Visa signatur
AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W
Hej
Jag ska läsa databashantering på Hermods och ska lämna in första uppgiften om några dagar men har inte hunnit skaffa läromedel ännu.
Tänkte bara kolla om någon som är väldigt duktig på Access, men vad jag har förstått så är det ett väldigt bökigt program och använda.
Saken är att filen måste vara en .mdb
Jag förväntar mig verkligen inte att någon ska pilla ihop en fil åt mig men att förklara lite i korthet hur jag skulle kunna gå tillväga att göra detta utan lärobok hade vart hur bra som helst.
Vill gärna lära mig detta
Uppgift 1
Skapa en databas för ett register över CD-skivor. Databasen ska ha tre tabeller.
Utgå från att du inte matar in två album som har samma namn, eller två artister med samma namn.
Artister: Två fält: Artist och Solo/Duo/Grupp
Album: Fyra fält: Artist, Albumtitel, Utgivningsår och Musikförlag
Spår: Sex fält: SpårID(Räknare), Album, Spårnr, Låttitel, Speltid och Betyg
Sätt lämpligt fält som primärnyckel i de tre tabellerna.
Tänk på att använda lämpliga datatyper och indatamasker. Tänk speciellt på fälten: Utgivningsår, Spårnr, Speltid och Betyg.
Fältet Solo/Duo/Grupp ska vara en kombinationsruta där man kan välja värdena Solo, Duo eller Grupp
Tänk på att sätta ett verifigeringsuttryck på fältet Utgivningsår. ”Utgivningsår ska vara mellan 1900 och 2010”.
Gör på liknande sätt med Betyg (mellan 1 och 5) och Spårnr (mellan 01 och 99).
Spara din lösning som "cd_skivor_updprag1_uppgift2.mdb" och bifoga filen till uppdraget.
Uppgift 2
Ta fram 10 st CD-skivor och mata in informationen i tabellerna som du skapade i fråga 2. Betyg får du själv välja, men se till att du använder alla betygsstegen. Använd endast album med en artist. Ta ej med soundtrack eller samlingsalbum.
Tips: Sök efter albumen på Internet så kan du kopiera in informationen.
Spara igen och nu som "cd_skivor_uppdrag1_uppgift3.mdb".
Bifoga lösningen till uppdraget.
AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.