Konvertera MKV till MP4 på mac, lossless? Behöver ett bra program!

Permalänk
Medlem

Konvertera MKV till MP4 på mac, lossless? Behöver ett bra program!

Jag har mängder med mkv-filmer som jag vill kunna spela på min ipad / iphone men dessa enheter stödjer inte mkv. Kan någon tipsa mig om ett bra program som kan konvertera? Jag vill i princip ha inställningar källfil = inställningar utfil. Alltså, jag vill inte behöva ställa in bitrates mm, men för den saken skull inte ha ett dåligt program.

Tips på program? Jag kör MAC men har möjlighet att konvertera på PC om det krävs.

Permalänk
Medlem

Ska det vara gratis eller får det kosta?
Jag har inte testat mkv, men är i övrigt mycket nöjd med Hand Brake som är gratis. Kanske värt att testa själv och se om du blir nöjd?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag testade handbrake igår och det fungerar ju smidigt men det känns som att jag måste hålla koll på inställningarna så att inget försämras. Förstår du vad jag vill åt?

jag tycker inte att handbrake var så bra i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Testa Avidemux
http://fixounet.free.fr/avidemux/download.html

I det programmet kan du ställa in copy på både video samt audio utan att filen ska kodas om om du vill byta container tilll mp4 från mkv

Finns till mac också!

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Kan inte tipsa om program för ändamålet, men som tips kan jag säga att det du bör söka efter är vad som kallas för Remux.

En remuxer kommer först att demuxa MKV-filen (vilket kort betyder att den kommer att extrahera ljudspåret till en fil, videospåret till en annan fil, o.s.v).
Sen kommer den att muxa ihop alla separata filer till en ny fil (den MP4-fil du vill ha).

Hela processen går rätt snabbt och du kommer få exakta kopior utav alla spår eftersom effekten är att du bara byter strukturen som sakerna lagras i.

Det jag kan säga är att Handbrake INTE är rätt verktyg, den kommer alltid att koda om videoströmmen, något som dessutom tar mycket mycket längre tid.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

tror det finns appar för att köra mkv på Ios

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har precis insett att det är Remux jag letar efter.

Även om jag lyckas spela upp en mkv på ios5 så stödjer inte itunes det och jag kan därmed inte synka över filerna. Itunes är faktiskt rätt bra när man lärt sig programet

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

Tack för alla svar!

Jag har precis insett att det är Remux jag letar efter.

Även om jag lyckas spela upp en mkv på ios5 så stödjer inte itunes det och jag kan därmed inte synka över filerna. Itunes är faktiskt rätt bra när man lärt sig programet

Du kan synka filer till appen istället. Du behöver inte använda apples spelare.

http://www.apptv.se/guider/avplayerhd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

Testa Avidemux
http://fixounet.free.fr/avidemux/download.html

I det programmet kan du ställa in copy på både video samt audio utan att filen ska kodas om om du vill byta container tilll mp4 från mkv

Finns till mac också!

Tack! Det fungerade riktigt bra!

Men... Vad skall man välja?
"If the file is using B-Frames as a refrence it can lead to a crash or stuttering. Avidemux can use another mode which is safe but YOU WILL LOSE FRAME ACCURACY. Do you want to use that mode?"

?

Permalänk
Medlem

iFlicks borde väl funka?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

iFlicks konverterar filerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

iFlicks konverterar filerna

Inte om det är h264 vilket det ändå måste vara i slutändan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länk? Det verkar finnas flera program som heter iFlicks

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

Tack! Det fungerade riktigt bra!

Men... Vad skall man välja?
"If the file is using B-Frames as a refrence it can lead to a crash or stuttering. Avidemux can use another mode which is safe but YOU WILL LOSE FRAME ACCURACY. Do you want to use that mode?"

?

Vid remux så påverkas in B-frames eftersom dessa kopieras rakt av från källfil till målfil.

Istället för avidemux bör man kunna göra samma sak med ffmpeg, men på sistone har remux av mkv-filer krånglat för mig med ffmpeg (på grund av någon bugg). Men det kan vara värt att testa:

ffmpeg -i infil.mkv -vcodec copy -acodec copy utfil.mp4

Det man ska tänka på är att mkv-filer är en behållare som kan innehålla flera olika format på innehållet än vad mp4 klarar av. I praktiken är det främst ljudet som kan skilja sig (även om videoformaten också kan variera). MP4-filer har ljudet oftast i aac-format men även mp3 kan förekomma. MKV-filer kan ofta ha ljudet i AC3-format även om AAC och andra format förekommer (det är ju upp till en själv att välja vad man vill använda när man packar ihop sina mkv-filer). Det man då kan göra är att kopiera videospåret men komprimera om ljudspåret.

ffmpeg -i infil.mkv -vcodec copy -acodec aac -sameq utfil.mp4

Nu är väl ffmpeg kanske inte världens bästa AAC-encoder (men duger ändå oftast i praktiken) så om vill man testa något annat kan man använda nero aac encoder som bör finnas även till mac (finns till Linux i alla fall).

Om demux med ffmpeg krånglar kan man extrahera video och ljud från mkv-filen med mkvextract.

mkvextract tracks 0:video.h264 1:audio.ac3

(osäker på syntaxen, kommandot taget ur minnet)

Sedan med ffmpeg

ffmpeg -i video.h264 -i audio.ac3 -vcodec copy -acodec aac -sameq utfil.mp4

Sitter inte framför min hemdator just nu så jag har inte testkört dessa kommandon (tagna ur minnet och med lite hjälp av google).

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

Länk? Det verkar finnas flera program som heter iFlicks

http://www.iflicksapp.com/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Iflicks verkar rätt bra. Man kan baka in undertexter i den färdiga mp4-filen. Jag får ladda ner en testversion och se vad det går för.

Möjligheten att välja att konvertera till t.ex. iphone är bra om man har högupplösta filmer. Det är ju lite slöseri att köra 1080p på en iphone...

Permalänk
Medlem

Har du testat Plex förresten?
Det kräver ju att du har en dator hemma som kan agera server och har hyffsat bra uppkoppling till iphone/ipad, men du slipper konvertera något.
Men du kanske inte vill ha en stream-lösning?

Visa signatur