Problem med ac3/dd/dts ut via externt ljudkort

Permalänk

Problem med ac3/dd/dts ut via externt ljudkort

Hej,

Har precis köpt en Fujisu SH531 som kopplas > USB >Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro > SPDIF optisk > DENON receiver (saknar HDMI ingång) och > HDMI > projektor.
Kör WIN7 64bit på datorn med windows egna drivrutiner för X-FI kortet.

Oavsett om jag kör KMPlayer, VLC eller MPC med eller utan ac3filter så får jag inte ut något digitalt ljud. Har märkt att de verkar vara nå fel i inställningarna för Windows, då jag höger klickar på högtalarikonen (nedre höger hörn vid klockan) och väljer Uppspelningsenheter, väljer egenskaper för USB X-FI kortet, och under fliken "Format som stöd". Här kan man testa de olika digitala formaten (DTS, DD och WMA Pro Audio) samt olika samplingshastigheter (44.1, 48.0 och 96,0 kHz). Igen av de digitala formaten ger testtoner. Kör jag 44.1kHz så kommer felmeddelande att enheten avndänds av ett annat program, 48.0kHz och 96.0kHz fungerar.

Har provat ladda ner senaste drivrutinerna från Creative men installationen avbryts och uppger att systemet inte kan hitta den installerade enheten, vilket är skit skumt.

Jag kör win7 på min gamla Fujisu oxå men den saknar HDMI utgång och där funkar allt prima, bara välja SPDIF out i codecen.

Måste men göra något speciellt då man har HDMI i datorn och vill köra ljudet via USB kortet?

Varför kan jag inte installera Creatives drivrutiner?

Snälla hjälp, har kliat mig i huvudet flera timmar nu.

Kan lägga upp skärmdumpar om det hjälper?

Mvh
Niklas