojoj, en hel del på den listan som man njöt av i många timmar.
Ett spel som "oil imperium" har jag försökt hitta igen men nu ska de som efterliknar bli för avancerade och flashiga. Inte samma sak helt enkelt.
En underbar Amigatid i livet även om jag saknar "Wings" på din lista.

det var ingen rankad lista utan en lista på de spel jag orkade rabbla upp;). wings finns med på den mils långa listan, likaså troligtvis 100+ andra spel med:)
oil imperium var kul, likaså ports of call, rail road tycoon och alla de andra imperie byggande spelen:).

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Har inte kollat igenom hela tråden, men ett spel som jag verkligen älskade när jag var liten som väldigt få verkar ha spelat(kanske träffat fel människor) är Shadowrun. Hela konceptet var verkligen grymt.

Permalänk
Medlem

Har inte gått genom hela tråden men det jag ägnade oförsvarligt mycket tid på var 'System Shock' på PC - den finns nu på Steam och kunde inte låta bli att ta ned den - och det första som mötte var "herreguud - var gränssnittet, grafiken och kontrollerna så jäkla dålig och 'musiken' så enerverande". Skall en sådan spel kännas spelbart så måste den nog vara på en tidsenlig dator med tidsenlig CRT-skärm i 14"-klassen för att gränssnittet skall vara uthärdligt...

minns inget av det, däremot den kroniska ammobristen, smyga förbi och timea mot många, svepande kameror och använde lägsta nivån av vapen det bara gick för resp. motståndare och sparade de mer kraftfulla, rätt sällsynta ammo-drop för dom större motståndarna.

Idag i den typen av spel är det sällan brist på ammo med många gömmor, ja nästan slängs över en, men i det spelet var det kronisk resursbrist, varje magasin man hittade värd sin vikt i guld och varje skott på dessa övervägdes noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Har inte kollat igenom hela tråden, men ett spel som jag verkligen älskade när jag var liten som väldigt få verkar ha spelat(kanske träffat fel människor) är Shadowrun. Hela konceptet var verkligen grymt.

Jag körde aldrig dessa på SNES, men har du provat de moderna spelen av studion Harebrained schemes?
Dvs Shadowrun Returns, Dragonfall och Hong Kong?
De är riktigt trevliga och ganska lagom old-school tycker jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks Gaming

Har inte hunnit kolla igenom tråden men chansar på att ingen har lirat Harry The Handsome Excecutive!
https://www.youtube.com/watch?v=a67IZEy4KPc&list=PL152B21706C...

Fanns endast till mac i slutet av 90-talet, handlade om då såklart Harry som åker runt på en kontorsstol och samlar ledtrådar och nycklar för att ta sig vidare. Till sin hjälp kan han sparka på läskmaskiner och få ut burkar med pepsi(?) och även hitta häftpistoler att använda som vapen.
Finns andra fräcka delar i spelet men är bättre o kolla på videon ovan.

Permalänk
Medlem

StarControl 1 och 2!!! 1-an blev väl hyggligt populär på Amiga, men till PC så slog de aldrig riktigt...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Såg just pentium 2 hyllningen här och såg att Dethkarz var med i ett kort klipp.. Där har vi ett exempel på ett underskattat riktigt trevlig rejsspel!
Lite wipeout, lite rollcage mm... Bra fartkänsla och helt OK körkänsla, samt lite blandade vapen också, så man alltid hade nått att göra
Ett annat skönt bilspel från typ den tiden var Powerslide. Extremt brett sladdande i postapokalyptisk framtid. Riktigt schysst mjuk framerate, och väldigt speciellt känsla.
(Svårt vill jag minnas också..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bad mojo är ett riktigt skönt och annorlunda äventyrsspel som får ganska lite kärlek.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Oni
Måste klassas som oppskattat för jag har då inte hört någon annan prata om det... Riktigt grymt melee fighting spel med intressant story och feeling som jag aldrig riktigt hittat i något annat spel.

Permalänk
Medlem

Soul Reaver 2

Varför? This is why...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har inte gått genom hela tråden men det jag ägnade oförsvarligt mycket tid på var 'System Shock' på PC - den finns nu på Steam och kunde inte låta bli att ta ned den - och det första som mötte var "herreguud - var gränssnittet, grafiken och kontrollerna så jäkla dålig och 'musiken' så enerverande". Skall en sådan spel kännas spelbart så måste den nog vara på en tidsenlig dator med tidsenlig CRT-skärm i 14"-klassen för att gränssnittet skall vara uthärdligt...

minns inget av det, däremot den kroniska ammobristen, smyga förbi och timea mot många, svepande kameror och använde lägsta nivån av vapen det bara gick för resp. motståndare och sparade de mer kraftfulla, rätt sällsynta ammo-drop för dom större motståndarna.

Idag i den typen av spel är det sällan brist på ammo med många gömmor, ja nästan slängs över en, men i det spelet var det kronisk resursbrist, varje magasin man hittade värd sin vikt i guld och varje skott på dessa övervägdes noga.

Nysläppta Prey (ej att förväxla med samma titel från 2006) sägs vara en spirituell uppföljare till System Shock-spelen och det finns även en remake/reboot av System Shock under utveckling.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz