Vad ska jag köpa för modem/router??

Permalänk

Vad ska jag köpa för modem/router??

Söker hjälp från datorkunniga!

Mitt modem sjunger på sista versen och jag behöver köpa ett nytt. Jag skulle vilja ha kombinerat med router så att jag även kan använda min laptop i något annat rum.
Jag är helt borta när det gäller allt som rör såna här saker så jag undrar vad jag ska köpa för något? Det är ju en djungel med routrar och modem mm.

Jag ska tillägga att jag nu har ett Zyxel-modem men vad jag har för hastighet vet jag inte. Jag bor ute på landet och på min faktura står det iaf att jag har "bredband 8" (Telia). Det är det högsta som erbjudits här där jag bor.
Jag vill ha en bra hastighet så jag kan titta på streamade filmer samt fortsätta spela nätpoker.

Hur ska jag tänka och vad ska jag leta efter?

Permalänk

Det du behöver är en kombinerad ADSL och Router.
Netgear har ett alternativ jag själv körde på under en tid DGN2200.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du kontaktar din bredbandsleverantör och säger att du vill ha ett nytt modem med inbyggd router. Och om du vill ha trådlöst nätverk så nämn det också. De flesta nya modem har detta inbyggt och om jag inte har helt fel så får du det gratis. Tror nämligen att leverantören av bredband är skyldig att tillhandahålla med rätt utrustning.

Permalänk

Tack för era svar!

Jag pratade med Telia och deras alternativ var ett Thompsonmodem som man betalade 29:-/månad för. Dock för evigt vilket betyder att det kan bli "hur dyrt som helst". Sen vill jag gärna ha friheten att om jag vill, kunna byta leverantör vilket också var varför jag avstod från Telias erbjudande.

Permalänk

Hade ingen aning att Telia körde med Thompson för ADSL.
Däremot kör det Thompson TG789VN med världens värsta gränssnitt om man vill ändra inställningar, enkelt för hemmaanvändaren utan krav samt ett rätt okej trådlöst.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Det hade inte varit så dumt att ta det som Telia erbjuder ändå då kanske?
Det var också "livstids" garanti.