Åderförkalkning i min IDE-bus?

Permalänk

Åderförkalkning i min IDE-bus?

Det här är tragiskt. När jag flyttar filer mellan mina två hårddiskar går det sällan fortare än 2MB/s. Båda är ATA100-diskar och de sitter riktigt anslutna med ATA100-kabel i ATA100-kontakterna Men det går trögt... När jag kopierar från CD-romen (50x) så måste CD-romen sakta ner för att hårddiskarna ska hinna med att skriva!!! Vad 17 beror det här på?

Moderkortet är ett Asus A7V.

Vet inte riktigt vilka VIA 4in1-drivisar jag har, eller om jag har det alls

[edit] CD-romen sitter på ATA66-kontrollern.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Sitter de på samma kanal?
DMA aktiverat?
Om du inte ens har koll på om du har VIA 4in1 så kanske det är dags att kolla upp det?...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Kassa kablar? Fick samma problem och efter ett tag så hitta bara bios disken ibland, bytte kabel och nu funkar det..

Permalänk

Har samma problem, med ett jeffla A7V333. Kanske är det moderkortet som spökar om du har samma?

Länge undrat varför det går så äckligt slött...

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

ATA100-kabeln är spritt ny och diskarna sitter på samma kabel.
Testade lite mer, och att flytta filer från ena till andra disken går i ungefär 11MB/s. Men det känns som om det kan gå snabbare...

Och CD-romen hade av nån underlig anledning PIO-mode. Ändrade till DMA men det gick inte snabbare än 2MB/s för det.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Bara för att en kabel är ny behöver det ju inte betyda att den måsta funka som den ska.