Konstanta bluescreens när jag spelar!! HJÄLP!!

Permalänk

Konstanta bluescreens när jag spelar!! HJÄLP!!

Tjenare!

Som det står där uppe så får jag konstanta bluescreens när jag spelar.

Jag ominstallerade Windows 7 för en vecka sedan via en torrent som skulle vara jätte bra osv. (inte världens smartaste men, aja)
Jag installerade spel som jag spelar mycket t.ex Left 4 Dead 2, Battlefield 3. Men, när jag började spela så stannade allting efter ca 5min!
Har hänt ca 20 gånger nu och jag börjar bli lite orolig.
Allting funkade perfekt innan jag ominstallerade windows.

Jag köpte också ett par nya 16GB HyperX 1600 RAM-minnen och dom är på 1600Mhz just nu.

Inget är överklockat.

Temp är jätte bra.

Grafikkortet går som högst upp till 65 Grader när jag spelar.
Och CPU:n går upp till 58 grader.

Kan det vara windows det är fel på?
Behöver hjälp!

Specs finns här under!

Tack på förhand!
-Sebbe

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk

Testa med en windows-skiva som du vet är bra, typ någon kompis som har en ligger som dom själv använder utan problem.

Annars gissar jag på minnesfel, får testa dig fram vilket av dom det skulle vara som är defekt. Nya minnen är inte alltid hela minnen, har hänt mig ett par gånger att jag fått defekta, med blåskärmar och liknande problem.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk

Hade ett liknande problem, speciellt med BF3 i det tidiga stadiet. För mig löste jag det genom att ta bort en speciell Windows Uppdatering som BSOD'ade mig konstant. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den uppdateringen.

Och på en tidigare burk jag hade fick jag massor med BSOD's som du, i det fallet på den datorn handlade det om minnen.

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

Fixa så att blåskärmen stannar (google) för att sedan läsa av felkoden. Sen söker du på felkoden och jag kan nästan tro att det kommer vara ett minnesrelaterat problem.

Testa med dina gamla minnen!

Permalänk
Medlem

Känn på minnena under drift, är dom heta?
råkat ut för detta att minnena trots tall heatpipe var så heta att dom inte gick att ta på.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör memtest. Finns en variant i Windows 7. Får du fel med den är det dina minnen som är trasiga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Angående minnena så ska du sätta in tre minnesstickor i taget. Jag kan inte se hur du får ihop 16GB med tre lika stickor. Vidare så stödjer moderkortet max 24GB och i och med att det har 6 minnesplatser så kan det innebära att varje sticka max får vara på 4GB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kör memtest. Finns en variant i Windows 7. Får du fel med den är det dina minnen som är trasiga.

har gjort memtest, inga problem med mina minnen!

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

Känn på minnena under drift, är dom heta?
råkat ut för detta att minnena trots tall heatpipe var så heta att dom inte gick att ta på.

Inte alls varma, hyfsat kalla!

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk

Har tagit bort en sticka, så nu kör den med 12 GB, inget har ändrats. Det kraschar men får inga bluescreens. Den bara fastnar.

Jag tror nog att det är windows som har strulat tills sig!
Behöver hjälp från ett proffs..

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av CaptainCarl:

Hade ett liknande problem, speciellt med BF3 i det tidiga stadiet. För mig löste jag det genom att ta bort en speciell Windows Uppdatering som BSOD'ade mig konstant. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den uppdateringen.

Och på en tidigare burk jag hade fick jag massor med BSOD's som du, i det fallet på den datorn handlade det om minnen.

okej, har du någon aning om vilken uppdatering det var? Eller hur du ens av installerade det?

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

sök på tillförlitlighetshistoriken och öppna den. kolla vilken bluescreen det är så vi kan gissa lite

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

Tjenare!

Som det står där uppe så får jag konstanta bluescreens när jag spelar.

Jag ominstallerade Windows 7 för en vecka sedan via en torrent som skulle vara jätte bra osv. (inte världens smartaste men, aja)
Jag installerade spel som jag spelar mycket t.ex Left 4 Dead 2, Battlefield 3. Men, när jag började spela så stannade allting efter ca 5min!
Har hänt ca 20 gånger nu och jag börjar bli lite orolig.
Allting funkade perfekt innan jag ominstallerade windows.

Jag köpte också ett par nya 16GB HyperX 1600 RAM-minnen och dom är på 1600Mhz just nu.

Inget är överklockat.

Temp är jätte bra.

Grafikkortet går som högst upp till 65 Grader när jag spelar.
Och CPU:n går upp till 58 grader.

Kan det vara windows det är fel på?
Behöver hjälp!

Specs finns här under!

Tack på förhand!
-Sebbe

---------------
Istället för att köpa nya minnen borde du ha köpt dig ett äkta windows.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------------
Istället för att köpa nya minnen borde du ha köpt dig ett äkta windows.

XD

HAHA

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

---------------------
Verkligen ett moget svar, piratkopierare.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------------------
Verkligen ett moget svar, piratkopierare.

Men, herregud.

Det finns jätte många som använder piratkopierade Windows kopior.

#1 Jag byggde datorn själv och köpte inte den färdigbyggd (dom datorerna brukar komma med windows).
#2 Jag sparar mycket pengar men kan då få en del problem.

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------------
Verkligen ett moget svar, piratkopierare.

Sparar hellre 1000:- till komponenter. Microsoft har redan tillräckligt med pengar tycker jag.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk

Kör, cmd -> "sfc /scannow".

Slå av auto restart.

Eller vänta.. "nya 16GB HyperX 1600 RAM-minnen och dom är på 1600Mhz"
Prova köra dem på 1333. Du kan behöva ändra ram settings i bios för att få dem stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

Men, herregud.

Det finns jätte många som använder piratkopierade Windows kopior.

#1 Jag byggde datorn själv och köpte inte den färdigbyggd (dom datorerna brukar komma med windows).
#2 Jag sparar mycket pengar men kan då få en del problem.

--------------------------------------------------
1: man kan köpa windows löst, inga som heslt problem -argument invalid
2: räknat på per dag, hur mycket du använder windows, så köper du förmodligen mer chips och annat mer än du någonsin pröjsar för windows

Edit
Byt tillbaka till dina gamla minnen och provkör, funkar det inte så är det windows som du "lånat" så fint från piratbukten.

Problemen man får på köpet, är bara dumhet, rant over.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

--------------------------------------------------
1: man kan köpa windows löst, inga som heslt problem -argument invalid
2: räknat på per dag, hur mycket du använder windows, så köper du förmodligen mer chips och annat mer än du någonsin pröjsar för windows

Problemen man får på köpet, är bara dumhet, rant over.

Mer så att,
"#2 Jag sparar mycket pengar men kan då få en del problem." ska vara:
"#2 Jag sparar lite pengar."

Problem får man när man inte har koll på sin hårdvara och mjukvara.

Om att vara pirat:
Det är hans val och du kan nog inte påverka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------------------------------------------
1: man kan köpa windows löst, inga som heslt problem -argument invalid
2: räknat på per dag, hur mycket du använder windows, så köper du förmodligen mer chips och annat mer än du någonsin pröjsar för windows

Edit
Byt tillbaka till dina gamla minnen och provkör, funkar det inte så är det windows som du "lånat" så fint från piratbukten.

Problemen man får på köpet, är bara dumhet, rant over.

Bara undrar, men hur orkar du bry dig så oerhört mycket om att han piratar windows? Är det bara för att du själv pröjsade 1600kr+ för skiten, förutsatt att du inte är student? Btw så behövs inte strecken som du skriver så fint mellan citatet och din text, det går att urskilja vem som skrivit vad ändå.

Och för att komma tillbaka till topic: Hur länge körde du memtest? Kryssa ur rutan enligt bilden och ta ett kort på nästa blåskärm, och lägg upp den här.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kör ett riktigt minnestest, inte windows inbyggda http://www.memtest.org

Sedan hur ställde du in 1600Mhz Via XMP profil eller om nu minnet har en sådan? du kan inte bara ställa in hastighet utan att ändra övriga specar till rätt, då kommer blåskärmarna lika säkert som att skatteverket vill ha dina pengar :), och har du använt XMP eller manuellt ställt in volt hastighet timmings, så öka volten en liten aning

Är bättre du länkar vilket minne du har skaffat då dom du har angivet finns i flera varianter med olika specar också
Och som sagt på X58 moderkort är det optimala 3 stickor eller 6

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

[QUOTE="wasidop;12449643"]Bara undrar, men hur orkar du bry dig så oerhört mycket om att han piratar windows? Är det bara för att du själv pröjsade 1600kr+ för skiten, förutsatt att du inte är student? Btw så behövs inte strecken som du skriver så fint mellan citatet och din text, det går att urskilja vem som skrivit vad ändå.
-------------------
Strecken är en vanesak från andra forum längre bakåt i tiden, något jag inte vant mig av med och ideligen glömmer här, ingen stor grej helt enkelt.

Sen, påpekade jag bara att det är dumt, och det är ofta en orsak till fel och enda sättet att utesluta det är att ta ett riktigt windows, även om man så bara tar hem en 30dgrs provversion från ms (vilket jag starkt rekommenderar om man ska felsöka och undvika bekymmer med pyttemjuksrelaterade problem)
Sen, nej, har alltid köpt oem, och skulle inte få för mig att köpa retail om jag inte var absolut tvungen, plus att jag varit återförsäljare och retar mig ofta på när folk klagar på att 8-900kr är mycket för en oemversion och köper dator för 10k (exempelvis, inte syftat på ts inköpspris på hans datordelar)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

[wasidop]
En till bild på samma sak, ja varför inte.

Och ja, det är troligen det nya RAMet.
Jag fick samma resultat när jag bytte stickor, jag viste dock vad som var problemet och letade efter stabila värden att köra med.

edit:

Skrivet av wasidop:

Vet faktiskt inte hur jag kunde missa din bild, såg den men tyckte att det var något annat första gången jag kollade. Ber om ursäkt för mitt mindre givande inlägg tidigare.

No prob bro, it was just a lulz moment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:
Skrivet av wasidop:

Bara undrar, men hur orkar du bry dig så oerhört mycket om att han piratar windows? Är det bara för att du själv pröjsade 1600kr+ för skiten, förutsatt att du inte är student? Btw så behövs inte strecken som du skriver så fint mellan citatet och din text, det går att urskilja vem som skrivit vad ändå.

-------------------
Strecken är en vanesak från andra forum längre bakåt i tiden, något jag inte vant mig av med och ideligen glömmer här, ingen stor grej helt enkelt.

Sen, påpekade jag bara att det är dumt, och det är ofta en orsak till fel och enda sättet att utesluta det är att ta ett riktigt windows, även om man så bara tar hem en 30dgrs provversion från ms (vilket jag starkt rekommenderar om man ska felsöka och undvika bekymmer med pyttemjuksrelaterade problem)
Sen, nej, har alltid köpt oem, och skulle inte få för mig att köpa retail om jag inte var absolut tvungen, plus att jag varit återförsäljare och retar mig ofta på när folk klagar på att 8-900kr är mycket för en oemversion och köper dator för 10k (exempelvis, inte syftat på ts inköpspris på hans datordelar)

Mjo, finns ju bra och dåliga piratwindows, men är man inte säker så kan man ju alltid ta hem windows utan att cracka eller skriva in nyckeln, och därmed utnyttja testperioden. Känns dock mer som att det är hans minnen som strular, alternativt grafikkort om det bara sker under spelande. Brukar personligen köpa OEM också, ända tills det att jag blev student då man får windows snorbilligt. Vill inte uppmana till piratkopiering men jag vet att det finns väldigt väl fungerande piratversioner. Menade inget illa, har bara börjat tröttna på att 60% av trådar på swec slutar i en offt-diskussion, som jag dessutom hjälpte till med nu.

Skrivet av Mr_no_one:

[wasidop]
En till bild på samma sak, ja varför inte.

Och ja, det är troligen det nya RAMet.
Jag fick samma resultat när jag bytte stickor, jag viste dock vad som var problemet och letade efter stabila värden att köra med.

Vet faktiskt inte hur jag kunde missa din bild, såg den men tyckte att det var något annat första gången jag kollade. Ber om ursäkt för mitt mindre givande inlägg tidigare.

Till TS:
Får du bara blåskärm när du spelar, eller kan det hända när du gör annat också? Testa intelburntest och msi kombustor/furmark (inte samtidigt) för att se om din cpu/minnen och grafikkort funkar som de ska.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------------------------------------------
1: man kan köpa windows löst, inga som heslt problem -argument invalid
2: räknat på per dag, hur mycket du använder windows, så köper du förmodligen mer chips och annat mer än du någonsin pröjsar för windows

Edit
Byt tillbaka till dina gamla minnen och provkör, funkar det inte så är det windows som du "lånat" så fint från piratbukten.

Problemen man får på köpet, är bara dumhet, rant over.

Japp, rätt åt honom om han får en keylogger med i sin piratkopia

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Kör, cmd -> "sfc /scannow".

Slå av auto restart.
http://i.imgur.com/nYnWI.jpg

Eller vänta.. "nya 16GB HyperX 1600 RAM-minnen och dom är på 1600Mhz"
Prova köra dem på 1333. Du kan behöva ändra ram settings i bios för att få dem stabila.

Okej, ska ta dom på 1333 Mhz.

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Bara undrar, men hur orkar du bry dig så oerhört mycket om att han piratar windows? Är det bara för att du själv pröjsade 1600kr+ för skiten, förutsatt att du inte är student? Btw så behövs inte strecken som du skriver så fint mellan citatet och din text, det går att urskilja vem som skrivit vad ändå.

Och för att komma tillbaka till topic: Hur länge körde du memtest? Kryssa ur rutan enligt bilden och ta ett kort på nästa blåskärm, och lägg upp den här.
http://i49.tinypic.com/25hjn9j.png

Tack för att du "skyddade" mig lite där. Hehe.
Tillbaka till topic:

Jag körde memtest i ca 20min.

Men nu är det tyvärr så att jag inte får blåskärm, utan datorn bara kraschar helt. Ingen blåskärm.. Jätte märkligt!

Har du lite mer förslag?

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kör ett riktigt minnestest, inte windows inbyggda http://www.memtest.org

Sedan hur ställde du in 1600Mhz Via XMP profil eller om nu minnet har en sådan? du kan inte bara ställa in hastighet utan att ändra övriga specar till rätt, då kommer blåskärmarna lika säkert som att skatteverket vill ha dina pengar :), och har du använt XMP eller manuellt ställt in volt hastighet timmings, så öka volten en liten aning

Är bättre du länkar vilket minne du har skaffat då dom du har angivet finns i flera varianter med olika specar också
Och som sagt på X58 moderkort är det optimala 3 stickor eller 6

Okej, jag körde memtest, inga problem hittades.
Detta är mina stickor! (2st) Har tagit bort en sticka så att det är 3 Stickor bara.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/138889-kingston_hyper...

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGamerGod:

Tack för att du "skyddade" mig lite där. Hehe.
Tillbaka till topic:

Jag körde memtest i ca 20min.

Men nu är det tyvärr så att jag inte får blåskärm, utan datorn bara kraschar helt. Ingen blåskärm.. Jätte märkligt!

Har du lite mer förslag?

Kör dom i 1333Mhz, eller vad default är i bios, sen så testar du lira som vanligt. Om det inte funkar då så skulle jag låta memtest gå under en natt, för 20min är inte så jättemycket egentligen.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080