Datorn helt död, har bytt nät agg. Ingen skillnad vad göra näst?

Permalänk
Medlem

Datorn helt död, har bytt nät agg. Ingen skillnad vad göra näst?

Jag nedan dator men den vägra starta. Jag trodde de var nät agg så jag köpte ett nytt men det är ingen skillnad.

Har testat att ta bort grafikkortet och bara köra med en hdd. Nollställt cmos men inget funkar.

Vad kan man mer testa. .?

Antec Case Performance One P180 SILVER without PSU/utan nätagg.
ANP180-EU

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W

Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
GIGP35C-DS3R

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800

Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA
SAMSH-S203BBL 1

Samsung SpinPoint HD403LJ 400GB 7200rpm 16MB Cache SATA2
SAMHD403LJ 1

PNY GeForce 8800GTS 640MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Permalänk
Medlem

kan ju vara vad som helst. lämna in den skulle jag rekommendera.

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

Det är moderkortet säkert. Ta ut allt förutom 24pin och starta datorn funkar den betyder det att ditt modekort är defekt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majaji:

Jag nedan dator men den vägra starta. Jag trodde de var nät agg så jag köpte ett nytt men det är ingen skillnad.

Har testat att ta bort grafikkortet och bara köra med en hdd. Nollställt cmos men inget funkar.

Vad kan man mer testa. .?

Antec Case Performance One P180 SILVER without PSU/utan nätagg.
ANP180-EU

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
CAPSUHX-520W

Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
GIGP35C-DS3R

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800

Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA
SAMSH-S203BBL 1

Samsung SpinPoint HD403LJ 400GB 7200rpm 16MB Cache SATA2
SAMHD403LJ 1

PNY GeForce 8800GTS 640MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Har ett likadant kort som fick samma spel som ditt. Jag tog ut CMOS batteriet en timme. Efter det så funkade det igen. Jag fick dock en "ursäkt" att köpa en ny bräda innan jag gjorde denna åtgärd:)

EDIT: Bytte även batteriet.

Permalänk
Medlem

Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild. Börja med att ta bort allt onödigt så att du bara har de 4 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Det är viktig att du tar bort ALLT annat för det mesta är kända för att blockera starten så att datorn verka helt död. Även struntsaker som Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, ALLA SATA/IDE kablar, Hårdiskar, DVD, Nätverk, ljud, PCI kort etc. Det är ingen ide att blanda in bild (grafikkort) och andra saker när datorn är död.

Även kablarna/knapparna som går från chassit till moderkortet är kända för att orsaka det här felet. Ta bort dom och använd istället en skruvmejsel för att starta datorn som du rör(kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta. På det här sättet testar om de gått sönder eller satts på fel plats i en nybyggd dator.

Nollställer du bios (finns flera sätt) så får du inte glömma att dra ur strömkabeln så att du slipper vänta i en hel evighet. Ibland måste även andra saker bort men det varierar mellan olika fel så har du redan nollställt så testar du det igen efter att du tagit bort allt onödigt.

Berätta vad det gamla nätagget var av för märke modell och ålder så att vi kan se om den är känd för att sabba andra delar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild. Börja med att ta bort allt onödigt så att du bara har de 4 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Det är viktig att du tar bort ALLT annat för det mesta är kända för att blockera starten så att datorn verka helt död. Även struntsaker som Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, ALLA SATA/IDE kablar, Hårdiskar, DVD, Nätverk, ljud, PCI kort etc. Det är ingen ide att blanda in bild (grafikkort) och andra saker när datorn är död.

Även kablarna/knapparna som går från chassit till moderkortet är kända för att orsaka det här felet. Ta bort dom och använd istället en skruvmejsel för att starta datorn som du rör(kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta. På det här sättet testar om de gått sönder eller satts på fel plats i en nybyggd dator.

Nollställer du bios (finns flera sätt) så får du inte glömma att dra ur strömkabeln så att du slipper vänta i en hel evighet. Ibland måste även andra saker bort men det varierar mellan olika fel så har du redan nollställt så testar du det igen efter att du tagit bort allt onödigt.

Berätta vad det gamla nätagget var av för märke modell och ålder så att vi kan se om den är känd för att sabba andra delar eller inte.

Det är den gamla nätagget som är med i spec , har nu satt ditt ett fractal design nätagg.

Om jag ska starta med skruvmejsel, vilka pinns är det som jag ska kortsluta. Jag har redan testat att ta bort allt, men inte kortslutit och de funkar inte.

En tanke kan de vara start knappen i chassiet som lagt av ?

Med vänlig hälsning,
M

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att tjuvkoppla moderkortet men det funkar inte heller. Så vi antar att de har gått i graven . Är det några komponenter som jag kan använda när jag ska köpa nytt moderkort.

Jag använder mest datorn till att surfa , youtube , och vill kunna spela upp film i HD.

Vad ska köpa nytt o vad (om något) är värt att behålla. Kom gärna med tips

Permalänk
Hedersmedlem

Låda och nätaggregat var/är riktigt bra och kan användas ett tag till, det övriga inget att ha längre, tyvärr. Grafikkortet duger väl för enklare användning men drar tyvärr enormt med ström i förhållande till prestanda. Osäker på om 8800-serien stödde HD-acceleration (eller iaf fungerande sådan). Du skulle klara dig på inbyggd GPU i CPUn, smartare val idag.

Vet ej om Ivy Bridge fixat 23.976-buggen, glömt att kolla: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in... . Om inte får du väl skaffa ett HD5450 eller nyare.

Edit: CPUn duger för din användning men då kommer problemet att hitta s775 och stöd för ddr2. Du får börja leta begagnat isf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan tillägas också att 8800 GTS 640MB (g80) är ett av de kort som har fabrikations fel. Och däravs har bytts ut en hel del på garanti samt att många har bakat korten. Testa att starta utan det. Bara för att kolla om alt snurrar och om du får fel pipen för saknat grafikkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att starta utan grafikkortet . Jag har bara haft minne,CPU sen inget mer för utesluta det oxå.