Kommer inte in på hårddisken

Permalänk

Kommer inte in på hårddisken

Hej, jag har ett stort problem med en av mina hårddiskar, here's the story:

Jag har 2 hårddiskar, C: (10gb) och D: (80gb).
Jag formaterade C: för att sedan ominstallera XP igen men efter att jag gjort det lyckas jag inte komma in på min D: hårddisk längre.

Det står att den inte är formatterad och sedan får man välja om man vill göra det eller inte, och det vill jag ju verkligen inte, har en massa filer där som skulle försvinna i så fall.

I "Disk Manager" står det inget under filsystem på D: medans under min C: hårddisk står det NTFS, och så visar den att det är 74,5 GB ledigt vilket inte stämmer medans "Paragon Partition Manager" visar den rätta mängden ledigt utrymme.

Jag undrar alltså om någon har nån aning vad som är för fel och hur jag ska kunna få tillgång till hårddisken igen utan att formatera och förlora en massa filer.

Tack, MVH /Johnny

Permalänk
Medlem

Re: Kommer inte in på hårddisken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Alliance
Hej, jag har ett stort problem med en av mina hårddiskar, here's the story:

Jag har 2 hårddiskar, C: (10gb) och D: (80gb).
Jag formaterade C: för att sedan ominstallera XP igen men efter att jag gjort det lyckas jag inte komma in på min D: hårddisk längre.

Det står att den inte är formatterad och sedan får man välja om man vill göra det eller inte, och det vill jag ju verkligen inte, har en massa filer där som skulle försvinna i så fall.

I "Disk Manager" står det inget under filsystem på D: medans under min C: hårddisk står det NTFS, och så visar den att det är 74,5 GB ledigt vilket inte stämmer medans "Paragon Partition Manager" visar den rätta mängden ledigt utrymme.

Jag undrar alltså om någon har nån aning vad som är för fel och hur jag ska kunna få tillgång till hårddisken igen utan att formatera och förlora en massa filer.

Tack, MVH /Johnny

Jag hade precis samma fel på min hdd..Jag har två partitioner, en på 10 resp. 30.. Jag hade c: på 10gig (ntfs) och d: 30gig (fat32)..

Jag tror att det är så att man inte kan formatera bara c: utan d: formateras också eftersom det är samma disc och en av partitionerna är "ntfs"
Detta hände även för mig... Så nästa gång du ska formatera, boota med t.ex. Xp-skivan och gör om c: till en ny partition istället.. Då för att förhindra formatering av d:

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W