Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ungefär samma princip som att starta med skruvmejseln eller? För du kan inte, vad jag vet iaf, ha så att det är kontakt mellan pinnarna hela tiden.. då startar datorn om sig själv hela tiden har jag för mig.. så du behöver ju iaf nån typ av fjädring, snäppfunktion eller något.. kanske en sån dörrknack mackapär va de nu heter?

Hehe, min fru kom med en riktigt cool idé, men jag tror jag behöver hennes hjälp. Idén är att utgå från en vanlig enkel återfjädrande strömställare (typ en sån här fast återfjädrande, hittade ingen på rak arm). Sen gör man en ring i ena änden av cirkeln och en halv ring i andra änden. Sen byter man ut biten man fjuppar på på strömställaren mot en halvcirkel som korresponderar mot den andra halva ringen. Sen sätter man en pinne mellan de två hålen och fäster en snygg asiatisk tofs i, och när man drar i tofsen så fjädrar fjuppen ner på ena sidan och datorn startas. Ta-daa!

Okej, jag erkänner. Svårt att förklara i text. But you will see! Om det nu blir den lösningen...

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Hittade en bra bild. Tänk dig en sån här låsanordning, fast med en tofs i. Och när man drar i tofsen så startar datorn.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Först, kul ide! Ska följa med stora ögon Gillar japansk still och länge varit sugen på att bygga en burk i trä och rispapper

Tack! Har faktiskt sett nåt liknande, men tror det var plexi istället för rispapper. Har själv faktiskt funderat på nåt liknande. Tror jag har nån ritning liggande hemma nånstans. Det enda jag kan säga är: Do it!

Citat:

Drar den 11W även efter att du ryckt strömsladden och sen kopplat in den igen? Alltså ström i men datorn avstängd utan att ha varit igång sen strömavbrottet.

Har mejlats lite med be quiets support och det visar sig att det är "reactive power", så om jag hade haft en proffsmätare så hade den upptäckt att det inte var "riktig" ström. Den drar alltså inte 11W, det är bara min vanliga mätare som tror att den gör det. Så problemet är löst, verkar det som.

Citat:

Sen har du råkat skriva 8 MB minne i signaturen, inget som stör mig men antar att du vill ha det korrekt.

Hehe, oops. Tack för påpekandet. Ändrat nu!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Hehe, min fru kom med en riktigt cool idé, men jag tror jag behöver hennes hjälp. Idén är att utgå från en vanlig enkel återfjädrande strömställare (typ en sån här fast återfjädrande, hittade ingen på rak arm). Sen gör man en ring i ena änden av cirkeln och en halv ring i andra änden. Sen byter man ut biten man fjuppar på på strömställaren mot en halvcirkel som korresponderar mot den andra halva ringen. Sen sätter man en pinne mellan de två hålen och fäster en snygg asiatisk tofs i, och när man drar i tofsen så fjädrar fjuppen ner på ena sidan och datorn startas. Ta-daa!

Okej, jag erkänner. Svårt att förklara i text. But you will see! Om det nu blir den lösningen...

"Sen gör man en ring i ena änden av cirkeln och en halv ring i andra änden. Sen byter man ut biten man fjuppar på på strömställaren mot en halvcirkel som korresponderar mot den andra halva ringen." huh?! xD ringar i vilken cirkel? blev inte så mycket klokare av bilden gör en skiss?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

"Sen gör man en ring i ena änden av cirkeln och en halv ring i andra änden. Sen byter man ut biten man fjuppar på på strömställaren mot en halvcirkel som korresponderar mot den andra halva ringen." huh?! xD ringar i vilken cirkel? blev inte så mycket klokare av bilden gör en skiss?

Haha, vadårå? Jag som förklarade så bra.

Okej, här kommer en skiss, courtesy of frugan (som är lite bättre på det där med att rita än vad jag är)...

Den nedre vänstra kroken är alltså själva vippströmbrytaren. Här syns den i nedfällt läge. Dvs. precis den sekund när man drar i hänget/tofsen för att starta datorn. I uppfällt läge så kommer de vänstra krokarna att bilda en ring, precis som den hela ringen på höger sida. Hoppas att det klarnade lite?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Detta kan bli hur läckert som helst, skall följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Tack!

Tänkte ha som en "ring" på framsidan (som japanska möbler ofta har) - syns kanske lite dåligt, men är med på min lilla skiss i första inlägget. Den tänkte jag ha i en annan finish. Resten av lådan kommer troligen bli rostig.

Grön koppar är rätt coolt. Så blir den ju när den oxiderar av sig självt. Tror man kan speeda upp processen med lite ammoniak (typ om man kissar på kopparn... ).

Du är inne på samma spår som mej. Hade tänkt ha nån sorts naturlig blank mässing eller koppar på själva ringen, men måste sätta mej och fundera noggrannare på vad och vilka färger som kan passa ihop bra. Men blank ring och rostigt matt chassi i övrigt lär det nog bli. Tror det blir najs!

Har labbat en del med att ärga koppar åt en kollega, och måste faktiskt säga att det är svårare än man tror, åtminstone om man som vi ville ha ett icke vattenlösligt salt och exakt rätt färg.

Om du inte bryr dig om vattenlösligheten, eller kanske tänkte ytbehandla det efteråt i vilket fall som helst, och vill göra det lätt för dig kan du ju labba med ättiksyra (säljs som ättiksprit i butik). Det enklaste sättet jag kan komma på att sedan utföra själva ärgningen är väl att hälla ättiksyra i botten på en burk, hänga upp detaljen i en sytråd eller nåt, som du sedan fäster i locket när du skruvar på det. Sedan är det bara att låta det vara tills det ärgat. Kopparacetatet som bildas har en trevlig grön färg.

Själv körde jag till sist med fosforsyra. Färgen kanske inte blev helt optimal, men kopparfosfat (liksom de flesta andra fosfater) är i alla fall olösligt i vatten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Detta kan bli hur läckert som helst, skall följas!

Tack för alla glada tillrop, det uppskattas mycket! Dessutom är det ju alltid bra med lite press så att man kommer framåt snabbare. Förhoppningsvis kommer jag börja med chassit redan i helgen.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk

Detta kommer bli episkt, är kär i öst-asiatisk konst! Ska själv göra något liknande med smak av Beijing om några månader

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har labbat en del med att ärga koppar åt en kollega, och måste faktiskt säga att det är svårare än man tror, åtminstone om man som vi ville ha ett icke vattenlösligt salt och exakt rätt färg.

Ja, allt är ju lätt i teorin, men svårt i praktiken. Jag kommer garanterat behöva pröva mej fram på småbitar innan jag kör på riktigt.

Citat:

Själv körde jag till sist med fosforsyra. Färgen kanske inte blev helt optimal, men kopparfosfat (liksom de flesta andra fosfater) är i alla fall olösligt i vatten.

Kul att höra om nån annan som har provat nåt liknande!

Det jag troligen kommer använda till själva chassit för att få den där rostiga, halvmatta finishen är kopparnitrat som man löser i vatten och sen fuktar sågspån med och låter ligga an mot plåten i några dagar. Det kluriga blir att få den att inte torka ut. Sen får man troligen ha en bit plåt bredvid också som man kan ha som mall för att se när man har nått rätt färg och finish.

Alternativt, om jag väljer den mer blå/turkosa finishen (eller "greenish-blue patina on black and brown ground, matt" som det står i boken) så blir det möjligen lite klurigare ämnen som ammoniumkarbonat, ammoniumklorid och natriumklorid (okej, natriumklorid är inte så svårt att få tag på, hehe. ).

Fördelen med ovanstående är också att inget av ämnena är speciellt hälsovådligt. Värre om man måste använda blyacetat eller kaliumhydroxid eller liknande giftiga eller superfrätande ämnen.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Detta kommer bli episkt, är kär i öst-asiatisk konst! Ska själv göra något liknande med smak av Beijing om några månader

Spännande! Ska hålla utkik efter ditt projekt!

Är själv väldigt kär i östasiatisk konst och inredning. Inredningsstilen i vårt hem får nog närmast beskrivas som östasiatiskt möter nordiskt 50-tal. Gillar att bygga eget också när möjligheten finns. Jag och frugan har precis byggt ihop två rätt stora bokhyllor i japansk stil där förhoppningsvis chassit kommer passa perfekt. Finns i alla fall en plats i hyllan som är reserverad för chassit.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Haha, vadårå? Jag som förklarade så bra.

Okej, här kommer en skiss, courtesy of frugan (som är lite bättre på det där med att rita än vad jag är)...

Den nedre vänstra kroken är alltså själva vippströmbrytaren. Här syns den i nedfällt läge. Dvs. precis den sekund när man drar i hänget/tofsen för att starta datorn. I uppfällt läge så kommer de vänstra krokarna att bilda en ring, precis som den hela ringen på höger sida. Hoppas att det klarnade lite?

http://img441.imageshack.us/img441/8267/startknapp2.jpg

jahaaaa! ja nu klarnade det för mig det kan bli riktigt läckert!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Ja, allt är ju lätt i teorin, men svårt i praktiken. Jag kommer garanterat behöva pröva mej fram på småbitar innan jag kör på riktigt.

Kul att höra om nån annan som har provat nåt liknande!

Det jag troligen kommer använda till själva chassit för att få den där rostiga, halvmatta finishen är kopparnitrat som man löser i vatten och sen fuktar sågspån med och låter ligga an mot plåten i några dagar. Det kluriga blir att få den att inte torka ut. Sen får man troligen ha en bit plåt bredvid också som man kan ha som mall för att se när man har nått rätt färg och finish.

Alternativt, om jag väljer den mer blå/turkosa finishen (eller "greenish-blue patina on black and brown ground, matt" som det står i boken) så blir det möjligen lite klurigare ämnen som ammoniumkarbonat, ammoniumklorid och natriumklorid (okej, natriumklorid är inte så svårt att få tag på, hehe. ).

Fördelen med ovanstående är också att inget av ämnena är speciellt hälsovådligt. Värre om man måste använda blyacetat eller kaliumhydroxid eller liknande giftiga eller superfrätande ämnen.

Vill du ha en lite mörkare patinering kan du ju kika på svavellever också, det är en gammal klassiker för sånthär, och borde gå att få tag på i alla fall i hobbyaffärer, kanske till och med hos järnhandlaren.

Tror det som säljs som hjorthornssalt till stor del består av ammoniumkarbonat, kan ju vara värt att ta en titt på, om det stämmer är det ju en väldigt lättillgänglig källa. Ammoniumklorid (eller salmiak som det också kallas) kan du lätt göra själv i den mån privatpersoner kan komma över saltsyra längre, det är bara att neutralisera ammoniak med sagda syra, och sedan dunsta in om du behöver det i högre koncentration än du får. Apoteket sålde i alla fall tidigare salmiak som kemikalie, du kan ju be om att få kolla i kemikaliepärmen, om de nu har den servicen kvar.

När vi ändå är inne på ammoniumföreningar, ammoniumsulfid används till att blånera stål och bör även oxidera koppar och silver. Det luktar dock skit (jag menar det), så det är inget du vill hålla på med inomhus.

Förresten, tog en kik på dina tidigare projekt.. dammit man! Får någon slags steampunk-a-la-Fallout-möter-det-feodala-Japan-känsla av det hela, och jag gillar det hur udda det än må vara. Tror det här kommer bli grymt hur man än vrider och vänder på det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av dinajel:

Spännande! Ska hålla utkik efter ditt projekt!

Är själv väldigt kär i östasiatisk konst och inredning. Inredningsstilen i vårt hem får nog närmast beskrivas som östasiatiskt möter nordiskt 50-tal. Gillar att bygga eget också när möjligheten finns. Jag och frugan har precis byggt ihop två rätt stora bokhyllor i japansk stil där förhoppningsvis chassit kommer passa perfekt. Finns i alla fall en plats i hyllan som är reserverad för chassit.

Antar att ni också reser mycket då?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Antar att ni också reser mycket då?

Det är snarare att det är tvärtom. Som kompensation för det uteblivna resandet så petar vi in asiatiska grejer i hemmet istället för att se dem live. Men drömmen är en rundresa i Japan. Nån gång ska det bli av!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vill du ha en lite mörkare patinering kan du ju kika på svavellever också, det är en gammal klassiker för sånthär, och borde gå att få tag på i alla fall i hobbyaffärer, kanske till och med hos järnhandlaren.

Tror det som säljs som hjorthornssalt till stor del består av ammoniumkarbonat, kan ju vara värt att ta en titt på, om det stämmer är det ju en väldigt lättillgänglig källa. Ammoniumklorid (eller salmiak som det också kallas) kan du lätt göra själv i den mån privatpersoner kan komma över saltsyra längre, det är bara att neutralisera ammoniak med sagda syra, och sedan dunsta in om du behöver det i högre koncentration än du får. Apoteket sålde i alla fall tidigare salmiak som kemikalie, du kan ju be om att få kolla i kemikaliepärmen, om de nu har den servicen kvar.

När vi ändå är inne på ammoniumföreningar, ammoniumsulfid används till att blånera stål och bör även oxidera koppar och silver. Det luktar dock skit (jag menar det), så det är inget du vill hålla på med inomhus.

Holy macarony, batman. I efterhand undrar jag varför jag läste ekonomi och inte natur på gymnasiet. Jag är kemiskt efterbliven. (Nu sitter man här på ett låtsasjobb på bank som går ut på att gå runt och prata med folk - men då får man göra såna här grejer på fritiden istället!)

Jag kommer troligen ta en helt pragmatisk inställning i projektet och pröva mej fram till det som funkar. Förlitar mej även en hel del på svärfar som jag tror har licens att fixa fram både det ena och andra i kemikalieväg. Tack för alla tips dock! Du har fått mej att inse att jag nog måste sätta mig in i det teoretiska lite mer än jag tänkt. Om inte annat så av rent intresse!

Citat:

Förresten, tog en kik på dina tidigare projekt.. dammit man! Får någon slags steampunk-a-la-Fallout-möter-det-feodala-Japan-känsla av det hela, och jag gillar det hur udda det än må vara. Tror det här kommer bli grymt hur man än vrider och vänder på det

Oj! Är du säker på att det är mina grejer du sett? Tror inte jag har nåt annat här på swec? Du får dock gärna länka till det du hittat för det låter grymt!

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Coolt, detta ska jag följa Lycka till

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Holy macarony, batman. I efterhand undrar jag varför jag läste ekonomi och inte natur på gymnasiet. Jag är kemiskt efterbliven. (Nu sitter man här på ett låtsasjobb på bank som går ut på att gå runt och prata med folk - men då får man göra såna här grejer på fritiden istället!)

Jag kommer troligen ta en helt pragmatisk inställning i projektet och pröva mej fram till det som funkar. Förlitar mej även en hel del på svärfar som jag tror har licens att fixa fram både det ena och andra i kemikalieväg. Tack för alla tips dock! Du har fått mej att inse att jag nog måste sätta mig in i det teoretiska lite mer än jag tänkt. Om inte annat så av rent intresse!

Huhu, du lyckades lura mig i alla fall, jag fick faktiskt intrycket att du hade koll på din kemi. Hur det än må vara med dina kemikunskaper, så kan du ju i alla fall stava kemikaliernas namn rätt - bara en sån sak är ju mer än de flesta klarar

Jag vill nog mena på att det är svårt att komma på en bättre metod att ärga koppar än det som redan är påkommet. I mitt fall handlade det om att jag var på en båt mitt ute på havet, och att kollegan ville ha hjälp med att få lite ärg på sina hemmabyggda utebelysningsarmaturer i koppar. Vi fick ta det som fanns till hands, och då var fosforsyra (som används för att rengöra separatortallrikar och ta bort rost) det bästa valet. Du har ju lite bättre möjligheter att välja så att säga. I dina kläder hade jag nog testat på beprövade metoder, exempelvis de som föreslagits där du tog dina citat och förslag på kemikalier.

Så värst mycket teori är det faktiskt inte. Löslighetsreglerna är väl till hjälp om du vill ha något som ska klara vatten, vilket inte lär vara nödvändigt på en dator, speciellt inte om du drar på lite vax/lack/etc efteråt. Annars är det nog bara att välja den metod som ger den färg/patina du vill ha

Skrivet av dinajel:

Oj! Är du säker på att det är mina grejer du sett? Tror inte jag har nåt annat här på swec? Du får dock gärna länka till det du hittat för det låter grymt!

Sorry, det är jag som är förvirrad. Det var visst herr quizz_kid som låg bakom byggena jag tänkte på, fick för mig att det var dina alster

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Huhu, du lyckades lura mig i alla fall, jag fick faktiskt intrycket att du hade koll på din kemi. Hur det än må vara med dina kemikunskaper, så kan du ju i alla fall stava kemikaliernas namn rätt - bara en sån sak är ju mer än de flesta klarar

Hehe, jag har koll på det mesta. Jag skyller på allmänbildning. Kanske var lite väl ödmjuk när jag sa att jag inte hade koll, men jag har inte jättekoll iaf.

Citat:

I dina kläder hade jag nog testat på beprövade metoder, exempelvis de som föreslagits där du tog dina citat och förslag på kemikalier.

Ja, killarna som har skrivit den där boken har ju gått igenom alla olika möjligheter något minutiöst noggrant. Till och med olika varianter och vad som inte funkar och om metallen är bearbetad på olika sätt, osv osv.

Citat:

Sorry, det är jag som är förvirrad. Det var visst herr quizz_kid som låg bakom byggena jag tänkte på, fick för mig att det var dina alster

Aha, ja, quizz_kids skapelser är ju nåt helt fantastiskt. Han spelar i en egen liga. Han måste ju vara finsnickare. Annars är det ännu mer imponerande hur han hanterar en fräs, och att han kan limma fanér på det viset och hur proffsigt han betsar och oljar och lackar. Osv.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Och så lite status på projektet: Ikväll ska jag förhoppningsvis hinna bygga ihop en POC (alltså proof of concept) i kartong för att se om jag tänkt rätt, innan jag börjar bygga den riktiga i helgen. Bra att veta så att alla mått funkar, distanser, kabeldragning, osv. Och att den ser okej ut i verkligheten. Är ju en helt annan sak att ha den framför sig i skala 1:1 istället för bara på papper...

Ska försöka få ut lite bilder på POC:en också isåfall.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Okej, det är ju en rackarns tur att konceptet "proof of concept" finns, så att man ganska snabbt märker när man tänkt lite fel. Här kommer lite bilder och kommentarer till gårdagkvällens och morgonens bygge.

Alla kartongbitar urklippta och klara.

Ta-daa!

Lite öppnad så att man ser både lock och låda.

Här börjar det bli uppenbart att nåt inte stämmer, men man vill inte ta in det i hjärnan... Den är för stor!!!

Alldeles för stor. Det var inte såhär jag hade tänkt mej...

Dags att peta in grejerna i lådan för att se om dom går ner och vad man kan göra åt storleken. Gott om plats!

Sett från kortsidan.

Skönt att man är gift med en smart kvinna! "Kan man inte ställa nätagget på högkant?". Jooo... såklart man kan det. Blev ju hur mycket plats som helst till höger som man kan kapa bort.

Med nätagget på högkant från annan vinkel. Tur man köpte ett helt modulärt nätagg!

Gillar inte att sladdarna till hårddisken tar så mycket utrymme. Jag behöver ju bara dom som är inringade i rött. Kan man klippa av de övriga och sätta krympslang på? Vill helst inte ge mig in i elektrikernas värld och börja skruva om elen helt...

Aaarghs. Dags att sätta sig vid ritbordet igen. Men först lite energi i form av frulle! Såg i nån annan byggtråd (där killen åt grovt bröd och gurka) att man egentligen skulle äta kebabpizza, men här gäller nyttigheter så att man kan tänka.

Några saker har blivit uppenbara i och med min proof of concept:

Lådan måste bli mindre. Minst fyra cm lägre och en dm mindre bred. Djupet funkar dock bra. Kan kapa nån cm i bottenlådan, men minihöjden är nätaggets 15 cm. Så resten måste tas från locket. Vill ju inte att proportionerna ska se konstiga ut med för litet lock...

Ett alternativ är att "fuska" lite och ha bakstycket på bottenlådan hela vägen upp, men fronten och sidorna i "normal" höjd. Måste undersökas närmare.

Fläktarna verkar gå in bra. Frågan är om man ska ha 120mm som inblås och 90mm som utsug eller tvärtom. Beror lite på hur stor lådan blir till slut också vad som får plats.

Kabeldragningen blir spännande.

Återkommer med status och mer foton efter lite tankearbete och kanske en inköpsrunda (silvertejpen är nästan slut...)

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Fin update. Är dock lite fundersam till varför du vill krympa lådan. Är det inte bra med lite extra luft runt komponenterna? Även om du monterar fläktar så kommer det att bli väldigt varmt i lådan när datorn används. Är ingen expert på det här men jag skulle tro att det blir för varmt om du krymper lådan så mycket som du tänkt. En tanke bara, vill inte kritisera. (De som vet kommer att hävda att jag har fel men det bjuder jag på).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

looking good! ja har för mig jag hört att man kan få problem med att fläkten i nätagget börjar väsnas lite om man ställer på högkant sådär, vet inte om ja kanske yrar men kan ju va värt o kolla upp för säkerhetsskull om du inte har stenkoll på att de funkar bra! och sladdarna du vill kapa ska inte va nått problem, bara dra på krympslang som du sa

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Fin update. Är dock lite fundersam till varför du vill krympa lådan. Är det inte bra med lite extra luft runt komponenterna? Även om du monterar fläktar så kommer det att bli väldigt varmt i lådan när datorn används. Är ingen expert på det här men jag skulle tro att det blir för varmt om du krymper lådan så mycket som du tänkt. En tanke bara, vill inte kritisera. (De som vet kommer att hävda att jag har fel men det bjuder jag på).

Tar gärna all kritik och idéer jag kan få, så det är bara bra att du säger till! Skälet till att jag vill krympa lådan är helt enkelt estetiskt. Den är för stor för bokhyllan, och faktiskt för stor i sig självt, i mitt tycke.

Men jag gjorde som så att jag kopplade in datorn i min PoC-låda i kartong och körde lite tester. Vad skulle jag gjort utan min kartonglåda!?

I originalstorlek är lådan ca 28.000 cm3. Efter att ha krympt måtten till en storlek som känns lagom (33 x 21 x 26 istället för 42 x 26 x 26) så blir storleken cirka 19.000 cm3. För att slippa bygga om min låda så vände jag på locket så att den bara är 17.500 cm3, dvs ännu mindre än den kommer bli i verkligheten. Därefter började jag testa.

Jag började med ett riktigt toktest genom att inte ha något luftintag alls, utan bara uttag för nätagg och I/O-portarna. Tejpade igen alla glipor också. Se bilden nedan:

Resultat:
Idle: 35 grader med spikar på 43 grader
Streamad HD-film: 39 grader med spikar på 48 grader
OCCT: maxar på 85 grader

Till nästa test så skar jag ut insug och utblås och monterade fläktarna, se bilden nedan:

Resultat:

Idle: 30 grader med spikar på 33 grader
Streamad HD-film: 33 grader med spikar på 42 grader
OCCT: maxar på 63 grader

Dvs. det verkar inte bli några värmeproblem även med en mindre låda som tur är.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

looking good! ja har för mig jag hört att man kan få problem med att fläkten i nätagget börjar väsnas lite om man ställer på högkant sådär, vet inte om ja kanske yrar men kan ju va värt o kolla upp för säkerhetsskull om du inte har stenkoll på att de funkar bra!

Jag googlade faktiskt runt lite igår kväll för att kolla om det var ok att ställa på högkant, och alla verkade tycka att det var ok. Den har stått på högkant nu i flera timmar och jag kan inte höra nåt missljud. Kanske nåt som kommer i långa loppet, men för tillfället är den extremt tyst.

Citat:

och sladdarna du vill kapa ska inte va nått problem, bara dra på krympslang som du sa

Toppen! Googlade runt lite på det också och det var ingen som hade nåt egentligen emot det. Det enda var väl ifall man i framtiden behövde koppla på fler hårddiskar eller ssd:er så blev det ju svårt. Men den dagen den sorgen.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

OK, bra. Du verkar ha mer koll på det här än jag. Ser fram emot nästa update

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Jag googlade faktiskt runt lite igår kväll för att kolla om det var ok att ställa på högkant, och alla verkade tycka att det var ok. Den har stått på högkant nu i flera timmar och jag kan inte höra nåt missljud. Kanske nåt som kommer i långa loppet, men för tillfället är den extremt tyst.

Toppen! Googlade runt lite på det också och det var ingen som hade nåt egentligen emot det. Det enda var väl ifall man i framtiden behövde koppla på fler hårddiskar eller ssd:er så blev det ju svårt. Men den dagen den sorgen.

ah men dåså! bara o köra då haha ja men du lär ju också ha fått fler än en sata ström till det nätagget också så du kan nog göra dig en 3 olika varianter innan du behöver köpa nya haha

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Jag googlade faktiskt runt lite igår kväll för att kolla om det var ok att ställa på högkant, och alla verkade tycka att det var ok. Den har stått på högkant nu i flera timmar och jag kan inte höra nåt missljud. Kanske nåt som kommer i långa loppet, men för tillfället är den extremt tyst.

Om något så är det större risk för missljud om man har nätagget liggandes normalt, då vissa sorters fläktar mår dåligt av att användas horisontalt.

Permalänk

Du verkar ha massor utrymme på höjden? Så varför gör du inte som på bitfenix prodigy med nätagget under moderkortet. det borde funka eller? Var i och för sig bara en snabb tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om något så är det större risk för missljud om man har nätagget liggandes normalt, då vissa sorters fläktar mår dåligt av att användas horisontalt.

de ja tänkte på är Be Quiet antagligen lär ha konstruerat hela skiten med tanken att de ska ligga "vanligt" o att de kanske skulle kunna bli knäppt om man vände de då men de kanske normalt sett är bättre o ha de ståendes hursom, vad vet ja

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb