Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser 1.6 med glasögon, 1.8 eller mer med linser (slipper förminskningen) och njuter av 720p på knappa 4 meter över en 100" duk. Bågminuter eller ej.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har 1.2 ena ögat och 1.0 på det andra och jag har näsan tryckt mot skärmen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det man gör är ju att undvika att se på DVD överhuvudtaget därför att det är så bristfälligt. Men om jag flyttar soffan 2 m längre bak i min setup så kan jag nog inte avskilja DVD från Blu-ray längre. Mitt tittavstånd skulle då bli cirka 5 m @ 90".

Men lägg av. "Registrerad: aug 2001" Tittade du inte på film innan Blu-ray kom eller? Vägrar du att se filmer som inte släppts i Full HD (än)? Jag tittar fortfarande på en del SD-material på min TV. Det ger mig inte ögoncancer liksom, även om HD är bättre.

Om det du skriver stämmer ser du lite bättre än 1,9 amin eller S=0,5 horisontellt på 5m. Grattis. Annars använder du inte tillräckligt "tungt" testmaterial eller anstränger dig inte tillräckligt (och kom ihåg att Blu-ray bara är 1080p för luma och inte chroma så det ska vara svartvitt, för chroma är Blu-ray bara 540p).

arctan ( (90 in) / (5 m) / 720 * 16 / ((16^2+9^2)^0.5) ) in arc minutes = 1.90262236 arc minutes

1 / 1,9 = ~0,53

För enskilda fall där du vet förutsättningarna är det bättre att använda en formel och räkna manuellt istället för att titta på diagram

Skrivet av MultiMan:

Jag ser 1.6 med glasögon, 1.8 eller mer med linser (slipper förminskningen) och njuter av 720p på knappa 4 meter över en 100" duk. Bågminuter eller ej.

Ja, det finns ingen anledning att låta bli att njuta bara för att det inte är optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Men lägg av. "Registrerad: aug 2001" Tittade du inte på film innan Blu-ray kom eller? Vägrar du att se filmer som inte släppts i Full HD (än)? Jag tittar fortfarande på en del SD-material på min TV. Det ger mig inte ögoncancer liksom, även om HD är bättre.

Givetvis har jag sett filmer av dålig kvalité, VHS t.ex. Så mitt korta svar på din fråga är: Ja, jag mer eller mindre vägrar mata mitt system med sämre än 720. Absolut. Det mesta finns idag som HD. Snart kommer förövrigt Hajen i ett gruvligt härligt exemplar!
http://www.discshop.se/filmer/bluray/hajen_special_collectors...

Sen börjar du dessutom prata om svartvitt och chroma? Troll eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Är MHB motsvarigheten till faktiskt.se fast för bild/hemmabio?

Nej, verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför ska vi diskutera de få människor som har "helt perfekt syn"? Och varför skulle man ens vilja sitta på 3 m från en 22-24" skärm? Hela diagramet du blåst upp är bara så jävla dumt.
Och jag motarbetar absolut inte 4K. Men jag tror inte heller du syftade på mig.

Har du nu inte fått hela detta om bakfoten? Muppets diagram säger inte att det blir bättre med avstånd utan att det blir så pass mycket sämre att det inte är någon ide att öka upplösningen

Det är ej din uppfattning av bilden som går mot perfektion; det upplösningen som blir opptimal för avståndet (inte för dig). Själklart kommer du se mer ifall du sätter dig närmare, och du drar även nytta av en högre upplösning vid det kortare avståndet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Sen börjar du dessutom prata om svartvitt och chroma? Troll eller?

Snälla, läs tråden. Blu-ray är bara 1080p i "svartvitt" (Y, luma, luminans, ljusstyrka). Färg (Cb och Cr, chroma) återges bara i halva upplösningen (eller en fjärdedel, sett i kvadrat). Det handlar om komprimering. 4:2:0 innehåller bara hälften så mycket bildinformation ( 1 + 2*(1/4) = (3*1) / 2) ) och kräver följaktligen bara hälften så mycket lagringskapacitet och bandbredd. Du är medveten om att Blu-ray-video är komprimerad (liksom DVD, DTV, etc.) och att komprimeringen är destruktiv ("lossy")? Att köra 4:2:0 istället för 4:4:4 är en del av att få plats med gigantiska filmer på små Blu-ray-skivor (eller DVD-skivor för den delen).

Okomprimerat tar 1920x1080x24bit@24hz = 24 * 1920 * 1080 * 24 bit = 1 139.0625 megabit = 142.382812 megabytes. Per sekund.

Eller 3600 * (24 * 1920 * 1080 * 24 bit) = 500.564575 gigabytes = drygt en halv terabyte per timme.

4:2:0 halverar det till 250 GB/h och det är alltid en början.

Skrivet av Jazz 1-up:

Har du nu inte fått hela detta om bakfoten? Muppets diagram säger inte att det blir bättre med avstånd utan att det blir så pass mycket sämre att det inte är någon ide att öka upplösningen

Det är ej din uppfattning av bilden som går mot perfektion; det upplösningen som blir opptimal för avståndet (inte för dig). Själklart kommer du se mer ifall du sätter dig närmare, och du drar även nytta av en högre upplösning vid det kortare avståndet.

Åsneharen har fattat galoppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Åsneharen har fattat galoppen!

Tack för den utförliga och vetenskapliga diskussionen du har skapat i den här tråden!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Det handlar om komprimering.

Ja, det brukar göra det i digitala sammanhang. Vad jag syftade till var mer att ska vi börja dela in BD i svartvitt och chroma nu också? Känns lite som att vi spårar ur i förhållande till trådens första post. Du har ju satt in dig i formler osv, varför skriver du inte en grym artikel om detta istället? Bara ett tips.

Måste säga att det är första gången jag har sett någon ta upp detta med svartvitt kontra färg och delar av detta med 540p och 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Jag vet ärligt talat inte om det är 50%, 5% eller 0,5% som ser 0,3 amin. "Inom det normala" skulle jag tolka som +/- 2 sigma (~95%). dagbro tog upp IQ, men där brukar bara spannet 90-110 anses vara normal intelligens (vilket omfattar hälften av alla svenskar eller +/- 0,67 sigma). Så, återigen, jag vet inte, får ta det säkra före det osäkra och inte riskera att göra diagram som spär på myter och lurar folk. 0,4 amin är "inom det normala", men 0,3 amin kan vara det givet rätt material och förhållanden (ett linjepar istället för en optotyp), jag vet faktiskt inte.

Du tolkar LTH-texten alldeles för ordagrant, den är väldigt klumpigt formulerad. Det är heller ingen direkt vetenskaplig text så jag förstår inte alls varför du lägger sådan vikt vid den.

Enligt en amerikansk forskningsstudie jag läste tidigare låg andelen som såg över 2,0 med sin eventuella korrigering på under en procent(0,9%). Fler människor, 1,1% räknas i Sverige som synskadade och/eller blinda. Är dessa också normalseende?

Jag orkar inte leta fram studien från mobilen, men den går nog att googla fram för den som vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Ni får skriva ut testbilder o se vilken upplösning vi har på synen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni får skriva ut testbilder o se vilken upplösning vi har på synen

den är olika beorende på del av sybfältet. Högst upplösning mitt i lägst vid blind fläcken har jag för mig.

Vår syn begränsas väll snarare av fokus än upplösning vilket fall som^^

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

den är olika beorende på del av sybfältet. Högst upplösning mitt i lägst vid blind fläcken har jag för mig.

Vår syn begränsas väll snarare av fokus än upplösning vilket fall som^^

Eftersom blinda fläcken är just blind brukar också synskärpan vara högst begränsad där. Synnerven ansluter till näthinnan där. Gula fläcken är området man ser skarpast, med högst andel tappar (tror tom den helt saknar de ljuskänsliga stavarna).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro