HP Proliant Microserver N40L
Galleriet visar min nyinköpta Microserver och installation av dammfilter i frontluckan, min kamera har dock vissa fokusproblem så förvänta er inga bildmässiga underverk.
------------------------------------------------------------------------------------------------
2012-03-06 Bild 1-4
Har varit lite si och så med backup för min del, under årens lopp har jag klarat mig utan krascher men innan något händer tänkte jag köpa mig en NAS.
Sökte i forumet och Synology Diskstation verkade vara ett populärt alternativ. Läste vidare om deras modeller och precis när jag siktat in mig på DS212 och studerade en av alla Synologytrådarna tipsades det om en Microserver, nämligen HP Proliant N36L/N40L.
Verkade passa mina behov och även om det går att installera en hel del tillägg på en NAS kändes det som en bättre lösning att skaffa en microserver. Strömförbrukningen var dessutom förhållandevis låg.
Läste vidare och såg att det tipsades om diverse åtgärder för ljuddämpning och andra modifikationer. För att hålla dammet borta kunde man t.ex. installera ett HEPA-filter på frontluckan.
Tog en närmare titt på luckan och märkte att den var tvådelad och endast hölls ihop med plasthakar och själva låset. Var även ett mellanrum mellan de två delarna och där kunde det kanske få plats ett filter.
Sagt och gjort, luckan häktades av, låset monterades bort och luckan delades genom att trycka försiktigt på plasthakarna. Börjar man med de tre längre hakarna/clipsen som sitter i luckans överkant går det enkelt.
Hade kvar ett gammalt transportskydd ifrån en bärbar dator, det där som ligger mellan tangentbord och skärm, turligt nog var det av ett tunnt syntetmaterial. Klippte till den rätt formen, la det på plats mot plastgalleret och trycket sedan ihop luckan igen.
Då jag fortfarande väntar på hårddiskarna har jag endast kunnat provstarta datorn och filtret verkar fungera. Återstår att se om temperaturen påverkas och om det släpper igenom tillräckligt med luft, det får dock vänta tills operativet är installerat.
Den inkluderade Barracudadisken var en 7200-varvare på 250GB som lät lite väl mycket, 30 dB enligt Seagates hemsida. Kikade på alternativ och hittade en WD Caviar Green (WD10EZRX) som dels hade lägre spindelhastighet, drog mindre ström och skulle vara betydligt tystare. Återstår att se om det stämmer när diskarna väl dyker upp, enligt specifikationen ska de dock hålla sig på låga 22 dB.