Order makullerad och perngarna borta?

Permalänk
Inaktiv

Order makullerad och perngarna borta?

för och göra en lång historia kort, så beställde en server grafikkort från http://www.webbshoppen.se förra veckan den 31/1.
pengarna är dragna från kortet, inte reserverad, utan dragen, och enligt orderbekräftelsen var varan beställt, nu idag så har ordern makulerats, syns inte längre på hemsidan och har inte fått något mail heller om vad som hänt. varan finns i lager, och dem listar den för försäljning fortfarande på hemsidan för samma pris.

ARN, polisanmälan för bedrägeri eller vända mig till konsument verket?
är verkligen en orderbekräftelse en bindande avtal eller inte? pengarna är dragna från mitt konto.

Permalänk
Avstängd

Du kan väl tala om hur länge sedan denna blev makullerad? har du nån att ringa på affären som du beställde ifrån? eller någon annan info?
Har den gått i KK kan du med sannolika själ se dej långt efter pengarna, om inte konkursförvaltaren är schyst.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du fått en orderbekräftelse och de dessutom dragit pengarna har ni ett bindande avtal, förutsatt att priset inte varit uppenbarligen felaktigt.
Det bästa är naturligtvis att kontakta butiken först, konsumentverket handhar ej enskilda konsumenters ärenden så det är isåfall en konsumentvägledare i kommunen du vänder dig till. Bor du i en kommun som avskaffat sådana får du kontakta advokat istället.
ARN tar ungefär sex månader och en polisanmälan vore inte särskilt motiverat eftersom något brott faktiskt ännu inte har begåtts, det kanske helt enkelt blivit en fnurra i deras datorsystem?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Steg 1 är ju att kontakta dom.
Men efter att ha kollat på sidan så får du nog skylla dig själv lite
Enda sättet att kontakta dom verkar ju vara e-post, inte direkt förtroendeingivande.
Onlinehandelns första regel är ju : "Betala ALDRIG i förskott, ALDRIG ALDRIG".

Permalänk
Inaktiv

ringt, inget svar. orden syns inte längre under "mitt konto" den har makulerats nån gång under dagens datum.
det var inte fel pris, utan full pris.
vad gäller butiken så har en kollega beställt från dem och tyckte att allt funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

för och göra en lång historia kort, så beställde en server grafikkort från http://www.webbshoppen.se förra veckan den 31/1.
pengarna är dragna från kortet, inte reserverad, utan dragen, och enligt orderbekräftelsen var varan beställt, nu idag så har ordern makulerats, syns inte längre på hemsidan och har inte fått något mail heller om vad som hänt. varan finns i lager, och dem listar den för försäljning fortfarande på hemsidan för samma pris.

ARN, polisanmälan för bedrägeri eller vända mig till konsument verket?
är verkligen en orderbekräftelse en bindande avtal eller inte? pengarna är dragna från mitt konto.

Men herregud, du får väl kontakta butiken och höra med dem vad som händer.

Vad är det med folk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Men herregud, du får väl kontakta butiken och höra med dem vad som händer.

Vad är det med folk?

jag har ringt flera ggr, läs inlägget, och mailat, men får inget svar

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon160366:

jag har ringt flera ggr, läs inlägget, och mailat, men får inget svar

Du skriver faktiskt inget i ditt första inlägg om att du försökt kontakta dem

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ge dem åtminstone 24timmar på sig att höra av sig per mail kan jag tycka. Efter det kan du börja titta på mer drastiska åtgärder.
Ang. orderbekräftelse var det ganska livlig diskussion om det i en tråd om komplett och deras demoprodukter. Och det som folk kom fram till där var att det finns "omständigheter" då en orderbekräftelse går att "komma ur", så nej det är inte bindande till den grad att en vara MÅSTE levereras.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

ringt, inget svar. orden syns inte längre under "mitt konto" den har makulerats nån gång under dagens datum.
det var inte fel pris, utan full pris.
vad gäller butiken så har en kollega beställt från dem och tyckte att allt funkat bra.

Om den makulerats idag så är det väl inte alls konstigt att du inte fått tillbaka pengarna än? Som andra påpekat ge dem åtminstone ett dygn att svara på email.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Om den makulerats idag så är det väl inte alls konstigt att du inte fått tillbaka pengarna än? Som andra påpekat ge dem åtminstone ett dygn att svara på email.

vist det förstår jag, men att ordern makuleras, utan ett ord är rätt så konstigt, trots mail att ordern är beställt och behandlad.

Skrivet av anden12:

Ge dem åtminstone 24timmar på sig att höra av sig per mail kan jag tycka. Efter det kan du börja titta på mer drastiska åtgärder.
Ang. orderbekräftelse var det ganska livlig diskussion om det i en tråd om komplett och deras demoprodukter. Och det som folk kom fram till där var att det finns "omständigheter" då en orderbekräftelse går att "komma ur", så nej det är inte bindande till den grad att en vara MÅSTE levereras.

för hastiga drag från mig kanske, jag gör så att jag väntar till på onsdag och har dem inte hört av sig, så går jag vidare med det. jag bryr mig inte om kortet, andra butiker säljer den för lägre priser, dock ville jag få tag i kortet snabbt och dem hade den i lager. komplett har 21 dagars leveranstid på detta.

tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Det kan ibland ta upp till 3 dagar (bankdagar) innan pengar kommer tillbaka till kortet, däremot är det ju konstigt att dem inte sagt varför dem hävt ordern det är väldigt suspekt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Steg 1 är ju att kontakta dom.
Men efter att ha kollat på sidan så får du nog skylla dig själv lite
Enda sättet att kontakta dom verkar ju vara e-post, inte direkt förtroendeingivande.
Onlinehandelns första regel är ju : "Betala ALDRIG i förskott, ALDRIG ALDRIG".

Jag har handlat från Webbshoppen flera gånger, aldrig haft problem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att dom har 30 dagar på sig att betala tillbaks pengar till kunder.
Vilket inte är helt ovanligt att dom flesta bolag utnyttjar så har du pengarna tillbaks inom 25 dagar så är det ett plus.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Webbshoppen

Svar från Butiken

Hej alla på Sweclockers

Vi vill först beklaga missförståndet med Ari86 och gärna kommentera tråden.

Först och främst har aldrig några pengar varit dragna då de dras vid leverans. Beloppet har varit reserverat av Ari86s bank och pengarna har aldrig varit i vår ägo. Med Ari86s tillåtelse publicerar vi gärna en skärmdump på detta.

Produkten som köpts var ett grafikkort av märket Matrox. Pga ett fel i våra priser annonserades detta ut för ca 450:-. Då det korrekta priset är närmre 3000:- valde vi att avbryta ordern då prisskillnaden var för stor. vi hänvisade till 32§ i avtalslagen. Ari86 hittade produkten via prisjakt där näst billigast hade ett pris på 2590:-.

Vi erbjöd Ari86 att köpa produkten till vårt inköpspris eller få ett specialpris på något annan produkt i vårt sortiment. Ari86 valde att avbryta ordern.

Ett mail har mottagits 16:40 den 6 februari 2012. Detta mail besvarades 10:58 den 7 febrari. DVS efter ca 2 timmar under våra normala arbetstider. Vi har under orderperioden inga missade samtal. Dock samtal där kunder lämnat telefonkön. Ringer man direkt när vi öppnar så är det lite längre väntetid då många ringer då.

Närmre 100% av våra mail besvaras inom 3 timmar.

Vänliga hälsningar
Jimmy Ingvarsson
Projektledare, Webbshoppen.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av webbshoppen.se:

Hej alla på Sweclockers

Vi vill först beklaga missförståndet med Ari86 och gärna kommentera tråden.

Först och främst har aldrig några pengar varit dragna då de dras vid leverans. Beloppet har varit reserverat av Ari86s bank och pengarna har aldrig varit i vår ägo. Med Ari86s tillåtelse publicerar vi gärna en skärmdump på detta.

Produkten som köpts var ett grafikkort av märket Matrox. Pga ett fel i våra priser annonserades detta ut för ca 450:-. Då det korrekta priset är närmre 3000:- valde vi att avbryta ordern då prisskillnaden var för stor. vi hänvisade till 32§ i avtalslagen. Ari86 hittade produkten via prisjakt där näst billigast hade ett pris på 2590:-.

Vi erbjöd Ari86 att köpa produkten till vårt inköpspris eller få ett specialpris på något annan produkt i vårt sortiment. Ari86 valde att avbryta ordern.

Ett mail har mottagits 16:40 den 6 februari 2012. Detta mail besvarades 10:58 den 7 febrari. DVS efter ca 2 timmar under våra normala arbetstider. Vi har under orderperioden inga missade samtal. Dock samtal där kunder lämnat telefonkön. Ringer man direkt när vi öppnar så är det lite längre väntetid då många ringer då.

Närmre 100% av våra mail besvaras inom 3 timmar.

Vänliga hälsningar
Jimmy Ingvarsson
Projektledare, Webbshoppen.se

Otroligt bra svar! Om alla webbutiken kunde besvara kunders funderingar och problem på detta vis vore vi alla lyckliga! Ni har precis vunnit mitt förtroende att handla hos er i framtiden!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Webbshoppen

telefonkundtjänst

Hej Svensktiger

Vi har telefonkundtjänst. Finns att hitta under knappen kundtjänst på höger del av shoppen.

Mvh

Jimmy Ingvarsson
projektledare, Webbshoppen.se

Skrivet av Svensktiger:

Steg 1 är ju att kontakta dom.
Men efter att ha kollat på sidan så får du nog skylla dig själv lite
Enda sättet att kontakta dom verkar ju vara e-post, inte direkt förtroendeingivande.
Onlinehandelns första regel är ju : "Betala ALDRIG i förskott, ALDRIG ALDRIG".

Permalänk
Webbshoppen

Hej Grizzly666

Vi drar ej några pengar förrän orern är sänd. Skall vi makulera reservationen så är pengarna tillbaka inom 2 timmar.

Hej Svensktiger

Vi har telefonkundtjänst. Finns att hitta under knappen kundtjänst på höger del av shoppen.

Mvh

Jimmy Ingvarsson
projektledare, Webbshoppen.se

Skrivet av grizzly666:

Glöm inte bort att dom har 30 dagar på sig att betala tillbaks pengar till kunder.
Vilket inte är helt ovanligt att dom flesta bolag utnyttjar så har du pengarna tillbaks inom 25 dagar så är det ett plus.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är riktigt bra gjort av webbshoppen (svaret som dom går ut med här i tråden), hade själv en fråga till dom ang en order (inga problem med den) utan det hade blivit liten fördröjning och dom sköter sig exemplariskt enligt mig. bra svar från dom samt att dom bjöd på frakten.

*tummen upp*

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbshoppen.se:

Hej Grizzly666
Vi drar ej några pengar förrän orern är sänd. Skall vi makulera reservationen så är pengarna tillbaka inom 2 timmar.

Jo såg det men som ari skrev "pengarna är dragna från kortet, inte reserverad, utan dragen," så var jag ganska säker på att ni hade dragit pengarna.
Och då har ni ju laglig rätt på 30 dagar på er att betala tillbaks (visserligen hade det ju varit trevligt med 2-3 dagar om ni nu hade dragit pengarna då det var erat fel från början)

Men får hålla med dom andra om att det var ett bra svar och trevligt att se er här.
Varför inte göra en officiell webshoppen tråd i forumdelen för butiker,tillverkare?
Länk http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

för och göra en lång historia kort, så beställde en server grafikkort från http://www.webbshoppen.se förra veckan den 31/1.
pengarna är dragna från kortet, inte reserverad, utan dragen, och enligt orderbekräftelsen var varan beställt, nu idag så har ordern makulerats, syns inte längre på hemsidan och har inte fått något mail heller om vad som hänt. varan finns i lager, och dem listar den för försäljning fortfarande på hemsidan för samma pris.

ARN, polisanmälan för bedrägeri eller vända mig till konsument verket?
är verkligen en orderbekräftelse en bindande avtal eller inte? pengarna är dragna från mitt konto.

Skrivet av webbshoppen.se:

Hej alla på Sweclockers

Vi vill först beklaga missförståndet med Ari86 och gärna kommentera tråden.

Först och främst har aldrig några pengar varit dragna då de dras vid leverans. Beloppet har varit reserverat av Ari86s bank och pengarna har aldrig varit i vår ägo. Med Ari86s tillåtelse publicerar vi gärna en skärmdump på detta.

Produkten som köpts var ett grafikkort av märket Matrox. Pga ett fel i våra priser annonserades detta ut för ca 450:-. Då det korrekta priset är närmre 3000:- valde vi att avbryta ordern då prisskillnaden var för stor. vi hänvisade till 32§ i avtalslagen. Ari86 hittade produkten via prisjakt där näst billigast hade ett pris på 2590:-.

Vi erbjöd Ari86 att köpa produkten till vårt inköpspris eller få ett specialpris på något annan produkt i vårt sortiment. Ari86 valde att avbryta ordern.

Ett mail har mottagits 16:40 den 6 februari 2012. Detta mail besvarades 10:58 den 7 febrari. DVS efter ca 2 timmar under våra normala arbetstider. Vi har under orderperioden inga missade samtal. Dock samtal där kunder lämnat telefonkön. Ringer man direkt när vi öppnar så är det lite längre väntetid då många ringer då.

Närmre 100% av våra mail besvaras inom 3 timmar.

Vänliga hälsningar
Jimmy Ingvarsson
Projektledare, Webbshoppen.se

Personligen skulle jag vilja ha en förklaring från Ari86 innan jag tror på någon part. Historierna är ju sina totala motpoler med allt från om pengarna är dragna, till om det betalats fullpris, om det är känt varför ordern makulerats till svarstiderna på deras kundtjänst..

Jag förstår kraften i att lägga ut sånt här på forum om man känner sig orättvist behandlad av en internetbutik, men är detta ren smutskastning för att Ari86 inte fick ett grafiikkort till ett uppenbart felaktigt pris så är det riktigt dåligt gjort. Är det å andra sidan lögner från butiken är det ännu värre.

Sånt här skall inte få förekomma från någon part så jag tycker § 2 är applicerbart oavsett vilken part som har fel.. ser fram emot att följa tråden!