Microsoft vill råda bot på USB-problem i Windows

Permalänk
Medlem

Finns väl i Win 10 också eller är det nån annan windows avisering jag får?
(så fort jag pluggar in min USB-hub (i c port) för att få snabbt nätverk på laptopen, fungerar ändå).

"USB-enheten kan behöva mer ström
USB-enheten får inte tillräckligt med ström från din dator.
Anslut enheten till en extern strömkälla eller prova att använda en annan dator."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Finns väl i Win 10 också eller är det nån annan windows avisering jag får?
(så fort jag pluggar in min USB-hub (i c port) för att få snabbt nätverk på laptopen, fungerar ändå).

"USB-enheten kan behöva mer ström
USB-enheten får inte tillräckligt med ström från din dator.
Anslut enheten till en extern strömkälla eller prova att använda en annan dator."

Kan stämma...

Artikeln länkar till https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/us... som har lite olika exempel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

One cable to rule them all. Oberoende vad de skall användas till hade det varit bättre att slippa tänka vilken kabel man skall återanvända eller temporärt plocka till något annat.

Jag har fått lägga kablar på jobb i flera fack beroende på vad kollegorna behöver.
Fruktansvärt frustrerande.

För själva sladden hade jag kunnat köpa det argumentet, men hen svarade på en post som jag tolkade som att den första personen menade att även alla "ändar" av USB-C ska klara allting.

D.v.s. en USB laddare ska klara HDMI, och DP over HDMI, makes no sense

Men nu är det elektronik i kablarna som säger vad dom klarar (framförallt viktigt vid strömöverföring), så om alla kablar skulle klara allt så skulle den högsta nivån vara krav för ALLA kablar = mycket dyrare
Samt, vad händer när en ny standard kommer? Måste vi enligt lag slänga alla gamla kablar?

Verkligheten är inte så snäll alla gånger

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

One cable to rule them all. Oberoende vad de skall användas till hade det varit bättre att slippa tänka vilken kabel man skall återanvända eller temporärt plocka till något annat.

Jag har fått lägga kablar på jobb i flera fack beroende på vad kollegorna behöver.
Fruktansvärt frustrerande.

Visst fixar någon en kabel som är minst två meter(hotellrum kan verkligen konsten att sätta eluttag på konstiga ställen) som är billig, flexibel nog att lätt rulla ner i ryggsäcken, klarar 80 gbit/s och 240W så ja visst då kommer jag bara köpa en sorts kabel.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Varför det både finns både folk som säger "det är fantastiskt" och "det är det dummaste som någonsin gjorts" angående samma sak och att båda har helt rätt är ganska enkelt:
man har konstruerat en tekniskt smart lösning men branschen har agerat fullständigt oansvarigt sett till implementation och kommunikation.

Det går inte att se vad som fungerar med vad eftersom allt ser likadant ut men fungerar olika, man måste läsa i datablad/manual (och hoppas att de inte ljuger) eller experimentera.

Håller med, branschen är sämst på det. Sen borde även usb-foundation gjort ett bättre jobb med att tydliggöra vad som gäller. Då skulle iallafall användarna kunna göra valet att köpa en kabel från vettiga varumärken och få det som förväntas.

Sen finns det också i min mening ett problem där kablar, överlag, är extremt överprissatta. Jag har köpt usbkablar på ebay för 13 kr styck, de var grymma. Men det var efter jag först köpt tre olika på samma ställe, som alla hade samma problem med papperstunna ledare. Sen var jag väldigt noga med att välja ut några där ledartjockleken faktiskt var specificerad.

Var det dumt av mig? Well all in all kostade det runt 200kr, typ som en kabel från en svensk butik. Men å andra sidan var det ett sjupack med de bra kablarna, så jag var rätt nöjd.

Inte riktigt applicerbart idag då de endast var för laddning och inte snabb dataöverföring, men det är ändå illustrativt. Galet att det finns kablar med fyrsiffrigt pris för konsumentbruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du tänker nog på USB 3 som haft lite olika namn för olika versioner.
Det bör numera vara bättre iom:

"In 2023, they were replaced again, replacing "SuperSpeed" with USB 5Gbps, USB 10Gbps, and USB 20Gbps, and introducing new Packaging and Port logos."

Galenskaperna fortsätter i USB 4!

Wires Speed Coding USB Name USB Standard 6of10 10 64/66 USB 10 Gbps USB 4 Gen 2x1 USB 4.0 10 20 64/66 USB 20 Gbps USB 4 Gen 2x2 6of10 20 128/132 USB 20 Gbps USB 4 Gen 3x1 10 40 128/132 USB 40 Gbps USB 4 Gen 3x2 10 80 PAM-3 USB 80 Gbps USB 4 Gen 4x2 USB 4.0 2.0 (WTF?) 10 80 PAM-3 40 / 120 USB 4 Gen 4x2 USB 4.0 2.0 Asymetric

Sen skulle väl Microsoft och Linux kunna göra ett enkelt kommando som läser av vad befintlig implementation klarar av och presentera det på ett lättförståeligt sätt. Gärna information om motparten också, vilket borde finnas tillgängligt på hosten efter handskakningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Visst fixar någon en kabel som är minst två meter(hotellrum kan verkligen konsten att sätta eluttag på konstiga ställen) som är billig, flexibel nog att lätt rulla ner i ryggsäcken, klarar 80 gbit/s och 240W så ja visst då kommer jag bara köpa en sorts kabel.

Något sådant här? 😉

https://noerdic.se/collections/thunderbolt-5-usb-c-till-usb-c...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur många som i verkligheten har haft problem med usb c kablars olika typer eller om det mer något att diskutera om det kan vara ett problem?

Efter win 11 24H2 blev påtvingad på jobbet så är det VÄLDIGT många kollegor som har problem i stort sett varje dag. Tangenbord som slutar svara eller flimmra, repeterade tangenter, ljudenhet som lägger av, mus som tappas. Knappast kabel som är problem här, snarare någon m$ ställt till med.

Själv kör jag en hubb i min skärm, som jag använder till min desktop samt laptop, byter källa/mål med skärmen. Laptop kör allt över usb-c, desktop kör en usb-a till usb-b (på skärmen). Eftersom jag har flera enheter än skärmen har portar så har jag en KM-switch som nu får vara hubb istället. Där sitter tgb, mus, ljud samt kamera. Dessa går till skärmen via usb-a <-> usb-a.

Funkar "oftast" bra, men framförallt laptopen har problem efter 24h2. MINST en dag i veckan blir något eller alla av problem ovan ett htlv3 att bråka med. Rätt irriterande när man är i "zonen" och tappar tråden fullkomligt.

Körde samma uppsättning på min gamla laptop (båda är dell Precision), den gamla funkar fortfarand med noll problem på win 10.

Blir väldigt gärna av med detta problem får man väl säga, men tror KNAPPAST at m$ kommer lösa det. I detta fall är jag rätt säker på att dell har skitit i att ha korrekta grejjer i maskinen.