Permalänk

Okej allihopa blev ju himla fart i denna tråden! Nice!

Nu har jag bytt kylpasta o kollat så att allt sitter rätt.
Resultat:
50% load, 45 grader
100% load, 51 grader

Istället för 93 som innan.
Förstår att ngt satt himla fel innan.
Skyddsplasten var dock borta

Tackar för era inlägg!

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av karlkalleman:

Okej allihopa blev ju himla fart i denna tråden! Nice!

Nu har jag bytt kylpasta o kollat så att allt sitter rätt.
Resultat:
50% load, 45 grader
100% load, 51 grader

Istället för 93 som innan.
Förstår att ngt satt himla fel innan.
Skyddsplasten var dock borta

Tackar för era inlägg!

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Okej allihopa blev ju himla fart i denna tråden! Nice!

Nu har jag bytt kylpasta o kollat så att allt sitter rätt.
Resultat:
50% load, 45 grader
100% load, 51 grader

Istället för 93 som innan.
Förstår att ngt satt himla fel innan.
Skyddsplasten var dock borta

Tackar för era inlägg!

Skönt att det var ett enkelt fix..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Tjena, satte ihop min dator idag och märkte att den inte startade öht, tillslut så startade den och checkade i BIOS där den säger "Cpu fan speed = 0 " eller liknande, och nu vet jag inte vad det är för fel?

Första gången jag startade datorn hände inget alls men det verkade som om jag hörde vatten köras igenom min H100, efter att jag startat om etc så hör jag detta inte längre samt processorn står på 84 C, startar den i Windows så får jag blåskärm på studs & den startar om.
Vad är det för fel? Är pumpen kaputt?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Tjena, satte ihop min dator idag och märkte att den inte startade öht, tillslut så startade den och checkade i BIOS där den säger "Cpu fan speed = 0 " eller liknande, och nu vet jag inte vad det är för fel?

Första gången jag startade datorn hände inget alls men det verkade som om jag hörde vatten köras igenom min H100, efter att jag startat om etc så hör jag detta inte längre samt processorn står på 84 C, startar den i Windows så får jag blåskärm på studs & den startar om.
Vad är det för fel? Är pumpen kaputt?

Bios visar nu RPM på ca 2000-2200 men moderkortet säger 84C, kylpasta är på, "tornet" sitter som den ska, alla kablar sitter rätt vad jag vet. Ingen som vet vad det kan vara? Skriver från telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Bios visar nu RPM på ca 2000-2200 men moderkortet säger 84C, kylpasta är på, "tornet" sitter som den ska, alla kablar sitter rätt vad jag vet. Ingen som vet vad det kan vara? Skriver från telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Om pumpen är igång finns det inte en chans att den sitter fast ordentligt. Så kolla att den verkligen är igång, lyser fläktreglaget på pumpen upp? Kan du känna/höra att den är igång?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om pumpen är igång finns det inte en chans att den sitter fast ordentligt. Så kolla att den verkligen är igång, lyser fläktreglaget på pumpen upp? Kan du känna/höra att den är igång?

Den lyser, men hur ska pumpen låta? Om jag lyssnar med örat vid pumptornet så hörs ett surrande, har följt instruktionerna till punkt och pricka.. Har ej tillgång till datorn för tillfället får det inom ett par timmar. något annat du kan komma på som kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Skrivet av Krullizz:

BIOS ?
Nej det är det inte, men om man nu får upp den i de så man nästa ha en applåd!

Det är inte svårt precis, bara köra med stockkylaren. Sen stänger den kanske av sig för dig, jag har ställt in så ja får ett varningsmedelande när tempen går över 55grader:p har aldrig hänt men temps över 80 grader är inte farligt en kort stund, men över 90Grader börjar det bli tok för varmt;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Den lyser, men hur ska pumpen låta? Om jag lyssnar med örat vid pumptornet så hörs ett surrande, har följt instruktionerna till punkt och pricka.. Har ej tillgång till datorn för tillfället får det inom ett par timmar. något annat du kan komma på som kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Då är den igång men har inte ordentlig kontakt med din CPU, du kan prova att bara dra åt skruvarna lite, om inte det hjälper får du montera om den.
Om du försöker rubba kylaren så ska den sitta fast, ska inte gå att vicka eller liknande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Känns som att cpu kylaren inte sitter fastspänd ordentligt.
93 är alldeles för högt.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Känns som att cpu kylaren inte sitter fastspänd ordentligt.
93 är alldeles för högt.

läs tråden, han har redan fixat det.............

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rinosaur:

läs tråden, han har redan fixat det.............

Fattar inte varför man går till sista sidan efter ha läst bara TS inlägg och sen skriver att något är fel ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

läs tråden, han har redan fixat det.............

hehe, jag tror det är en annan filur som har lånat tråden som har ungefär samma problem, som inte löst sitt problem än

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då är den igång men har inte ordentlig kontakt med din CPU, du kan prova att bara dra åt skruvarna lite, om inte det hjälper får du montera om den.
Om du försöker rubba kylaren så ska den sitta fast, ska inte gå att vicka eller liknande.

Överdelen utav tornet går att röra på, men det undre sitter fast. Ska montera om kylaren igen och se om det händer något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dumsnuten:

Den lyser, men hur ska pumpen låta? Om jag lyssnar med örat vid pumptornet så hörs ett surrande, har följt instruktionerna till punkt och pricka.. Har ej tillgång till datorn för tillfället får det inom ett par timmar. något annat du kan komma på som kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte fått samma problem som jag och Linus? Med skruvlängden och fel i instruktionen? Hoppa till 4:00.

http://www.youtube.com/watch?v=H3myiMEW3EM

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Idlar ~20 med H80. Så ja, något står inte rätt till.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Du har inte fått samma problem som jag och Linus? Med skruvlängden och fel i instruktionen? Hoppa till 4:00.

http://www.youtube.com/watch?v=H3myiMEW3EM

Nämen sedärja! Spiken rakt på, där har vi problemet, det där skall undersökas! Tackar för alla svar! Kommer tillbaka om felet ej lösts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Du har inte fått samma problem som jag och Linus? Med skruvlängden och fel i instruktionen? Hoppa till 4:00.

http://www.youtube.com/watch?v=H3myiMEW3EM

Verkar troligt om man kollar andra trådar där det framkommer att han införskaffat ett LGA2011 system
Då har även jag lärt mig något nytt som inte hört talas om detta problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Nämen sedärja! Spiken rakt på, där har vi problemet, det där skall undersökas! Tackar för alla svar! Kommer tillbaka om felet ej lösts.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom gärna tillbaka och skriv även om det löser sig

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

hehe, jag tror det är en annan filur som har lånat tråden som har ungefär samma problem, som inte löst sitt problem än

Nej, inte då han använder 93 som TS cpu var på.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Kom gärna tillbaka och skriv även om det löser sig

Ja, det löste sig. Men som när man fixar ett problem så kliver jag friskt rakt in i nästa.

När datorn startas så kommer Windows loggan upp & möts sedan direkt av en Bluscreen som stannar i ca ~0.3 sec, mao så hinner man inte läsa vad som står annars hade det vart helt OK (fixable) problemet är att man kan inte ändra hur länge en bluscreen ska stanna så sitter fast i skiten igen.

Någon idé denna gång?

Mvh

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Ja, det löste sig. Men som när man fixar ett problem så kliver jag friskt rakt in i nästa.

När datorn startas så kommer Windows loggan upp & möts sedan direkt av en Bluscreen som stannar i ca ~0.3 sec, mao så hinner man inte läsa vad som står annars hade det vart helt OK (fixable) problemet är att man kan inte ändra hur länge en bluscreen ska stanna så sitter fast i skiten igen.

Någon idé denna gång?

Mvh

Låter som det skulle kunna vara en klassisk AHCI/RAID BSOD.
Dvs om du installerat Windows i IDE läge och sen varit inne i BIOS och ändrat kontrollern till AHCI eller RAID så får man en BSOD strax efter Windows loggan.
Om så är fallet så ändra tillbaka till IDE, gör registry fixen och sedan ändra tillbaka alternativt bara installera om Windows.
Om du inte gjort denna ändring så återkom

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Låter som det skulle kunna vara en klassisk AHCI/RAID BSOD.
Dvs om du installerat Windows i IDE läge och sen varit inne i BIOS och ändrat kontrollern till AHCI eller RAID så får man en BSOD strax efter Windows loggan.
Om så är fallet så ändra tillbaka till IDE, gör registry fixen och sedan ändra tillbaka alternativt bara installera om Windows.
Om du inte gjort denna ändring så återkom

Nämen, nu startar det! Både jag och polaren har fixat datorer med AHCI problem. Snacka om att vi känner oss korkade just nu! Nu till nästa dator, två kvar... tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Nämen, nu startar det! Både jag och polaren har fixat datorer med AHCI problem. Snacka om att vi känner oss korkade just nu! Nu till nästa dator, två kvar... tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha det är enkelt att bli blind på enkla saker när man haft en massa strul, skönt att det funkar iaf!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Haha det är enkelt att bli blind på enkla saker när man haft en massa strul, skönt att det funkar iaf!

Nu fungerar datorn helt utmärkt, alla andra datorer fungerar utmärkt. Så, im done & thanks.

processorn ligger på <30C idle, har ej testat i load p.g.a patch på BF3.

Har dock ett litet konstigt surrande ljud som kommer ifrån pumpen, men det är bara att bli van med det antar jag?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Det är inte svårt precis, bara köra med stockkylaren. Sen stänger den kanske av sig för dig, jag har ställt in så ja får ett varningsmedelande när tempen går över 55grader:p har aldrig hänt men temps över 80 grader är inte farligt en kort stund, men över 90Grader börjar det bli tok för varmt;)

Fast jag menar med en H 100. Då ska man ha en applåd!
Jag tycker då själv att de är för varmt med 80 med de är ju inte så farligt

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

Min processor låg också på så hög temp i början när jag monterade ihop datorn. Du kanske också har monterat kylaren lite fel så att den inte sitter pressad mot CPUn ordentligt?
Tvätta bort kylpastan, på med ny och sen monterar du kylaren ordentligt

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karlkalleman:

Okej allihopa blev ju himla fart i denna tråden! Nice!

Nu har jag bytt kylpasta o kollat så att allt sitter rätt.
Resultat:
50% load, 45 grader
100% load, 51 grader

Istället för 93 som innan.
Förstår att ngt satt himla fel innan.
Skyddsplasten var dock borta

Tackar för era inlägg!

Skrivet av Zyzz:

Min processor låg också på så hög temp i början när jag monterade ihop datorn. Du kanske också har monterat kylaren lite fel så att den inte sitter pressad mot CPUn ordentligt?
Tvätta bort kylpastan, på med ny och sen monterar du kylaren ordentligt

Zyzz, Har du ens läst tråden?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karlkalleman:

Låter grymt! Vilka program eller widgets använder ni för å kolla temperaturen?

Aida64 Extreme Edition, väldigt bra program som kan kontrollera det mesta åt dig och om du inte har ett tangentbord med LCD display so kan du köra med overlay på skärmen om du vill. HWMonitor är ett lite enklare program.