Dator Fryser - Hårddisk problem?

Permalänk
Medlem

Dator Fryser - Hårddisk problem?

Tjenare!

Nu är det som så att min Samsung Spinpoint itne tycker om mig, eller något åt det hållet.

Vid vissa random tillfällen t.ex:
- uppstart av Battlefield 3
- tilläggning utav .torrent i uTorrent
- "browsning" i min externa hårddisk

....så fryser datorn till, musen rör sig inte, tangent inmatningar registreras inte och slutligen går skärmen svart.

Sen förblir den svart i 2-3 sekunder, därefter kommer jag tillbaks till Windows utan några problem.
Men sen får jag upp felmeddelande utav Intel Rapid Storage Technology att disken på SATA kontakt 3 (eller 4, testade en ny) inte längre är närvarande.

Värt att notera:
1. Disken syns i POST samt BIOS
2. Disken fungerar annat än detta felfritt.
3. När detta felet inträffar syns inte disken i varken "Dator", Enhetshanteraren eller Disk Management.
4. När jag startade upp datorn för första gången idag drog den igenom en checkdisk direkt efter POST, sen startades Windows.
Under denna checkdisk så kom det upp otroligt mycket vit text (för snabbt för att läsa allt), men jag hann läsa några få ord som "corrupt(ed)" samt "repair".

5. Spinpointen är kopplad till JMicron kontrollern (3gb/s), Force GT'n och Force'n är kopplade till Intel kontrollern (6gb/s).
6. Jag har en DVD läsare kopplad till JMicron kontrollern, så jag tror inte att det är där felet ligger då den funkar felfritt.

Är det någon annan som vart med om detta?

Datorn i fråga är den i min sig.

Grafikkortet är clockat till 1000mhz, processorn till 4.5ghz (Turbo läge).

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Hedersmedlem

Att disken har haft trasiga sektorer är en indikation på att den kanske håller på att gå sönder. Jag skulle dubbelkolla strömkablar samt SATA-kablar till att börja med och sedan köra ett fullt sektortest med något diagnostiktest som exempelvis Ultimate Boot CD (www.ultimatebootcd.com). Har du testat att koppla den till Intel-kontrollern istället?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Antar ssd disken är systemhårddisk? Isf tror jag mer på den som krånglar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Antar ssd disken är systemhårddisk? Isf tror jag mer på den som krånglar.

Jaså?
Lust att gå in mer detaljerat i den tanken?

Skall kolla kablar samt prova att köra den
I intel kontrollern.

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem

Satte in en annan SATA sladd, datorn rullar igång utan någon CHKDISK och hårddisken är närvarande. Återkommer om den strular.

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem

Sanforce har krånglat mycket jag så men kör hdd test på samsung visar den felfritt testa köra windows på en annan disk och ta bort ssdn

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Nu har det även börjat dyka upp ett problem där skärmen blir svart, förblir så under 4-5 sekunder och kommer sen tillbaka med skärmmeddelandet: "Input Type: HDMI".

Där börjar jag ana att datorn tappar kontakt med drivrutinen, men får inget meddelande från NVIDIA Control Panel (Som jag ibland fick med Catalyst).

Strax efter dessa avbrott, krashar även Firefox.

Detta verkar lurt, men jag har inte stött på HDD problemet sedan jag bytte port/sladd.

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxxxe:

Tjenare!

Nu är det som så att min Samsung Spinpoint itne tycker om mig, eller något åt det hållet.

Vid vissa random tillfällen t.ex:
- uppstart av Battlefield 3
- tilläggning utav .torrent i uTorrent
- "browsning" i min externa hårddisk

....så fryser datorn till, musen rör sig inte, tangent inmatningar registreras inte och slutligen går skärmen svart.

Sen förblir den svart i 2-3 sekunder, därefter kommer jag tillbaks till Windows utan några problem.
Men sen får jag upp felmeddelande utav Intel Rapid Storage Technology att disken på SATA kontakt 3 (eller 4, testade en ny) inte längre är närvarande.

Värt att notera:
1. Disken syns i POST samt BIOS
2. Disken fungerar annat än detta felfritt.
3. När detta felet inträffar syns inte disken i varken "Dator", Enhetshanteraren eller Disk Management.
4. När jag startade upp datorn för första gången idag drog den igenom en checkdisk direkt efter POST, sen startades Windows.
Under denna checkdisk så kom det upp otroligt mycket vit text (för snabbt för att läsa allt), men jag hann läsa några få ord som "corrupt(ed)" samt "repair".

5. Spinpointen är kopplad till JMicron kontrollern (3gb/s), Force GT'n och Force'n är kopplade till Intel kontrollern (6gb/s).
6. Jag har en DVD läsare kopplad till JMicron kontrollern, så jag tror inte att det är där felet ligger då den funkar felfritt.

Är det någon annan som vart med om detta?

Datorn i fråga är den i min sig.

Grafikkortet är clockat till 1000mhz, processorn till 4.5ghz (Turbo läge).

Hmm.. förlåt om jag lånar tråden lite! Men jag har liknande frysning vid varje uppstart av Origin bara..ca 2-5sek någon som känner till det?

Visa signatur

ASUS Z270E Strix Gaming | H115i cooler , Core i7-7700k @4,2Ghz | ASUS GTX 1080 ROG Strix | SSD Samsung 850 PRO,128 GB | SSD M.2 Samsung 950 PRO 256GB | DDR4 Corsair Dominator 3200mhz | ASUS Xonar Essence STX | PSU, Corsair AX 1200i| Chassi, Phanteks Evolve Tempered Glass | | Asus 24" 144hz 3D Ready.