Externa disken vill inte fungera?

Permalänk

Externa disken vill inte fungera?

Kopplade precis in in en vanlig 3,5" sata-disk i ett plexgear extern hårddiskchassi och kopplade in det i min dator (windows 7) via usb 2.0. Det installerades som det skulle illa kvickt och står att det är redo att använda. Jag öppnar den här datorn men ingen ny disk finns där. Vad gör jag? Har stängt av och startat om disken via knappen på baksidan av chassit, samma resultat.

Permalänk
Medlem

är den ny? då är den antagligen inte allokerad

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av matte2k11:

är den ny? då är den antagligen inte allokerad

Okej. Och hur gör man det?

Är det nåt man bör tänka på om man vill kunna använda disken först till en PC men senare till en Mac? Jag ska ha den som extern lagringsdisk såklart bara.

Permalänk
Medlem

kontrollpanelen/administrationsverktyg/datorhantering sedan ligger diskhantering under lagring. i diskhanteraren ska du kunna se hårddisken men jag kommer inte ihåg om det funkar med hdd via usb. hur som helst om du ser den, högerklicka och skapa en ny partition sen är det klart. funkar det inte pga usb så kan du sätta in den i datorn och köra windowsinstallation men avbryta den efter att hdd:n är partionerad eller använd ett program som heter gparted (freeware) och använd det på en cdskiva (kan va lite struligt då det hör hemma i linuxvärlden

är hdd:n partionerad funkar det i pc som mac

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\