Windows-buggfix har oönskad sidoeffekt

Permalänk
Melding Plague

Windows-buggfix har oönskad sidoeffekt

Augustis uppdateringar ställer till det för användare med standardkonton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts föreslagna lösning tills utvecklarna har tagit fram en buggfix för buggfixbuggen är att om möjligt köra drabbade program och funktioner som administratör.

ööööööhhh.... okej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

ööööööhhh.... okej...

Ge hela kontoret admin rättigheter, vad kan gå fel 😆

Permalänk
Medlem

Hade tvärtom problem med polaren innan sommaren. Något wacka när vi satte upp och vi testade lite överklockning (råka klicka i överklocka vid startup och råka dra i slidern för mycket sen utan att tänka på det).
Så tänkte snabbt och enkelt starta felsäkert läge för att installera en annan drivare. Neeee. Tydligen så får man inte logga in med sitt microsoft konto i felsäkert läge oavsett om den har nätverksrättighet eller inte.
Så felsäkert läge är troligvis helt värdelöst för de flesta av oss den gång vi behöver det. Tydligen ett problem som funnits länge som de inte fixat
"The PIN is not available" och inget alternativ att använda microsoft lösenordet. Sen 24h2....ett år sedan, fortfarande ingen fix

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade tvärtom problem med polaren innan sommaren. Något wacka när vi satte upp och vi testade lite överklockning (råka klicka i överklocka vid startup och råka dra i slidern för mycket sen utan att tänka på det).
Så tänkte snabbt och enkelt starta felsäkert läge för att installera en annan drivare. Neeee. Tydligen så får man inte logga in med sitt microsoft konto i felsäkert läge oavsett om den har nätverksrättighet eller inte.
Så felsäkert läge är troligvis helt värdelöst för de flesta av oss den gång vi behöver det. Tydligen ett problem som funnits länge som de inte fixat
"The PIN is not available" och inget alternativ att använda microsoft lösenordet. Sen 24h2....ett år sedan, fortfarande ingen fix

Du kan ju skapa ett lokalt konto också som används i vissa lägen. Jag har exempelvis bara lokala konton i Windows 11.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

ööööööhhh.... okej...

Skrivet av jehuty:

Ge hela kontoret admin rättigheter, vad kan gå fel 😆

Autodesks förslag på "lösning" är ju än mer häpnadsväckande.

https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdca...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jepp, stött på detta. lösning är att inte bara ha pin. det finns nån option som lyder typ "for improved security only allow windows hello sign in for MS accounts", avaktivera den så kan du välja att logga in med ditt lösen sen.
Jobbigt om man inte redan gjort det och någon drivrutin kraschar i vanligt läge..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

min reaktion på denna nyhet öht:
va, man måste vara admin för att göra saker vanligtvis bara admins ska göra?? shockedpikachu.jpg

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Sötast

Microsoft at it again, oh look it rains, the water is wet again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Deras förslag på lösning är att dom samarbetar med Microsoft på att hitta en lösning. Är det häpnadsväckande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Deras förslag på lösning är att dom samarbetar med Microsoft på att hitta en lösning. Är det häpnadsväckande?

Deras förslag är att avinstallera säkerhetsuppdateringarna eller avaktivera UAC, lokalt eller via group policy. Det står precis under att de ”samarbetar med Microsoft”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tydligen så får man inte logga in med sitt microsoft konto i felsäkert läge oavsett om den har nätverksrättighet eller inte.

Ett tips är att alltid ha minst ett lokalt konto med adminrättigheter.

För vissa saker fungerar enbart det dolda administrator-kontot.

Permalänk
Medlem

Lol! Jag gillar formuleringen om att de tagit fram en buggfix för buggfixbuggen.

Permalänk
Medlem

"tills utvecklarna har tagit fram en buggfix för buggfixbuggen"

Detta fick mig verkligen att roflmao.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha.
Vi kör otroligt mycket autodesk produkter och företaget ska skicka ut Windows 11 till all datorer kommande veckorna. Kommer bli kaos!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på ytterligare en bugg i den kommande fixen då, så det behövs en buggfix för buggfixbuggbuggfixen?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Haha.
Vi kör otroligt mycket autodesk produkter och företaget ska skicka ut Windows 11 till all datorer kommande veckorna. Kommer bli kaos!

Om de väntat med att pusha 11:an tills nu så kanske de inte kör senaste uppdateringen utan typ 24H2

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om de väntat med att pusha 11:an tills nu så kanske de inte kör senaste uppdateringen utan typ 24H2

Jag är säker på att vi kommer ta den versionen med mest buggar. Typiskt för där jag jobbar. Tid vi la på it-strul va så stor att de tog bort möjligheten att tidsrapportera it-strul.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Haha.

Autodesk funkar utan problem för mig och mina kollegor på windows 11 så sent som 1600 idag helt utan kaos.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Windows 11 rätt nyligt.
Var och varannan uppdatering som skjuts på ger sedan dess "Något oplanerat inträffade men oroa dig inte, vi rullar tillbaka uppdateringen" <-- typ så, har inte skärmdumpat.
Funkade toppen innan uppgradering till Windows 11, känner mig inte jättenöjd så långt men kan ju ha otur att ha nån viss kombo av hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Uppgraderade till Windows 11 rätt nyligt.
Var och varannan uppdatering som skjuts på ger sedan dess "Något oplanerat inträffade men oroa dig inte, vi rullar tillbaka uppdateringen" <-- typ så, har inte skärmdumpat.
Funkade toppen innan uppgradering till Windows 11, känner mig inte jättenöjd så långt men kan ju ha otur att ha nån viss kombo av hårdvara?

Du har en olycklig kombination av mjukvara som kallas windows 11

Permalänk
Medlem

mEn TpM äR eTt KrAv! SäKeRhEtStÄnK FöRsT!

Eller låt alla bli admin... Lite vilket som, eller?

Permalänk
Medlem

I Linux börjar problemen när man har loggat in.
I Windows börjar problemen innan man loggar in.
Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Autodesk funkar utan problem för mig och mina kollegor på windows 11 så sent som 1600 idag helt utan kaos.

Samma här. Eller. Autodesk fungerar med sina sedvanliga buggar i W11. Samma buggar som på W10 således.

Dock har jag admin-rättigheter på datorn vilket jag tror hjälper. Vissa saker med Autodesk blir stökigt utan det har jag märkt tidigare.

Permalänk
Medlem

Är det en bug eller funktion? Så funkar ju andra system också. Admin får godkänna på användarjonton.

Skrivet av mc68000:

I Linux börjar problemen när man har loggat in.
I Windows börjar problemen innan man loggar in.
Har jag förstått det rätt?

OSX, problemen börjar när någon inte logga ut. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint