Internet fungerar för alla datorer i nätverket förutom en...(!?)

Permalänk
Medlem

Internet fungerar för alla datorer i nätverket förutom en...(!?)

Hej!

Jag ska gå rakt på sak och fatta mig så kort som möjligt;

Jag har ett nätverk med 3 datorer, en laptop och två stationära.
Det består av en router och en switch, switchen är kopplad till routern.
Internet fungerar utmärkt på alla datorer utom laptopen. Laptopen kan inte identifiera nätverket.

Det står att där inte är internetåtkomst till laptopen. Man kan dock komma åt laptopen genom nätverket från de stationära datorerna.
Testar jag ta en nätverkskabel från den stationära till laptopen (kabeln fungerar utmärkt till min stationära) funkar det ändå inte?
Testat systemåterställning, byta nätverkskablar, kollat igenom alla inställningar jag kan tänka mig. Testat skriva in IP manuellt. Ingenting verkar fungera.

Det tar inte mer än 2 sekunder när jag sätter in nätverkskabeln i min stationära så är den redo att surfas på. Laptopen laddar i 5min innan det står: "internetåtkomst saknas".

Laptopen, som är en kompis dator, fungerade utan problem för 5 timmar sen då han var hemma.

Tacksam för hjälp!
Mvh

Edit: använder en tillfällig lösning; har lagt upp ett trådlöst nätverk med hjälp av en stationär en så kallad "hoc" nätverkspunkt. Har på så vis delat internet trådlöst till laptopen. Det fungerar men det laggar något fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man ska gå till väga?

Obs. det lyser orange vid nätverksingången på datorn.

Permalänk
Medlem

hur ser du ut på switchens port? Kollat inställningarna på switchen? Enda jag kan komma på som du inte redan kollat. Glömt ställa tillbaka "Recieve DNS server automatic" under LAN connection?

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled