Intressekoll för Samsung F3 HDD, samt fråga ang. möjligt inköp av SSD

Permalänk
Medlem

Intressekoll för Samsung F3 HDD, samt fråga ang. möjligt inköp av SSD

Hejsan SweC , ny tråd med kanske en halvdum fråga som kräver ett intelligentare svar XD

Har en Samsung F3 1TB 3,5 tum som legat som extra HDD vid utrymmesbehov men som knappt aldrig använts.

1: Vad skulle jag kunna få för min F3a, har nog kvitto kvaar samt även varit knappt använt ( gjorde backup en gång, sedan legat orörd i princip fram till imorse hehe XD ), skulle 800 kr vara ok då exempelvis CDON tar 830 kr inkl frakt och Inet vill ha 1119 kr inkl frakt. Kan även slänga med mindre diverse hårddiskar för att hålla priset på en högre försäljningsnivå.

2: Anledningen är också att då min laptop känns segare och SSD priserna är hyfsat nice i dagsläget, så vill jag samla ihop tillräckligt pengar för att införskaffa en cirka 120 GB SSD i god tid inför semester och b-day, och min laptop har en extra hårddiskplats för min nuvarande HDD. Dem SSD jag kikat på är följande:

1: Corsair Force GT 120 GB ( Dustin 1199 kr )
http://www.dustinhome.se/product/5010600434/corsair-force-gt-...

Kikat extra på smådetaljer och synkrona SSD har ju en klar fördel, men varit lite oroväckande med hur Sandforce håller sig än idag med stabilitet.

2: Samsung 830 128 GB ( Dustin 1049 kr )

http://www.dustinhome.se/product/5010619756/samsung-830-serie...

Hjälpt en bekant skaffa denna, dock på äldre dator så inte kunnat se mycket ´´ in real life ´´ prestanda jämfört med en modern dator. Men den är stabil och på pappret är read/write acceptabelt så man kan spara ett par hundralappar, dock asynkront är en mindre fördel.

3: Andra SSD på cirka 120 GB från ADATA mfl ( utom Intel, dem alla ligger nog runt 999 kr )

Med nästan bara nån hundralapp i skillnad så tänker jag defintivt inte vara dumsnål att köpa nåt som sedan inte lever upp till slantarna, framtiden eller är en ostabil rackare. Några tips om valet av SSD, mellan Samsungen, Corsair GT eller annat ? Någon som har Samsungen/GT som kan nämna hur det presterar ?

Undrar också, då att min laptop har bara Sata 2 , att om jag skaffar en SSD med Sata 3 och hög nog read/write över Sata 2, kommar jag då maxa Sata 2? Om inte, är det ändå värt dem extra slantarna att skaffa nyare SSD på Sata 3, tros den minimala prisskillnaden i dagsläget mellan Sata 2/ Sata 3? Och ska man kika på dem med större IOPS eller duger en vanlig SSD bra nog ?

Och sista, om något testat OCZ Synapse som cache och om ni tycker det fungerar skapligt som ett alternativ till ominstallation+ ny SSD ?

Tackar för att ni läst allt ovan och förhoppningsvis svarar !

Permalänk
Medlem

Har sålt såna diskar för 500kr på tradera.
Du kan inte få nypris för en begaganad disk.