Permalänk
Medlem

Köpåd: nätverk via elnätet?

Har flyttat ut till stövan nu och har inget internet dit. Så jag funderar på att köpa nätverk via elnätet:)
Men vad jag har hört så fungerar det inte så bra?
Trådlöst nätverk når knappt ut och jag har inget trådlöst nätverk i burken!

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Hedersmedlem

Likt trådlöst nätverk beror det väldigt mycket på om nätverk över elnätet är bra eller inte. Om el-installationen/kablar och dylikt har många år på nacken brukar man få generellt mycket sämre prestanda än vad som utlovas. Samma gäller om man kör nätverk över faser. Mitt tips är att försöka testa produkterna (exempelvis Kjell & Company brukar vara snälla på sånt) och se om det fungerar bra eller inte.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Körde nätverk över elnätet i min förra bostad, ett gammalt hus från 40-talet. Fungerade bedrövligt. Av de 24 Mbits vi hade så fick man endast ut 0,5-1,5 när man sitt via elnätet och ibland slutade det fungera helt. Så är det ett gammalt hus så ska du kanske försöka se dig om efter en annan lösning. Dock, om det är ett nyare bygge så kan det vara värt att testa.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk

Mitt fungerar helt underbart. Får ut 25 Mb/s, som är min max med mitt nuvarande abonnemang hos Comhem.
Jag hade ett trådlöst nätverk som jag inte fick att få ner till tillräckligt låg ping, så jag testade.
Funkade skitbra för mig, men jag bor också i en 2:a med nyrenoverad el.

Jag köpte ett par begagnade D-Link DHP-302 för 200 kr för 2 st för att testa.
Men det funkade så bra, trots att de är några år gamla, att jag behöll dem.

Mitt tips, köp ett par begagnade och testa, för en billig peng.
Kolla blocket o sök efter "powerline" eller "homeplug".
//Daniel

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440

Permalänk
Avstängd

Fungerar också skit bra här med över 200mbit/s från ena änden till den andra på huset. cirka 60meter

Permalänk
Medlem

Jag använder dessa: http://www.webhallen.com/hardvara/127374-netgear_xavb5501_pow...

Kan säga att det funkar väldigt bra. Den enda sitter inne i huset vid routern och den andra i garaget ca 60m från huset. Den stryper i alla fall inte 100mbit lan och signalvägen är inte den trevligaste, dock värt att nämna är att båda adaptrarna sitter på samma fas.

Signalväg:
Uttag router --> elcentral i hus --> huvudsäkringar till hus --> huvudsäkringar till garage --> central i garage --> undercentral i garage --> uttag switch

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, Jag kommer ge detta ett försök då:) Ska försöka "låna" på kjell o company!

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag använder dessa: http://www.webhallen.com/hardvara/127374-netgear_xavb5501_pow...

Kan säga att det funkar väldigt bra. Den enda sitter inne i huset vid routern och den andra i garaget ca 60m från huset. Den stryper i alla fall inte 100mbit lan och signalvägen är inte den trevligaste, dock värt att nämna är att båda adaptrarna sitter på samma fas.

Signalväg:
Uttag router --> elcentral i hus --> huvudsäkringar till hus --> huvudsäkringar till garage --> central i garage --> undercentral i garage --> uttag switch

Vad innebär att de sitter på samma fas?

Permalänk
Medlem

Normalt sätt har man tre olika faser i ett hus (tre olika 230V ledare kan man säga) så det är en klar fördel att lägga "nätverket" på samma ledare, annars har adaptarna inte någon direkt fysisk förbindelse. Det går att sätta de på olika faser men det bästa brukar vara att hålla sig till samma fas. Det finns även överkopplingar man kan sätta i elcentralen, har dock aldrig provat detta och man ska ha en elektriker till att installera dessa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasledare

http://sv.wikipedia.org/wiki/3-fas