FPS svårare på senare år?

Permalänk
Medlem

Problemet med nya spel är att man är handikappad. Man är fastbunden till jordens yta och kan knappt röra sig. Gör man det ändå mot all förmodan känns det som att röra sig i sirap. FSP spel som det inte går att strafejumpa i, är värdelösa. Försöker man sig på en rocketjump och dör direkt utan att lyfta en endaste meter slutar jag spela direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ligger nog något i att det framförallt är lite mer komplicerat idag än vad det var när man spela fps flera timmar om dagen för 10 år sen. Sen gör ju åldern sitt

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Problemet med nya spel är att man är handikappad. Man är fastbunden till jordens yta och kan knappt röra sig. Gör man det ändå mot all förmodan känns det som att röra sig i sirap. FSP spel som det inte går att strafejumpa i, är värdelösa. Försöker man sig på en rocketjump och dör direkt utan att lyfta en endaste meter slutar jag spela direkt.

Spelen är det väll kanske något mer realistiska i rörelser/styrning nu, har du testat att strafejumpa eller rocketjumpa själv? Jag däremot skulle nog sluta att spela om dessa antika grejer återkom i ett av dagens spel...

Permalänk

Dagens spel känns så fördummade. Handlar mest om unlocka massa grejer. Förr handlade det om skill.
Spelade TFC i klan i många år
Back to basics säger jag. Hade tf2 haft conc så hade det varit givet nu är det köpa hattar å skit wtf

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem

Tycker den här videon summerar hur jag känner för dagens fps jämfört med de gamla tidernas FPS där skill var i första hand, inte killstreaks och annat dravel.

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

Permalänk
Medlem

Testa Tribes: Ascend så ska ni få se på andra bullar jämnfört med BF/CoD.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvartVarg:

Dagens spel känns så fördummade. Handlar mest om unlocka massa grejer. Förr handlade det om skill.
Spelade TFC i klan i många år
Back to basics säger jag. Hade tf2 haft conc så hade det varit givet nu är det köpa hattar å skit wtf

Håller verkligen med.
Det behövs fler spel där spelskills står i fokus utan en massa trams för att attrahera småbarn.
Sedan tycker jag också att nästan alla av dagens FPS spel är så fantasilösa. Det ska vara så realistiskt att alla spel blir väldigt lika bortsett från uppdaterad grafik.
Det behövs fler spel av typen TFC och TF2(fast utan tramset), där man introducerar ny spelmekanik med diverse nya vapen (som rocket jumps, conc jumps, pipe jumps och vad det nu kan vara). Realismen är inte det viktigaste, det viktiga är att det blir kul och utmanande att bli bra på den spelmekanik som erbjuds.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis. Man känner sig lite som att spela en rollatorsimulator på sätt och vis.
Desto mer kontroll spelaren har över sin "gubbe" desto bättre.
Problemet är väl lite att spelen idag verkar sträva efter att alla ska känna sig välkomna. Om vissa kan bli löjligt mycket bättre än nybörjarna så kanske de nya lämnar spelet och låter bli att köpa sådana spel i framtiden..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med många av föregående talare som talar om att det är lättare att komma in i nya spel. Är själv en FPS-noob som mest spelat bil/sport-spel under min uppväxt.

Dock tog det mig bara typ 40 speltimmar i bf3 för att uppnå en skilllevel som gjorde att jag lirade i de högre delarna i de flesta matcherna. Detta trots att jag SUGER på tex quake, cs osv.

Detta är väll förmodligen för att man kan hitta sin nisch som passar ens egen spelstil och utvecklas till en "bra" spelare på ett helt annat sätt än att faktiskt utveckla det där supernerverna och snabba siktet (vilket jag inte har).

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Testa Tribes: Ascend så ska ni få se på andra bullar jämnfört med BF/CoD.

Det är jätteroligt att "åka skidor", däremot har jag märkt att jag inte träffar med särskilt stor andel av de skott jag skjuter. Jag spelade Tribes 2 också men minns inte att jag hade sånna problem att träffa med mina discs då.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Crucial P3 1TB | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 11

Permalänk
Medlem

FPS är lättare nu än dom någonsin varit tack vare konsoler och att dom dumförklarat sina kunder, därför jag knappt spelar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Och på vilket sätt är Modern Warfare lätt? Det beror ju helt på vem/vilka man spelar mot. På samma sätt kan man säga att Starcraft skulle vara enkelt om man spelade mot en nybörjare och själv är en professionell spelare. Det finns inget "tak" för färdighet inom spel, det finns bara bra och dåliga spelare. Nu kanske det är så att det finns fler dåliga inom MW pga att det är en ofantlig mängd människor som spelar, och därför känns det lättare. Men du kanske menar om man kör med auto-aim på konsol och en granatkastare i MW? Min avsikt är f.ö. inte att skapa ett flamewar BF3 vs. MW utan bara för att få dig att utveckla ditt resonemang.

Kan hålla med dig lite där, men MW2/MW3 är det ju mer 12 åringar som spelar än tex BF3, jag går ju själv i skolan och alla klagar på hur svårt BF3 är jämnfört mot CoD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

FPS är lättare nu än dom någonsin varit tack vare konsoler och att dom dumförklarat sina kunder, därför jag knappt spelar det.

För mycket "Klapp på huvudet" av konsoler, MS/Sony och spelen som ges ut. Dötrist, håller jag med om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om man ser det i ett större tidsspann, från den tiden då Quake/DooM var populärt, så är spelen idag mer realistiska. Man kan inte ta mängder av stryk och rusa igenom en hel hord av fiender med en "kapad hagelbrakare" och komma ut med 89% hälsa i andra ändan.

Är man ute efter att kuna ta mängder av stryk och utföra "rocket jumps", så är mitt tips tips: Team Fortress 2... eller rentav Unreal Tournament -serien.
Är man däremot ute efter mer realistiska "stridssimulatorer" som är mer förankrade i verkligheten, så är mitt tips: Call of Duty eller Battlefield -serierna. (Nu är dessa inte super-realistiska heller, men mer realistiska än Unreal/Quake/DooM)

Jag skulle nog säga att FPS är inte svårare. Moderna FPS siktar på mer realism idag än vad de gjorde förr.
Därför passar inte spelsättet man hade från Quake/DooM/Unreal. Inser man detta, så ser man också att spelen idag är inte svårare, bara annorlunda.

EDIT/Tillägg:
När jag själv tittar in i moderna spel idag, så upptäcker jag titt som tätt så kallade "quakare". som använder spelstilen som man hade i Quake: Hoppa och rusa omkring som en vettvilling. Kan säga att dem oftast dör rätt så fort. En del av dem gnäller lite också, eller bara kastar av sig ett och annat "FU" i processen.
Tips: Spelstilen från Quake fungerar inte i dagens spel. Skrota den.

Vettvilling? Kika gärna på en Q3/QL-duell mellan två duktiga spelare, där krävs det en jävla massa skicklighet, till skillnad från dagens FPS där det räcker med ett par lotto-HS för att sänka någon.

Permalänk
Medlem

Pc gamers har ALLTID vart så att dom vill ha en utmaning oavsett vad det är... Vi köper våra system på en pris lapp mellan 10000-25000 kronor vilket gör att vi vill "få vad vi betalar för"

Sedan vill ju alltid spelföretagen kunna säga "The most immersive experience in a long time" eller liknande bara för att det skall sälja mer... Det kommer alltid strävas efter mer realistiska spel upplevelser samt svårare gameplay utan tvekan.

Men det är ju inte bara Pc gamers utan också konsol spelare fast det OFTAST så att det är mer casual players på konsol vilket också är en anledning till att det är svårare på PC.

Nu säger jag inte att PC är ett bättre system, ni får tycka vad ni vill och jag bryr mig inte men jag tycker PC är en roligare och bättre upplevelse.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Är aningens trött på hur man kan skicka RPG efter RPG mot en tank i BF3 som nån engineer reparerar samtidigt utan att lyckas plocka den. Visst är det som nån forskare skrev i debatten om våldsamma spel, man tvingas till samordnande och planering....