Permalänk

Konceptchassi (3d renders) med dubbla kyltorn

Hittade lite bilder på datorn från ett chassi jag modellerade i Google Sketchup för ett tag sedan.

Kyltornen i chassits vänstra och högra ändor består av kopparrör som tar ett antal vändor upp och ner igenom aluminiumflänsar. Inuti dessa sitter radialfläktar (120mm diameter) och längst ner i "tornen" sitter in / outlet för vattenlooparna. På undervåningen monteras även nätaggregatet och pumpen. Luft kommer in genom de perforerade ytorna i fronten av chassit främst i botten där 3st 140mm fläktar sitter.

Många som kommenterar och påpekar att det inte går att sätta ihop grejerna eftersom man inte kan trä igenom en del av röret sen böja och trä in resten. Ni har helt rätt att det inte går att montera om man har röret i ett stycke som vissa av renderingarna visar. Tog bara med dem för att det såg ballt ut ^^ och för att man får en tydligare bild av hur allt är uppbyggt.

Skulle man tillverka det i verkligheten så skulle man behöva ha skarvar för varje rörböj, dvs man böjer röret en gång som ett U, sen trär man det igenom flänsarna och löder ihop det med en mindre rörböj i nederkant. Det går inte att få så fin finish på rören som i renderingarna då om man inte pläterar allt men då får rören och flänsarna samma finish. Därmed är renderingarna lite orealistiska

Konceptchassi (3d renders) med dubbla kyltorn

Permalänk
Medlem

Häftigt chassi!

Skulle vara riktigt häftigt om DarkMX1000 (Chernobyl R4 bygget mflr) kunde göra detta, då jag vet att han brukar göra riktigt bra grejer

Hur fungerar kylningen mer exakt?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är det keyshot2 renderat? Tycker att jag känner igen omgivningen och reflektionen i golvet

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk

@ DuRac3ll Modellerat i Google Sketchup och renderat i Bunkspeed Shot, möjligt att Keyshot2 är samma sak. I dono

@ Sverker - Glömde kanske förklara hur kylningen fungerar. Det finns ett utrymme bakom fläktarna i nederkanten där man monterar en pump (som i vanliga vattenkylningssystem) Kyltornen har inlopp och utlopp i botten på chassit som man får montera på slangar och dra upp genom skiljeväggen till rummet med alla komponenter.

Tyvärr var det längesen jag gjorde denna så själva modellfilen finns inte kvar. Därför kan jag inte fixa några nya renders som visar kylsystemet i sig självt :(, det är verkligen synd för jag lade ner mkt tid på det och jag vill minnas att jag fick till en del ganska häftiga renders på det :P.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fint!, önskar att man hade verktygen för att kunna bygga ett sådant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sälj iden till Bitfenix

Permalänk

Varför inte CM?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 922 CPU: Intel Core I5 2500k 4,2Ghz GPU: XFX HD 6950 2Gb XXX Dual Fan OC Edition RAM: Corsair Vengeance LP 8Gb (2x4) PSU: Fractal Design Newton R2 1000w Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 CPU-Kylning: Cooler Master TX3 Övrigt: Ace EDGE 3200, Saitek Eclipse
CPU-Z Validation

Permalänk

Mmm blev sugen på att köpa en lattemaskin nu!

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Mmm blev sugen på att köpa en lattemaskin nu!

Haha, du har rätt. Det finns vissa likheter :P. Fyll systemet med kaffe och ställ in det i bastun så fyller det säkert sin funktion xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

@ DuRac3ll Modellerat i Google Sketchup och renderat i Bunkspeed Shot, möjligt att Keyshot2 är samma sak. I dono

@ Sverker - Glömde kanske förklara hur kylningen fungerar. Det finns ett utrymme bakom fläktarna i nederkanten där man monterar en pump (som i vanliga vattenkylningssystem) Kyltornen har inlopp och utlopp i botten på chassit som man får montera på slangar och dra upp genom skiljeväggen till rummet med alla komponenter.

Tyvärr var det längesen jag gjorde denna så själva modellfilen finns inte kvar. Därför kan jag inte fixa några nya renders som visar kylsystemet i sig självt :(, det är verkligen synd för jag lade ner mkt tid på det och jag vill minnas att jag fick till en del ganska häftiga renders på det :P.

Det är samma som keyshot2, fast en gammal version och lite mindre funtkioner Men kul att man kännde igen det, mycket snyggt förövrigt! "Thumbs up"

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Detta var ju riktigt snyggt:)

Borde höra med någon tillverkare om dom vill ge sig på idén:)
Anledningen till att jag vill att du säljer idén är just för att jag vill ha ett;):D

5/5

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Kul med så positiv respons. Jag befarar att det skulle bli ganska dyrt att tillverka men jag jobbar fnv på en kopia i solid edge som är lite mer detaljvänligt, när jag är klar kan jag lättare ändra alla mått osv så att det blir rimligt ur tillverkningssynpunkt. Får höra med några tillverkare om nån är intresserad :P.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Det ser helt sjukt cleant ut.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Avstängd

gillar inte kontrasterna i vitt och svart, hade hellre sätt det enfärgat.. snyggt i övrigt!

Permalänk

Smaksak, är själv lite fanatisk i kombinationen svart och vitt tycker det blev lite tråkigt i vitt. Lekte även med andra färger på de perforerade plåtarna. Orange eller röd var ganska häftigt också.

Permalänk
Medlem

OM chassit skulle byggas av någon så har jag räknat på att de kommer kunna kyla bort mellan 1500~2000 watt värme.

I min uträkning så utgick jag i från att koppar rören är standard 6 mm invändigt med 1,5mm gods och att varje koppar slinga skulle ha en längd på ~3 meter i varje torn.

Samt att jag räknade på datan från en ganska standard radialfläkt som används till bland annat värme pannor till att mata in luft under förbrännings kammaren där veden ligger.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

OM chassit skulle byggas av någon så har jag räknat på att de kommer kunna kyla bort mellan 1500~2000 watt värme.

I min uträkning så utgick jag i från att koppar rören är standard 6 mm invändigt med 1,5mm gods och att varje koppar slinga skulle ha en längd på ~3 meter i varje torn.

Samt att jag räknade på datan från en ganska standard radialfläkt som används till bland annat värme pannor till att mata in luft under förbrännings kammaren där veden ligger.

Låter fullt rimligt i ideala förhållanden, jag har förvisso använt lite andra dimensioner i de skisser jag gjort. Kylflänsarna är 200mm i diamater och hålet för radialfläkten är 120mm. Kopparören är 12mm i diameter med 1,5mm godstjocklek. På så vis får man lite större kontaktyta mot kylflänsarna. Men om jag skulle uppskatta kylförmågan (givet en fläkt med godtyckligt flöde, gärna inte öronbedövande) så hade jag nog gissat på samma intervall, iaf 1500W när fläktarna blåser på ganska duktigt.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Du får gärna ladda upp renderingar eller modellfilen sen (på den nya alltså)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Verkligen imponerande gjort av dig!
5/5p!

Verkligen genomtänkt, dessa är inte omöjligheter alls och jag skulle hemskt gärna vilja se chassit DU ritat i fysisk form
Tror garanterat att detta skulle sälja!

Ingen tillverkare du kan kontakta innan det är för sent för att börja tillverka?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Såg att du lagt upp kylanordningen, ser väldigt bra ut!
Dock känns det som om radialfläktarna kommer väsnas rätt mycket? Kanske kan köra dem på rätt låga varv iofs...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Såg att du lagt upp kylanordningen, ser väldigt bra ut!
Dock känns det som om radialfläktarna kommer väsnas rätt mycket? Kanske kan köra dem på rätt låga varv iofs...

Precis den tanken har slagit mig också. Radialfläktar har en tendens att låta mer än vanliga fläktar.

Något som späder på oron ytterligare är att thermalright lade ner sin Cyclone kylare som byggde på en liknande princip. Har försökt fråga dem varför men de vill inte svara på det :P. Misstänker att det kan ha att göra med ljudnivån. Men det borde gå ändå tycker jag. När de sitter på samma axel blir det iaf bara 2 motorer. Jag klurar lite mer på det.

Kommer med nya bilder på kylanordningen snart. Såg att de jag lagt upp nu var lite dålig kvalitet. Ska försöka göra riktiga renders ist. Uppdaterade även kylaren en smula, minskade avståndet mellan flänsarna från 3mm till 1,75 samt ökade antalet från 25 till 40 ish. Avståndet ligger fnv mellan TRUE (1,5mm) och Megahalems (2mm) tjockleken på flänsarna är 0,5mm, inte 100 på hur hållfastheten blir men jag har lagt till en del småbitar som håller samman allt, borde funka >P inte så haj på simuleringsdelen i solid edge än så jag kan inte testa det heller :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

Precis den tanken har slagit mig också. Radialfläktar har en tendens att låta mer än vanliga fläktar.

Något som späder på oron ytterligare är att thermalright lade ner sin Cyclone kylare som byggde på en liknande princip. Har försökt fråga dem varför men de vill inte svara på det :P. Misstänker att det kan ha att göra med ljudnivån. Men det borde gå ändå tycker jag. När de sitter på samma axel blir det iaf bara 2 motorer. Jag klurar lite mer på det.

Kan va så ja

Om du vänder på flänsarna 90 grader, så sätter du 2/3ish vanliga fläktar som riktar luften nedifrån och upp? Så slippter du radialfläktarna Förstår du hur jag menar? Skulle betyda en helt ny konstruktion av kyltornen, visst, men du skulle bli flexiblare vad gäller fläktar och definitivt få ner ljudnivån

även så skulle du utnyttja att värme stiger

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint! Jag har också funderat i radialfläktar (trumfläktar) för kylning då av hela chassit ist för i ditt fall vatten. Smart, effektivt och tystare kan jag tro Bygg den nu

Permalänk
Medlem

Vill-ha-faktorn ökar lavinartat hos mig iaf ^^

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Sådana fläktar låter extremt mycket tro mig!!

Permalänk
Skrivet av neom96:

Sådana fläktar låter extremt mycket tro mig!!

De låter inte extremt mycket bara för att de är utformade på det sättet. Mycket beror på bladens utformning, varvhastigheten, kvalitet på lager och hur tyst motorn är etc. Det är inte tänkt att man ska använda samma fläktar som sitter i t.ex ventilationssystem i hus >P eller i industrin. Dessa fläktar har ett helt annat syfte och måste såklart anpassas för det. Man har ju använt radialfläktar i grafikkort i årtionden, de har sina fördelar men även nackdelar. Jag tycker det är dags att skala upp saker och ting, jag vill ha rejälare grejer.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Kan va så ja

Om du vänder på flänsarna 90 grader, så sätter du 2/3ish vanliga fläktar som riktar luften nedifrån och upp? Så slippter du radialfläktarna Förstår du hur jag menar? Skulle betyda en helt ny konstruktion av kyltornen, visst, men du skulle bli flexiblare vad gäller fläktar och definitivt få ner ljudnivån

även så skulle du utnyttja att värme stiger

Jag förstår hur du menar, jag skissade på nåt i den stilen också, får se om jag har tid att mecka med det nån gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt!
Snälla gör verklighet av chassit

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Fy fasen så jädra ballt! Detta är nog bland de bästa "modifikationerna" på swec! 5p dirr, hoppas det blir verklighet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!