De ouppskattade mästerverken(Spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gefapat:

http://www.youtube.com/watch?v=_kIKhynUc9I&feature=related

Warlords 2, ett av mina mest älskade barndomsminnen ihop med hela serien faktiskt. Var bara tvungen att posta:)

Ah, så mycket man spelade det med sin 17 år äldre bror när man var en liten pojkvasker!
Kan tyvärr inte lista ut hur man lyckas spela det på Win7.

Skrivet av Nietszche:

Mech Warrior?

Fel spel tyvärr.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Inte för att vara elitist eller något men hitills har ni inte nämnet ett enda underskattat okänt eller bortglömt spel om man vatt med sen amiga tiden känner man till precis allt ni nämnt...... kolla på underdogs eller liknande om ni vill ha riktigt bortglömda titlar.

Tror du har missuppfatat vad tråden handlar om "De ouppskattade mästerverken", dvs riktigt grymma spel som kanske inte får det beröm eller uppmärksamhet som dom förtjänar. Du får komma med egna bidrag förstås

Permalänk
Medlem

Supremacy från 1990, till Amiga eller MS-dos

It came from the desert, också amiga

Så många timmar på dem

Permalänk

de ouppskattade mästervärken?
uj uj uj, vi old timers, vi som har spelat spel i över 20-25 år, uppskattar mästervärken som fanns på amigan, atari osv(iaf de flesta), men dagens generation rynkar typ bara på näsan när man nämner amiga/atari och då de ser bilder från spelen som fanns på dessa.
jag måste nog påstå att dessa mästervärk, dessa spel som är legendariska och som dagens spel i grund och botten kommer ifrån, inte uppskattas utav dagens generation och nominerar dessa spel som de mest ouppskattade spelen.

listan har jag ej orken att göra då spelen är tok för många, men här kommer iaf några:
cannon fodder
moonstone
defender of the crown
castles
zack maracken
indiana jones spelen
civilization
colonization
alien breed
space quest
police quest
leisure suits larry spelen
rick dangerous
oil imperium
nuclear wars
hot rod

och många många till

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

de ouppskattade mästervärken?
uj uj uj, vi old timers, vi som har spelat spel i över 20-25 år, uppskattar mästervärken som fanns på amigan, atari osv(iaf de flesta), men dagens generation rynkar typ bara på näsan när man nämner amiga/atari och då de ser bilder från spelen som fanns på dessa.
jag måste nog påstå att dessa mästervärk, dessa spel som är legendariska och som dagens spel i grund och botten kommer ifrån, inte uppskattas utav dagens generation och nominerar dessa spel som de mest ouppskattade spelen.

listan har jag ej orken att göra då spelen är tok för många, men här kommer iaf några:
cannon fodder
moonstone
defender of the crown
castles
zack maracken
indiana jones spelen
civilization
colonization
alien breed
space quest
police quest
leisure suits larry spelen
rick dangerous
oil imperium
nuclear wars
hot rod

och många många till

Många av dom där spelen är knappast ouppskattade

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Många av dom där spelen är knappast ouppskattade

mjo, utav den yngre generationen;), inte utav oss som varit med ett tag och för de som vågat ge spelen en chans, men de yngre.
i ett antal situationer så har jag tipsat hel hjärtat dessa spel från förr till de yngre, men har ständigt fått kommentarer som "det där ser ju ut att vara skit", "värdelöst spel" etc och när man försökt förklara att dagens spel kommer just från denna tids period, perioden då hela spel världen föddes typ, så blir man nästan utskrattad då de tror att dagens spel är helt ny skapade.
så nog är de ouppskattade alltid utav de som inte vet bättre;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av gavve:

Var det inte spelet Project IGI som hade sjukt stora banor också? Även det ett spel som det inte pratas så mycket om direkt. Tror det är jag och en till av mina polare som spelat det.

IGI var tider det! Gjordes väl en 2:a också?

Skrivet av PeroxideWE:

Z - vet inte hur många timmar jag spelade det när jag var en 10-12 år men är ett av de bästa rts.

http://www.youtube.com/watch?v=Qj3HuAmuX3M

Ojojoj Z, vilka minnen. Minns att vi bara hade demot så vi satt och spelade samma bana om och om igen. Men kul var det! Ska kolla om det går att tanka nånstans

Själv vill jag gärna bidra med detta spel som jag och mina bröder lagt otaliga timmar på. Ett av de bästa spelen någonsin men ändå så okänt:

Permalänk
Medlem

Vill påstå att Close Combat fortfarande är det bästa strategispelet! Kommer ihåg att femman Invasion Normandy fick betyget 10/10 i tidningen Spel för Alla mycket välförtjänt. Den snygga 2D motorn funkar dessutom bra än idag.

Permalänk
Medlem

Den där bilden får mig att tänka på Panzer General...ahh, minnen.

Som tur är kan man stilla sitt PG-sug om man känner för det, bara att googla på "Panzer General Forever" eller något liknande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Beyond Good & Evil, slut på tråden, alla kan dra och köpa spelet och hoppas på en tvåa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Vill påstå att Close Combat fortfarande är det bästa strategispelet! Kommer ihåg att femman Invasion Normandy fick betyget 10/10 i tidningen Spel för Alla mycket välförtjänt. Den snygga 2D motorn funkar dessutom bra än idag.

http://6inchmove.files.wordpress.com/2010/06/close-combat-inv...

Vet du om det går att köpa spelet som download?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=yq0vjFapJAA Tro det eller ej...men det mest spelade spelat av mig bortsett bf2...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Det va Re-Volt jag sökte

glöm inte banorna och bilarna du kan lägga in finns tutorials om hur du installerar dem ^^ finns även en bra betapatch därifrån som communityn där skapat för windows 7 (kör i full hd upplösning på det på min burk ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Köpte Psychonauts på steamrean för några timmar sen. Underbart spel såhär långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Vill påstå att Close Combat fortfarande är det bästa strategispelet! Kommer ihåg att femman Invasion Normandy fick betyget 10/10 i tidningen Spel för Alla mycket välförtjänt. Den snygga 2D motorn funkar dessutom bra än idag.

http://6inchmove.files.wordpress.com/2010/06/close-combat-inv...

Jag spelade A bridge to Far (2:an) med brorsan hela nätterna när jag sommar jobbade i Norge -98, det är bland mina top 5 spel genom tiderna, sjukt bra serier, 3:an (ryska invasionen) var sjukt kul med:)

Tack för återupplivning av mina minnen;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

HIRED GUNS!

http://www.youtube.com/watch?v=mmi2GXAEgik

Bäst musik, coolaste världen, hårdaste hjältarna. Om världen hade varit rättvis så hade det här spelet fått minst 10 uppföljare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

ROLLCAGE!!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Rollcage_(video_game)

Kommer ihåg när man installerade detta spel på klassrumsdatorn och körde på rasterna, 6+ personer som stod bakom den som spelade

Sen finns det några andra spel också som jag försöker komma på namnet på..... jag återkommer

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt Micro Machines 2 vad jag kan se.
Sjukt kul spel som man kunde göra egna banor på osv

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Singularity

Indigo Prophecy (A.k.a Fahrenheit)

och sist men inte minst Clive Barkers Undying

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hexen-serien 1-2 kanske + Heretic. Gillade även Post Mortem -> Still Life-serien. Outlaws var ett spel som var superkul.

Visa signatur

I'm not crazy, I'm just no mainstreamer.

Permalänk

4D Sports Boxing!

Att skapa en karaktär där med max i styrka och sen slugga ner motståndaren för att sen stå och göra bakåtvolter över dem... Priceless!

Sjukt många guldklimpar som har nämnts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krallafinch:

4D Sports Boxing!

Att skapa en karaktär där med max i styrka och sen slugga ner motståndaren för att sen stå och göra bakåtvolter över dem... Priceless!

Sjukt många guldklimpar som har nämnts!

Åååh, det var häftigt.

Panza Kick Boxing måste jag trumfa med då, det var nog det absolut coolaste spelet som någonsin processades av min Amiga. Dock är väl inte dessa spelen oupskattade, men tråden spårade ju ur för bra länge sedan så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joss:

Nån som minns Desperados? Vet inte hur många timmar jag spelat det, bland dom bästa spelen någonsin.
http://www.youtube.com/watch?v=fJF1zE5jF-E

Jaaaaaa! Klart man minns det spelet. Det var ju sjukt kul.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Som grabb tillbringade jag otaliga timmar med dessa spel till Amiga 500: Hunter, Stunt car racer. Det finns ju så många spel! Nu när jag tänker efter. Nöjer mig med dessa.

Permalänk

Indigo Prophecy (A.k.a Fahrenheit)

Fahrenheit!!! underbart spel:D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Kan ett mästerverk vara ett spel med 90% brister, självklart om man pratar om Mutant chicken races.

Ful grafik = check (fast roliga animationer)
Enerverande ljud = check
Dåliga menyer =check
Bristfälligt gameplay = check

Men ändå var känslan när ens egenuppfödda kyckling Gullefjun var först över mållinjen helt oslagbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Kan ett mästerverk vara ett spel med 90% brister, självklart om man pratar om Mutant chicken races.

Ful grafik = check (fast roliga animationer)
Enerverande ljud = check
Dåliga menyer =check
Bristfälligt gameplay = check

Men ändå var känslan när ens egenuppfödda kyckling Gullefjun var först över mållinjen helt oslagbar.

http://games.mail.ru/pic/pc/gallery/56/ee/mutant_chicken_races_screenshot_be15e4a1.png

Vilken plattform? Aldrig sett men sur ju satan dåligt ut.....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

de ouppskattade mästervärken?
uj uj uj, vi old timers, vi som har spelat spel i över 20-25 år, uppskattar mästervärken som fanns på amigan, atari osv(iaf de flesta), men dagens generation rynkar typ bara på näsan när man nämner amiga/atari och då de ser bilder från spelen som fanns på dessa.
jag måste nog påstå att dessa mästervärk, dessa spel som är legendariska och som dagens spel i grund och botten kommer ifrån, inte uppskattas utav dagens generation och nominerar dessa spel som de mest ouppskattade spelen.

listan har jag ej orken att göra då spelen är tok för många, men här kommer iaf några:
cannon fodder
moonstone
defender of the crown
castles
zack maracken
indiana jones spelen
civilization
colonization
alien breed
space quest
police quest
leisure suits larry spelen
rick dangerous
oil imperium
nuclear wars
hot rod

och många många till

Ojoj, en hel del på den listan som man njöt av i många timmar.
Ett spel som "oil imperium" har jag försökt hitta igen men nu ska de som efterliknar bli för avancerade och flashiga. Inte samma sak helt enkelt.
En underbar Amigatid i livet även om jag saknar "Wings" på din lista.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Som grabb tillbringade jag otaliga timmar med dessa spel till Amiga 500: Hunter, Stunt car racer. Det finns ju så många spel! Nu när jag tänker efter. Nöjer mig med dessa.

http://www.youtube.com/watch?v=6SQOVAlR0BY

http://www.youtube.com/watch?v=Kn32IgQGrOQ

Stunt car racer måste jag ha spelat minst 1000 gånger. Då man inte kunde spara på det så har jag nog bara kört första fem banorna kanske. Om det nu fanns så många fler efter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10