Permalänk
Medlem

HP Proliant Microserver N40L

Galleriet visar min nyinköpta Microserver och installation av dammfilter i frontluckan, min kamera har dock vissa fokusproblem så förvänta er inga bildmässiga underverk.
------------------------------------------------------------------------------------------------

2012-03-06 Bild 1-4

Har varit lite si och så med backup för min del, under årens lopp har jag klarat mig utan krascher men innan något händer tänkte jag köpa mig en NAS.

Sökte i forumet och Synology Diskstation verkade vara ett populärt alternativ. Läste vidare om deras modeller och precis när jag siktat in mig på DS212 och studerade en av alla Synologytrådarna tipsades det om en Microserver, nämligen HP Proliant N36L/N40L.

Verkade passa mina behov och även om det går att installera en hel del tillägg på en NAS kändes det som en bättre lösning att skaffa en microserver. Strömförbrukningen var dessutom förhållandevis låg.

Läste vidare och såg att det tipsades om diverse åtgärder för ljuddämpning och andra modifikationer. För att hålla dammet borta kunde man t.ex. installera ett HEPA-filter på frontluckan.

Tog en närmare titt på luckan och märkte att den var tvådelad och endast hölls ihop med plasthakar och själva låset. Var även ett mellanrum mellan de två delarna och där kunde det kanske få plats ett filter.

Sagt och gjort, luckan häktades av, låset monterades bort och luckan delades genom att trycka försiktigt på plasthakarna. Börjar man med de tre längre hakarna/clipsen som sitter i luckans överkant går det enkelt.

Hade kvar ett gammalt transportskydd ifrån en bärbar dator, det där som ligger mellan tangentbord och skärm, turligt nog var det av ett tunnt syntetmaterial. Klippte till den rätt formen, la det på plats mot plastgalleret och trycket sedan ihop luckan igen.

Då jag fortfarande väntar på hårddiskarna har jag endast kunnat provstarta datorn och filtret verkar fungera. Återstår att se om temperaturen påverkas och om det släpper igenom tillräckligt med luft, det får dock vänta tills operativet är installerat.

Den inkluderade Barracudadisken var en 7200-varvare på 250GB som lät lite väl mycket, 30 dB enligt Seagates hemsida. Kikade på alternativ och hittade en WD Caviar Green (WD10EZRX) som dels hade lägre spindelhastighet, drog mindre ström och skulle vara betydligt tystare. Återstår att se om det stämmer när diskarna väl dyker upp, enligt specifikationen ska de dock hålla sig på låga 22 dB.

HP Proliant Microserver N40L

Permalänk
Medlem

En mycket vettig maskin. Vad planerar du att köra på den?

Permalänk
Medlem

Mycket fint, mycket fint

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att de där maskinerna är skämt. Säger inte att jag förväntade mig en monsterprestanda, men besviken blev jag allt!

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Vill inte vara "sån" men vad förväntade du dig för 2,4kkr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

En mycket vettig maskin. Vad planerar du att köra på den?

Kan knappt något om Linux så till att börja med blir det Windows Home Server, kommer användas till lagring av musik, webserver vid testning samt backup av övriga datorer. Om jag inte gjort bort mig helt vill säga, för visst finns IIS även till Windows Home Server?

Skrivet av MROO:

Själv så tycker jag att de där maskinerna är skämt. Säger inte att jag förväntade mig en monsterprestanda, men besviken blev jag allt!

Var själv ute efter NAS i samma prisklass men tyckte att detta borde ge ett bredare användningsområde, har dock inte installerat den ännu, men jag hoppas den duger till de enkla uppgifter jag tänkt använda den till. Var det något specifikt som inte fungerade på ett bra sätt eller var den generellt seg?

Kan tänka mig att det går att bygga ihop något snabbare och tystare för samma summa, föll dock för det färdiga konceptet även om det i efterhand visade sig kräva lite justeringar, fläktarna låter t.ex. lite väl mycket men går förhoppningsvis att isolera bort.

Permalänk
Medlem

Good stuff, har själv en N36L som jag har kört hårt med under året som varit. Enormt lyft från QNAP 219 nasen jag hade innan prestandamässigt.

Du kan ju köra in någon Windows version du är bekväm med och köra en/några virtuella linux-maskiner på den för att bli varm i kläderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Strömtjuven

I väntan på diskar och DVD mätte jag strömförbrukningen.
Hade läst att N36L var strömsnål och kunde dra så lite som 30W, nätagget på min N40L drar dock 16W trots att datorn är avslagen!

Även provat koppla bort alla utgående kablar ifrån nätagget men det drar alltså fortfarande 16W utan belastning.
Nu har jag ingen N36L att jämföra med men av de siffror jag sett i diverse forum så verkar det som att min N40L även drar 16W mer i drift.

Vore kul att veta vad era N36L och N40L drar både i drift och avstängda.

Permalänk
Medlem

som server lär den väll alltid vara påslagen, och de få gånger du stänger av den kan du ju bara rycka sladden eftersom att du tydligen har ett uttag precis bredvid den.

Hur mycket drar den med alla diskar i och påslagen? de är nog de siffrorna du borde fokusera på.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

som server lär den väll alltid vara påslagen, och de få gånger du stänger av den kan du ju bara rycka sladden eftersom att du tydligen har ett uttag precis bredvid den.

Hur mycket drar den med alla diskar i och påslagen? de är nog de siffrorna du borde fokusera på.

Fått svar ifrån en del elkunniga att dessa billiga elmätare inte är så bra på att mäta just nätaggregat, de fungerar bättre på fasta laster som en glödlampa. Tydligen därför en mätare kan säga 33W under drift medan min egen säger 46W, jösses vad jag har hängt upp mig på detta i onödan.

Fått hem diskar och installerat WHS2011, återstår alla lära sig hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Min idlar i FreeNAS på 59W.
Sitter 6 hdds samt ett extra s-ata kort

Permalänk
Medlem

Har också en N40L. Kör den på ESXi5 och har två virtuella maskiner. WHS2011 och Astaro 8 som brandvägg och router. Funkar kalas! Den drar med 4st diskar i ca 50w under belastning. Läste att den skulle dra mycket mindre men det gör inte så mycket. Stoppade i ett extra nätverkskort också samt tryckte i 8gb minne vilket nog är ett måste om man ska köra flera virtuella burkar.

Kul att fler diggar denna server!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Vill också nämna att uppgradering till 8 gb ecc-minne är inte så dyrt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hej! Är väldigt sugen på att köpa en DS212 och hittade att du hade kollat på den men valde en server istället.

Det är ungefär samma pengar men är inte riktigt säker på om jag behöver server funktionen. Jag vill egenligen bara kunna komma åt filerna från olika datorer och köra backup till dessa diskarna. Är det dumt att köra på en NAS istället för en miniserver som N40L?

Tacksam för svar!
/Ethaan

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av NAS men kände att jag kanske skulle komma att använda en server till mer än just lagring och backup.

Så här i efterhand har jag dock inte kommit igång med detta.
Förhoppningsvis får jag väl tillslut tid och ork till att nyttja servern bättre men tills det inträffar hade en NAS passat bättre.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett litet ryck i försök att göra servern tystare (se bild 5 & 6), beställde ett PicoPSU för att bli av med den enerverande nätaggsfläkten.

Förmodligen är det även effektivare eftersom förbrukningen gick ned med 15W.

Tyvärr hade även min chassifläkt ett tickande ljud som inte framkom tidigare då det överröstades av nätaggsfläkten. Passade därför på att byta till en ställbar fläkt ifrån Scythe som enligt Silentpcreview.com fungerade bra med Microservern.

Provkörde fläkten i BIOS för att hitta ett lämpligt varvtal där ljudet var lågt utan att för den del temperaturen ökade.

Tog också hem en ny systemdisk i form av Crucial M4, stor nog att rymma dokument, foton och musik. Slipper med andra ord ha igång de mekaniska diskarna, vilka bara spinner upp när det är dags för backup.

Ångrar att jag inte gjorde detta tidigare för den blev verkligen tyst, bara ett svagt vinande ifrån chassifläkten och förbrukningen sjönk en hel del, utan belastningen drar den 21w. Vid aktivitet ökar det uppåt 30-35W men det får väl anses vara bra med tanke på att den har lite mer klös än en enklare NAS?

Permalänk
Medlem

30-35W låter väldigt lågt och fint tycker jag, jag själv har en Readynas Duo v2 och den ligger runt 30-40W med 2 diskar så det är ingen större skillnad. Funderade på N36L innan jag köpte Nasen men tyckte den var lite dyr, men nu i efterhand så skulle det vara värt att köpa 36L eller 40L så man slipper vara låst med netgears firmware och x-raid grejjer.

För jag ville ha disk 1 som ensam disk och disk 2 som backup som bara gick igång då jag vill göra backup från disk 1 till 2, valde JBOD vilket gav mig Raid 0 på båda diskarna fast dom blev i single läge, så långt okej tyckte jag. Men drar jag ur disk 2 och stoppar tillbaka den så formaterar den disken varje gång, så det gick inte min väg

Permalänk
Medlem

Jag kör flera N36L med bra resultat. Stoppade i en 8GB SSD med dubbelhäftande tejp i 5.25" platsen och lät alla diskarna gå med zfs. Fungerade lysande. Filterlösningen i fram tror jag att man kanske bör tänka på. Brukar ta ner alla servrarna vid nyår och blåsa ur dom samt byta eventuellt felande prylar.

en vanlig plåt fungerar annars fint att sätta diskarna i slädarna med, men dubbelhäftande i toppen var rätt lösning för mig när jag redan hadde 4x2TB disk som skulle agera lagring.

USB-slotten fram till vänster blir glad om den får ett snabbt minne som man kan köra swap eller annat trams på.

Avslutningsvis så är RÄTT och max med minne ett måste för att få den att prestera snyggast möjligt. Fick en maskin med HP-minnen (ca 5000kr+moms för minnena) köpte sedan kingstons kit för ca 900kr med frakt, nu på senare tid beställer jag direkt från Crucial och det är ungefär samma eller billigare ibland. Alla avser 8GB-kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jag kör flera N36L med bra resultat. Stoppade i en 8GB SSD med dubbelhäftande tejp i 5.25" platsen och lät alla diskarna gå med zfs. Fungerade lysande. Filterlösningen i fram tror jag att man kanske bör tänka på. Brukar ta ner alla servrarna vid nyår och blåsa ur dom samt byta eventuellt felande prylar.

Vet inte om det syns men det svarta filtret blev lite för tätt, värmen steg och steg.

Satte dit ett ljusblått filter som egentligen är till för att sila groddar med, förmodligen är det istället för grovt.

Bäste vore nog att använda den typ av flerlagersfilter som sitter på inomhusdelen av luftvärmepumpar men vet inte om det finns att köpa löst och till rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Låtit burken vara på i några dagar och under 62,5 timmar har den har dragit 1370 W.

Nu har den visserligen inte så mycket att göra då den ännu bara agerar filserver samt sköter backup åt hemmets datorer men en snittförbrukning på 21,9 W får väl anses vara bra?

Edit:
Insåg att jag hade både mus och tangentbord inkopplade under ovanstående mätning. Testade därför ingen och passade även på att ta en bild till galleriet. Utan dessa tillbehör inkopplade sjönk snittförbrukningen till 19,2W.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Funderar på att byta nätaggregat i mina N40L mot PicoPSU:s. Var det några problem att göra det? Hur fungerade det att byta chassifläkt? Har hört att det ska vara problem.