Köpa billigare oftare eller dyrare mer sällan?

Permalänk
Medlem

Köpa billigare oftare eller dyrare mer sällan?

Som rubriken antyder, vad tycker ni är bäst; att köpa billigare grafikkort och uppgradera oftare eller att köpa ett dyrare grafikkort och uppgradera mer sällan?

Som jag ser det så bygger hela frågeställningen på att man har samma budget, om man tar t.ex en summa så som 100 kr per månad för grafikkort, så skulle detta innebära att man kan köpa ett 1800 kronors kort och uppgradera varje 1.5 år eller ett 3600 kronors kort och uppgradera var 3:e år.

Självklart är summan godtycklig, antagligen lägger väl dem flesta medlemmar av sweclockers mer än så på sitt grafikkort (Och även dator generellt), men jag hoppas att frågeställningen är tydlig även med detta exempel, det skalar ju självfallet uppåt, utan att frågeställningen i sig själv ändras nämnvärt.

Personligen så tror jag på att uppgradera oftare, då priset per prestanda går ner hela tiden så känns det som att man får jämnare och högre prestanda över tiden om man gör på så sätt, i kontrast till det dyrare samt mer sällan alternativet där man antagligen får mycket prestanda direkt efter köp men mot slutet av dem tre åren som gavs i exemplet får lägre prestanda än vad man skulle ha fått från ett nytt billigare kort.

Skulle vara roligt att höra andras uppfattningar kring ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med dig I det att man antagligen sitter på mer prestanda mot slutet av kurvan i vissa fall. Det jag brukade göra var att jag köpte ett kort likt 6950/6850 och sedan la till ett till när jag ville ha mer efter att de gått ner i pris, sen satte jag på korten tills det att drivrutinerna för kortet började halka efter och ett singel kort i ungefär samma prisnivå erbjöd ca 10/20% eller mer prestanda.

Jjag upplevde detta som roligare än det jag gjort nu att köpa 2st 6970 på en gång. För att visserligen lägger man ut pengar oftare, men i mindre summor. Och man får även den där härliga känslan av en snabbare dator oftare, samt att man har anledning att pilla oftare.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Jag brukar vänta och se vad som anses vara bäst prestanda per krona och byter när spelen jag spelar kräver lite mer än vad jag har för att få ut en bra upplevelse. 6800 > 8800Gt > Gtx 260 216 > Gtx 560 Ti > ??

260 kortet var nog det kort som kostade mig mest, runt 3500kr har jag för mig när det köptes men det stod sig också väldigt länge och nu använder min bror kortet och är helt nöjd.

Hitintills har jag inte kunnat rättfärdiga kostnaden för snabbaste korten när de endå inte ger så jätte mycket mer prestanda än mellan segmentet. Så nu väntar jag på vad 6xx serien har att erbjuda så det blir nog ett nytt köp inom några månader och så kan jag spara kortet jag har nu till physx

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Jag köper ett nytt grafikkort varje gång jag känner att det jag har inte duger till de spelen jag köper alternativt går sönder och då köper jag vad jag har råd med för tillfället

Permalänk
Medlem

Eller så köper man ett highend grafikkort för 3k, sedan efter 1.5år säljer man det och köper ett nytt för priset man fick+1800kr... win-win?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

7800gtx -> 285 -> kanske ett 685 eller vad det nu blir av gk100/110.
Så jag kör väl helt klart på dyra kort sällan. Men känns som att 285 fortfarande håller måttet även om jag haft det väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart en förespråkare av dyrt men mer sällan. Köpte ett 480 för snart två år sedan, kostade mig 3800 och jag räknar med att jag kan sälja det för 1500, så lägg en utgift på 2300 där. Hade jag istället köpt ett 460 för 2 år sedan och ett 560 förra året, så hade ett 460 kostat mig 1800 och jag hade kunnat sälja det för kanske 700, sedan ett 560 för 2000 och få det sålt för kanske 800 idag. Där har vi alltså en sammanlagd utgift på samma pris. Då har jag även fått maxa varenda titel i snart 2 år, plus att jag inte har behövt leta efter köpare och krångla med sådant.

Mina pris-antagelser kanske är off för jag är inte helt hundra på vad andra kort kostade på den tiden, samt vad man kan sälja sina kort för. Men det är bara ett exempel. Känslan att ha fått maxa mina spel under den här tiden klår att krångla med köpare och att inte få full valuta för pengarna vilken dag som helst.

Så jag gillar det pga andrahandsvärdet, lyxen att få maxa titlar, samt att det fortfarande är ett riktigt stabilt kort som jag kan lägga i tjejens burk, alternativt en LAN-låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Eller så köper man ett highend grafikkort för 3k, sedan efter 1.5år säljer man det och köper ett nytt för priset man fick+1800kr... win-win?

Jo självfallet. Sen är väl frågan om highend grafikkort faller långsammare än mid-range kort i pris, om man förutsätter att dem faller med samma hastighet så kan man ju använda samma argument för att sälja vidare sitt mid-range kort på samma sätt.

Skrivet av Uvania:

Jag köper ett nytt grafikkort varje gång jag känner att det jag har inte duger till de spelen jag köper alternativt går sönder och då köper jag vad jag har råd med för tillfället

Jo, det är väl någon sådant jag gör också, köper dock kanske inte vad jag har råd med, utan mer vad som verkar som det klokaste valet för närvarande, vilket också är anledningen till att jag startade tråden

Permalänk
Medlem

Jag tycker att runt 1500-2000 är lagom och sedan uppgradera lite oftare!
Eftersom 5770 har varit billiga ett tag köpte jag ett till 5770, och spelar inte just nu så klarar mig på det. Börjar man dock spela något så känns det som att man får sälja och köpa nytt nu

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Man ställer upp en kravlista och utgår från den? Sedan bör man försöka hålla koll på hur det ligger till med generationsväxlingar både på funktioner och rent hårdvarumässigt kommer det en ny dx eller ska någon just till att krympa kretsarna, osv.. det kanske är värt att vänta en liten stund, (men ingen längre tid)
Sedan så brukar det inte vara några synliga jätteskillnader på att bara hoppa en generation om man är i samma prisklass, minst 2 kanske 3 generationer för att det ska vara värt att byta, annars bara bränner man pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett bra kort för 2500kr - 3000kr köper jag alla dagar i veckan!
Sen när det kommer en ny tillverkningsteknik/arkitektur så lägger jag in det gamla kortet på Tradera, och mellanskillnaden på det nya kortet blir inte alls så stor!

Men det gäller att sälja i rätt tid!! Gör man det, så tappar man hakan ibland! Har fått riktigt jävla skitbra betalt ibland (jag lovar, ni skulle inte tro mig)

Och det gäller inte bara grafikkort, utan all hårdvara som är bra och eftertraktad kan man få väldigt bra betalt för, om man säljer i rätt tid!! !!

Och ja! Jag älskar Tradera!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Ett bra kort för 2500kr - 3000kr köper jag alla dagar i veckan!
Sen när det kommer en ny tillverkningsteknik/arkitektur så lägger jag in det gamla kortet på Tradera, och mellanskillnaden på det nya kortet blir inte alls så stor!

Men det gäller att sälja i rätt tid!! Gör man det, så tappar man hakan ibland! Har fått riktigt jävla skitbra betalt ibland (jag lovar, ni skulle inte tro mig)

Och det gäller inte bara grafikkort, utan all hårdvara som är bra och eftertraktad kan man få väldigt bra betalt för, om man säljer i rätt tid!! !!

Och ja! Jag älskar Tradera!

Jo tradera är ett lustigt ställe, en del prylar går över butikspris (medans det finns i lager nytt) och en del är i princip gratis, och sedan finns det alla konstiga datordelsannonser som brukar sitta i matbutikerna, de kan spreta rätt mycket i pris de också, man kan fundera på om det är någon som annonserar för att jäklas med nån ibland.
Hittar man nått bra pris och har pengar på leksakskontot så kan man slå till o sedan kränga det gamla även om det kanske inte är nått stort steg emellan.
Annars kollar man på minprestandan på korten, max är ju för det mesta inte intressant, ligger min på en bra nivå så syns det oftast ingen förbättring och då väntar man på nya funktioner i nån ny generation av kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.