Permalänk
Medlem

Problem med värme?

Hallå!

Jag har kört med 32-bit Windows 7 Ultimate i ca 1 år, allt har flutit på fint!
men när Bf3 släpptes så krashar spelet kanske 2-3 gånger i veckan. (vet ej varför, det står inget i battlelog utan verkar mer som att datorn stänger av det av säkerhetsskäl.)

Hur som helst..
Jag installerade W7 Ultimate 64-bit för nästan exakt 1 vecka sen, och har installerat alla drivrutiner.
När jag installerar och startar BF3 så bluescreenar dator 2/4 gånger av alla krasher.
Senast lyckades jag få fram vad det stod också..

Citat:

A clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval

Här är lite info jag har fått fram:

32-bit system: CPU har värmeproblem, Under BF3 är temp ca 80 grader +/-
64-bit system: Cpu har värmeproblem, BF3 temp blir 84-89 Grader +/-

Jag installerade 2 extra fläktar i mitt Fractal Design R3 chassi och hoppades att värmen skulle försvinna.
Svaret blev att datorn blev sval utan load, 20 grader.
I Load är det samma problem ännu, 80+.

Skruvade av bakplåten på datorn för att se om "tapparna" till CPU-kylaren (original) är fast, alla satt fast.

Mitt System:
Fractal Design R3 (med 4 fläktar)
Intel Core i5 760 2.8GHz Lynnfield (oklockad)
MSI P55A-G55
Corsair XMS3 1333 MHz 8 GB
Gigabyte GTX 460 OC 1GB
Windows 7 Ultimate 64-bit

Vad kan felet vara?

Titelkorrigering
Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

Har du klockat GPUn? Hur varm blir den?

Permalänk
Medlem

Den är fabriksöverklockad.

Ska kolla upp det.
Vill du veta Idle & Load temp?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

Den är fabriksöverklockad.

Ska kolla upp det.
Vill du veta Idle & Load temp?

Mest intresserad av load, men idle kan ju vara av värde det med (dessutom lätt att kolla).

Permalänk
Medlem

Hej, har nästan samma grafikkort som dig ( Har Gigabyte GTX 460 Super OC) o den blir inte varmare än 58-59 grader när jag kör på High i BF 3, ej klockad på egen hand.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

ska testa i load nu.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

http://localhostr.com/file/uAKi7C8/GPU-Z%20Sensor%20Log.txt <-- Logg Fil till GPU-Z

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

Blir det inte varmare än 50°C?

Där ser det ju ut som att din CPU är klockad btw...

Permalänk
Medlem

Den ligger nog på Intels Turbo Mode Teknik. så den skjuts upp i 3.9 GHz som högst.
tempen ska väl ändå inte ligga så högt??

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

Den ligger nog på Intels Turbo Mode Teknik. så den skjuts upp i 3.9 GHz som högst.
tempen ska väl ändå inte ligga så högt??

Turbo Boost ändrar bara multipeln. Ngn har pillat på den där bussen. Dessutom går den vanliga turbon på i5 760 bara till 3,33GHz.

50°C är ingenting för en GPU.

Permalänk
Medlem

Vänta nu.. det finns ju 2 knappar på moderkortet som ändrar FSB. båda dom står på 1 vilket jag tror ska ge 20% extra.

Ska testa sätta båda dom på 0.

Bjuder även på lite fler bilder från BC2 på LOW settings.

(core 3 is critical!!)

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Hedersmedlem

CPUn är ju alldeles för varm. 99C max! Montera om kylaren (du behöver ny pasta), eller köp en annan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har jag monterat kylaren fel alltså? alla "tappar" sitter ordentligt fast i moderkortet, hur kan den vara felmonterad?
Tänkte bara så att jag inte gör samma "fel?" igen.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

dammiga kylflänsar? för mkt kylpasta? skulle föreslå att du, om du ska ha kvar stock kylarn, monterar om den med en liten klick bra kylpasta (se: http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007 t. ex) annars föreslår ja att du byter cpu kylare...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Inget damm på kylaren, kylpastan vet jag ej då den var förmonterad på kylaren när jag köpte datorn.

Funderar på att köpa en ny CPU fläkt. är det säkert att det är det som är problemet?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

Inget damm på kylaren, kylpastan vet jag ej då den var förmonterad på kylaren när jag köpte datorn.

Funderar på att köpa en ny CPU fläkt. är det säkert att det är det som är problemet?

Att cpun blir för varm har absolut med kylarn att göra samt luftflödet i burken (o såklart luft temperatur i rummet)
Men vill du inte köpa ny kylare nu skulle ja rekommendera att du monterar om o provar d alt. sänk turbo multipeln o volt i bios...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag dragit av turbomode, satt en stabil klock runt 3ghz och sänkt spänningen så mycket det går.

Annars så får du nog investera i en ny kylare eller som tidigare nämnt byta kylpasta och montera om.
Om du har CoreVolt på auto borde den vid turbo boost öka spänningen för att hänga med mult när det gäller stabilitet??
Gissar på att turbodrivern är lite sketchy eller ovanstående.

Permalänk
Medlem

Hur avinstallerar man Intels Turbo Booster??
Tog just bort Turbo boost bevakaren, men tror inte att det är hela drivrutinen?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

Vänta nu.. det finns ju 2 knappar på moderkortet som ändrar FSB. båda dom står på 1 vilket jag tror ska ge 20% extra.

Ska testa sätta båda dom på 0.

Bjuder även på lite fler bilder från BC2 på LOW settings.
http://localhostr.com/file/sBdAm9t/heat.png

http://localhostr.com/file/22XS0of/heat2.png
(core 3 is critical!!)

Ja, sådär varmt ska det absolut inte vara. Sätt tillbaka allt till default i BIOS, du kan stänga av Turbo också (i BIOS).

Vill du överklocka så tycker jag att du ska göra det manuellt, när du fixat en ordentlig kylare.

Permalänk
Medlem

jag klickade hem en Cooler master hyper 212 plus inatt.
och en Scythe Gentle Typhoon 1450 rpm som extra blås på cpukylaren

Jag har 0 koll på hur vattenkylare fungerar, men har hört att de är ganska bra.
Ska jag avbeställa min Cooler Master hyper 212 och beställa en Corsair vattenkylare istället? eller är det för mycket som kan gå fel om man är nybörjare?

Citat:

Ja, sådär varmt ska det absolut inte vara. Sätt tillbaka allt till default i BIOS, du kan stänga av Turbo också.

Nej det är lite väl varmt, men med 4 fläktar ska det väl inte vara några större värmebekymmer?
Allting ska vara default i BIOS, brukar inte vara in dit och pilla mer än om något inte fungerar

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

STängde just av Intels Turbo Boost i BIOS.

både CPU voltage och CPU VTT voltage ligger på Auto.

Citat:

DRAM Voltage ligger dock på [1.500]
CPU Base Frequency (MHz) [133]
CPU Ratio [21]
Current CPU Frequency 2.79GHz (133x21)
Current DRAM Frequency 1333MHz
Current QPI Frequency 4800MHz

Vad är QPI för något?

Ska se om detta gör någon skillnad.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

STängde just av Intels Turbo Boost i BIOS.

både CPU voltage och CPU VTT voltage ligger på Auto.

Vad är QPI för något?

Ska se om detta gör någon skillnad.

Se där, det var väl inte så svårt? Börja från början.

QPI är en buss.

Permalänk
Medlem

är det dumt att köra på luftkylare när jag har värmeproblem redan nu?
Ska jag avbeställa min Cooler Master hyper 212 och beställa en Corsair vattenkylare istället? eller är det för mycket som kan gå fel med vattenkylning om man är nybörjare?

Värmen från mitt R3 chassi lär väl inte försvinna bara för att jag byter cpukylare? ^^

köpte luftpaket:
https://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm
https://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-p...

Paketet har inte gått iväg ännu, så inte försent att avbeställa.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

är det dumt att köra på luftkylare när jag har värmeproblem redan nu?
Ska jag avbeställa min Cooler Master hyper 212 och beställa en Corsair vattenkylare istället? eller är det för mycket som kan gå fel med vattenkylning om man är nybörjare?

Värmen från mitt R3 chassi lär väl inte försvinna bara för att jag byter cpukylare? ^^

köpte luftpaket:
https://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm
https://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-p...

Paketet har inte gått iväg ännu, så inte försent att avbeställa.

Med dom färdiga slutna vattenkylningssystemen är det inte mkt som kan gå fel.

Personligen hade jag nog ändå valt en Thermalright Silver Arrow istället. Kanske Thermalright Macho ifall man vill komma undan lite billigare (det baserar jag på swecs test av kylare). Men Cooler Master Hyper 212+ är onekligen ett populärt och billigt val.

CPU-tempen är ändå viktigast. +/-5°C i chassit är oftast ingen big deal. Men +/-5°C i CPUn är en hel del.

Edit: En ny CPU-kylare (vatten/luft) sänker CPU-temperaturen även om det är hyfsat varmt i chassit. En extra chassifläkt har betydligt mindre betydelse när det gäller CPU-temp.

Permalänk
Medlem

ja det är sant, så du menar att det kan vara mer värt att köra på en vattenkylare då den transporterar bort värmen direkt istället för att låta luften ta en vända genom chassit först?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

ja det är sant, så du menar att det kan vara mer värt att köra på en vattenkylare då den transporterar bort värmen direkt istället för att låta luften ta en vända genom chassit först?

Jag menar att oavsett vilket du väljer (vatten eller luft) så kommer processorn att bli betydligt svalare.

Personligen känner jag mig mest dragen till luftkylning, typ Silver Arrow, om man inte ska bygga ordentlig vattenkylning.

Permalänk
Medlem

ah okej, fungerar den där fläkten bra om jag också beställde?
Arctic Cooling P12 PWM

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

ah okej, fungerar den där fläkten bra om jag också beställde?
Arctic Cooling P12 PWM

Vet ingenting om den fläkten. Men med 6års garanti till det priset så... Om den presterar bra så är det... bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinki:

ah okej, fungerar den där fläkten bra om jag också beställde?
Arctic Cooling P12 PWM

Jag skulle föreslå att du istället köper en till, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579948 (likadan som den som följer med)
med anledning av detta, http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-..., som ja sökte mig fram till för ett tag sen. Du ska inte igenom en radiator men du behöver ändå ha högt tryck fast d "bara" e flänsar... Har en Antec Kühler 620 me 2 av de fläktarna, e riktigt nöjd! Provat både Noctua NF-P12, Antec orginal fläkt, GT 1850rpm, Slip Stream 1900rpm innan ja provade dessa o aven om d andra kylde bra så kyler de här bättre o framförallt är de PWM styrda vilket är helt underbart smidigt

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret encor3!

Hur står sig Scythe Gentle Typhoon 1450rpm jämfört mot Cooler Master Blade fläkten?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se