Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem

Okey
Installerat och funkar prima, känns ju lite annorlunda med metro, men sådant tar ju tid.

Dock så kommer detta inte fungera för mig ändå ändå eftersom AMD tydligen inte kommer ge något vidare stöd för 4000 serien i 8:an, finns inga drivrutiner gjorda för 8 förrutom dom som redan är förinstallerade i windows.

Alltså har jag ingen möjlighet att installera ccc och kan inte hantera crossfire på något vettigt sett.
Så tänk på detta alla ni som har HD4000 serien elr nedåt och funderar på att skaffa windows 8.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbit:

Okey
Installerat och funkar prima, känns ju lite annorlunda med metro, men sådant tar ju tid.

Dock så kommer detta inte fungera för mig ändå ändå eftersom AMD tydligen inte kommer ge något vidare stöd för 4000 serien i 8:an, finns inga drivrutiner gjorda för 8 förrutom dom som redan är förinstallerade i windows.

Alltså har jag ingen möjlighet att installera ccc och kan inte hantera crossfire på något vettigt sett.
Så tänk på detta alla ni som har HD4000 serien elr nedåt och funderar på att skaffa windows 8.

Detta då?

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/catalystlegacywin8...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

My god hur kan jag missa sånt...

Läste ju detta
The AMD Catalyst driver for Windows 8 will only include support for WDDM 1.2 support products (AMD Radeon HD 5000 and later), and will not support the AMD Radeon HD 4000, HD 3000, and HD 2000 series.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/catalyst126legacyp...

Men tackar, verkligen behövligt!

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jag har ett HD4770, fungerar utan problem i Win 7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Snabbare start är självklart extremt viktigt. 1,3 miljarder datorer har Windows. Varje millisekund de lyckas få bort av uppstarten gör en enorm skillnad sammanlagt.

Det är inte viktigt alls. jag bryr mig inte om att alla datorer som har windows kommer att kunna starta upp 1 sekunder snabbare. Min W7 startar på 7, en sekund av mitt liv kan jag nog avvara varje dag, om det så blir 365 sekunder på ett år.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Va stolt du verkar.... Du har inte tänkt på att ett vanligt Windows skrivbord också kan innehålla dessa genvägar? Där har du till och med ikoner som liknar ios mer. Fast Vista kanske också är en ios rip?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Det är inte viktigt alls. jag bryr mig inte om att alla datorer som har windows kommer att kunna starta upp 1 sekunder snabbare. Min W7 startar på 7, en sekund av mitt liv kan jag nog avvara varje dag, om det så blir 365 sekunder på ett år.

Microsoft gjorde förstås undersökningar innan man började med Windows 8. Gissa vad de allra flesta ville ha? Snabbare uppstart och bättre prestanda.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Microsoft gjorde förstås undersökningar innan man började med Windows 8. Gissa vad de allra flesta ville ha? Snabbare uppstart och bättre prestanda.

Och ändå levererade de win 8 som inte ger några märkbara förbättringar i prestandan på en modern dator ? Win8 har däremot gjort att man ofta måste göra flera handgrepp för att nå det man vill komma åt, summan blir att det tar längre tid att göra saker via win 8, ett platt os interface passar uppenbarligen väldigt dåligt på en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite mer fördjupad konkret kritik med lite innehåll som lite mer precist fötydligar vilka situationer man upplever som så himmla jobbigt uppskattas.
Scenarion som: Jag vill göra detta / gick förr till såhär / men på Windows8 måste jag göra såhär för att få samma resultat.
Något i den stilen, bara ni gör det så lätt som möjligt för stackars strejf att hjälpa, om det går.
Mina 25-öre..

Edit: Utmana hans kunskap, inte hans tålamod.

Permalänk
Medlem

Man kan prata hur länge som helst om alla nya ändringar i W8.
Men faktumet kvarstår: Metro suger och att få tillbaka startmenyn kostar(köp av 3:e parts mjukvara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Man kan prata hur länge som helst om alla nya ändringar i W8.
Men faktumet kvarstår: Metro suger och att få tillbaka startmenyn kostar(köp av 3:e parts mjukvara)

Ja vi är ju på ett forum, och i ett forum med trådar och många för att hjälpa eller informera/diskutera/upplysa osvosv..
Detta tråd ligger under kategorin Forum > Mjukvara > Microsoft Windows > Windows 8 > Saker som är bättre med Windows 8 över Windows 7!
Sen vägrar jag att kommentera det andra men, en av mina första tankar är ju, har killen hittat rätt tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Det är inte viktigt alls. jag bryr mig inte om att alla datorer som har windows kommer att kunna starta upp 1 sekunder snabbare. Min W7 startar på 7, en sekund av mitt liv kan jag nog avvara varje dag, om det så blir 365 sekunder på ett år.

Det är det faktiskt, om man jobbar med deployment osv så är det viktigt ut emot slutanvändaren. Eftersom denne får en bättre overall upplevelse när datorn startar snabbare, desto snabbare in i windows och folk kan börja arbeta, desto bättre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Kollar dina pilar nu och du verkar ju dragit dem lite slumpmässigt för att försöka få fram en poäng, jag menar, du har ju dragit newsstand till börsappen, det är inte på något sätt samma sak.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Såg en video från Sweclockers där det klagades över att applikationer blandade språk. Hur är det i fullversionen, så att säga? Blandas svenska och engelska hejvilt, eller kan man faktiskt ha allting helt på engelska?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Såg en video från Sweclockers där det klagades över att applikationer blandade språk. Hur är det i fullversionen, så att säga? Blandas svenska och engelska hejvilt, eller kan man faktiskt ha allting helt på engelska?

Tyvärr har jag svenska på några ställen fast jag vill ha engelska (Engelsk version av W8).

Det få som är på svenska är typ Konton och inställningar när man går in i charms menyn.

Permalänk
Medlem

Jag kör Win8 på desktop.
Var lite krångligt de första 5-6h. Har kanske använt det i 30h totalt nu men känner mig inte helt säker i det ännu.

Jag kommer dock fortsätta använda det då jag tycker att det funkar fin fint. Har tiles/ikoner på skrivbordet (metro UI:et) som funkar bra och leder mig dit jag vill. Jag tycker skrivbordet är helt ok trots att jag kör med mus.

En grymt störande sak som jag även klagat på i en annan tråd är;
Ingen klocka nere i högra hörnet förutom när du går in i desktop mode. Helt idiotiskt att inte ha kvar den. Prövat ladda hem en app så att det åtminstone ligger en klocka som visar tiden, på skrivbordet. Men den appjäveln är så kass att den inte ens visar klockan hela tiden....... Ibland har man tur och den visar tiden, men oftast är det bara en ikon på skrivbordet som säger "klicka på mig för att visa klockan i fullscreen". Not så very very värt.

En annan mindre störande sak;
Live tilesen. Visst, jag tycker de är fint som fan att de står direkt jag har loggat in mig på datorn att jag har 6 nya mail.
Hursom helst, jag vill väl fan inte att den ska börja visa innehållet ur mina olästa mail på min startsida UI. Kan man ändra det? Ja, jag vet att man kan stänga av "live tile". Men jag vill ju ha att det står att jag har x antal olästa mail, vilket det inte gör om jag stänger av live tile.
Någon som vet ifall detta går att lösa?
Liknande problem på kalender tilen.

Annars har jag märkt att min dator flyter på lite bättre, inte någon extrem skillnad. Har börjat trivas med det nya skrivbordet och är desto mer sällan inne i desktop modet. Fast jag skulle inte betala över 1000kr för det ifall jag hade Win7 på min dator. Annars tycker jag att alla ni med möjlighet borde pröva det och ge det i varje fall mer än någon timme.

Kom på en annan dum störande sak med nya IEX. Högerklicka för att få fram flikarna. Före jag kom på det första gången så funderade jag på avinstallera Win8. Men när jag väl kom på det så funkar det oftast fint. Det är fint att surfa runt i helskärm och inte ha massa annat som tar upp plats. Men de finns gånger som det failar.
Klicka på en bild, du får upp den i en ny flik och den täcker hela skärmen. Du vill stänga den fliken och högerklickar därför. Du får upp en popup som säger att du inte har lov att kopiera den där bilden, fast egentligen vill du inte ens det, utan du vill bara stänga ner den. Synd! Du måste stänga ner hela IEX..... Extra synd om du surfar "in-private"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tyvärr har jag svenska på några ställen fast jag vill ha engelska (Engelsk version av W8).

Det få som är på svenska är typ Konton och inställningar när man går in i charms menyn.

Jaha... det sög. Men om man rullar med operativsystemet på svenska, är allting på svenska då, eller är fortfarande vissa delar på engelska?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Hej! lånar tråden lite!

Ska flytta till norge efter jul och tänkte köpa med mig en telefon och en ultrabook. Det jag undrar är ifall det kommer nya ultrabooks runt jul nu som innehåller windows 8. Alltså kommer det lanseras en ny rad modeller ultrabooks snart som är bättre än de gamla och även kanske sänker priset på de äldre eller spelar det ingen roll om jag köper mig en dator nu med windows 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrueCroj:

Hej! lånar tråden lite!

Ska flytta till norge efter jul och tänkte köpa med mig en telefon och en ultrabook. Det jag undrar är ifall det kommer nya ultrabooks runt jul nu som innehåller windows 8. Alltså kommer det lanseras en ny rad modeller ultrabooks snart som är bättre än de gamla och även kanske sänker priset på de äldre eller spelar det ingen roll om jag köper mig en dator nu med windows 7?

Nja, det lär komma en del nya ultrabooks men frågan är om de är så stor skillnad jämfört med de som finns idag. Jag tror att skillnaderna främst kommer att ligga i att alla försöker få till hybrider på diverse sätt, med vändbara eller löstagbara skärmar eller liknande. Bryr du dig inte om Touchskärm och andra gimmickar så duger nog en av dagens ultrabooks ganska bra, dessutom får du en uppgradering till W8 billigt om du köper en nu. Prestandan kommer inte att ha ändrats gentemot dagens. Däremot finns förstås risken att priserna på traditionella laptops och ultrabooks går ner i pris när andra typer börjar komma.

Permalänk
Avstängd

Finns det något sätt att ändra den vita bakgrundsfärgen i windows explorer och annanstans? Det går i win7 i classic läge, och jag undviker helst av vit bakgrundsfärg..

Och så klaga på lite annat... kopierar in texten på engelska.

Borrowing from another poster a bit on techreport. He states win8 doesn't quite work well with big monitors:
"Here's a perfect example - after choosing a Metro app to download, my entire 30 inch display is taken up with this: http://tinyurl.com/cx49l7o That's right, 30 inches, entirely taken up to show a downloading status bar. "

What on earth are MS thinking?

Läsvärt enligt mig:
http://techreport.com/blog/23833/my-six-days-with-windows-8?p...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Jag råkade ut för en intressant sak, jag fick strömavbrott igår och win 8 utsattes för en plötslig död. Hmm
Idag när jag startade den maskinen igen så var skrivbordet helt rent, inte en ikon/genväg var kvar (jag blev naturligtvis jätteglad.....)
När man klickar sig till skrivbordsmappen via biblioteksikonen så finns det som ligger på skrivbordet där i mappen, men det visas inte längre, inget är dolt enligt egenskaperna, det bara inte visas på skrivbordet längre.
Sakerna gick att kopiera från skrivbordsmappen till skrivbordet (kopiera till samma plats ?) igen så syntes de normalt, men jag blev ännu mer skeptisk till win 8 nu, undrar om det är flera som fått konstiga fel när strömmen försvinner plötsligt? Win 7 har aldrig dolt allt på skrivbordet iallafall fastän allt ligger där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Man kan prata hur länge som helst om alla nya ändringar i W8.
Men faktumet kvarstår: Metro suger och att få tillbaka startmenyn kostar(köp av 3:e parts mjukvara)

Classicshell kostar inget, jag kör det redan i Windows 7 och tänker köra det i Windows 8 när jag byter för att få alla andra förbättringar "under huven" på systemet så att säga. Då bör det inte se värst annorlunda ut mot 7an.

http://classicshell.sourceforge.net/

Skrivet av mrqaffe:

Jag råkade ut för en intressant sak, jag fick strömavbrott igår och win 8 utsattes för en plötslig död. Hmm
Idag när jag startade den maskinen igen så var skrivbordet helt rent, inte en ikon/genväg var kvar (jag blev naturligtvis jätteglad.....)
När man klickar sig till skrivbordsmappen via biblioteksikonen så finns det som ligger på skrivbordet där i mappen, men det visas inte längre, inget är dolt enligt egenskaperna, det bara inte visas på skrivbordet längre.
Sakerna gick att kopiera från skrivbordsmappen till skrivbordet (kopiera till samma plats ?) igen så syntes de normalt, men jag blev ännu mer skeptisk till win 8 nu, undrar om det är flera som fått konstiga fel när strömmen försvinner plötsligt? Win 7 har aldrig dolt allt på skrivbordet iallafall fastän allt ligger där.

Exakt samma sak hände mig i Windows 7 i förrgår, då vi också hade strömavbrott.

Jag trodde att allt var borta, men alla genvägarna låg kvar i skrivbords-mappen...

Tror det är desktop.ini som blivit korrupt eller något, för om jag tog bort min sekundära monitor i skärminställningar och sedan la till den igen, så hoppade alla ikonerna tillbaka, dock inte på samma position som förut, så jag fick sortera lite.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

Man kan prata hur länge som helst om alla nya ändringar i W8.
Men faktumet kvarstår: Metro suger och att få tillbaka startmenyn kostar(köp av 3:e parts mjukvara)

Själv har jag inte ont av Metro sedan jag mappade musens mittknapp att stänga och starta det och en knapp att starta sök. Saknar inte startmenyn på Windows 7 alls längre.

Jag har en Logitech Perfomance MX (jag har även en Razer men säg det operativsystem deras eländiga programvara inte kraschar på = Min 1000 kr Razer samlar damm)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tror mig på något sätt ha börjat närma mig hur MS-folket har tänkt med W8.

Installerade den MSDN-licens jag hade på min nybyggda HTPC, tänkte att Metro skulle vara helt perfekt för att köra med Wiimote som mus, och det tror jag fortfarande. Sedan visade det sig att det inte alls var så metrocentrerat som jag trodde, snarare känns det som en jäkligt märklig soppa av pekskärmsinterface och klassiskt windowsinterface, man kastas från det ena till det andra, och det känns bara osammanhängande och inkongruent.

Jag tror dock bara detta gäller nu, när Metro är i sin linda, och inte kan sägas vara en särskilt mogen plattform. Nu är det bara irriterande att kastas runt mellan interfacen, då det egentligen inte finns något vettigt att köra i Metro. Man startar bara desktopprogram från det, så det ersätter egentligen bara startmenyn, och gör det jobbet sämre än startmenyn gjorde.

När/om raketen tar fart, så kommer nog det mesta vi använder i vardagen finnas i metroversion också, och då blir det plötsligt användbart på riktigt. Om det blir som MS vill med detta, så kan jag tänka mig en framtid, där den klassiska desktopen egentligen bara används av kompatibilitetsskäl, och det mesta körs i Metro. Personligen tror jag det kommer hamna någonstans mittemellan, och där kommer det fina med W8-upplägget; det tillåter en gråskala. Visst, äldre windowsversioner kanske är bättre för att köra klassiska windowsprogram, men W8 gör jobbet bra nog för de flesta, samtidigt som det tillåter att man kör programmen i appform på ett vettigt sätt. Min gissning är att det är frågan om en trevare, ett sätt att möjliggöra snarare än att tvinga fram ett paradigmskifte.

Några egna åsikter som inte alls tar med det ekonomiska perspektivet (läs: tvinga folk att köpa W8) i ekvationen: det bästa sättet att göra detta för användarna, hade varit att inte ändra så mycket i desktopupplevelsen, att inte ta bort vitala grejer, utan lämna det som det var i W7, som blivit lovprisat till döddagar. Om jag fick bestämma, så hade exempelvis startmenyn funnits kvar där i desktopläget, och Metro hade legat ovanpå som skal/komplement. Eventuellt kunde man också släppa Metro som en uppdatering för Windows 7, ett väletablerat operativsystem, som förmodligen kunde ge en boost åt appar-på-dator-grejen, då det inte ställer användarna inför valet att stanna kvar på det gamla eller betala för det nya. På sikt kunde man sedan rikta in framtida versioner av Windows mer kring apparna, och mindre kring det gamla, och på så sätt få en naturlig, men kanske inte så snabb transition.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Tror mig på något sätt ha börjat närma mig hur MS-folket har tänkt med W8.

Installerade den MSDN-licens jag hade på min nybyggda HTPC, tänkte att Metro skulle vara helt perfekt för att köra med Wiimote som mus, och det tror jag fortfarande. Sedan visade det sig att det inte alls var så metrocentrerat som jag trodde, snarare känns det som en jäkligt märklig soppa av pekskärmsinterface och klassiskt windowsinterface, man kastas från det ena till det andra, och det känns bara osammanhängande och inkongruent.

Jag tror dock bara detta gäller nu, när Metro är i sin linda, och inte kan sägas vara en särskilt mogen plattform. Nu är det bara irriterande att kastas runt mellan interfacen, då det egentligen inte finns något vettigt att köra i Metro. Man startar bara desktopprogram från det, så det ersätter egentligen bara startmenyn, och gör det jobbet sämre än startmenyn gjorde.

När/om raketen tar fart, så kommer nog det mesta vi använder i vardagen finnas i metroversion också, och då blir det plötsligt användbart på riktigt. Om det blir som MS vill med detta, så kan jag tänka mig en framtid, där den klassiska desktopen egentligen bara används av kompatibilitetsskäl, och det mesta körs i Metro. Personligen tror jag det kommer hamna någonstans mittemellan, och där kommer det fina med W8-upplägget; det tillåter en gråskala. Visst, äldre windowsversioner kanske är bättre för att köra klassiska windowsprogram, men W8 gör jobbet bra nog för de flesta, samtidigt som det tillåter att man kör programmen i appform på ett vettigt sätt. Min gissning är att det är frågan om en trevare, ett sätt att möjliggöra snarare än att tvinga fram ett paradigmskifte.

Några egna åsikter som inte alls tar med det ekonomiska perspektivet (läs: tvinga folk att köpa W8) i ekvationen: det bästa sättet att göra detta för användarna, hade varit att inte ändra så mycket i desktopupplevelsen, att inte ta bort vitala grejer, utan lämna det som det var i W7, som blivit lovprisat till döddagar. Om jag fick bestämma, så hade exempelvis startmenyn funnits kvar där i desktopläget, och Metro hade legat ovanpå som skal/komplement. Eventuellt kunde man också släppa Metro som en uppdatering för Windows 7, ett väletablerat operativsystem, som förmodligen kunde ge en boost åt appar-på-dator-grejen, då det inte ställer användarna inför valet att stanna kvar på det gamla eller betala för det nya. På sikt kunde man sedan rikta in framtida versioner av Windows mer kring apparna, och mindre kring det gamla, och på så sätt få en naturlig, men kanske inte så snabb transition.

Bra reflektioner! Jag tror att vi förr eller senare kommer sitta med gränssnitt överallt som fungerar både med tangentbord, mus och touch. Alla gränssnitt som inte fungerar bra med alla tre sätt kommer att försvinna. Jag tror att Microsoft är pressade att göra en "snabb transition" som du kallar det, annars springer konkurrenterna förbi med plattor och allt möjligt. Försäljningen av skrivbordsdatorer minskar kraftigt medans mobila batteridrivna enheter ökar rejält.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och testkört Windows 8 90-day trial i VirtualBox i några dagar nu och fått det att likna 7an rätt bra.

Startmeny med ClassicShell istället för Metro, ändrat tema till ett som iaf har lite gradientskuggning på knappar och glow bakom fönstertiteln. Såna småsaker som gör att det var fult i desktopläget.

Beställde just uppgraderingen och har tankat hem ISOn, så det blir installation efter jag gjort mina WoW-dailies X)

Just Metro tror jag att det kommer ta tid innan jag börjar använda, hela idén med att bara ha en app i fullskärm är ju knäpp för någon som redan använder två skärmar för att ha massor av olika program uppe samtidigt. Jag kör ju ofta dubbla browsers på skärm två och ett spel på skärm 1, ibland med TVn som skärm 3 uppe på väggen för film, youtube m.m.

Men ClassicShell gör ju som sagt så man slipper autostarta i Metro-läge utan bara får upp det när man vill. Windows 8 var snabbt i VirtualBox iaf, så det blir nog en bra uppgradering ikväll sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag körde aldrig hemgrupper i W7 så jag vet inte om det skiljer sig mot W8 men hemgrupp under W8 fungerar riktigt bra. Lätt att aktivera, lätt att välja vad man vill dela ut (skrivare, bibliotek) och när man delar ut något slår det igenom blixtsnabbt, känns nästan som man är på ett AD.

Här väljs vad som ska delas ut:

Lösenordet för hemgruppen, används vid anslutning till hemgruppen:

I Utforskaren under hemgrupp dyker delade resurser upp:

Utdelade skrivaren Brother HL-2030 som nu kan användas av alla medlemmar i hemgruppen:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst TS inlägg så har jag blivit mer nyfiken på W8. För mig, som för många andra, är det Metro och Ribbon som gör att jag tvivlar lite. Men såg precis att det finns massor utav program för att "styla" W8 så att det blir mer skrivbordsvänligt och även om Ribbon inte går att ta bort så är det väl inte värre än att man vänjer sig vid just det.

Men jag har en fråga: hur bra är kompatibiliteten med program? Jag använder t.ex. K10STAT i W7 för att få processorn att klocka ned sig, trots överklock. Fungerar sådana program i W8, eller finns det en risk att de inte gör det direkt (förväntar mig att stöd för det kommer om inte annat)? Drivrutiner etc. som fungerar i W7, går de även att använda i W8?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Efter att ha läst TS inlägg så har jag blivit mer nyfiken på W8. För mig, som för många andra, är det Metro och Ribbon som gör att jag tvivlar lite. Men såg precis att det finns massor utav program för att "styla" W8 så att det blir mer skrivbordsvänligt och även om Ribbon inte går att ta bort så är det väl inte värre än att man vänjer sig vid just det.

Men jag har en fråga: hur bra är kompatibiliteten med program? Jag använder t.ex. K10STAT i W7 för att få processorn att klocka ned sig, trots överklock. Fungerar sådana program i W8, eller finns det en risk att de inte gör det direkt (förväntar mig att stöd för det kommer om inte annat)? Drivrutiner etc. som fungerar i W7, går de även att använda i W8?

Metro och ribbon är inget att vara rädd för tycker jag, man vänjer sig helt efter några veckor

Mycket bra fråga om kompatibiliteten, jag la till det som en extra punkt i listan. Kort kan man säga att en mycket mycket stor del av alla Windows 7 program fungerar bra i Windows 8. Program som kan behöva uppdateras för Windows 8 är främst säkerhetsprogram, antivirusprogram och andra låg-level-program som jobbar djupt in i kärnan på Windows.
http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/windowsdevelope...

En enorm fördel som Windows 8 har är just det faktum att alla maskiner som uppgraderas från Windows 7 kompatibilitets-testas och därmed kan Microsoft snabbt jobba på att meddela tredjepartsutvecklare att uppdatera sina program eller om så krävs uppdatera Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Metro och ribbon är inget att vara rädd för tycker jag, man vänjer sig helt efter några veckor

Mycket bra fråga om kompatibiliteten, jag la till det som en extra punkt i listan. Kort kan man säga att en mycket mycket stor del av alla Windows 7 program fungerar bra i Windows 8. Program som kan behöva uppdateras för Windows 8 är främst säkerhetsprogram, antivirusprogram och andra låg-level-program som jobbar djupt in i kärnan på Windows.
http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/windowsdevelope...

En enorm fördel som Windows 8 har är just det faktum att alla maskiner som uppgraderas från Windows 7 kompatibilitets-testas och därmed kan Microsoft snabbt jobba på att meddela tredjepartsutvecklare att uppdatera sina program eller om så krävs uppdatera Windows 8.

Säg vad du vill om metro, men du kan aldrig övertyga mig om att ens pröva det till en pc där mus används.

Men om det är så bra med kompatibilitet så tar jag och tankar prov-versionen så får vi se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather