Cooler Master Masterhub – som Stream Deck fast dyrare och sämre

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Masterhub – som Stream Deck fast dyrare och sämre

Calle kikar närmre på Cooler Masters modulära Stream Deck-konkurrent och har både snurrat rattar och vridit reglage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt att ni testar sådana här saker! Calle och Fredrik levererar!

Jag skulle inte vilja ha den där stora plattan och den känns väldigt hög och stor i onödan. Och sedan fult med pianolack på sidorna.

Jag har inte steamdeck men är lite sugen på en sådan. Men samtidigt är jag lite osäker på mjukvaran. Hur mycket spionerar den, hur mycket drar den i cpu?

Det finns ett projekt där man kan använda sin mobiltelefon/platta som heter Macro-deck, har provat det lite och är rätt bra. Steamdeck har ju mjukvara till mobiler också vet jag om man äger en deras hårdvara.

Skulle verkligen vilja se mer alternativ till steamdeck. Men jag kanske köper ett steamdeck en villhöver-dag.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har inte steamdeck men är lite sugen på en sådan. Men samtidigt är jag lite osäker på mjukvaran. Hur mycket spionerar den, hur mycket drar den i cpu?

Stream Deck är grymt till mycket, det finns massvis med plugins vilket gör den mer intressant för många än t ex Masterhub. Jag använder den bara till Microsoft Flight Simulator där det finns en hel flora av gratis plugins och gratis/payware paneler. Det finns även möjlighet att programmera mot den i Python och säkert många andra språk om man vill bygga egna plugins.

Jag märker inte att den äter CPU och vad gäller säkerhet är det nog mer riskabelt med plugins än med Elgatos egna mjukvara. Den enda buggen jag hittat är när man ställer in viloläge efter en viss tid, det funkar fint men när jag låser skärmen så startar displayen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Stream Deck är grymt till mycket, det finns massvis med plugins vilket gör den mer intressant för många än t ex Masterhub. Jag använder den bara till Microsoft Flight Simulator där det finns en hel flora av gratis plugins och gratis/payware paneler. Det finns även möjlighet att programmera mot den i Python och säkert många andra språk om man vill bygga egna plugins.

Jag märker inte att den äter CPU och vad gäller säkerhet är det nog mer riskabelt med plugins än med Elgatos egna mjukvara. Den enda buggen jag hittat är när man ställer in viloläge efter en viss tid, det funkar fint men när jag låser skärmen så startar displayen istället.

Låter ju bra. Då kan man hålla ögonen på en sådan superdeal (läs Inet) som brukar dyka upp. Sedan vill ja ha en sådan där man slipper ha den så mycket lutande. Vill ha den mer liggande som Cooler master har nu. Men tror det går att ta bort på en del? eller köpa den modulbaserade steamdecken.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Låter ju bra. Då kan man hålla ögonen på en sådan superdeal (läs Inet) som brukar dyka upp. Sedan vill ja ha en sådan där man slipper ha den så mycket lutande. Vill ha den mer liggande som Cooler master har nu. Men tror det går att ta bort på en del? eller köpa den modulbaserade steamdecken.

Det beror nog på modell, på XL så sitter stället med magneter, på Plus är den fast men eventuellt går det att skruva bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

steamdeck Steamdeck alternativ till steamdeck steamdeck

Fint att browserordlistan är med på vad som är viktigast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Musikälskare

Plastic fantastic

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fint att browserordlistan är med på vad som är viktigast.

Varför döper man en produkt så lika en annan produkt? Why? Why?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag originalet, även om Stream Deck haft sina problem tidigare. Numera superstabilt. Fantastiskt att ha HWinfo64 på den ena bland annat.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Varför döper man en produkt så lika en annan produkt? Why? Why?

Ja, lite märkligt att det aldrig blev en mindre cirkus av det.

Dessutom ett par svarta datorrelaterade plastgrejer med knappar på. Företag har bråkat om märkeslikhet på prylar som inte har någon som helst överlappande funktion i princip.

Så bäst kanske ingen utvecklar en app till SteamDeck så den funkar som en Stream Deck. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gud.. Man kan se att kvalitén är ju piss.