Hur mycket drar denna htpc?

Permalänk
Medlem

Hur mycket drar denna htpc?

Har länge tänkt köpa e htpc och ska inom en snar framtid bygga en och dessa komponenter har jag kommit fram till:

moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1187795

CPU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805977

GPU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=547659

Ram minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=688386

Chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555265

Hårddisk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Det jag undrar är om det funkar att driva detta med ett 120w Pico-PSU?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kört det systemet på en Pico, men ett annat alternativ är att köra en llano cpu.(strömsnålare än i3 + diskret gpu)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

du får inte in GPUn i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

du får inte in GPUn i chassit

Tycker det ser ut att finnas utrymme för ett 1-slots, lågprofilkort. Är ju bara att byta bracket alternativt klippa av VGA-delen (EDIT: skrev DVI först, helt fel). Har inte kollat resten än, men det kan gå att få i det här kortet men kommer att bli väldigt trångt och svårt med temperaturer. Passiva kort ska helst ha mycket luftflöde runt sig.

EDIT: Såg just på produktsidan att det följer med en lågprofilbracket.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Driva det går givetvis, men jag skulle sikta på runt 150-200w effektivitet, bara för att vara på den säkra sidan. kolla vad tester säger om cpun, själv vet jag att gpun drar som en liten lampa.. bör egentligen inte vara några problem

Som sagt, du klarar dig nog fint på 120w, http://www.sweclockers.com/artikel/15367-kompakt-datorsystem-...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Räknar man på det så har GPUn ett TDP på 19W vilket inte riktigt kan översättas i förbrukning men mycket högre än så är den inte. Processorn drar nog max 60W (Edit: ökade lite, 40W var lite snålt), SSD 2W, minnen och MB försumbart så en 120W skulle räcka bra. Varför inte använda de 150W som kommer med lådan?

Sen beroende på vad du ska använda lådan till så kan du ju ta en Pentium isället för i3, drar ner förbrukningen lite till på kostnad av prestanda som inte behövs vid HTPC-ande. Kan vara skönt att ha den vid spel och så men då sätter nog GPUn gränsen ändå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Driva det går givetvis, men jag skulle sikta på runt 150-200w effektivitet, bara för att vara på den säkra sidan. kolla vad tester säger om cpun, själv vet jag att gpun drar som en liten lampa.. bör egentligen inte vara några problem

Som sagt, du klarar dig nog fint på 120w, http://www.sweclockers.com/artikel/15367-kompakt-datorsystem-...

Jag har en Core i3 2100 parat med MSI H61I-E35 och SSD som drar strax under 60W i full belastning. Med hårddisk borde strömförbrukningen stiga något men inte mer än 10W. HD5450 drar enligt vad jag minns ca 40W i full belastning (fanns en bra hemsida med strömförbrukning på alla moderna GPU som jag tyvärr inte längre hittar). Så summan torde landa på ca 110W. Siffrorna gäller mätning vid vägguttaget så i verkligheten är förbrukningen troligen ännu lägre.

Men precis som Itchy Trojan här skulle jag ändå rekommendera lite mariginal. Ett alternativ till att köpa pentium är att du klockar ner din core i3, vilket kan sänka strömförbrukningen med 10-20W, du har då flexibiliteten med att laborera fram optimal inställning.

Permalänk
Medlem

Radeon HD 5450 förbrukar extremt lite ström, Sapphire HD5450 512MB GDDR3 förbrukar maximalt 13watt i full load, Maximum sidan 28 i detta test från Techpowerup http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_5450/1.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker det ser ut att finnas utrymme för ett 1-slots, lågprofilkort. Är ju bara att byta bracket alternativt klippa av VGA-delen (EDIT: skrev DVI först, helt fel). Har inte kollat resten än, men det kan gå att få i det här kortet men kommer att bli väldigt trångt och svårt med temperaturer. Passiva kort ska helst ha mycket luftflöde runt sig.

EDIT: Såg just på produktsidan att det följer med en lågprofilbracket.

kom på det nu jag också

Permalänk
Medlem

Tack all för svar

Kortet bör gå i då jag såg en på youtube som fick i det grafikkortet i detta chassi

Jo jag kan ju använda nätagget som medföljer men tänkte att det blir tystare med ett picopsu

EDIT: anledningen till att jag vill ha en i3 är för att jag tänkt att encoda en del filmer med så behöver en någorlunda rapp proccesor.

Permalänk
Medlem

En annan fråga också vill som sagt ha htpcn så tyst som det går så troligtvis blir det en picopsu och en tyst fläkt på lågt varvtal så att luften cirkuleras i chassit ,men hur ska jag kyla cpun antar att fläkten som kommer med till stockkylaren är högljudd så vilken cpu kylare ska jag isofall välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Tack all för svar

Kortet bör gå i då jag såg en på youtube som fick i det grafikkortet i detta chassi

Jo jag kan ju använda nätagget som medföljer men tänkte att det blir tystare med ett picopsu

EDIT: anledningen till att jag vill ha en i3 är för att jag tänkt att encoda en del filmer med så behöver en någorlunda rapp proccesor.

Ska du göra sådana tunga saker (relativt tungt faktiskt) så är ju i3an perfekt. Angående nätagget så är det medföljande en variant av ett Pico, dvs en passiv del i chassit som har alla kontakter och sedan en extern kraftadapter som också är passiv. Det vill säga ett tyst system. Har liknande till min E-350 och det kan bli helt tyst om jag stänger av fläkten som sitter i. Tips för ditt system är att köpa en ny fläkt som är bättre än medföljande.

EDIT: Såg nu i en recension att nätagget skulle ha en fläkt i sig vilket inte stod i manualen. Nätagget i datorn är därför inte passivt men verkar vara relativt tyst. Mitt förslag är ändå att testa det först, kanske byta ut en fläkt i nätagget (om du är lite pillig av dig) och sedan vid behov köpa till de andra sakerna jag nämnt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

En annan fråga också vill som sagt ha htpcn så tyst som det går så troligtvis blir det en picopsu och en tyst fläkt på lågt varvtal så att luften cirkuleras i chassit ,men hur ska jag kyla cpun antar att fläkten som kommer med till stockkylaren är högljudd så vilken cpu kylare ska jag isofall välja?

Alternativen du har är att antingen köra på stockkylaren i låga hastigheter, du kommer ju ändå bara belasta processorn när du kodar film så fläkten kommer kunna hålla sig låg när den inte ska höras, dvs vid exempelvis filmvisning. Börja med det och se om du störs av den, gör du det så kan du kolla lite på låga lösningar, scythe har jag förstått har några prisvärda. Noctua har väl även de några riktigt bra.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utan problem. Men varför kör du inte på den integrerade grafiken? Drar mindre ström och blir en mindre inköps kostnad än om du ska köpa ett billigt grafik kort. Klarar ändå att driva runt en film eller två, och då det ändå inte "går" att spela på ett 5450 så förstår jag inte riktigt vad det tillför...Lite kompabalitet och sånt kanske, men är det så pass mycket att det är värt nackdelarna? Kanske går att testa med integrerade först och om det mot förmodan inte skulle fungera så kan du ju alltid ta och skaffa ett 5450 då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Alternativen du har är att antingen köra på stockkylaren i låga hastigheter, du kommer ju ändå bara belasta processorn när du kodar film så fläkten kommer kunna hålla sig låg när den inte ska höras, dvs vid exempelvis filmvisning. Börja med det och se om du störs av den, gör du det så kan du kolla lite på låga lösningar, scythe har jag förstått har några prisvärda. Noctua har väl även de några riktigt bra.

Okej, jo hade tänkt byta ut fläkten som följer med chassit till en tyst men ja vet inte om jag ska behålla stockkylaren eller inte, kan man inte bara byta fläkten som följer med cpu kylaren också mot en tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Okej, jo hade tänkt byta ut fläkten som följer med chassit till en tyst men ja vet inte om jag ska behålla stockkylaren eller inte, kan man inte bara byta fläkten som följer med cpu kylaren också mot en tystare?

Det går, blir inte snyggt men det går. Du kan ganska lätt ful-modda den och helt ta bort den medföljande fläkten men det förstör fästena. Sen sätter du dit en annan fläkt över det. Var någon som gjorde så i sin lamp-htpc här på forumet, leta upp den i galleriet så får du se hur man gör.

Sen håller jag med föregående som skrev att du kanske ska testa utan grafikkortet först också, det behövs mest vid uppspelning av 24p..

EDIT: såg du min edit angående att nätagget hade fläkt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det kommer fungera utan problem. Men varför kör du inte på den integrerade grafiken? Drar mindre ström och blir en mindre inköps kostnad än om du ska köpa ett billigt grafik kort. Klarar ändå att driva runt en film eller två, och då det ändå inte "går" att spela på ett 5450 så förstår jag inte riktigt vad det tillför...Lite kompabalitet och sånt kanske, men är det så pass mycket att det är värt nackdelarna? Kanske går att testa med integrerade först och om det mot förmodan inte skulle fungera så kan du ju alltid ta och skaffa ett 5450 då!

Såklart att det intergrerade fungerar men efter att ha läst lite recensioner verkar många tycka att grafiken är bättre om man kör de separat och sen finns väll den här 24hz "buggen" även på intels intergrerade grafikkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det går, blir inte snyggt men det går. Du kan ganska lätt ful-modda den och helt ta bort den medföljande fläkten men det förstör fästena. Sen sätter du dit en annan fläkt över det. Var någon som gjorde så i sin lamp-htpc här på forumet, leta upp den i galleriet så får du se hur man gör.

Sen håller jag med föregående som skrev att du kanske ska testa utan grafikkortet först också, det behövs mest vid uppspelning av 24p..

EDIT: såg du min edit angående att nätagget hade fläkt.

Jo ja visste att nätagget har en fläkt men det kan ja ju byta med det är inte så svårt, så ja köper två fläktar en för nätagget och en för chassit sen måsta jag väll köpa en annan cpu kylare som jag köper en tyst fläkt till.

Angående en annan cpu kylare så vet jag att stockkylaren för platts men inte med hur stor marginal så vilken cpu kylare passar i det här chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Okej, jo hade tänkt byta ut fläkten som följer med chassit till en tyst men ja vet inte om jag ska behålla stockkylaren eller inte, kan man inte bara byta fläkten som följer med cpu kylaren också mot en tystare?

Stockkylaren låter inte så mycket med en 1155 i3. En hyper 212 evo låter garanterat mer om man inte byter fläkten på den.

Skrivet av Alfsvåg:

Såklart att det intergrerade fungerar men efter att ha läst lite recensioner verkar många tycka att grafiken är bättre om man kör de separat och sen finns väll den här 24hz "buggen" även på intels intergrerade grafikkretsar.

Många tycker väldigt mycket, det är inte alla AMD-grafikkort som gör det perfekt heller... Enligt anandtech:

"One of the main reasons for HTPC purists to override the Intel integrated GPUs was the lack of a proper 23.976 Hz refresh rate. Till Clarkdale, the Intel GPUs refreshed the display at 24 Hz when set to 23 Hz. When Sandy Bridge was launched, it was discovered that the 23 Hz setting could be activated and made to function as intended if UAC was disabled. With v2372 drivers, the disabling of UAC became unnecessary. While this didn't result in perfect 23.976 Hz (locked around 23.972 Hz), it was definitely much better than the earlier scenario."

Du kan ju testa om du märker någon skillnad mellan 23.972 och 23.976 Hz, gissningsvis inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

varför inte bara skaffa http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx jag har ett sådant och är helnöjd kör även maximalt minne dvs 8gb och en ssd på det och den har klarat av alla filmer jag kört (99.9% full hd filmer) jag kör utan fläkt och det fungerar jättebra och är mycket strömsnåla har för mig att dom drar vid en full hd film ca 35-40w så du klarar dig gott på ett pico agg.
Har även testat lite äldre spel som trackmania och gta san andreas utan problem.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

varför inte bara skaffa http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx jag har ett sådant och är helnöjd kör även maximalt minne dvs 8gb och en ssd på det och den har klarat av alla filmer jag kört (99.9% full hd filmer) jag kör utan fläkt och det fungerar jättebra och är mycket strömsnåla har för mig att dom drar vid en full hd film ca 35-40w så du klarar dig gott på ett pico agg.
Har även testat lite äldre spel som trackmania och gta san andreas utan problem.

För att E450 är slö och inte kommer klara 60 fps-media, den klarar inte deinterlacing och framedroppar på youtube?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

varför inte bara skaffa http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx jag har ett sådant och är helnöjd kör även maximalt minne dvs 8gb och en ssd på det och den har klarat av alla filmer jag kört (99.9% full hd filmer) jag kör utan fläkt och det fungerar jättebra och är mycket strömsnåla har för mig att dom drar vid en full hd film ca 35-40w så du klarar dig gott på ett pico agg.
Har även testat lite äldre spel som trackmania och gta san andreas utan problem.

Den drar mycket mindre än så, min E-350 använder jag på samma sätt och den håller sig under 25W. Men TS ville kunna koda om filmer och då är Brazos hopplöst svaga.

Till TS, 24p-buggen finns så klart men det är inte alla som märker den. Dessutom är det bara i 24p-kodat material som det blir ett problem, kommer du se mycket sådant? Jag har nästan aldrig kollat sånt material med min HTPC (även om den stöder det fullt ut) så om du inte vet med dig att det är vad du kommer att syssla med så kanske du kan skippa det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

För att E450 är slö och inte kommer klara 60 fps-media, den klarar inte deinterlacing och framedroppar på youtube?

Min E-350 framedroppar inte på Youtube, men 60fps har jag förstått att inte prova på

EDIT: Till TS, här är länken med den lätt moddade stockkylaren några bilder ner

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

som sagt behöver en RAPP cpu och det får man verkligen inte med en e35/e45 vill ju kunna encoda en del film med och har just nu 2ghz dualcore och det går segt så skulle aldrig kunna tänka mig en cpu som är segare än 2ghz, i3 cpun kommer passa mig bra.

Angåenda 24p buggen så väljar jag hellre att lägga 300kr på ett separat grafikkort då jag nog kommer kolla på en hel del hd filmer (främst 720p).

Permalänk
Medlem

Satsa på en 2120t cpu istället så sparar du 30w och tex. en Scythe Shuriken Rev. B

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Satsa på en 2120t cpu istället så sparar du 30w och tex. en Scythe Shuriken Rev. B

Hur mycket segare är en 2120t? och skiljer det verkligen 30w mellan dom? tänkte om det skiljer så mycket måste väll prestandan vara därefter

Permalänk
Medlem

Jag har nämligen det här chassit! Även gjort ett galleri om du vill ha mer information: http://www.sweclockers.com/galleri/7587-asus-deluxe-htcp-med-...

Jag kör med en SSD och en e-350 (passiv) fast 60w verionen av chassit.

Nätagget är ju en passiv historia ala bärbar dator och låter inget! Den behöver du absolut inte byta ut! Den medföljade fläkten kyler hela mitt system på lägsta varvtal (följer ju med fläktkontroll, inbygd) och låter inget! Det finns ju även 2 stycken fläktplatser så tror inte du kommer behöva oroa dig för kylningen om du har stockkylare på cpu plus inbygda fläkten. Du kan ju köpa en till fläkt om det skulle behövas.

Svarar gärna på frågor om chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag har nämligen det här chassit! Även gjort ett galleri om du vill ha mer information: http://www.sweclockers.com/galleri/7587-asus-deluxe-htcp-med-...

Jag kör med en SSD och en e-350 (passiv) fast 60w verionen av chassit.

Nätagget är ju en passiv historia ala bärbar dator och låter inget! Den behöver du absolut inte byta ut! Den medföljade fläkten kyler hela mitt system på lägsta varvtal (följer ju med fläktkontroll, inbygd) och låter inget! Det finns ju även 2 stycken fläktplatser så tror inte du kommer behöva oroa dig för kylningen om du har stockkylare på cpu plus inbygda fläkten. Du kan ju köpa en till fläkt om det skulle behövas.

Svarar gärna på frågor om chassit!

ja 60 w versionen är passiv men ja ska ju köpa 150w versionen och det nätagget är inte passivt kyld

Skickades från m.sweclockers.com

sen är ju chassit ja tänkt it isk 310 inte isk 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

ja 60 w versionen är passiv men ja ska ju köpa 150w versionen och det nätagget är inte passivt kyld

Skickades från m.sweclockers.com

sen är ju chassit ja tänkt it isk 310 inte isk 300

Det var som fan, trodde de kört vidare på den passiva historian! Då kanske det skiljer sig lite ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det var som fan, trodde de kört vidare på den passiva historian! Då kanske det skiljer sig lite ändå.

jo 60 w versionen är ju ett picopsu medans 150w versionen är ett nätagg...

Skickades från m.sweclockers.com