Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Du behöver inte oroa dig över XLR eller något om du inte har någon specifik källa som bara har XLR utgångar. RCA duger fint. XLR kan ha viss fördel för riktigt långa kabeldragningar och de har robustare kontakter som tål lite mer stryk.

Balanserad vs single ended. Tja det går att diskutera vilken design man får lättast bäst resultat med men av det försök jag gjort så blev jag inte direkt såld. Men vad som är hönan eller ägget är ju svårt att veta. Förstärkarn i fråga har också en SE utgång visserligen men strypt i jämförelse (Audio GD NFB10.32SE). Fast jag gick back en vad 365$ på den kombinerade DAC/förstärkarenheten med allehanda funktioner så ska inte va för upprörd men hade ändå hoppats på något mer jämförbart med C-2.1an ex. Vill man ha det mer på och i ansiktet och aggressivt så.

MrQaffe har du jämfört O2n med Ear One?

Holographic Ear one har jag lyssnat på och den är mycket bra och neutral och Ingvar Öhmans x feed är trevligt när man lyssnar på stereoinspelningar, då funkar det bra.
O2 har jag inte provat, men jag har tillgång till en Benchmark dac1 och den är strikt neutral den också, jag är väldigt sugen på att skaffa odac och o2 för ett förstegsbyggprojekt jag funderar på, just nu har jag 4 olika lurdrivare hemma, 3 City pulse, http://www.citypulse-audio.com/ 2 med dac och en ren förstärkare, jag har faktiskt även den integrerade rörhybriden och så har jag även den Trends pa 10 jag visade i början av tråden nånstans och en hel del annat så jag har egentligen inte plats för mera just nu utan måste göra plats. men "O" prylarna kan komma att hamna i ett förstegsbygge jag håller på samla delar till, de är dessutom små och billiga som kit så det kanske blir så jag köper hem dem, de passar bra in i ett analog/digital försteg, samtidigt som jag är väldigt nyfken på "Oamp" som troligen också kommer att bli bra och mer inriktad på hemmabruk redan från början.
Citypulse prylarna är bra de också, tämligen neutrala och egentligen är det mest funktionerna och priset som skiljer dem, det är bara Trendsen som ger lite "rördist" som inte är neutral, den ger lite rörljud, men det är ju en liten rörförtärkare så konstigt vore det annars.
Citypulse EF 3.01 är nog däremot den enhet som är kraftigast dimensionerad både elektriskt och mekaniskt om man behöver det. En dual mono förstärkare som är byggd som en Kinesisk stridsvagn Det är en trevlig enhet i mellanklassen som är moddvänlig, den är inte så dyr att man inte vågar och inte heller så kompakt att man inte kan, samtidigt som den i grunden är sunt konstruerad och låter neutralt redan som den är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vart ska man köpa Objective2, är det från sidan du länka som är bäst?
För hittar ingen försäljare när ja kollar prisjakt eller pricerunner.

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Vart ska man köpa Objective2, är det från sidan du länka som är bäst?
För hittar ingen försäljare när ja kollar prisjakt eller pricerunner.

www.headnhifi.com är de som säljer billigast inom EU(så vitt jag vet). Dom håller sin verksamhet i Schweiz men åker över gränsen och poster det från Tyskland om du väljer "Weekly Priority Mail" som fraktalternativ. Annars kommer du åka på moms och speditionsavgift från tullen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Vart ska man köpa Objective2, är det från sidan du länka som är bäst?
För hittar ingen försäljare när ja kollar prisjakt eller pricerunner.

http://www.headnhifi.com
http://epiphany-acoustics.co.uk
Det är väl de som gäller i europa, vilken som är "bäst" vet jag inte, det är ju samma kretslösning, men eftersom det i botten är ett diy project så är det ju lite småskilnader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut. Väldigt hög utimpedans optimerad för högimpedanslurar antar jag?

Angående transparens som nämnts tidigare nu lyckas jag inte googla fram den kommer bara till trasiga rapidshare länkar men första gången man hörde den här Kunstkopfumgang_im_IRT.aif. Fungerade brutalt bra de första gångerna men inte lika bra senare. Första gången motsvarar typ chestburster scenen i Alien

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Okej kör då på Headnhifi.

Men hur är det där med Gain inställningarna, ska ja köra på Standard?

Och bara för att extra checka, det här är alltså så man ska ha.

Först en DAC ( som i mitt fall är ljudkortets), sen en AMP efter det. Eller ska man ha båda i samma, eller blir det samma resultat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej kör då på Headnhifi.

Men hur är det där med Gain inställningarna, ska ja köra på Standard?

Och bara för att extra checka, det här är alltså så man ska ha.

Först en DAC ( som i mitt fall är ljudkortets), sen en AMP efter det. Eller ska man ha båda i samma, eller blir det samma resultat?

Priset är i stort sett samma, det skiljer 15 kr mellan dem, frakten har jag inte kollat på, men det ena landet är med i eu, det andra inte.
Gain kan man säga är utväxlingen på volymkontrollen, det går att ändra själv vilken man ska ta beror på vad man ska koppla ihop, kanske går att söka reda på det om man vill i alla de trådar som finns om den.
Är man intresserad av en dac så finns ju odac, som kan monteras ihop med o2 och den är bättre än de flesta ljudkort.
Annars ansluter man o2 till ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då kör ja på Headhifi då om det inte är några konstigheter:)

Så ja kan alltså köra på Standard, sen ändra på den själv om det skulle behövas?

Okej, då tolkar ja det som att DAC kan alltid fixas efteråt, för Ampen måste alltid komma efter DACen vilket som, korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej kör då på Headnhifi.

Men hur är det där med Gain inställningarna, ska ja köra på Standard?

Och bara för att extra checka, det här är alltså så man ska ha.

Först en DAC ( som i mitt fall är ljudkortets), sen en AMP efter det. Eller ska man ha båda i samma, eller blir det samma resultat?

Vilka gain-inställningar du ska ha beror på vilka lurar du kan tänkas vilja driva. Själv tog jag standardinställningarna.

Om du köper O2 utan integrerad DAC sitter det batteriet i förstärkaren så att du kan använda den som portabel förstärkare. Med integrerad DAC får du en enhet för desktop-bruk. Har ditt ljudkort en hygglig DAC och line out kan du köra på det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Okej, men. dessa Standard Inställningar, är det dom som håller från 32 till 200ohm typ?

Men asså, gör det någon skillnad i kvalité att ha en inbyggd DAC eller köra på någon annan?
Tänker, om allt är på samma krets kanske det minskar artifakter och andra fel. Eller är det inte så?

För mitt ljudkort har inga större fel på DAC va ja vet, inget Brus eller knaster från komponenter etc.

Permalänk
Avstängd

någon som kan uttala sig om Grado PS500? Ljudkvalité och om det är värt att hoppa från SR80?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej, men. dessa Standard Inställningar, är det dom som håller från 32 till 200ohm typ?

Men asså, gör det någon skillnad i kvalité att ha en inbyggd DAC eller köra på någon annan?
Tänker, om allt är på samma krets kanske det minskar artifakter och andra fel. Eller är det inte så?

För mitt ljudkort har inga större fel på DAC va ja vet, inget Brus eller knaster från komponenter etc.

Gaininställningen har inte med impedansen att göra, den påverkar hur karaktären på volymkontrollen blir alltså vilken nivå som motsvarar en viss vridning på ratten, skulle det blir helt fel så går det att ändra det själv om man kan löda. Läs igenom beskrivningen om du vill ha detaljerade uppgifter om den
http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/o2-details.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, men aa drog till och köpte den så har man det gjort.
Körde på Standard, för känns som det var bra, och stod att det var extremt låg risk att man kunde paja nåt med normala intag nivåer.

Så får hoppas ja inte ställde till det allt för mycket för mig själv, men blir intressant och se hur resultatet blir;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej, men aa drog till och köpte den så har man det gjort.
Körde på Standard, för känns som det var bra, och stod att det var extremt låg risk att man kunde paja nåt med normala intag nivåer.

Så får hoppas ja inte ställde till det allt för mycket för mig själv, men blir intressant och se hur resultatet blir;)

Det är 4 motstånd som styr gain, de är inte jättesvåra att byta om man vill anpassa mot nån pryl med en speciell signalnivå, men standard är en grundinställnig för "normala" nivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, men aa normala nivåer låter som min grej. Och om ja måste byta, får ja ta och lära mig att löda tänker ja.

Men aa kom rätt billigt undan ändå känns det som, blir kul att testa den när den kommer, så kan man äntligen använda lurar bättre;D

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst detta blir jag faktiskt också lite sugen på en o2. Verkar vara sjukt bra förstärkare för sin peng. Vore nice att få lite mer drag i mina XB700, och ha något som kan dra runt lite tyngre lurar i framtiden.

Är det någon som har personlig erfarenhet av o2 till ett par DT770 250Ohm? Om o2 kan få dessa att komma till sin rätt rent ljudmässigt menar jag. Har snöat in lite på 250Ohm-varianten de senaste månaderna, men det verkar som att de kräver något i hästväg när det kommer till amp.

Planen från början var att fixa ett Xonar ST att driva dem med, men läste någon post på head-fi där någon hade samma plan, och han blev mer eller mindre utskrattad.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Efter att ha läst detta blir jag faktiskt också lite sugen på en o2. Verkar vara sjukt bra förstärkare för sin peng. Vore nice att få lite mer drag i mina XB700, och ha något som kan dra runt lite tyngre lurar i framtiden.

Är det någon som har personlig erfarenhet av o2 till ett par DT770 250Ohm? Om o2 kan få dessa att komma till sin rätt rent ljudmässigt menar jag. Har snöat in lite på 250Ohm-varianten de senaste månaderna, men det verkar som att de kräver något i hästväg när det kommer till amp.

Planen från början var att fixa ett Xonar ST att driva dem med, men läste någon post på head-fi där någon hade samma plan, och han blev mer eller mindre utskrattad.

Xonar ST har potential, men det är line out som är bäst på det dvs när man använder Xonar ST som en DAC. Det låter helt ok på hörlursutgången, men via line out och en extern förstärkare av god kvalitet låter det helt magiskt så - JA - DACen i ST är mycket bättre än dess hörlursförstärkare, även om kortet är mest känt som ett "hörlurskort"(mest beroende på att de flesta andra ljudkort hade så dålig hörlursutgång när det släpptes).

Xonar ST + O2 kan mycket väl låta bättre än ODAC + O2, men skillnaderna lär vara små.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Efter att ha läst detta blir jag faktiskt också lite sugen på en o2. Verkar vara sjukt bra förstärkare för sin peng. Vore nice att få lite mer drag i mina XB700, och ha något som kan dra runt lite tyngre lurar i framtiden.

Är det någon som har personlig erfarenhet av o2 till ett par DT770 250Ohm? Om o2 kan få dessa att komma till sin rätt rent ljudmässigt menar jag. Har snöat in lite på 250Ohm-varianten de senaste månaderna, men det verkar som att de kräver något i hästväg när det kommer till amp.

Planen från början var att fixa ett Xonar ST att driva dem med, men läste någon post på head-fi där någon hade samma plan, och han blev mer eller mindre utskrattad.

Ska inte vara några problem att driva någon av Beyerdynamics hörlurar med O2. NAvGuy Hade som mål att kunna driva DT880 600ohm med O2 när han designade den. DT770 250ohm ska alltså inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Planen från början var att fixa ett Xonar ST att driva dem med, men läste någon post på head-fi där någon hade samma plan, och han blev mer eller mindre utskrattad.

Meh, det går utan problem det också. Som nämnts är hörlursstärkardelen på ST inte nån egentligen dyr krets, men den funkar och ger tillräckligt med juice för att få 770 att sjunga ut. Volymen ska inte vara ett problem! Kvaliteten på ljudet finns det nog bättre, men nog svårt att få det billigare.

Så om ST för den sakens skull är smartaste och bästa valet är ju en smaksak och en kostnadsfråga...
Det är rätt svårt att spöa priset på ST/STX med extern dac+amp såvitt jag kan se.

Själv har jag STX, men funderar på extern DAC o stärkare för att minska riskerna för störningar (och förstås i jakten på bättre ljud!). Jag har inga jätteproblem med det nu, men hör väl småsurrande från högtalarna som drivs via STX:et ibland tex... Det är nog mycket psykologiskt att man slutar trivas med tanken att ljudkortet ligger omringad av alla störande komponenter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kikar in i tråden lite snabbt för att rapportera för de som är intresserade av K550/K551 att jag köpt mig ett par AKG K550 och K551 inom loppet av en vecka och att jag är nöjd med båda lurarna. Några synpunkter:

-K551 sitter skönare av någon lustig anledning, tror det är för att mitt vänsteröra nuddar elementet i K550
-K550 låter liiiite bättre, men det är minimal skillnad och det ska nämnas att jag har använt dem mer vilket innebär att de är mer inlyssnade
- Mikrofonen och styrkontrollen i K551 fungerar alldeles utmärkt till min telefon(Nexus 4) (minus volymkontrollen), men till min bärbara dator (Zenbook UX32VD) så verkar micken inte vilja fungera. Lyckades att få den funka en gång, sen gick det inte mer. Däremot så blir det ett knäppljud som registreras om jag trycker på en av knapparna på kontrollen.
- Båda lurarna är väldigt lättdrivna och låter utmärkt även utan förstärkare

I överlag är jag som sagt väldigt nöjd med båda lurarna och jag kan rekommendera dem varmt. Dessutom ser vita K551 förbaskat snygga ut när man väl har dem på huvudet.

Ingen studiobild direkt, men.

Permalänk
Medlem

Cdons hörlursrea på Sennheiser har ju nämnts ett par gånger redan, men kan även tipsa att Conrad har rea på lite allt möjligt, vilket bland annat innebär lite prissänkningar på Philipslurarna Uptown och Downtown som nämnts i den här tråden...
(De har även lite rea på vissa Sennheiserlurar, men där är priserna hemska iallafall..)

Såg att Conrad hade Noontec Zoro i sitt utbud också... Den ser mest ut som en billig beatskopia, men ska tydligen vara rätt trevlig lättlyssnad lur enligt vissa, som tex Innerfidelity.
http://www.innerfidelity.com/content/inexpensive-and-terrific...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ni övertalade mig att efter 2 månaders velande fram och tillbaka äntligen dra iväg en beställning på ett par DT770 250. Om ett par veckor blir det antingen en O2 eller Xonar ST. Funderar vidare på det så länge. Under tiden får mitt Xonar DG kämpa på med att driva dem. Inte optimalt kanske, men borde iaf få ut tillräcklig volym för en provsmakning. Spännande!

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Min o2 är nu skickad från headnhifi ^^

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Satte precis på Alpha pads! Dom gamla Dog pads:en satt bra, men dessa sitter ännu bättre på mig

Mätskillnad: https://www.mrspeakers.com/index.php?route=product/category&p...

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en portabel dac, lutar åt HRT microstreamer under 2000kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1579485 kan den jämnföras med något annat ni sett eller hört?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Efter att använt min Schiit Lyr i några dagar nu så måste jag säga att den var värd vartenda krona.

Finner dock att 6BZ7 rören levererade ett mer tilltalande ljud än de dyrare E88CC. Dock har E88CC mer exakthet i sig jämfört med 6BZ7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Vilka förstärkare rekommenderas för att endast Driva lurar, utan att ge färgning?
För ja söker endast att driva mina lurar så bra som möjligt.

Ja kör Slutna lurar om det gör någon skillnad, och dom nuvarande är 64 ohm.

Holographic Audio Ear One och Ear two kan du ta en titt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kikar in i tråden lite snabbt för att rapportera för de som är intresserade av K550/K551 att jag köpt mig ett par AKG K550 och K551 inom loppet av en vecka och att jag är nöjd med båda lurarna. Några synpunkter:

-K551 sitter skönare av någon lustig anledning, tror det är för att mitt vänsteröra nuddar elementet i K550
-K550 låter liiiite bättre, men det är minimal skillnad och det ska nämnas att jag har använt dem mer vilket innebär att de är mer inlyssnade
- Mikrofonen och styrkontrollen i K551 fungerar alldeles utmärkt till min telefon(Nexus 4) (minus volymkontrollen), men till min bärbara dator (Zenbook UX32VD) så verkar micken inte vilja fungera. Lyckades att få den funka en gång, sen gick det inte mer. Däremot så blir det ett knäppljud som registreras om jag trycker på en av knapparna på kontrollen.
- Båda lurarna är väldigt lättdrivna och låter utmärkt även utan förstärkare

I överlag är jag som sagt väldigt nöjd med båda lurarna och jag kan rekommendera dem varmt. Dessutom ser vita K551 förbaskat snygga ut när man väl har dem på huvudet.

Ingen studiobild direkt, men.

Fick mina K 550 idag och införskaffade även en Argon HA1 hörlurstärkare samt QED kablar. Jag är mycket nöjd hittills och ser fram emot hur det låter när de väl är inspelade.

Permalänk

Hur håller man koll på sin beställning från Headf, eller är det bara vänta på posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Hur håller man koll på sin beställning från Headf, eller är det bara vänta på posten?

Har för mig att man fick ett kollinummer, men inte säker. Gjorde en beställning själv som lär skickas på onsdag så har du tid att vänta tills dess så kan jag ta reda på hur det funkar Eller så mailar du Stefan och frågar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare