Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Menar du så att UEFI-boot tar längre tid än 2 sekunder? Nej det är jag ganska säker på att de inte kommer tillåta. Microsoft skriver så här:

"Fast booting is something we definitely want to preserve. Certainly no one would imagine intentionally slowing down boot to allow these functions to work as they did in the past."
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...

Jag kan inte komma på någon anledning till varför man skulle vilja ställa in en fördröjning, har du någon idé?

Jag menar alltså en inställning där användaren själv väljer att ha en fördröjning, inte att tillverkaren tvingar en att ha det. På mitt moderkort kan jag exempelvis välja att det läggs in en fördröjning på ett visst antal sekunder, vilket jag tycker är praktiskt om jag vill in i uefi-inställningarna flera gånger på kort tid. I en sådan situation verkar det omständligt att behöva gå via Windowsmenyn som beskrivs i den bloggartikeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

Jag menar alltså en inställning där användaren själv väljer att ha en fördröjning, inte att tillverkaren tvingar en att ha det. På mitt moderkort kan jag exempelvis välja att det läggs in en fördröjning på ett visst antal sekunder, vilket jag tycker är praktiskt om jag vill in i uefi-inställningarna flera gånger på kort tid. I en sådan situation verkar det omständligt att behöva gå via Windowsmenyn som beskrivs i den bloggartikeln.

Aha du menar så. Jag hittar inget specifikt för detta i kraven för Windows 8 certifiering så jag gissar att det kan vara tillåtet med en sådan inställning.

Sidan 118: http://download.microsoft.com/download/A/D/F/ADF5BEDE-C0FB-4C...

Som jag har förstått det kan man inte avbryta att Windows laddas i uppstarten med en Windows 8 certifierad UEFI-dator, så du skulle inte komma åt dina inställningar den vägen ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gör man då för att starta från andra lagringsmedia vid en trasig Windowsinstallation, när man kör flera operativsystem på samma dator eller bara för felsökning?

Verkar något omständigt... rycker sladden till hårddisken varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Hur gör man då för att starta från andra lagringsmedia vid en trasig Windowsinstallation, när man kör flera operativsystem på samma dator eller bara för felsökning?

Verkar något omständigt... rycker sladden till hårddisken varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Svar på dina frågor finns i följande länk:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...

Du kommer åt uppstartsval så som att starta från USB/DVD, använda ett annat operativsystem, felsökning, systemåterställning, återställning av installationsbackup, UEFI firmware inställningar och Window startinställningar (felsäkert läge m.m) direkt inifrån Windows 8.

Blir det problem med datorn kommer Windows försöka reparera sig själv automatiskt. Om även det misslyckas försöker Windows igen. Om även det misslyckas laddas automatiskt reparationsverktygen där du även kommer åt alla andra tidigare nämnda felsökningsalternativ.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Tusan vad alla hackar på W8. Kan det inte finnas en tråd för alla oss som faktiskt gillar W8 och vill tipsa varandra om saker man inte upptäckt själv? Ni som inte gillar W8, installera det inte. Svårare än så är det inte.

Själv var jag också väldigt skeptiskt till W8 från början, installerade det flera gånger för att gå tillbaka till W7. Jag gav aldrig W8 någon ärlig chans, förräns nyligen när jag tänkte att det skulle vara kul att börja använda något som är helt annorlunda. Och ärlig talat, jag jobbar mkt snabbare i W8 än W7, dels för att jag numera inte väntar i 5 minuter på att datorn ska starta upp ordentligt, program startar snabbare och man hittar dem snabbare numera också.

Metro... Trevligt gränssnitt även om det kanske inte är 100% optimalt för desktop, men vad gör det? Används ju bara för att söka reda på program och starta appar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gildebrand:

Tusan vad alla hackar på W8. Kan det inte finnas en tråd för alla oss som faktiskt gillar W8 och vill tipsa varandra om saker man inte upptäckt själv? Ni som inte gillar W8, installera det inte. Svårare än så är det inte.

Själv var jag också väldigt skeptiskt till W8 från början, installerade det flera gånger för att gå tillbaka till W7. Jag gav aldrig W8 någon ärlig chans, förräns nyligen när jag tänkte att det skulle vara kul att börja använda något som är helt annorlunda. Och ärlig talat, jag jobbar mkt snabbare i W8 än W7, dels för att jag numera inte väntar i 5 minuter på att datorn ska starta upp ordentligt, program startar snabbare och man hittar dem snabbare numera också.

Metro... Trevligt gränssnitt även om det kanske inte är 100% optimalt för desktop, men vad gör det? Används ju bara för att söka reda på program och starta appar

Det många hackar på är det faktum hur ett fåtal användare (ni vet själva vilka ni är) med närmast fanatiskt engagemang försöker dumförklara de som är skeptiska till någonting. Nej, jag tycker fortfarande inte att W8:s interface är något för mig, trots alla försök till propaganda från sagda användare, och det verkar reta gallfeber på dem, vilket i sin tur retar gallfeber på andra och sen är processen igång.

Tråden hette först Något i stil med "Hur överlägset W8 var mot W7" och TS var mycket duktig på att racka ner på de som inte tyckte som honom. Självklart blir folk irriterade på det.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Det många hackar på är det faktum hur ett fåtal användare (ni vet själva vilka ni är) med närmast fanatiskt engagemang försöker dumförklara de som är skeptiska till någonting. Nej, jag tycker fortfarande inte att W8:s interface är något för mig, trots alla försök till propaganda från sagda användare, och det verkar reta gallfeber på dem, vilket i sin tur retar gallfeber på andra och sen är processen igång.

Tråden hette först Något i stil med "Hur överlägset W8 var mot W7" och TS var mycket duktig på att racka ner på de som inte tyckte som honom. Självklart blir folk irriterade på det.

Trist att du känner på det viset. Jag kan bara be om ursäkt om du tycker att jag har rackat ner på folk. Det är förstås inte acceptabelt. Jag hoppas att du ska upptäcka att jag har förändrats till det bättre och numera är mer sansad.

Vad tycker du om uppdateringarna jag gjort till listan? Jag hoppas att den upplevs som mycket mer neutral och nedtonad. Även rubriken på tråden har ändrats till en mjukare framtoning för några månader sen precis som du noterar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Trist att du känner på det viset. Jag kan bara be om ursäkt om du tycker att jag har rackat ner på folk. Det är förstås inte acceptabelt. Jag hoppas att du ska upptäcka att jag har förändrats till det bättre och numera är mer sansad.

Vad tycker du om uppdateringarna jag gjort till listan? Jag hoppas att den upplevs som mycket mer neutral och nedtonad. Även rubriken på tråden har ändrats till en mjukare framtoning för några månader sen precis som du noterar.

Börjar med att ge beröm för att du har blivit mer sansad.

Säger som tidigare skulle W8 funka som med classic shell installerat (fast utan vänster menyn och nedre vänstra hörnet) då hade jag köpt det men när man måste ha en 3dje parts mjukvara för att få det "hyfsat" så går det bort.

Saker jag gillar:
Storage spaces eftersom jag saknar raid 5 på min htpc (dock har jag hört att det inte funkar klockrent)
Drivrutinen till min trådlösa dong funkar bättre.

Saker jag ogillar:
Metro som startmeny (hade den funkat som ett program liknade steam istället hade jag gillat det och att de gått att köra i fönster)
Att taskbaren inte syns i metro. (löses lätt genom att göra om metro till ett program)
Att den riktiga startmenyn är borta+startknapp. (3dje part funkar inte riktigt lika bra som originalet)
Att 3d effekten är borta på fram/bak/upp pilarna är borta. (ser för platt ut)
Måste flytta musen längre för att starta program. (På sträckan till de tre närmsta programmen i metro menyn får jag plats med 6 program i vanliga menyn+ den korkade idén att man inte kan placera saker i metro menyn hur man vill dvs börja från botten/lämna tomma ytor/ha 3 rutor i bredd+ikonerna blir löjligt stora när man bara har 720p upplösning)

Övrig fråga hur lägger man tillbaka desktop på metro menyn?
Brukar knappa på mellanslag när jag "väcker" datorn och då plockar den bort program i metro menyn.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Börjar med att ge beröm för att du har blivit mer sansad.

Säger som tidigare skulle W8 funka som med classic shell installerat (fast utan vänster menyn och nedre vänstra hörnet) då hade jag köpt det men när man måste ha en 3dje parts mjukvara för att få det "hyfsat" så går det bort.

Saker jag gillar:
Storage spaces eftersom jag saknar raid 5 på min htpc (dock har jag hört att det inte funkar klockrent)
Drivrutinen till min trådlösa dong funkar bättre.

Saker jag ogillar:
Metro som startmeny (hade den funkat som ett program liknade steam istället hade jag gillat det och att de gått att köra i fönster)
Att taskbaren inte syns i metro. (löses lätt genom att göra om metro till ett program)
Att den riktiga startmenyn är borta+startknapp. (3dje part funkar inte riktigt lika bra som originalet)
Att 3d effekten är borta på fram/bak/upp pilarna är borta. (ser för platt ut)
Måste flytta musen längre för att starta program. (På sträckan till de tre närmsta programmen i metro menyn får jag plats med 6 program i vanliga menyn+ den korkade idén att man inte kan placera saker i metro menyn hur man vill dvs börja från botten/lämna tomma ytor/ha 3 rutor i bredd+ikonerna blir löjligt stora när man bara har 720p upplösning)

Övrig fråga hur lägger man tillbaka desktop på metro menyn?
Brukar knappa på mellanslag när jag "väcker" datorn och då plockar den bort program i metro menyn.

När du är i startskärmen, högerklicka, välj alla appar nere i högra hörnet, högerklicka på skrivbord och välj fäst på start.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Trist att du känner på det viset. Jag kan bara be om ursäkt om du tycker att jag har rackat ner på folk. Det är förstås inte acceptabelt. Jag hoppas att du ska upptäcka att jag har förändrats till det bättre och numera är mer sansad.

Vad tycker du om uppdateringarna jag gjort till listan? Jag hoppas att den upplevs som mycket mer neutral och nedtonad. Även rubriken på tråden har ändrats till en mjukare framtoning för några månader sen precis som du noterar.

För mig som har ena foten i försäljningsbranschen måste jag säga att du tyvärr låter som en säljare som desperat försöker övertyga hur förträfflig en produkt är genom mängder av "förbättringar" till en mycket skeptisk publik som inte är särskilt imponerade.

Jag är fortfarande inte mer såld på W8 än vad jag var innan. Dessa förbättringar är inget jag anser är något värt att lägga ut pengar på när jag har ett operativ som fungerar och som jag trivs med.

Efter att ha kört W8 mer ingående kan jag komma till ett konstaterande. Det är ett mycket stabilt, snabbt och trevligt OS med en horribel upplevelse. Hela den här helskärms-historien irriterar mig enormt. Det passar inte mitt arbetssätt alls. Jag är nöjd med vad jag har och alla dessa "under-huven"-förbättringar imponerar inte på mig och de är inget en vanlig användare, eller "tant Agda" som du själv refererat till, kommer bry sig om. De som gillar Metro kommer köra W8, de som inte kommer i det längsta hålla sig till det gamla invanda.

Det handlar ju i stort om upplevelsen och känslan, och då är alla dessa förbättringar ganska ointressanta. Operativsystemet är ett verktyg som många sitter med 40 timmar i veckan och kanske några fler på fritiden. Om användaren inte upplever det som en behaglig miljö kommer inga förbättringar i världen räcka. Jag tänker inte förpesta min tid vid datorn med ett UI som jag inte trivs med att använda, sen får ni gärna lista hur många förbättringar ni vill.

Jag skulle inte leva med kvinna som behandlade mig som skräp, även om hon var rik, smart och snygg.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snarare säga att det är tvärtom och det är de som kritiserar som är fanatiska, tittar du på de trådar som överhuvudtaget behandlar Windows 8 så kommer du finna att det i mångt och mycket är stort sett är samma 10-15 användare du ser i alla trådar. Argumenten som används är också precis de samma hela tiden och jag gissar att vi alla redan sett och tröttnat på mantran som vartannat windows operativ är kasst, tablet ui bla bla osv (jag har i alla fall gjort det).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

För mig som har ena foten i försäljningsbranschen måste jag säga att du tyvärr låter som en säljare som desperat försöker övertyga hur förträfflig en produkt är genom mängder av "förbättringar" till en mycket skeptisk publik som inte är särskilt imponerade.

Jag är fortfarande inte mer såld på W8 än vad jag var innan. Dessa förbättringar är inget jag anser är något värt att lägga ut pengar på när jag har ett operativ som fungerar och som jag trivs med.

Efter att ha kört W8 mer ingående kan jag komma till ett konstaterande. Det är ett mycket stabilt, snabbt och trevligt OS med en horribel upplevelse. Hela den här helskärms-historien irriterar mig enormt. Det passar inte mitt arbetssätt alls. Jag är nöjd med vad jag har och alla dessa "under-huven"-förbättringar imponerar inte på mig och de är inget en vanlig användare, eller "tant Agda" som du själv refererat till, kommer bry sig om. De som gillar Metro kommer köra W8, de som inte kommer i det längsta hålla sig till det gamla invanda.

Det handlar ju i stort om upplevelsen och känslan, och då är alla dessa förbättringar ganska ointressanta. Operativsystemet är ett verktyg som många sitter med 40 timmar i veckan och kanske några fler på fritiden. Om användaren inte upplever det som en behaglig miljö kommer inga förbättringar i världen räcka. Jag tänker inte förpesta min tid vid datorn med ett UI som jag inte trivs med att använda, sen får ni gärna lista hur många förbättringar ni vill.

Jag skulle inte leva med kvinna som behandlade mig som skräp, även om hon var rik, smart och snygg.

Det här är intressant. Kan du ge mig konkreta exempel på vad det är som gör att jag låter som en desperat försäljare? Eftersom att jag inte är en desperat försäljare vill jag inte framstå som det heller. Hur kan jag på ett bättre sätt faktiskt utföra det som står i inlägget, dvs hjälpa alla som vill veta vilka förbättringar som finns i Windows 8. Vad i inlägget bör jag förändra ytterligare?

Du har helt rätt i att tant Agda säkert inte kommer bry sig om dessa förbättringar. Jag tror inte heller att tant Agda läser Sweclockers, Sweclockers forum eller mitt inlägg. Inlägget är inte riktat mot tant Agda heller faktiskt. Så jag vet inte riktigt vad tant Agda har med mitt inlägg att göra.

Tack för dina synpunkter!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

När du är i startskärmen, högerklicka, välj alla appar nere i högra hörnet, högerklicka på skrivbord och välj fäst på start.

Finns inget skrivbord/desktop under all apps.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Finns inget skrivbord/desktop under all apps.

Är du säker på det? Jag hittade den inte heller först eftersom att ikonen är lila och inte har samma bakgrundsbild som när man ser den i startskärmen. Den bör ligga bland den första gruppen av appar i "alla appar".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är du säker på det? Jag hittade den inte heller först eftersom att ikonen är lila och inte har samma bakgrundsbild som när man ser den i startskärmen. Den bör ligga bland den första gruppen av appar i "alla appar".

Ringa in om du ser den.
Är ju "bara" RP jag använder är ju inte student, men det kanske är fixat till RTM.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är intressant. Kan du ge mig konkreta exempel på vad det är som gör att jag låter som en desperat försäljare? Eftersom att jag inte är en desperat försäljare vill jag inte framstå som det heller.

Det faktum att du fortfarande klamrar dig fast vid den här tråden som försöker få W8 att överglänsa W7 med ett antal förbättringar, men alla dessa punkter gör inte automatisk W8 till ett bättre OS. Alla som följt med här vet din ståndpunkt. Du behöver inte förstärka den ytterligare.

Citat:

Hur kan jag på ett bättre sätt faktiskt utföra det som står i inlägget, dvs hjälpa alla som vill veta vilka förbättringar som finns i Windows 8. Vad i inlägget bör jag förändra ytterligare?

Döda den här tråden - seriöst. Den är så infekterad och kontraproduktiv i det du försöker uppnå att jag är förvånad att du gav dig på den igen. Vad jag skulle vilja se och som du definitivt vore rätt person att starta är en FAQ-liknande tråd i andan "så här gjorde jag i W7 - hur gör jag det i W8?". En sån tråd skulle jag följa med stort intresse.

Citat:

Du har helt rätt i att tant Agda säkert inte kommer bry sig om dessa förbättringar. Jag tror inte heller att tant Agda läser Sweclockers, Sweclockers forum eller mitt inlägg. Inlägget är inte riktat mot tant Agda heller faktiskt. Så jag vet inte riktigt vad tant Agda har med mitt inlägg att göra.

Tack för dina synpunkter!

Det var du själv som tog upp tant Agda flera gånger, antagligen för att påvisa en ytterlighet av datoranvändare - de som absolut inte bryr sig något om tekniken utan bara vill ha något som fungerar. Dock tyckte jag hela den diskussionen var smått rörig så vi kan släppa det.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Virtualiserings klient. Men i stället för att vara typ 2 som VMware WS eller Virtualbox, så är det typ 1 som VMware ESX, eller Citrix Xenserver
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/Hyperviseu...

Typ 1 används främst i mer 'proffesionella' syften.

Hmm, blir det typ samma som KVM i linux alltså?
Så att "hypervisor"-koden ligger direkt inne i kerneln.. eller är den delen på något vis helt skilt från host-os:et?

Permalänk

Kanske inte är rätt tråd att ställa denna fråga men vart är alla snart 4000 appar som ska finnas i Windows Store?
Installerad Windows 8 Release Preview idag eller måste man skaffa den senaste Enterprise 9200 version för att få tillgång till dom?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Kanske inte är rätt tråd att ställa denna fråga men vart är alla snart 4000 appar som ska finnas i Windows Store?
Installerad Windows 8 Release Preview idag eller måste man skaffa den senaste Enterprise 9200 version för att få tillgång till dom?

Har du installerat Windows 8 på svenska? Då får du som standard bara se de svenska apparna, vilket är ganska få. Du kan öppna Windows Store, trycka CTRL+I, välja inställningar och ställa in "gör det enklare att hitta appar på önskade språk" till nej.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Ringa in om du ser den.
Är ju "bara" RP jag använder är ju inte student, men det kanske är fixat till RTM.

http://ladda-upp.se/files/2012/b27895.png

Ja det var skumt, så här ser det ut för mig i RTM.

Kanske är en bugg i RP.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det var skumt, så här ser det ut för mig i RTM.

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b27922.png

Kanske är en bugg i RP.

Prova att radera den i start menyn genom att lägga den först och sen tycka mellanslag så den tas bort, tycker faktiskt att det är dumt att saker försvinner av att trycka på mellanslag då det är en vanlig knapp man trycker på för att få datorn att vakna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Det faktum att du fortfarande klamrar dig fast vid den här tråden som försöker få W8 att överglänsa W7 med ett antal förbättringar, men alla dessa punkter gör inte automatisk W8 till ett bättre OS. Alla som följt med här vet din ståndpunkt. Du behöver inte förstärka den ytterligare.

Det kanske är vad tråden delvis har handlat om. Just nu handlar den om att försöka hjälpa de som är nyfikna på Windows 8 och dess nya funktioner, jag ser inget fel i det. Ja min ståndpunkt att jag tycker att Windows 8 är jättebra är ingen hemlighet. Men känner ni till att jag också tycker att det är extremt tråkigt att även PC-världen kommer bli inlåst, precis som Apple och Googles prylar i och med Windows Store? Jag förstår att de flesta kunder vill ha det så och jag förstår verkligen varför Microsoft vill det ($$$$$). Men det är bara så jäkla trist att vi inte kan ha öppna system där kunderna äger det dom köper och kan göra vad de vill med dom.

Citat:

Döda den här tråden - seriöst. Den är så infekterad och kontraproduktiv i det du försöker uppnå att jag är förvånad att du gav dig på den igen. Vad jag skulle vilja se och som du definitivt vore rätt person att starta är en FAQ-liknande tråd i andan "så här gjorde jag i W7 - hur gör jag det i W8?". En sån tråd skulle jag följa med stort intresse.

Jag har faktiskt funderat på att skapa en FAQ-liknande tråd. Det är många frågor som cirkulerar här på forumet om och om igen, bland annat den om vilka fördelar det egentligen finns med W8. Vi får se om det blir av.

Citat:

Det var du själv som tog upp tant Agda flera gånger, antagligen för att påvisa en ytterlighet av datoranvändare - de som absolut inte bryr sig något om tekniken utan bara vill ha något som fungerar. Dock tyckte jag hela den diskussionen var smått rörig så vi kan släppa det.

Ja senast jag tog upp det var några månader sen. Men ok, vi kan som sagt släppa det. Inga problem!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Prova att radera den i start menyn genom att lägga den först och sen tycka mellanslag så den tas bort, tycker faktiskt att det är dumt att saker försvinner av att trycka på mellanslag då det är en vanlig knapp man trycker på för att få datorn att vakna.

Jag provade. Det fungerar inte så för mig i alla fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag provade. Det fungerar inte så för mig i alla fall.

Kan ju vara en bugg när man har classic shell. Behöver den ju ändå inte eftersom jag bootar direkt till desktop, sen så funkar Win+D när classic shell buggar inte lyckas boota till desktop.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har faktiskt funderat på att skapa en FAQ-liknande tråd. Det är många frågor som cirkulerar här på forumet om och om igen, bland annat den om vilka fördelar det egentligen finns med W8. Vi får se om det blir av.

Det tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har faktiskt funderat på att skapa en FAQ-liknande tråd. Det är många frågor som cirkulerar här på forumet om och om igen, bland annat den om vilka fördelar det egentligen finns med W8. Vi får se om det blir av.

For the record tror jag att du är helt fel man att bygga en FAQ som tar upp en frågeställning om Windows 8s fördelar. Den här tråden, speciellt de första sidorna är ett väldigt levande exempel på det.

När jag ändå skriver, hur gör man vid installation om man inte vill ange ett Live konto? Jag hittade inget uppenbart sätt när jag installerade RTM men tog mig iofs inte så mycket tid åt det. Måste man ha Enterprise?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

For the record tror jag att du är helt fel man att bygga en FAQ som tar upp en frågeställning om Windows 8s fördelar. Den här tråden, speciellt de första sidorna är ett väldigt levande exempel på det.

När jag ändå skriver, hur gör man vid installation om man inte vill ange ett Live konto? Jag hittade inget uppenbart sätt när jag installerade RTM men tog mig iofs inte så mycket tid åt det. Måste man ha Enterprise?

Jag har inte sagt att jag ska bygga en FAQ som tar upp en frågeställning om Windows 8s fördelar, det var bara ett exempel på en vanlig fråga. Det jag menade var att jag kanske ska bygga en FAQ som svarar på de vanligaste frågorna så som "var stänger man av datorn" eller "hur skapar man ett lokalt konto?".

Så här gör du för att skapa ett lokalt konto. Man förlorar en stor del av fördelen med Windows 8 med ett lokalt konto, men det är så klart upp till var och en.

Välj "Sign in without a Microsoft account":

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag provade. Det fungerar inte så för mig i alla fall.

Tydligen en vanlig bugg efter lite googlande.
Köra "sfc /scannow" i cmd löste problemet för mig dock inte för alla. Tydligen lyckas W8 göra sig själv korrupt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Prova att radera den i start menyn genom att lägga den först och sen tycka mellanslag så den tas bort, tycker faktiskt att det är dumt att saker försvinner av att trycka på mellanslag då det är en vanlig knapp man trycker på för att få datorn att vakna.

Väcker datorn gör du väll förslagsvis med en fn-tagent eller shift... annars kan det hända mycket kul (eller inte) beroende på vad för program som är aktivt.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tydligen en vanlig bugg efter lite googlande.
Köra "sfc /scannow" i cmd löste problemet för mig dock inte för alla. Tydligen lyckas W8 göra sig själv korrupt.

En bugg som är löst i RTM antar jag eftersom att det fungerar för mig men inte för dig?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...