Bästa moderna dist för en gammal laptop?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag var tvungen att manuellt radera partitionerna som låg på disken för att det skulle fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan du utveckla? Vad exakt var det som inte ville fungera? Vilket filsystem hade du innan, hur var partitioneringen?

Alltid när jag gör en nyinstallation så blir det att man gör ett par partitioner, vad är det? Swap, system / och home och boot eller nåt. I olika filsystem, ext-X och nåt blir något bootbart e t c.

Men jag brukar wipa disken det första jag gör. Det kan säkert vara så nu när jag tänker efter att ett par gånger (inte alla) så har man återanvänt alla partitioner och deras funktioner men man bara installerat över/raderat (det raderas säkert inget) men en ny dist bara.
Men jag kan även på rak arm säga att det fungerat felfritt att bara återanvända det som finns.

Mest problem har jag haft med äldre laptops, gärna med minimalt med ram, dom brukar man få installera ett par gånger på innan det blir felfritt, antigen fryser det i installationen eller så fungerar det inte riktigt korrekt efter.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det fanns tomma ntfs partitioner på disken, och jag fastnade innan det kom upp nått om partitioner i installationen, det stannade vid tidzonvalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Xubuntu eller Lubuntu, båda har enkla och inte så krävande skrivbordsmiljöer - av de två är Lubuntu den enklaste, Xubuntu har mer stöd från de som utvecklar Ubuntu.
Det finns varianter av MintLinux med motsvarande skrivbordsmiljöer men har inte testat dem.
Fördelen med Ubuntu-baserade distributioner är den löjligt lätta installationen + bra stöd för svenska.
Bakåtkompatibiliteten och stabiliteten är prioriterad framför att ha den allra senaste Linux-kärnan.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10