Permalänk
Medlem

Hjälp med hemmanätverk

Jag har nyligen flyttat till ett hus anslutet till stadsnätet (i Linköping kallat Utsikt). Via detta stadsnät förmedlas bredbandsuppkoppling, IP-telefoni samt TV via bredbandet. I huset finns förinstallerat en gateway som ses på bilderna nedan. Enligt Utsikts rekommendation finns utsedda uttag för telefoni, internet och tv. Jag kommer att använda såväl TV via bredbandet som IP-telefoni, men bekymret är internetuttaget.
Jag önskar få två stycken datorer anslutna till internetuppkopplingen och dessa ska därutöver kunna prata med varandra inom det interna nätverket. Därtill vill jag även ha möjlighet till trådlös uppkoppling mot internet för min mobil/surfplatta. För att få till denna koppling antar jag att jag kan koppla telefoni och tv enligt Utsikts rekommendation, men att jag sedan bör koppla till en router till "internetuttaget" (det gula i bilden) som dels kan förmedla trådlöst internet och upprätta en anslutning mellan datorerna och från datorerna till internet. Har ni isåfall en rekommendation om vilken apparat jag bör köpa?

Som ni märker är jag nybörjare inom området och uppskattar därför all hjälp jag kan få att komma igång och lära mig så att jag kan ta till mig av vad som redan skrivits på forumet. Tack!

Permalänk
Medlem

Valfri router med Wi-Fi borde ge dig det du eftersöker.
Som exempel på lite bättre routrar (bra täckning och throughput) kan jag ge:
D-LINK DIR-655
NetGear WNR3500L
ASUS RT-N56U

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

wnr3500le nej den modellen är inget att hänga i julgranen då är wndr3700 eller högre modell bättre val.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

wnr3500le nej den modellen är inget att hänga i julgranen då är wndr3700 eller högre modell bättre val.

WNR3500L funkar helt utmärkt till det som TS eftersöker. Hade själv en sådan under ett par år utan några som helst klagomål - sen finns det möjlighet att byta till annan firmware i routern ifall experiment-andan faller på.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

WNR3500L funkar helt utmärkt till det som TS eftersöker. Hade själv en sådan under ett par år utan några som helst klagomål - sen finns det möjlighet att byta till annan firmware i routern ifall experiment-andan faller på.

Den är inte i närheten i snabbheten wan till lan som dom två andra modellerna som han rekommenderade så att köra den till en snabb fiberlan lina så kommer den inte att hålla sig lika stabil som en bättre modell med mer prestanda

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Kommer nämnda WNR3500L att vara en flaskhals då jag har en uppkoppling med 100 Mbit nedströms och 10 uppströms? Jag kan även nämna att jag prioriterar god täckning av det trådlösa bredbandet då jag vill att hastigheten blir bra även på övervåningen.

Permalänk
Skrivet av CmeC:

Tack för svar! Kommer nämnda WNR3500L att vara en flaskhals då jag har en uppkoppling med 100 Mbit nedströms och 10 uppströms? Jag kan även nämna att jag prioriterar god täckning av det trådlösa bredbandet då jag vill att hastigheten blir bra även på övervåningen.

Har den och även 100/10 och kan säga att den inte riktigt klarar av hastigheten på trådlöst. Kör den via kabel ja. Funkar utmärkt och har aldrig strulat.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!