Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En bugg som är löst i RTM antar jag eftersom att det fungerar för mig men inte för dig?

Faktiskt inte, dock händer den inte alla.

Sida där jag hitta lösningen

http://helpdeskgeek.com/windows-8/fix-missing-windows-metro-a...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Faktiskt inte, dock händer den inte alla.

Sida där jag hitta lösningen

http://helpdeskgeek.com/windows-8/fix-missing-windows-metro-a...

Jaha så du har uppgraderat från RP till RTM då? Vad jag kan förstå från länken är det när man uppgraderat från en tidigare version som buggen kan slå in.

Kanonbra att du löste det iaf!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jaha så du har uppgraderat från RP till RTM då? Vad jag kan förstå från länken är det när man uppgraderat från en tidigare version som buggen kan slå in.

Kanonbra att du löste det iaf!

Nepp, det har jag inte men fick tydligen buggen iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Finns det någon fördel med Windows 8?

Såg en tråd om någon knapp man kunde köpa till Windows 8 för 35 kr som alla tyckte var the shit. För en normal människa så låter det märkligt med att man ska betala extra för funktioner som borde ingå men men. Har man inte testat OSX eller GNOME så har man inte.

I tråden hajpade de att man nu både kunde ha knappen och "alla fördelar med Windows 8" samtidigt. När folk säger alla fördelar utan att ge ett exempel blir man misstänksam. Ungefär som när Sarah Palin skulle berätta vilka tidningar hon läser.

Jag trodde att den största skillnaden efter sifferbytet nämligen var nytt interface. Ändå vill folk byta tillbaka så att det blev exakt lika dant som i Win7. Följaktligen har man betalat två gånger för samma tjänst. C'est ingénieux! Eller? Vad har jag missat och kom inte dragandes med klockan på låsskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

windows 8 är bra mycket snabbare än windows 7, tror du verligen att det enda microsoft har gjort dom senaste åren är att ändra startmenyn?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Windows 8 är snabbare. Detta är vad som får mig att skaffa Windows 8

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Om det bara är snabbare så är det totalt meningslöst för mig att uppgradera. Allt sker så pass snabbt redan nu så jag förstår inte riktigt vad jag skulle behöva som är snabbare...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om det bara är snabbare så är det totalt meningslöst för mig att uppgradera. Allt sker så pass snabbt redan nu så jag förstår inte riktigt vad jag skulle behöva som är snabbare...

Det är inte "bara". Det finns flera trådar i SweC om fördelarna med Windows 8. Kolla upp det

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det är inte "bara". Det finns flera trådar i SweC om fördelarna med Windows 8. Kolla upp det

Har gjort det och det finns ingenting som lockar mig som konsument att lägga ett öre på det...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om det bara är snabbare så är det totalt meningslöst för mig att uppgradera. Allt sker så pass snabbt redan nu så jag förstår inte riktigt vad jag skulle behöva som är snabbare...

nej det är ditt val det finns dom som fortfarande kör XP.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Har gjort det och det finns ingenting som lockar mig som konsument att lägga ett öre på det...

Gav W8 en chans igår och blev frustrerad som satan.
Att starta program från MUI är helt värdelöst då man inte kan lägga fönster som man vill och man har noll multitasking kapabilitet. Kan ej ha windowed mode då. Däremot om man startar program som vanligt så funkar det precis som innan och helt plötsligt så suger inte skiten längre.
Fördelar som jag ser förutom att det är snabbare, nya aktivitetshanteraren är guld värd och storage spaces är skitbra om du har några tankar på RAID.
Det är mina intryck efter ca 10 timmars användande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om det bara är snabbare så är det totalt meningslöst för mig att uppgradera. Allt sker så pass snabbt redan nu så jag förstår inte riktigt vad jag skulle behöva som är snabbare...

Hehe trodde det va allt man strevade efter just att allt ska bli snabbare osv..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Proffsmobbare

OP frågar efter fördelar och vill att man ger exempel.

Det är väl klart att Win8 är snabbare, men ge då tydliga exempel. Det finns nog ingen människa som orkar läsa genom Windows 8-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Såg en tråd om någon knapp man kunde köpa till Windows 8 för 35 kr som alla tyckte var the shit. För en normal människa så låter det märkligt med att man ska betala extra för funktioner som borde ingå men men. Har man inte testat OSX eller GNOME så har man inte.

I tråden hajpade de att man nu både kunde ha knappen och "alla fördelar med Windows 8" samtidigt. När folk säger alla fördelar utan att ge ett exempel blir man misstänksam. Ungefär som när Sarah Palin skulle berätta vilka tidningar hon läser.

Jag trodde att den största skillnaden efter sifferbytet nämligen var nytt interface. Ändå vill folk byta tillbaka så att det blev exakt lika dant som i Win7. Följaktligen har man betalat två gånger för samma tjänst. C'est ingénieux! Eller? Vad har jag missat och kom inte dragandes med klockan på låsskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte äns betala, fattar inte varför folk (även om det är billigt) köper det när du kan få 100% gratis. Ladda hem Classic Shell, sen kan du ändra lite hur du vill, jag har gjort det samt laddat hem ett skin till Classic Shell så det liknar mer W7, behöver inte använda Modern UI efter det.
Tycker inte det finns några nackdelar egentligen, tyckte det tidigare men kan man skaffa tillbaka startmenyn så är det bra för oss som föredrar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

nej det är ditt val det finns dom som fortfarande kör XP.

XP har massvis med säkerhetshål och andra kompabilitetsproblem. Garanterat årets dummaste jämförelse!

Skrivet av fermia:

Hehe trodde det va allt man strevade efter just att allt ska bli snabbare osv..

Och vad är det som du vinner på att spara in 2/10 av en sekund? VAD är det som blir snabbare. Ser du en 90 minuters film på 75 minuter? Kan man inte säga mer än "det är snabbare" så har man inget vettigt att säga alls, faktiskt
Det är totalt ointressant att höra just det.

Skrivet av Hellspawned:

Gav W8 en chans igår och blev frustrerad som satan.
Att starta program från MUI är helt värdelöst då man inte kan lägga fönster som man vill och man har noll multitasking kapabilitet. Kan ej ha windowed mode då. Däremot om man startar program som vanligt så funkar det precis som innan och helt plötsligt så suger inte skiten längre.
Fördelar som jag ser förutom att det är snabbare, nya aktivitetshanteraren är guld värd och storage spaces är skitbra om du har några tankar på RAID.
Det är mina intryck efter ca 10 timmars användande

Mkt mer konstruktivt måste jag säga. Dock är vi där igen, snabbare? Vad blir snabbare för mig med en I5 2500K över 4ghz och SSD som os och en separat för spel? Använder ingen pagefile hellre för den delen och kör 64-bits win 7 idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

OP frågar efter fördelar och vill att man ger exempel.

Det är väl klart att Win8 är snabbare, men ge då tydliga exempel. Det finns nog ingen människa som orkar läsa genom Windows 8-tråden.

Ingen tillräckligt stor fördel för att uppgradera från W7, dock är det perfekt tillfälle att bli av med Vista/XP.
Där har du en stor fördel, för Vista/XP användare får då billigt ett modernt OS som är det snabbaste/stabilaste hitills!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Waowt:

Ingen tillräckligt stor fördel för att uppgradera från W7, dock är det perfekt tillfälle att bli av med Vista/XP.
Där har du en stor fördel, för Vista/XP användare får då billigt ett modernt OS som är det snabbaste/stabilaste hitills!

Det är inte lite tidigt att börja jämföra stabilitet innan release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är inte lite tidigt att börja jämföra stabilitet innan release?

Varför skulle det vara det när beta versionerna (syftar på RP och CP) funkade hur bra som helst, speciellt RP.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Waowt:

Varför skulle det vara det när beta versionerna (syftar på RP och CP) funkade hur bra som helst, speciellt RP.

Och på ett par veckor kan du avgöra att det är det mest stabila hittills?
Det finns maskiner som har rullat i flera år med de äldre operativsystemen.

(Trodde faktiskt inte att jag skulle behöva fråga ord för ord i mitt förra inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Och på ett par veckor kan du avgöra att det är det mest stabila hittills?
Det finns maskiner som har rullat i flera år med de äldre operativsystemen.

(Trodde faktiskt inte att jag skulle behöva fråga ord för ord i mitt förra inlägg)

Nja inte riktigt så jag menade. Syftade på många andra som testat W8 med, inte sett/hört en enda som haft problem utom inställningar, hur man stänger av eller med Metro/ModernUI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Och på ett par veckor kan du avgöra att det är det mest stabila hittills?
Det finns maskiner som har rullat i flera år med de äldre operativsystemen.

(Trodde faktiskt inte att jag skulle behöva fråga ord för ord i mitt förra inlägg)

Det är 16 miljoner människor som har betatestat Windows 8 sedan den första betan i september i fjol, vilket är mer än någon tidigare Windows-release. På mina burkar har det iaf varit väldigt stabilt än så länge.

Källa: http://www.usatoday.com/story/tech/personal/2012/10/21/ballme...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Varför skulle det vara det när beta versionerna (syftar på RP och CP) funkade hur bra som helst, speciellt RP.

MÅNGA har haft problem med krashande datorer och att skärmen fryser.

Andra problem:

  • Två separata internet explorer

  • Helskärms appar

  • Delandet, man kan dela mycket men komplicerad väg dit i metro UI men genom skrivbordet går det inte dela något.

  • Man kan inte gå in på program man öppnat i det morderna (metro UI) genom aktivitetsfältet på skrivbordet och vise verse.

  • "windows" market store. Vilket är skapat för att konkurrera ut sådana som valve. (steam) Visst änsålänge har dom inte lagt in större spel, men det kommer... Har ni inte sett "Games for windows" och windows logga på 15-20% av vissa fodral? Dom ville lägga in Minecraft också, men fick inte.
    http://cdon.se/spel/dishonored-17687337 <- exempel på "games for windows"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows
    http://marketplace.xbox.com/sv-SE/PC <- Lägg märke till att stora titlar finns här, såsom fallout 3, batman arkham city, resident evil och fable 3.

Jag skulle rekommendera att om du har en bärbar dator med touch eller en surfplatta så använd windows 8, då är det en dröm med det nya Metro UI men om du inte har detta, kör på Windows 7.

Med vänliga hälsningar..

Visa signatur

Nanoxia Deep Silence 1 Silver -|- Gigabyte GA-Z97X UD3H -|- Intel Core i7-4770K -|- Noctua NH U12P SE2 -|- Crucial 16GB (2x8GB) Ballistic X sport -|- EVGA GeForce GTX 780 3GB OC ASX -|- Cooler Master G750M -|- Kingsdon SSDNow 120gb (OS) -|- Seagate Barracuda 2000GB (Spel/Program) -|- Logitech G602 Proteus Core -|- ASUS 27" 3D LED -|- Logitech G710+ -|-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torderip:

[*]Man kan inte gå in på program man öppnat i det morderna (metro UI) genom aktivitetsfältet på skrivbordet och vise verse.

Vilket fungerar jävligt bra för mig, eftersom det resulterar i mindre klutter.
WIN+TAB för att byta mellan Metro appar, och (oftast) WIN+# eller ALT+TAB för att skifta i desktop. (även om den sisste gör både)

Skrivet av Torderip:

Har ni inte sett "Games for windows" och windows logga på 15-20% av vissa fodral?

Har du inte hört om dess gammla, välspridda, och urusla rykte?

Permalänk
Medlem

Strejf, när du bootar laptopen jag antar att du kör UEFI?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Strejf, när du bootar laptopen jag antar att du kör UEFI?

Jag har möjlighet att ställa in UEFI eller BIOS-boot, just nu kör jag UEFI men det gör faktiskt ingen märkbar skillnad på uppstarts-tiden. Den är dock inte fullt ut UEFI-mode vilket man ser i msinfo32.exe.

I vilket fall som helst så POST'ar den ruskigt snabbt och det hjälper förstås mycket.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har möjlighet att ställa in UEFI eller BIOS-boot, just nu kör jag UEFI men det gör faktiskt ingen märkbar skillnad på uppstarts-tiden. Den är dock inte fullt ut UEFI-mode vilket man ser i msinfo32.exe.

I vilket fall som helst så POST'ar den ruskigt snabbt och det hjälper förstås mycket.

Mmm kör samma på min laptop , det är ju ett Legacy bios men hårdvaran som är certad för windows 8 får ha en POST på max 2 sec, kommer bli intressant att se sen vad folk lyckas komma upp i för boot tider , testade uefi på win 7 också men 8an är fortfarande snabbare.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torderip:

MÅNGA har haft problem med krashande datorer och att skärmen fryser.

Andra problem:

  • Två separata internet explorer

  • Helskärms appar

  • Delandet, man kan dela mycket men komplicerad väg dit i metro UI men genom skrivbordet går det inte dela något.

  • Man kan inte gå in på program man öppnat i det morderna (metro UI) genom aktivitetsfältet på skrivbordet och vise verse.

  • "windows" market store. Vilket är skapat för att konkurrera ut sådana som valve. (steam) Visst änsålänge har dom inte lagt in större spel, men det kommer... Har ni inte sett "Games for windows" och windows logga på 15-20% av vissa fodral? Dom ville lägga in Minecraft också, men fick inte.
    http://cdon.se/spel/dishonored-17687337 <- exempel på "games for windows"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows
    http://marketplace.xbox.com/sv-SE/PC <- Lägg märke till att stora titlar finns här, såsom fallout 3, batman arkham city, resident evil och fable 3.

Jag skulle rekommendera att om du har en bärbar dator med touch eller en surfplatta så använd windows 8, då är det en dröm med det nya Metro UI men om du inte har detta, kör på Windows 7.

Med vänliga hälsningar..

Sen när har det med stabilitet att göra när vi snackar Metro appar som är i fullskärmsläge, att dom inte finns i aktivitetsfältet osv.
Snälla ta och läs lite mer i tråden innan du kommenterar och därmed om Metro/ModernUI eftersom man behöver inte använda det överhuvudtaget du kan bara köra på desktop som vanligt.
Som sagt det har inte riktigt med stabilitet att göra när vi snackar spel, dock det där med skärmen/kraschande, visst är det folk som får fel, men tänk efter, det är väldigt många som det flutit på hur bra som helst på, iaf om dom haft korrekta drivrutiner (kan vara ett problem för vissa) Windows 8 RP är en så kallad Beta, vilket är till för att få in meddelande om eventuella fel som behöver fixas.
Nej jag tror inte det kommer vara sämre än W7 när det gäller den stabila delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Har du inte hört om dess gammla, välspridda, och urusla rykte?

Det står så på mitt ETW spel fodral som körs i Steam.. Vi får väl se hur det kommer bli med spelen i W8, får hoppas att inte MS klantar till det helt enkelt

Permalänk
Medlem

#5 på listan är tyvärr anledningen till att jag aldrig någonsin kommer köra Windows 8. I övrigt okej OS, men känner för starkt att jag inte vill ha min email så intimt kopplad till min windows användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robineng:

#5 på listan är tyvärr anledningen till att jag aldrig någonsin kommer köra Windows 8. I övrigt okej OS, men känner för starkt att jag inte vill ha min email så intimt kopplad till min windows användare.

Du behöver inte göra det om du inte vill, det är ju inget tvingande direkt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200