Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är i rätt tråd men testar!

Fick idag hem steelseries arctis 7p som jag köpte på black friday.
Kopplade först in ladd kabeln till pcn och sedan dongeln.

Startade headsetet, men får bara ljud i vänstra. Kollade pc inställningar och laddade sen steelseries engine och testa runt med lite olika inställningar men same shit.. Kopplade då in i ps4an med samma resultat, bara ljud i vänstra.

Testat på en annan dator o givetvis samma där, testat snurra på högra "hjulet" som jag inte riktigt vet vad den gör men fortfarande inget ljud i högra.

Måndags exemplar eller är det nåt simpelt jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinnitus:

Vet inte om jag är i rätt tråd men testar!

Fick idag hem steelseries arctis 7p som jag köpte på black friday.
Kopplade först in ladd kabeln till pcn och sedan dongeln.

Startade headsetet, men får bara ljud i vänstra. Kollade pc inställningar och laddade sen steelseries engine och testa runt med lite olika inställningar men same shit.. Kopplade då in i ps4an med samma resultat, bara ljud i vänstra.

Testat på en annan dator o givetvis samma där, testat snurra på högra "hjulet" som jag inte riktigt vet vad den gör men fortfarande inget ljud i högra.

Måndags exemplar eller är det nåt simpelt jag missar?

Troligtvis trasigt. Kontakta butiken du köpte det ifrån och byt ut mot ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Troligtvis trasigt. Kontakta butiken du köpte det ifrån och byt ut mot ett nytt.

Det känns som det, ska ju inte vara ett projekt att få igång ljudet på ena sidan på nya grejer. Dryga är att det är köpt på nätet så kommer ta sin tid att skicka tillbaka, sen kanske dom vill testa fixa dom

Följd frågan är om man ska reklamera och gå på någon annan modell, är det många som haft problem med just dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinnitus:

Det känns som det, ska ju inte vara ett projekt att få igång ljudet på ena sidan på nya grejer. Dryga är att det är köpt på nätet så kommer ta sin tid att skicka tillbaka, sen kanske dom vill testa fixa dom

Följd frågan är om man ska reklamera och gå på någon annan modell, är det många som haft problem med just dessa?

Ja Steelseries hörlurar är massproducerad dynga, så jag är inte förvånad. Har du köpt de ifrån en bra butik så brukar de kunna lösa det smidigt.

Edit: Läste fel, trodde du konstaterade att många hade problem med lurarna. Du lär inte hitta någon i den här tråden med dessa hörlurar.

Permalänk
Medlem

Sennheiser gets in on the mix with first open-back Pro headphones

https://newatlas.com/wearables/sennheiser-hd-400-pro-headphon...

Cool!
Jag vill veta mer om dessa plugins..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Sennheiser gets in on the mix with first open-back Pro headphones

https://newatlas.com/wearables/sennheiser-hd-400-pro-headphon...

Cool!
Jag vill veta mer om dessa plugins..

Priset var helt okej också. US$249.99. Fast det kanske man kunde gissa på namnet HD400.
En extern mic så har man nog ett väldigt kompetent gamingheadset också!

Permalänk
Medlem

Tjenare! Skulle behöva lite rådgivning angående kabeln till mina nya x2hr! Finns de någonstans man kan beställa någon schysst kabel som är avsevärt kortare än den som medföljer? Är de drastisk skillnad på olika vanliga 3,5mm kablar i kvalité? Tacksam för råd och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Tjenare! Skulle behöva lite rådgivning angående kabeln till mina nya x2hr! Finns de någonstans man kan beställa någon schysst kabel som är avsevärt kortare än den som medföljer? Är de drastisk skillnad på olika vanliga 3,5mm kablar i kvalité? Tacksam för råd och tips!

Nej, det kommer inte göra någon märkbar skillnad med olika kablar. Dom här är prisvärda och finns i många olika längder:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B00B79JH84/ref=sr_1_28?keywords...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nej, det kommer inte göra någon märkbar skillnad med olika kablar. Dom här är prisvärda och finns i många olika längder:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B00B79JH84/ref=sr_1_28?keywords...

Toppen! Stort tack!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oflytbara:

Tjenare! Skulle behöva lite rådgivning angående kabeln till mina nya x2hr! Finns de någonstans man kan beställa någon schysst kabel som är avsevärt kortare än den som medföljer? Är de drastisk skillnad på olika vanliga 3,5mm kablar i kvalité? Tacksam för råd och tips!

Om du vill ha något mer blingigt så gå loss på Aliexpress.

Den här 8core silver plated 7n occ copper kostar 230kr (25.25$) frakfrit inkl svensk moms i min kundkorg just nu. Längd på det priset var 1.2m.
Men Ali drar igång en ny rea på måndag. Gissar att denna kommer gå ner.

https://www.aliexpress.com/item/1005002017674525.html?

mobillänk fixad
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Sitter lite golvad här med ett par hörlurar för 676kr på Amazon (Philips x2hr)...har kört med Hifiman 4xx, Sennheiser HD 58x och inte minst ett par fina Beyerdynamics 1990 pro ( med Deconi kuddar) som mina default lurar. De är kopplade via en THX 789 och en Aune 1xs 10th An. edition.
Som källa blir det oftast ifrån Spotify prem. via en pc.

Är glad och samtidigt förvånad att de kan leverera ett sådant klart och tydligt register för en billig peng, så min rek är köp om ni ser de på rea igen, klockrent!
Edit: anar en kommande hotspot uppe på skallen, så de inkörda 1990 är nog säkert skönare än dessa.

Nu såg jag att Mumu55 tipsade om en DAC från smsl ( su-9n) som också låg rätt i pris...svårt det här

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Duktig cliffhanger! Blir leta lurar för 650 på Amazon

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av spicata:

Sitter lite golvad här med ett par hörlurar för 676kr på Amazon (Philips x2hr)...har kört med Hifiman 4xx, Sennheiser HD 58x och inte minst ett par fina Beyerdynamics 1990 pro ( med Deconi kuddar) som mina default lurar. De är kopplade via en THX 789 och en Aune 1xs 10th An. edition.
Som källa blir det oftast ifrån Spotify prem. via en pc.

Är glad och samtidigt förvånad att de kan leverera ett sådant klart och tydligt register för en billig peng, så min rek är köp om ni ser de på rea igen, klockrent!
Edit: anar en kommande hotspot uppe på skallen, så de inkörda 1990 är nog säkert skönare än dessa.

Nu såg jag att Mumu55 tipsade om en DAC från smsl ( su-9n) som också låg rätt i pris...svårt det här

Mm jag gillar ju mina x2 med thx789 så kul att du är nöjd du med. Du kör Aune x1s som DAC i den setupen då?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinnitus:

Det känns som det, ska ju inte vara ett projekt att få igång ljudet på ena sidan på nya grejer. Dryga är att det är köpt på nätet så kommer ta sin tid att skicka tillbaka, sen kanske dom vill testa fixa dom

Följd frågan är om man ska reklamera och gå på någon annan modell, är det många som haft problem med just dessa?

Inte för att märka ord, men antingen så nyttjar du ångerrätten enligt distansköpslagen (14 dagar) och köper ett par nya, eller så reklamerar du och lämnar då över till butiken att välja reparation, utbyte eller pengar tillbaka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte för att märka ord, men antingen så nyttjar du ångerrätten enligt distansköpslagen (14 dagar) och köper ett par nya, eller så reklamerar du och lämnar då över till butiken att välja reparation, utbyte eller pengar tillbaka

Skrev till butiken att jag antingen får ett par nya utan försök att reparera eller pengarna tillbaka, har ingen lust att vänta i veckor för att ett par helt nya lurar ska repareras liksom 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Mm jag gillar ju mina x2 med thx789 så kul att du är nöjd du med. Du kör Aune x1s som DAC i den setupen då?

Ja det stämmer,det är Aune som leverar som dac åt mig och har gjort det bra,men det kliar i fingrarna när jag ser vad det nya kan erbjuda.
Helst skulle jag vilja ha en rme adi dac, men den ser inte ut att komma under 9000kr,så alternativ är bra att ha 😊

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinnitus:

Skrev till butiken att jag antingen får ett par nya utan försök att reparera eller pengarna tillbaka, har ingen lust att vänta i veckor för att ett par helt nya lurar ska repareras liksom 🤷‍♂️

Absolut, det är det troligaste utfallet, men OM du reklamerar så är det upp till butiken att välja åtgärd
Är du inom 14 dagar så är det alltså oftast bättre att nyttja ångerrätten (eller åtminstone nämna den om de börjar prata om reparation)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinnitus:

Följd frågan är om man ska reklamera och gå på någon annan modell, är det många som haft problem med just dessa?

Jag har haft flera Steelseries, även 7an och aldrig haft något problem rent funktionsmässigt med dem.

Skrivet av Extrapaj:

Du lär inte hitta någon i den här tråden med dessa hörlurar.

Intressant antagande. Vad har folk i denna tråd som spelar? Finns inte allt för många ”audiofila” alternativ om man ex vill ha trådlöst och dubbla anslutningar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa ett par Hifiman Edition XS från https://hifigo.com/
Någon som har erfarenhet av dem?

De skriver att leveranstiden normalt är två veckor och att tull och andra avgifter är betalda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har haft flera Steelseries, även 7an och aldrig haft något problem rent funktionsmässigt med dem.

Intressant antagande. Vad har folk i denna tråd som spelar? Finns inte allt för många ”audiofila” alternativ om man ex vill ha trådlöst och dubbla anslutningar.

Det jag menar är att tråden riktar sig till "hörlursgalningar" och Steelseries är väl inte direkt något märke som tilltalar dem. Dock är vi ju på Sweclockers forum där det finns gamers och "normala" människor. Så de kan ju såklart ramla in i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Sennheiser gets in on the mix with first open-back Pro headphones

https://newatlas.com/wearables/sennheiser-hd-400-pro-headphon...

Cool!
Jag vill veta mer om dessa plugins..

Hur var de med att sennheiser skulle sluta producera hörlurar för konsumenter?
Kikar själv på HD 560s men det här kanske blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur var de med att sennheiser skulle sluta producera hörlurar för konsumenter?
Kikar själv på HD 560s men det här kanske blir bättre.

För att den ingår i Pro-linjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Är sugen på att köpa ett par Hifiman Edition XS från https://hifigo.com/
Någon som har erfarenhet av dem?

De skriver att leveranstiden normalt är två veckor och att tull och andra avgifter är betalda.

Du har kanske sett denna tråd? https://forum.hifiguides.com/t/hifiman-edition-xs/29781

Tl;dr
Hifigo är inte en av Hifimans "authorized dealers" men många har köpt därifrån och varit nöjda (utom en som fick en öppnad låda, det verkar dock ha varit det enda undantaget). EDIT: Det innebär bland annat att man inte får garantiservice av Hifiman utan får vända sig till säljaren.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur var de med att sennheiser skulle sluta producera hörlurar för konsumenter?
Kikar själv på HD 560s men det här kanske blir bättre.

Det är exakt samma hörlur. Sennheiser har gått ut med det själva.

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/r8yd4r/many_of_u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Du har kanske sett denna tråd? https://forum.hifiguides.com/t/hifiman-edition-xs/29781

Tl;dr
Hifigo är inte en av Hifimans "authorized dealers" men många har köpt därifrån och varit nöjda (utom en som fick en öppnad låda, det verkar dock ha varit det enda undantaget). EDIT: Det innebär bland annat att man inte får garantiservice av Hifiman utan får vända sig till säljaren.

Tack. Tror jag chansar. Älskar mina Sundara och detta känns som ett bra nästa steg.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av psp123:

Är sugen på att köpa ett par Hifiman Edition XS från https://hifigo.com/
Någon som har erfarenhet av dem?

De skriver att leveranstiden normalt är två veckor och att tull och andra avgifter är betalda.

Är det fastställt ännu om Edition XS är en Massdrop Edition XX med ändrad huvudbygel?
Väldigt lika speccar. De kan ju ha tunat om den om Edition XX inte sålde tillräckligt bra
Hoppas det dyker upp mätningar på båda från samma mätstation.

Hifiman Edition XS
$499
Impedance 18Ω
Frequency response range 8Hz-50kHz
Sensitivity 92dB
Cable termination 3.5mm
Weight 405grams
https://www.linsoul.com/products/hifiman-edition-xs

Massdrop Edition XX
$500-600 låg den väl på
Impedance: 20 ohms
Frequency response: 8 Hz–50 kHz
Sensitivity (at 1kHz): 93 dB
Plug: 3.5 mm
Weight: 420g
https://drop.com/buy/massdrop-x-hifiman-edition-xx-headphones...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Det är exakt samma hörlur. Sennheiser har gått ut med det själva.

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/r8yd4r/many_of_u...

Fy fan. Så man ska betala mer för exakt samma produkt som inte ens är neutral som de påstår.

"The potential dealbreaker here is in the treble response. With its neutral lower midrange and relatively light note weight, its 5k-ishHz boost gets a little intense and harsh at times. Now you’ve probably already read some impressions on the HD560S and this peak; some say it’s completely benign and not worth the worry. Others claim it’s the worst thing in the world and will pierce your ears with the might of Zeus."

Jag tillhör inte de som säger att det är det värsta i världen, men det är en dealbreaker på en produkt som inte är så väldigt långt från att faktist vara bra lurar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Fyndjägare

Hifiman Edition X V2 för 5000kr i Staffanstorp.
X V2 låg på mellan 10000-15000 när den såldes i Sverige och RRP var väl $1299.
Inte min annons. Mina Edition X är v1 har jag för mig.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/hifiman_edition_x_v2_13...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Det är exakt samma hörlur. Sennheiser har gått ut med det själva.

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/r8yd4r/many_of_u...

Cool.

Då är kanske prisskillnaden huvudsakligen en licens till dearVR.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fy fan. Så man ska betala mer för exakt samma produkt som inte ens är neutral som de påstår.

"The potential dealbreaker here is in the treble response. With its neutral lower midrange and relatively light note weight, its 5k-ishHz boost gets a little intense and harsh at times. Now you’ve probably already read some impressions on the HD560S and this peak; some say it’s completely benign and not worth the worry. Others claim it’s the worst thing in the world and will pierce your ears with the might of Zeus."

Jag tillhör inte de som säger att det är det värsta i världen, men det är en dealbreaker på en produkt som inte är så väldigt långt från att faktist vara bra lurar.

Det kostar extra för att få kalla sig för Pro.

Kollar man på mätningar ser den ut att lägga sig nästan exakt med Harman target förutom i basen där den fortsätter hyfsat rakt och det lilla lyftet i diskanten runt 5khz. Så jag skulle nog kalla den rätt neutral. Tror man medvetet tunat den till Harman target och sen lyft diskanten lite för att ge den lite mer upplevd klarhet. Hade jag själv fått släppa en hörlur för den breda massan hade jag nog gjort någonting liknande.

560s frekvenskurva:
https://www.dropbox.com/s/7amvtfabcizrc12/Sennheiser%20HD560S...