Ny hårddisk låter konstigt?

Permalänk

Ny hårddisk låter konstigt?

Hej!

Har sökt och läst igenom olika trådar tidigare och även idag. Men är inte riktigt nöjd med mitt resultat.
Så skapar en ny tråd i alla fall, ber om ursäkt på förhand om jag har gjort en miss!

Just nu är väl min hårddisk inte så ny längre, köpte den i september. Men ljudet har pågått från första gången jag satte in den i datorn.
Det låter inte hela tiden, men ibland så tickar/knakar den. Den är väl i någon form av standby när jag inte använder den, men när jag väl använder den så låter det lite då och då. Kommer ihåg att jag läste från början att det var någon annan som också hade det problemet, men det hade gett sig efter ett tag. Men nu tycker jag att det har gått ett bra tag.. Kanske dumt av mig att inte ha lämnat tillbaka den på en gång?

Edit: Alltså, jag syftar inte på det surrande ljudet som låter när den går igång efter att ha varit i standby. Det är något annat högre ljud.

Hårddisken är en Western Digital Caviar WD1002FAEX 1TB 7200rpm 64MB 3.5" SATA-3..

Någon som har en aning om varför den låter? Tror inte att det är vibrationer, och den fungerar bra i övrigt.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett knastrande den gör som kallas sökljud när den flyttar armen väldigt snabbt. Du bör säkerställa att det inte är det du hör.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag vill låna tråden och säga att jag har fått samma problem. Misstänker att det kan ha något med strömmen, att mitt nätagg precis klarar av att driva allt i min dator. Men jag vet inte. Har googlat runt lite men hittar ingenting intressant.
Vore gött att få reda på vad som är problemet.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair RM850x V3 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Kan det vara indexeringen i Win 7 som går in och jobbar med disken?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Jag har en western digital caviar black serien 640 gb för ett jädra liv periodvis kan helt plötsligt gå tystare några veckor.1.5 år gammal.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är ganska vanligt, eller det hör snarare till att dom mer högprestanda hårdiskarna gör lite oväsen av sig, kan låta som knatter eller knaster.

Sen hörs dom olika mycket i olika chassin, tex en gammal Raptor disk skruvad dikt emot metal är ingen rolig historia, låter nått i still med en liten borrhammare i datorn

Dagens numera väldigt tysta diskar, skruvad emot metall hörs, men om dom sitter i vagga med silikonbussningar m.m så hörs knappt alls

Visa signatur

Acer Predator Helios 300