Permalänk
Medlem

Defragmentering

Hej, undrar lite saker om defragmentering av hårddiskar

1. Jag har en ssd som systemdisk, dessa ska man väl inte defragmentera?

2. Behöver man defragmentera en hårddisk som endast är avsedd för lagring?

3. Om man inte defragmenterat hårddisken på ca 3 år, och den används till program, hur stor prestandaökning kan man räkna med (ungefär)?

4. Kan man förlora data genom att defragmentera?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Deframentera är bra! dock skall man ALDRIG göra det på en SSD då det inte gör någon som helst nytta förutom att förstöra!

En lagrings disk därimot som inte är en SSD kan det vara bra att göra det på! det kommer göra den lite kvickare

och sedan vet jag inte om man kan förlora filer... aldrig hänt mig :S

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Hedersmedlem

1. Det gör ingen nytta att defragmentera en SSD, du slösar bara på skrivningar.

2. Behöver är ett starkt ord! Man behöver inte defragga någon disk alls egentligen, men det finns ingen anledning att inte regelbundet defragga mekaniska diskar, oavsett vad de används till. Om du lagrar massor av små filer (t ex musik) så kan du säkert märka skillnad när du t ex söker efter en fil, men om du lagrar stora filer lär det inte göra någon märkbar skillnad. FEL, jag blandade ihop stora och små filer, se Multimans inlägg nedan!

3. Det är ingen prestandavinst som är lätt att mäta. Du kommer nog märka att t ex spel laddar lite snabbare, och att många typer av sökningar som inte förlitar sig på index går snabbare.

4. Nej, det finns inga risker eller nackdelar med att defragga mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

En liten följdfråga också
Hur lång tid (ca) tar det att defragmentera en 2tb 5400 hdd?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ingen aning, jag brukar bara låta det så igång under natten

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

1h kanske ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

1. Det gör ingen nytta att defragmentera en SSD, du slösar bara på skrivningar.

2. Behöver är ett starkt ord! Man behöver inte defragga någon disk alls egentligen, men det finns ingen anledning att inte regelbundet defragga mekaniska diskar, oavsett vad de används till. Om du lagrar massor av små filer (t ex musik) så kan du säkert märka skillnad när du t ex söker efter en fil, men om du lagrar stora filer lär det inte göra någon märkbar skillnad.

3. Det är ingen prestandavinst som är lätt att mäta. Du kommer nog märka att t ex spel laddar lite snabbare, och att många typer av sökningar som inte förlitar sig på index går snabbare.

4. Nej, det finns inga risker eller nackdelar med att defragga mekaniska diskar.

2. Nu är jag kanske ute och reser, men det är väl just stora filer som behöver defragmenteras och oftare blir fragmenterade? En liten MP3 har mycket större chans att få plats någonstans på disken utan fragmentering, än en stor. Ju större fil som tar längre tid att läsa in, desto mer problem ställer fragmenteringen till.

4. En viss risk finns alltid eftersom diskens läsarm får jobba 100% under lång tid. Jag har själv haft gamla diskar som dött/fått hicka under defragmentering. Normalt sett inget problem på friska diskar däremot.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det beror mycket på hur mycket data du har på den. Är den nästan full så kan det ta upp mot 13h (med tanke på storleken och rpm). Så ha på den över natten eller när du går till jobbet/skolan så borde den vara klar när du kommer hem.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

2. Nu är jag kanske ute och reser, men det är väl just stora filer som behöver defragmenteras och oftare blir fragmenterade? En liten MP3 har mycket större chans att få plats någonstans på disken utan fragmentering, än en stor. Ju större fil som tar längre tid att läsa in, desto mer problem ställer fragmenteringen till.

4. En viss risk finns alltid eftersom diskens läsarm får jobba 100% under lång tid. Jag har själv haft gamla diskar som dött/fått hicka under defragmentering. Normalt sett inget problem på friska diskar däremot.

Du har helt rätt ang. stora filer, jag var inte riktigt vaken när jag skrev det där!

Jag funderade på att nämna belastning osv, men en frisk disk ska klara sånt. Eftersom hårddiskar är i grunden opålitliga tycker jag inte det är en faktor värd att nämna, med tanke på att en disk kan rasa precis när som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Det beror helt på hur fragmenterad den är. Låt defragmenteringen köra över arbetsdagen eller natten!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Det beror helt på hur fragmenterad den är. Låt defragmenteringen köra över arbetsdagen eller natten!

Och när man vaknar på morgonen undrar man om det är sekundvisaren på klockan, eller disken som säger tick-tick-tick.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fragmentering beror på att små filer plockas bort och större filer fördelas över dessa tomma ytor.
Diskens drivrutiner bryr sig inte om att leta upp utrymmen stora nog för att rymma hela filer.
Den plogar ner den stora filen i alla tillgängliga utrymmen från början av skivan. Som en ost mot ett rivjärn.
Hade alla filer varit av samma storlek så hade aldrig fragmentering uppstått.

Vid defragmentering kopieras först filens innehåll till en sammanhängande plats på disken.
Därefter skrivs dess nya placering in i diskens innehålsregister (bitmap index).
Därför tappas inte filer även om defragmenteringen avbryts mitt under en flytt.

Defragmentering ställer man in så att dess arbete utförs när datorn knappt används.
Personligen gillar jag gratis programmet IObit Smart Defrag 2.
Detta program hanterar även Optimering av filerna så att ofta använda filer placeras på snabbast tillgängliga platsen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det beror som sagt på hur pass fragmenterad disken är.

En bra defragger gör jobbet snabbt såvida du har 25%+ ledigt på disken.

Själv har jag för vana att defragga efter det jag rensat en disk, då finns där en massa utspridda hål som bör samlas ihop, vilket ger viss prestandavinst.

Permalänk
Medlem

haha, jag upptäckte precis att min dator gör en automatisk defragmentering av alla diskar varje vecka så jag behöver nog ingen mera hjälp

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Bör dock påpekas att både Vista och 7 defragmenterar automatiskt, antingen vid schemalagd tid eller när datorn står oanvänd mer än ett visst antal minuter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Bör dock påpekas att både Vista och 7 defragmenterar automatiskt, antingen vid schemalagd tid eller när datorn står oanvänd mer än ett visst antal minuter.

Så det är därför min dator börjar knaka och braka när den har stått oanvänd ett tag!
Går detta att ändra någonstans?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Så det är därför min dator börjar knaka och braka när den har stått oanvänd ett tag!
Går detta att ändra någonstans?

kontrollpanelen, sen sök på defrag så kommer inställningarna upp

Visa signatur

Permalänk