Garanti / Reklamationsrätt gällande spel på blu-ray media.
Hej!
Igårkväll när jag spelade Mass Effect 3 i godan ro på min PS3, så hängde spelet sig, och när jag gick fram till PS3:an så hörde jag missljud precis i stil med att skivan inte gick att läsa, och det är ju såklart inte bra. Så jag matade ut skivan från PS3:an och då såg jag att skivan hade spruckit på två ställen, från centern och ut. I övrigt helt repfri, då jag alltid är väldigt mån om skivorna.
Så jag ringde till min lokala Game butik och förklarade vad som hade hänt. Och det jag fick till svar var mer eller mindre att varken garanti (???) eller reklamation (???!!!) gäller. Jag diskuterade en stund med killen men kom ingen vart, och jag blev såklart ännu mer irriterad. Imorse läste jag på lite, då på deras hemsida http://www.game.se/acatalog/info.html och där står:
Garanti:
GAME lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år från inköpsdatumet förutsatt att produkten ej skadats av handhavandefel.
Reklamation:
Reklamation måste ske inom skälig tid efter att du har upptäckt felet. Under de sex första månaderna ska säljaren kunna visa att felet inte fanns från början. Efter sex månader ska du som kund kunna visa att felet fanns från början. Konsumentköplagen säger att du inte kan reklamera efter tre år.
Värt att tänka på är:
Kvitto har jag såklart kvar, och spelet släpptes i början av mars. Något handhavande fel kan det omöjligen vara, isåfall är det PS3:an som har hanterat skivan fel...
Så efter att jag hade läst på lite mer, dels på ovanstående länk, samt på konsumentverket så ringde jag till min lokala Game butik igen, fick då prata med en annan person (JN), som sa samma sak som den första personen jag pratade med igårkväll. Med den lilla skillnaden var att den här personen började låta en aning arrogant då jag såklart inte höll med honom.
Jag kände att jag inte kom längre i ärendet genom att diskutera med honom. Så då tog jag och ringde ett nummer som stod på Game.se. Fick då prata med en annan person som jobbar på själva webshoppen och min uppfattning av vad han sa, var att han tyckte att de hanterade ärendet konstigt i butiken. Jag fick iaf ett nummer till en regionschef på Game, så då ringde jag upp honom och återberättade samma historia för honom. Han i sin tur ringde till butiken, och ca en timme senare så ringde samma person (JN) upp mig som tidigare sagt att jag helt enkelt får köpa en ny kopia av spelet, och sade då istället att jag får skivan utbytt.
I eftermiddags körde jag till butiken och fick skivan utbytt. Jag frågade då litegrann om vad som gäller egentligen. Och fick då som svar att deras riktlinjer säger att det inte går att få en skiva utbytt varken om det är via garanti eller reklamation. Samt att "vi" inte behövde bråka då jag fått spelet utbytt. Jag höll mig väldigt saklig när jag frågade om att deras riktlinjer strider dels mot sin egen garanti samt mot konsumentverkslagen.
Jag fick som sagt skivan utbytt efter att ha ringt regionchefen och han i sin tur pratat med de i den aktuella butiken. Ska det verkligen behöva vara så omständigt att få en trasig produkt utbytt?
Vad gäller egentligen? Jag vill ju gärna tro att minst reklamationsrätten gäller här.
Vad anser ni?