Skol + spel-laptop (Minecraft, SWTOR)

Permalänk
Medlem

Skol + spel-laptop (Minecraft, SWTOR)

Tja!

Nu har jag velat(jag vet inte hur länge) mellan en tablet eller en bärbar. Jag har nu bestämt mig. Det blir en lappis. Jag vill ha en laptop som är ganska lätt, går bra att ta anteckningar på i skolan, arbete mm och kunna spela lite på. Jag spelar Minecraft och SWTOR så vill kunna göra det på min laptop också. Jag var inne hos den lokala Webhallenbutiken och dem kom med ett förslag ''som kanske'' klarar spelen, ingen vidare service så nu frågar jag ER!

Jag vet inte alls vad man ska lägga för en sådan dator, men har väl tänkt mig runt 5,6,7k

Förslag?
Tack.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta en laptop som är lätt och som det funkar att spela på med. Men här är en dator som endast väger 2 kg villet gör den väldigt lätt att ta med och den har ett geforce 540m, absolut inget super grafikkort men klarar av mindecraft och swtor. Har hört att den ska ha väldigt bra batteritid med.

http://www.webhallen.com/hardvara/147947-asus_u46sv-wx076v-i5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtRaALT:

Tja!

Nu har jag velat(jag vet inte hur länge) mellan en tablet eller en bärbar. Jag har nu bestämt mig. Det blir en lappis. Jag vill ha en laptop som är ganska lätt, går bra att ta anteckningar på i skolan, arbete mm och kunna spela lite på. Jag spelar Minecraft och SWTOR så vill kunna göra det på min laptop också. Jag var inne hos den lokala Webhallenbutiken och dem kom med ett förslag ''som kanske'' klarar spelen, ingen vidare service så nu frågar jag ER!

Jag vet inte alls vad man ska lägga för en sådan dator, men har väl tänkt mig runt 5,6,7k

Förslag?
Tack.

Kan kanske inte ge så mycket exempel men jag kan nog säga vad du vill kolla efter. För det första när det gäller spelandet så skulle du nog vilja ha en dator med en dedikerad grafikkrets. I praktiken t.ex. Nvidia geforce 540m minst, sedan är det väll processor. Du vill helt enkelt ha en såbra som möjligt i5 är väl att leta efter. På detta 4gb ram. Desto mindre upplösning desto viktigare är processorn när det kommer till spel, men är det en större upplösning vill du har bättre grafik kort. Dock är de flesta väl balanserade. Sedan skall du la tycka att den ser snygg ut och har en skärm som är stor nog för dina behov. Kolla upp recensioner för just grafik-kortet med den cpu´n som du funderar på och se om det ser ut att passa dig. Och tänk på att det är skilnad på grafik-kort med benämningen m på sig (tex 540m, 560m mm.) Jag vet att asus gör datorer som är okej när det kommer till de specifikationerna som du söker.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Kan kanske inte ge så mycket exempel men jag kan nog säga vad du vill kolla efter. För det första när det gäller spelandet så skulle du nog vilja ha en dator med en dedikerad grafikkrets. I praktiken t.ex. Nvidia geforce 540m minst, sedan är det väll processor. Du vill helt enkelt ha en såbra som möjligt i5 är väl att leta efter. På detta 4gb ram. Desto mindre upplösning desto viktigare är processorn när det kommer till spel, men är det en större upplösning vill du har bättre grafik kort. Dock är de flesta väl balanserade. Sedan skall du la tycka att den ser snygg ut och har en skärm som är stor nog för dina behov. Kolla upp recensioner för just grafik-kortet med den cpu´n som du funderar på och se om det ser ut att passa dig. Och tänk på att det är skilnad på grafik-kort med benämningen m på sig (tex 540m, 560m mm.) Jag vet att asus gör datorer som är okej när det kommer till de specifikationerna som du söker.

Okej. Vad säger du om datorn som Nemran tipsade om? (http://www.webhallen.com/hardvara/14...0m-bt-win_7_hp). Den ser ju ganska bra ut på pappret. Vad är skillnaden med ett ''m'' jämfört med att inte ha det på grafikkortet?

Permalänk

Hur mkt får den bärbara väga som max? Vilken storlek föredrar du 13.3-15.6 tum? Alla grafikkort till bärbara slutar på M.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Mindre lättare med sämre grafikkort.

http://www.webhallen.com/hardvara/140436-asus_u46sv-wx094v-i5...

Men i nya generation 2 processorn kallad Sandy Bridge, så finns det ett inbyggt grafikchip i processorn som i tex i5 2430M.

Alt.2 är en 15.6 tum med ett bättre grafikkort GT 555M och samma processor i5 2430M.

http://www.webhallen.com/hardvara/140462-msi_ge620dx-462ne-i5...

Graphics Specifications (grafik-chipet i processorn)

Processor Graphics=Intel® HD Graphics 3000

Graphics Base Frequency=650 MHz

Graphics Max Dynamic Frequency=1.2 GHz

Graphics Output=eDP/DP/HDMI/SDVO/CRT

Intel® Quick Sync Video=Yes

Intel® InTru™ 3D Technology=Yes

Intel® Insider™=Yes

Intel® Wireless Display=Yes

Intel® Flexible Display Interface (Intel® FDI)=Yes

Intel® Clear Video HD Technology=Yes

Dual Display Capable=Yes

Macrovision* License Required=No

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Mindre lättare med sämre grafikkort.

http://www.webhallen.com/hardvara/140436-asus_u46sv-wx094v-i5...

Men i nya generation 2 processorn kallad Sandy Bridge, så finns det ett inbyggt grafikchip i processorn som i tex i5 2430M.

Alt.2 är en 15.6 tum med ett bättre grafikkort GT 555M och samma processor i5 2430M.

http://www.webhallen.com/hardvara/140462-msi_ge620dx-462ne-i5...

Graphics Specifications (grafik-chipet i processorn)

Processor Graphics=Intel® HD Graphics 3000

Graphics Base Frequency=650 MHz

Graphics Max Dynamic Frequency=1.2 GHz

Graphics Output=eDP/DP/HDMI/SDVO/CRT

Intel® Quick Sync Video=Yes

Intel® InTru™ 3D Technology=Yes

Intel® Insider™=Yes

Intel® Wireless Display=Yes

Intel® Flexible Display Interface (Intel® FDI)=Yes

Intel® Clear Video HD Technology=Yes

Dual Display Capable=Yes

Macrovision* License Required=No

/AP

Den jag länkade är exakt samma dator fast med 4 gb ram istället och är 1000 kr billigare, mera ram kan man alltid köpa till senare och sätta in själv så sparar man massa pengar.

Skrivet av XtRaALT:

Okej. Vad säger du om datorn som Nemran tipsade om? (http://www.webhallen.com/hardvara/14...0m-bt-win_7_hp). Den ser ju ganska bra ut på pappret. Vad är skillnaden med ett ''m'' jämfört med att inte ha det på grafikkortet?

m står för mobility och betyder med andra ord att det sitter i en laptop. Och grafikkort för en laptop är alltid mkt sämre än sånna som sitter i en stationär. Så med andra ord ett 540 som sitter i en stationär och ett 540m som sitter i en laptop är två helt olika grafikkort. Man gör så för att lura kunden, "fan vad najs det sitter ett 540 i datorn! as bra ju." Men i själva verket är det ett 540m som är mkt sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Hur mkt får den bärbara väga som max? Vilken storlek föredrar du 13.3-15.6 tum? Alla grafikkort till bärbara slutar på M.

/AP

Okej, jag vet inte vad som blir bäst. Farsan har en 17.x'' och det blir ju alldeles för stort och tungt att bära med sig till skolan varje dag. Runt 2kg antar jag blir lagom?

Skrivet av Nemran:

Den jag länkade är exakt samma dator fast med 4 gb ram istället och är 1000 kr billigare, mera ram kan man alltid köpa till senare och sätta in själv så sparar man massa pengar.

m står för mobility och betyder med andra ord att det sitter i en laptop. Och grafikkort för en laptop är alltid mkt sämre än sånna som sitter i en stationär. Så med andra ord ett 540 som sitter i en stationär och ett 540m som sitter i en laptop är två helt olika grafikkort. Man gör så för att lura kunden, "fan vad najs det sitter ett 540 i datorn! as bra ju." Men i själva verket är det ett 540m som är mkt sämre

Okej, då låter det ju vettigt att köpa den du länkade först.

Vad sägs om denna då? Samma prislapp med med i7 processor, men ser att den kanske väger för mycket och att grafikkortet inte är något vidare?
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15...

Ha i åtanke att jag ska anteckna, se film, och spela minecraft och SWTOR så det inte laggar sönder helt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte valt den sista du länkade, visst den har en bättre processor men har ett sämre grafikkort, och ska du spela spel så ska du satsa på en laptop med bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Skulle inte valt den sista du länkade, visst den har en bättre processor men har ett sämre grafikkort, och ska du spela spel så ska du satsa på en laptop med bättre grafikkort.

Det blev den som du länkade, ASUS U46sv. Beställt den idag och hoppas på leverans till fredag!!

Permalänk

Just SWTOR är faktiskt rätt krävande (dålig optimering), min gamla laptop hade en GTX 460M GPU och hade ändå problem med SWTOR, inte förrän nu med min laptop med GTX 570M flyter det bra, och att ha en lätt laptop för detta är nog bara att glömma.

Laptopen jag har nu som klarar SWTOR är http://www.webhallen.com/hardvara/140452-msi_gt780dxr-429ne-i...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |