FPS svårare på senare år?

Permalänk
99:e percentilen

FPS svårare på senare år?

Är det bara jag som upplever att FPS-spel har blivit svårare på senare år?

Mitt favoritspel är Far Cry, som släpptes 2004. Jag har även spelat en del Counter-Strike: Source. Om jag jämför dem med Battlefield 3 och Call of Duty: Black Ops tycker jag de senare är svårare att spela.

För det första: Det är annorlunda när man skjuter. Nu ska man använda iron sights och det känns som att rekylerna är mer svårhanterliga samt att det är en annan känsla i skotten. På Far Cry är siktet en enda pixel i mitten, vilket gör det enklare att träffa mål som befinner sig långt bort.

För det andra: Det finns fler vapen, klasser och items. Ett lag måste bestå av Assaults, Snipers, Medics, Engineers osv. Man kan sätta upp olika fällor och använda OP items, som i Black Ops, där det finns radiostyrd bil med bomb och helikopter med machine gun.

För det tredje: Det är mer realistiskt. Det tar längre tid att byta mellan vapen, det tar tid att sätta sig i fordon osv. Det är massa damm och rök i luften och på kameran, och miljöerna är så detaljerade och realistiska att det är svårt att upptäcka fiender.

Däremot har en sak blivit enklare: Det finns inte längre en siffra/bar som indikerar HP och som inte får nå 0. Det kommer istället blod på skärmen när man tar skada, men då kan man sätta sig bakom något och vänta tills man automatiskt healas.

Som ni märker är jag amatör på FPS-spel, så var inte för hårda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

tycker de e bra att de är svårare. Blir mer ¨realistiskt¨ .
ja, lite svårare kan de väl va, men man vänjer sig nog med det?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Jodå, BF3 är ju rätt svårt i alla fall, men finns även spel som är fruktansvärt lätta, t.ex MW2, och gissar på att MW3 befinner sig rätt nära det?

Det har väl att göra med att allt blir mer avancerat och mer realistiskt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köpte bf3 idag, recoil from hell

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jodå, BF3 är ju rätt svårt i alla fall, men finns även spel som är fruktansvärt lätta, t.ex MW2, och gissar på att MW3 befinner sig rätt nära det?

Det har väl att göra med att allt blir mer avancerat och mer realistiskt.

Och på vilket sätt är Modern Warfare lätt? Det beror ju helt på vem/vilka man spelar mot. På samma sätt kan man säga att Starcraft skulle vara enkelt om man spelade mot en nybörjare och själv är en professionell spelare. Det finns inget "tak" för färdighet inom spel, det finns bara bra och dåliga spelare. Nu kanske det är så att det finns fler dåliga inom MW pga att det är en ofantlig mängd människor som spelar, och därför känns det lättare. Men du kanske menar om man kör med auto-aim på konsol och en granatkastare i MW? Min avsikt är f.ö. inte att skapa ett flamewar BF3 vs. MW utan bara för att få dig att utveckla ditt resonemang.

Permalänk
Entusiast

Om man ser det i ett större tidsspann, från den tiden då Quake/DooM var populärt, så är spelen idag mer realistiska. Man kan inte ta mängder av stryk och rusa igenom en hel hord av fiender med en "kapad hagelbrakare" och komma ut med 89% hälsa i andra ändan.

Är man ute efter att kuna ta mängder av stryk och utföra "rocket jumps", så är mitt tips tips: Team Fortress 2... eller rentav Unreal Tournament -serien.
Är man däremot ute efter mer realistiska "stridssimulatorer" som är mer förankrade i verkligheten, så är mitt tips: Call of Duty eller Battlefield -serierna. (Nu är dessa inte super-realistiska heller, men mer realistiska än Unreal/Quake/DooM)

Jag skulle nog säga att FPS är inte svårare. Moderna FPS siktar på mer realism idag än vad de gjorde förr.
Därför passar inte spelsättet man hade från Quake/DooM/Unreal. Inser man detta, så ser man också att spelen idag är inte svårare, bara annorlunda.

EDIT/Tillägg:
När jag själv tittar in i moderna spel idag, så upptäcker jag titt som tätt så kallade "quakare". som använder spelstilen som man hade i Quake: Hoppa och rusa omkring som en vettvilling. Kan säga att dem oftast dör rätt så fort. En del av dem gnäller lite också, eller bara kastar av sig ett och annat "FU" i processen.
Tips: Spelstilen från Quake fungerar inte i dagens spel. Skrota den.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Och på vilket sätt är Modern Warfare lätt? Det beror ju helt på vem/vilka man spelar mot. På samma sätt kan man säga att Starcraft skulle vara enkelt om man spelade mot en nybörjare och själv är en professionell spelare. Det finns inget "tak" för färdighet inom spel, det finns bara bra och dåliga spelare. Nu kanske det är så att det finns fler dåliga inom MW pga att det är en ofantlig mängd människor som spelar, och därför känns det lättare. Men du kanske menar om man kör med auto-aim på konsol och en granatkastare i MW? Min avsikt är f.ö. inte att skapa ett flamewar BF3 vs. MW utan bara för att få dig att utveckla ditt resonemang.

Syftade mest på att det inte direkt krävs så mycket för att hålla sina kulor under kontroll.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Syftade mest på att det inte direkt krävs så mycket för att hålla sina kulor under kontroll.

Det är sant, men bara för det blir spelet inte enklare, så länge det finns bra spelare att möta, med bättre kontroll på sina kulor. Alla man möter spelar ju samma spel, så det är på samma villkor man lirar.

Permalänk
99:e percentilen

Intressant att läsa era åsikter. Om man tänker på Far Cry t ex, så är det väldigt stor kontrast eller vad man ska säga mellan fiender och miljö; de är därför lätta att upptäcka (även utan kikaren), men i nyare spel har fiender och miljö mer lika texturer och färgtoner, så att fiender smälter in mer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Styr på kulorna?.... hur är det med det mest enkla tipset, som man även får som rekryt: Använder man automatvapen, så gäller korta salvor. (Engelska: Short bursts).
Visst, man kan tömma hela magasinet på en gång, men då har man heller ingen styr på vapnet. Fungerar på ladugårdsdörrar @ "point blank", men är inte att rekommendera för övrigt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Enda jag hatar med dagens FPS är att allt smälter ihop på nått vis, på MW3 kan folk stå mot väggen och du kollar rakt på dem och det kan fortfarande va svårt att se, gillade Q3 med mark bakgrund och färgglada gubbar, nu är allt brunt med 1000 olika nyanser.

Skulle säga att det här är anledningen till att 1.6 fortfarande spelas av många.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Enda jag hatar med dagens FPS är att allt smälter ihop på nått vis, på MW3 kan folk stå mot väggen och du kollar rakt på dem och det kan fortfarande va svårt att se, gillade hur Q3, mörk bakgrund och färgglada gubbar.

En anledning till varför många, däribland jag, brukade stänga av effekter såsom dekorationer (Foliage) och reducera detaljnivån på bakgrunder/marken/omgivningen. Huruvida detta ger en fördel i BF3 och liknande vet jag inte så mycket om dock...
Hög detaljnivå på karaktärer och låg detaljnivå på omgivningen gör att karaktärerna är lättare att urskilja från bakgrunden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LeVvE:

Enda jag hatar med dagens FPS är att allt smälter ihop på nått vis, på MW3 kan folk stå mot väggen och du kollar rakt på dem och det kan fortfarande va svårt att se, gillade Q3 med mark bakgrund och färgglada gubbar, nu är allt brunt med 1000 olika nyanser.

Skulle säga att det här är anledningen till att 1.6 fortfarande spelas av många.

Det är mycket det jag menar. I Far Cry och Counter-Strike: Source är det mycket enklare att urskilja fiender just pga att dessa har en mer distinkt färg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Svårare är väl fel ord att säga kanske. Mer realistiskt skulle jag nog använda. Svårighetsgraden beror ju på motståndarna och dom har ju samma "svåra" förhållanden som dig.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Kanske är på väg att vända nu?

Tycker det är mycket "hålla handen" i dagens spel, vad jag menar är att spelet gör mycket åt en och man behöver inte anstränga sig mycket själv, t.ex. health som regenerar, checkpoints överallt så det gör inget om man dör för man spawnar i princip på samma ställe som man dog och linjära banor. Man behöver inte ens anstränga sig och det gör inget om man gör misstag för spelen är så förlåtande idag. Tänkte mest på singleplayer här.

Skulle vilja säga att skill-taket är lägre i dagens multiplayer-FPS, det är lättare (kortare tid) att bemästra dom. I fallet med Quake så finns det så många saker att bemästra och det tar tid att verkligen bemästra dom till skillnad från dagens multiplayer-FPS.
Sen har du perks för att casualisera det lite extra, skill har bytts ut emot perks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Kanske är på väg att vända nu?

Tycker det är mycket "hålla handen" i dagens spel, vad jag menar är att spelet gör mycket åt en och man behöver inte anstränga sig mycket själv, t.ex. health som regenerar, checkpoints överallt så det gör inget om man dör för man spawnar i princip på samma ställe som man dog och linjära banor. Man behöver inte ens anstränga sig och det gör inget om man gör misstag för spelen är så förlåtande idag. Tänkte mest på singleplayer här.

Skulle vilja säga att skill-taket är lägre i dagens multiplayer-FPS, det är lättare (kortare tid) att bemästra dom. I fallet med Quake så finns det så många saker att bemästra och det tar tid att verkligen bemästra dom till skillnad från dagens multiplayer-FPS.
Sen har du perks för att casualisera det lite extra, skill har bytts ut emot perks.

Håller med. Dock så får jag känslan av att man dör snabbare i CoD jämfört med CS. Detta på casual nivå och inte 1337h4xx0r. Är man bra på CS så sätter man ju alla HS men du kanske förstår ändå? Man dör snabbt men det beror inte på skill, i cod behöver du ju inte bry dig om siktet i samma mån som du gör i CS. Så att dö fort är väl "svårare" på ett sett, men ändå inte. Jag vet inte, om något så är det väl så att det iom regen blir lättare i singleplayer, eftersom du inte behöver se till att ta så lite skada som möjligt innan nästa medpack. Gäller bara att inte ta för mkt skada vid ett tillfälle. Sen så får jag åter igen hålla med och säga att handhållningen gått för långt.

Det är lite som i MMOs där man pratar om svåra instanser som egentligen inte är mekaniskt svåra utan bara en gear check.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Alling:

Är det bara jag som upplever att FPS-spel har blivit svårare på senare år?

Mitt favoritspel är Far Cry, som släpptes 2004. Jag har även spelat en del Counter-Strike: Source. Om jag jämför dem med Battlefield 3 och Call of Duty: Black Ops tycker jag de senare är svårare att spela.

För det första: Det är annorlunda när man skjuter. Nu ska man använda iron sights och det känns som att rekylerna är mer svårhanterliga samt att det är en annan känsla i skotten. På Far Cry är siktet en enda pixel i mitten, vilket gör det enklare att träffa mål som befinner sig långt bort.

För det andra: Det finns fler vapen, klasser och items. Ett lag måste bestå av Assaults, Snipers, Medics, Engineers osv. Man kan sätta upp olika fällor och använda OP items, som i Black Ops, där det finns radiostyrd bil med bomb och helikopter med machine gun.

För det tredje: Det är mer realistiskt. Det tar längre tid att byta mellan vapen, det tar tid att sätta sig i fordon osv. Det är massa damm och rök i luften och på kameran, och miljöerna är så detaljerade och realistiska att det är svårt att upptäcka fiender.

Däremot har en sak blivit enklare: Det finns inte längre en siffra/bar som indikerar HP och som inte får nå 0. Det kommer istället blod på skärmen när man tar skada, men då kan man sätta sig bakom något och vänta tills man automatiskt healas.

Som ni märker är jag amatör på FPS-spel, så var inte för hårda.

Tvekar på att siktet i far cry var en enda pixel, skulle varit RIKTIGT knepigt att sikta då, men jo jag håller med dig, på CS ser man nästan direkt om det är en fiende på andra sidan banan, medan i spel som cod och bf så finns det många buskage, man kan lägga sig ner i dem och nästan bli osynlig, sen smälter ju fienderna bättre in i miljön i de nyare spelen. Dock gillar jag det, gillar den ökade realismen (iaf på vissa fronter). När jag spelade mitt första spel där man kunde sikta genom iron sights så tyckte jag det var jättejobbigt, idag tycker jag bara det är absurt att man skulle kunna ha någon sorts precision när man skjuter från höften, och blir besviken om man inte kan sikta genom dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit lättare idag.

BF3 t.ex. har ju ingen recoil ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Och på vilket sätt är Modern Warfare lätt? Det beror ju helt på vem/vilka man spelar mot. På samma sätt kan man säga att Starcraft skulle vara enkelt om man spelade mot en nybörjare och själv är en professionell spelare. Det finns inget "tak" för färdighet inom spel, det finns bara bra och dåliga spelare. Nu kanske det är så att det finns fler dåliga inom MW pga att det är en ofantlig mängd människor som spelar, och därför känns det lättare. Men du kanske menar om man kör med auto-aim på konsol och en granatkastare i MW? Min avsikt är f.ö. inte att skapa ett flamewar BF3 vs. MW utan bara för att få dig att utveckla ditt resonemang.

Det handlar inte om svårighetsgraden i motstånd utan det han Alling menar är att spelmässigt tycker han det var enklare förr. Som att ta ett exempel. Starcraft är ett utmärkt sådant. I starcraft 1 och 2 skiljer sig det något enormt spelmässigt. Det ena är enklare än det andra. Du har inte alla dessa hjälpmede som automining, automatiserade anfall (auto surround i sc2) nästan oändligt stora grupper som du kan hotkeya detta är bara några exempel som du säkert känner till, antar att du spelat båda spelen? Detta gör väl sc1 mycket svårare än sc2, håller du inte med? Moståndet är ju bara en annan variabel av svårighet. Hoppas du förstår skillnaden i mitt enklspåriga inlägg såhär på morgonkvisten.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasergurka:

Tvekar på att siktet i far cry var en enda pixel, skulle varit RIKTIGT knepigt att sikta då

Hehe, ja, det är ju inte bara det, utan det är fyra streck runt den pixeln också.

http://www.bjorn3d.com/Material/ReviewImages/Far_Cry/FC_indoo...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Har man spelat Operation Flashpoint när det kom ut (2001) tycker man nog inte att dagens spel är svåra. En enda kula på fel ställe = död. Rekyl och bulletdrop, vind som påverkar osv. Ingen respawn, utan när man dött i multiplayer fick man snällt vänta tills omgången är färdigspelad. Kunde ta timmar med duktiga medspelare. Blev man träffad i benet fick man kravla omkring tills man förblödde och dog, eller hitta hjälp med omplåstring. Härligt realistiskt!

Allt beror på vad man spelat tidigare. Att det generellt skulle blivit svårare tycker jag inte, men å andra sidan blir man ju förhoppningsvis bättre efterhand, så det kan vara svårbedömt.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Har man spelat Operation Flashpoint när det kom ut (2001) tycker man nog inte att dagens spel är svåra. En enda kula på fel ställe = död. Rekyl och bulletdrop, vind som påverkar osv. Ingen respawn, utan när man dött i multiplayer fick man snällt vänta tills omgången är färdigspelad. Kunde ta timmar med duktiga medspelare.

Allt beror på vad man spelat tidigare. Att det generellt skulle blivit svårare tycker jag inte, men å andra sidan blir man ju förhoppningsvis bättre efterhand, så det kan vara svårbedömt.

Haha, tänkte precis nämna det spelet. Redan då satt "svårighetsribban" ganska högt för realistiska shooters.

Sen så är ju dom flesta vanliga singelplayer-lägena betydligt lättare än förr. Nu är det bara vissa svåra moment att ta sig förbi, som man lätt kan försöka med 20 gånger i sträck tills man lyckas, klassiska element som att leta medkit's och spara HP ser man knappt röken av längre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Tycker det har blivit lättare idag.

BF3 t.ex. har ju ingen recoil ens

Håller med.

Om nånting så har FPS blivit lättare med åren.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Iron sights och dynamiska crosshairs har definitivt gjort moderna FPS till slowmotion camping spel som inte kräver mycket av spelaren. Jämföra UT/Quake med BF/COD är ett sorgligt kapitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

EDIT/Tillägg:
När jag själv tittar in i moderna spel idag, så upptäcker jag titt som tätt så kallade "quakare". som använder spelstilen som man hade i Quake: Hoppa och rusa omkring som en vettvilling. Kan säga att dem oftast dör rätt så fort. En del av dem gnäller lite också, eller bara kastar av sig ett och annat "FU" i processen.
Tips: Spelstilen från Quake fungerar inte i dagens spel. Skrota den.

Jag vet inte hur många MW2-matcher jag vunnit på att konstant springa omkring med MP5an och bara kötta. Det beror helt på hur snabba reaktionstider och hur bra man siktar. Bara man är skillad nog så går det alltid att vinna, har också kört otroligt mycket knife-only med så mycket speed/stealth perks som möjligt och det är också rätt enkelt.

I BF däremot måste man ju smyga runt lite mer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom att moderna fps är mycket enklare, men jag är rätt kass på fps så jag är nog ett undantag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tycker tvärtom att moderna fps är mycket enklare, men jag är rätt kass på fps så jag är nog ett undantag.

Tycker jag håller med dig, fast då tänker jag mest på singleplayer lägena som har blivit fördummade till tusen.

Multiplayer kan dock ha blivit svårare eftersom det är mer som lirar ofta nu än förut (vad det känns som iaf från den gamla heliga Q3/UT tiden).

Skrivet av Vact:

Iron sights och dynamiska crosshairs har definitivt gjort moderna FPS till slowmotion camping spel som inte kräver mycket av spelaren. Jämföra UT/Quake med BF/COD är ett sorgligt kapitel.

Precis, de fpsen som man har blivit van med att spela är ju typ helt borta..
Den typen återfinns lite i t.ex Halo.. Någonstans vagt långt bortanför xbox dosan, men då är det ju det som är felet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag vet inte hur många MW2-matcher jag vunnit på att konstant springa omkring med MP5an och bara kötta. Det beror helt på hur snabba reaktionstider och hur bra man siktar. Bara man är skillad nog så går det alltid att vinna, har också kört otroligt mycket knife-only med så mycket speed/stealth perks som möjligt och det är också rätt enkelt.

I BF däremot måste man ju smyga runt lite mer.

Lättare att köra i grupp i bf3 och därför ett måste om man vill vara med och påverka matchen på ett positivt sätt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Krävs ju mindre av aimen i dagens spel än i quake pga att du dör mycket lättare. I Quake måste du ha mer stabil aim medans ett par lotto skott kan döda folk i BF3 tex.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Och på vilket sätt är Modern Warfare lätt? Det beror ju helt på vem/vilka man spelar mot. På samma sätt kan man säga att Starcraft skulle vara enkelt om man spelade mot en nybörjare och själv är en professionell spelare. Det finns inget "tak" för färdighet inom spel, det finns bara bra och dåliga spelare. Nu kanske det är så att det finns fler dåliga inom MW pga att det är en ofantlig mängd människor som spelar, och därför känns det lättare. Men du kanske menar om man kör med auto-aim på konsol och en granatkastare i MW? Min avsikt är f.ö. inte att skapa ett flamewar BF3 vs. MW utan bara för att få dig att utveckla ditt resonemang.

Nä fattar itne det där heller. Menar väl att recoilen är mindre kanske?? Men saken är ju den att då är ju recoilen mindre för din fiende också, så i slutändan är det den som har bäst reakion och aim som vinner ändå