Automatiskt tidsformat i Excel?

Permalänk
Medlem

Automatiskt tidsformat i Excel?

Hej

Jag har en excel fråga som jag hoppas att någon vänligsjäl kan svara på. Det handlar om att jag vill kunna skriva tid likt 1200 så skall det automatiskt bli 12:00 när jag byter cell. Jag har för mig att detta skall gå i excel.

Tacksam för hjälp-

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Permalänk
Medlem

Formatera cellen/cellerna som tid med hh:mm.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag på engelska och fritt från huvudet, men:

- Ctrl+1
- Category > Date/Time
- Custom
- I type-boxen: hh:mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Formatera cellen/cellerna som tid med hh:mm.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av izzie:

Nu kör jag på engelska och fritt från huvudet, men:

- Ctrl+1
- Category > Date/Time
- Custom
- I type-boxen: hh:mm

Jag trodde det var precis detta. Jag provade innan jag skulle posta men jag får det fan inte att fungera.

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för svar , åter kommer om jag har någon mer excel fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag trodde det var precis detta. Jag provade innan jag skulle posta men jag får det fan inte att fungera.

Mmm, hade nog också lite otur när jag tänkte... Det räknar nog dagar från år 1900 när man gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag trodde det var precis detta. Jag provade innan jag skulle posta men jag får det fan inte att fungera.

Det fungerar om du skriver 12:00 men inte om du skriver 1200.

Det är dock irriterande att behöva lägga till : varje gång, speciellt när det inte finns tillgänglit med en (1) knapp utan bara med Shift+:. Jag testade men hittade ingen väg runt det men googlade aldrig på det.

Permalänk
Medlem

Finns det ett behov att det ska vara just formatet 12:00 på det istället för 1200?
Tänker om det är någon formel använder den cellens tidsvärde som referens?

Isåfall kan du ha en "hjälp- kolumn" som kan vara gömd som du använder för att få tidsformatet du vill

Säg att du skriver 1200 i cell A1. I cellen bredvid B1 alltså, kan du då ha en formel som denna (använder engleska dock, men bör vara rätt enkelt att hitta vilken formel du behöver använda på svenska ):
Cell A1
1200

Cell B1 = "=TIME(LEFT(A1;2);RIGHT(A1;2);0)"

Sen använder du formatteringen som ztenlund skrev om här ovan.
Så blir resultatet såhär. Så får du en cell som har formatet du vill ha. Du kommer ju dock ha två kolumner som ser väldigt lika ut. Så då kan du gömma den kolumnen om du känner för det

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS ROG Strix X570-I Gaming RAM: 32GB @ 3600 mhz CPU: AMD Ryzen 7 5800x GPU: MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS Lagrinsenheter: 2 NVMe 2/1TB, 2 SSD 4/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKLOPSL:

Hej

Jag har en excel fråga som jag hoppas att någon vänligsjäl kan svara på. Det handlar om att jag vill kunna skriva tid likt 1200 så skall det automatiskt bli 12:00 när jag byter cell. Jag har för mig att detta skall gå i excel.

Tacksam för hjälp-

Prova med att i Custom formatera såhär ##":"##

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHGbg:

Prova med att i Custom formatera såhär ##":"##

Det fungerar, men då verkar Excel inte förstå att det är Tid man menar. Det syns om man tex adderar två celler med tid. Om man däremot inte behöver addera/subtrahera så är det ju inga problem.