Permalänk

Grafikkort köpguide

Till att börja med vill jag säga att för tillämpningen av denna artikel ett grafikkort bara användbar till någon som vill spela spel (jag planerar inte att prata om "professionella" grafikkort som AMD FirePro och Nvidia Quadro-kort). Även om det finns ett antal andra ändamål ett grafikkort kan komma till hands för t.ex. Folding at Home (främst Nvidia kort) eller köra flera bildskärmar.

Men i den här artikeln kommer jag att fokusera på grafikkort för spel och hur du skulle gå oc fåtag på en. När du väljer ett grafikkort vid dessa dagar så är valet så enkelt som det kanske först verkar, det finns en mängd faktorer som man måste ta hänsyn till så att du får ut det mesta av ditt grafikkort. jag kommer att ta var en av dessa faktorer och dissekera de viktigaste frågorna bakom dem ytterligare. De faktorer jag tycker är viktigt när man väljer ett grafikkort är:

-Strömförsörjning Kraven
-Antalet skärmar du kommer att använda och på vilken upplösning
-Prestandan av resten av ditt system, CPU i synnerhet
-Mängden utrymme i ditt chassi

jag behöver inte nödvändigtvis tycka att din budget är en fråga som är viktig när man väljer ett kort, i slutet av dagen gör du "urvalsprocessen" av ditt grafikkort med din budget och prestanda av de potentiella kandidat kort. När du har minskat ner ditt val till en handfull av kort så är det viktigt att beakta de ovan nämnda kriterier för att sedan räkna ut vilken som är mest lämplig för dig, noterar kortet med "snabbaste" resultat är inte alltid det bästa kortet för att komma i de flesta fall.

När det kommer till frågan om "AMD eller Nvidia?", Tror jag inte att detta är ett kriterium som blottar övervägande. Ett grafikkort är ett grafikkort och både AMD och Nvidia har sina egna unika förmåner men ingen märke av kort medför betydande fördelar framför den andra när det gäller spel.

Nätagg Krav

När jag hänvisar till krav på strömförsörjning för ett grafikkort är det inte bara en fråga om watt tal. Det finns mycket mer än det, då även watt tal är fortfarande viktigt. De andra saker att tänka på är:

-Oavsett om ditt nätaggregat har de nödvändiga kontakterna
-Om ditt nätaggregat skenor innehåller tillräckligt med ampere
-(Wattförbrukning som tidigare nämnts)
-Effektiviteten i ditt nätaggregat

Din första huvud fråga när man väljer en grafikkort är: Kan ditt system orka med? "Om du redan har ett nätaggregat då måste man räkna ut hur mycket totalt hela ditt system förbrukar, kan du göra det här. När du har arbetat ut det, bör du överväga din Nätaggregats effektivitet. Till exempel en 80 PLUS Nätaggregat betyder att du kan förlora endast 5% av sin maximala angivna effekt till att värma avfall medan en riktigt billigt 500W nätaggregat kan förlora upp till 30% av sin maximala angivna effekt på grund av sin dåliga effektivitet. (Dvs. strömförsörjningen kan dra 500W från väggen och bara levererar 400W till ditt system) Även om din strömförsörjningen har en "kontinuerlig" effekt så bör den lämna sitt uttalade effekt irrelevant för dess effektivitet. Med detta i åtanke:

Strömförsörjning Kapacitet - system strömförbrukning = ledig kraftkapaciteten

När du har arbetat ut det så är det en bra idé att titta på grafikkort som du vill ha, hitta en review med siffror på strömförbrukning och sedan avgör om du har tillräckligt med ström för att möta maximala potential dragningen av grafikkortet. Ge dig själv om en extra 5-30% på vad de säger att grafikkortet förbrukar så att du har lite extra effektivitet över i din strömförsörjning.

Utbudet av kontakter är också viktigt för de flesta grafikkort över intagnins gränsen för prestanda så kan du behöva en kombination av 6 pin eller 8 pin. Ifall du är osäker och vill dubbelkolla 6 pin visas nedan, och 8 pin visas nedan det.

När det gäller ampere så är det verkligen svårt att ge en korrekt uppskattning av vilken typ av nummer du behöver. Som en allmän regel om din strömförsörjningen görs till ett 80 PLUS standard med en väl respekterad tillverkare som OCZ, Seasonic, Corsair eller Thermaltake så har du tillräckligt med ström på skenan, för att driva dina kort att ge effekt är hög nog och nätaggregatet har de lämpliga anslutningarna. Kom ihåg 6 pin ger ett maximalt 75W, och 8 pin har högst 150W och PCIe-bussen är ytterligare 75W. Detta är bara en allmän varning, eftersom många av "lägre kvalitet" nätaggregat kommer att hävda makt leverans av säg 600W men då PCIe strömkontakter kommer inte att kunna leverera tillräckligt med ström eftersom de saknar de nödvändiga ampere. Du kan också konvertera andra anslutningar nätaggregat som 4-pin molex till en 6-pin eller konvertera två 6 stift i en 8-pin. Ibland kan detta vara en fråga (främst för molex till 6 pin coverters) som de molex-kontakter tenderar att ha färre ampere än en 6 pin kontakt bör ha som Molex kontakterna är avsedda att driva hård drivers och dvd enheter och inte hungriga grafikkort.

Mitt råd är enkelt, du kan antingen:

-Uppskatta energiförbrukningen i ditt system och räkna ut hur mycket du har till ditt förfogande i form av watt.
-Gå genom tillverkarens rekommendation för minimikrav på strömförsörjningen.

Båda dessa metoder bör ge dig en säker ungefärlig siffra för hur mycket kraft du kan avvara för ett grafikkort. Även om det är värt att notera att du bara kan uppgradera din strömförsörjning när du uppgraderar ditt grafikkort om det är lättare för dig. Nätaggregat är lättare att byta ut och billigare att byta än andra komponenter som potentiellt kan vara begränsande av t.ex. processorn som jag kommer att beröra här nedan snart.

Hur Många Skärmar @ villken Res?

AMD och Nvidia har skrytigt Eyefinity och Surround-teknik nu ett tag, men verkligheten är att de flesta av oss spelare ändå bara använda en enda skärm. Endast en mycket några få utvalda som faktiskt har många ups skärmen uppsättning krävs för att utnyttja Eyefinity och Surround-teknik. Med det sagt så kan du vara en av dem.

Anledningen till att jag nämner skärmens storlek och skärmupplösning är ganska viktig. Problemet med skärmupplösningen är reflekterande hur mycket rambufferten eller VRAM du verkligen behöver och detta är viktigt som om du har för lite VRAM du kommer att sluta med ett scenario när du lider prestanda drop eftersom du kanske saknar VRAM att göra vissa nivåer av struktur eller om du har för mycket då du befinner dig i ett scenario där du har antagligen betalat mer för ett grafikkort än du behöver. Det finns inget definitivt matematisk regel, men jag har funnit att följande regel tycks stå upp ganska bra: 1 GB för 1920 x 1080, 1680 x 1050 upplösning eller högre och 512 MB för 1440 x 900 bildskärmar eller mindre.

Naturligtvis i ett logiskt sätt om du har tre 1080p skärmar är det klokt att säga att du behöver 3 GB VRAM, eller om du har tre 1366 768 monitorer då du behöver om 1,5 GB VRAM. Även om det du måste tänka på är att jag skriver främst om spel ändamål. Om du vill använda 3 skärmar för vardagliga applikationer som presentationer och Office-dokument då naturligtvis skulle du bara behöver ett kort som hade förmågan att stödja 3 skärmar med en mycket mindre mängd VRAM.

En annan fråga dyker även upp när man talar om flera ups för inställningar av bildskärmen och det är Eyefinity och Surround stöd. Vissa kort har inte inbyggda Eyefinity eller surround stöd medan vissa gör. Till exempel HD 5870 stödjer 3 visar out-of-the-box. I Nvidias GTX 560Ti stöder inte mer än 1 monitor out-of-the-box. Du måste köpa ett annat kort för att köra i SLI för att få surround stöd. Men som jag redan nämnt tidigare de flesta människor kommer fortfarande använda endast 1 skärm så i detta fall de ovannämnda regler tillämpas väl.

CPU prestanda

När det gäller spelprestanda de två viktigaste faktorerna för systemets prestanda är processorn och grafikkortet. Självklart om du plockar ett grafikkort så måste processor göra det möjligt för grafikkortet att prestera sitt maximala. Din CPU kan begränsa ditt grafikkort för spel, men ditt grafikkort kan inte begränsa din CPU. Den term som vanligen används för att tala om CPU begränsa grafikkortets prestanda är "flaskhalsar". I huvudsak vad du ska tänka på när du får ett grafikkort är om din CPU "matchar det" när det gäller prestanda.

Det enklaste sättet att illustrera detta är med några exempel på hur man gör det och hur man inte ska göra det. Låt oss till exempel ta GTX 550Ti, detta är en entry level grafikkort. Detta kort skulle fungera bra med allt från en AMD trippel kärna eller högre eller med en Intel Sandy Bridge dual core eller högre. Om du skulle flaskhalsa det här så måste du ha något "värre" än de processorer, till exempel säga att du har ett gammalt AM2 system och du bestämmer dig för att sätta ett GTX 550Ti med en AMD Athlon 64 X2 4000 +, detta skulle vara ett exempel på en flaskhals.

Så du har fått lite mer pengar att spendera och du väljer ett high-end grafikkort, kan du gå med HD 6970. Ett mycket kraftfullt kort i sin helhet, mer kapabel att leverera flera bildskärmar med hög upplösnings prestanda, men vilken typ av processor skulle du behöver med det här? Ja detta Grafikkort kostar runt 2 694kr + och jag skulle säga om du är en AMD-användare som du skulle behöva minst en Phenom II X4 eller en Intel Quad core (från LGA 1366 och framåt) för att låsa upp sin fulla potential. Vad skulle kunna köra denna typ av kort, ungefär som en i3 2100 skulle nog vara för långsam för att låta detta HD 6970 att utföra sin fulla potential.

Det finns ingen matematik i detta och ingen formel som kan ge ett rätt svar alltid. Det handlar om att använda sitt sunda förnuft och gott omdöme. I ett försök att ge något mål för dig att arbeta med skulle jag säga att din CPU ska kosta minst 65-70% av värdet på ditt grafikkort för att det inte ska vara en flaskhals. T.ex. en 2500K med GTX 570 eller en Phenom II X4 955 med en GTX 560 Ti. Samma formel verkar stå upp ganska bra för flera grafikkort också. Till exempel om du har två HD 7950s som är ca 7 544kr till ett värde av grafikkort då du skulle behöva en i7 3930K (ca 4 742kr till ett värde av CPU) för att inte flaskhalsa det.

Ett bra sätt att testa om en CPU flaskhalsar ett grafikkort är 3D Mark Vantage. Om man överklockar din processor (eller genom att använda kortet med en bättre CPU) du får en väsentligt ökad 3D Mark Vantage GPU score (med mer än ca 5%) sedan ditt CPU flaskhalsar ditt grafikkort.

Utrymmesbrist

Den sista frågan när man plockar ett grafikkort som jag vill nämna är utrymmes krav. Detta gäller både i en vertikal och horisontell mening. Med horisontell menar jag längden på grafikkortet, detta är den vanligaste frågan om utrymme du kan stöta på. Med vertikala menar jag höjd av grafikkortet, hur hög är grafikkortet i förhållande till hur mycket utrymme i ditt fall har tillgång till, tenderar detta att bara vara ett problem med små ärenden formfaktor och system.

Till exempel om jag ser på detta Antec Ett fall nedan kan du se att det finns en maximal grafikkort längd 10,5 ", vilket betyder monster kort som HD 6950/6970 och GTX 580 är i huvudsak uteslutet eftersom de båda når 10,5" eller mer i längd. Vad detta också misslyckas att nämna eller visa är att när du har installerat en hårddisk i facket där linjer med där ditt grafikkort skulle du gå ytterligare minska det tillgängliga utrymmet som baksidan av hårddisken sticker ut att minska rummet genom en ytterligare tum eller så.

En annan sak att tänka på är om ditt grafikkort inte passar, kan du få den att passa genom att ta bort hårddisken buren. I Antec en ovan som är helt klart inte möjligt eftersom det är nitad i, men i andra fall är det möjligt t.ex. i HAF 912 fall där med hårddisken buren i dig har ungefär 11 "i utrymme när du tar bort hårddisken buren får du ca 4,5 "mer i utrymme möjliggör den största kortet på marknaden HD 6990 att få plats.

När det gäller höjd jag talar nu om huruvida ditt fall stöder full storlek PCI-E-kort eller om den bara stödjer halva höjden PCI-E kort. Detta är en enkel sak att se, helt enkelt kolla PCI fästena på baksidan av fästet och om de är hälften av vad de borde vara så ditt fall stöder halva höjden grafikkort. Även om det ibland ditt fall kommer att stödja Full storlek PCI fästen men inte full storlek kort internt. Därför är det alltid viktigt att mäta tillgängligt utrymme. Omedelbart nedan kan du se en halv storlek kort med en full storlek PCI-hållaren, nedan som du kan se en halv storlek PCI-hållaren jämförelse:

Slutsats

jag har tagit dig igenom en kort titt på några icke-prestanda och icke kostnad faktorer att tänka på när man köper ett grafikkort. Vid slutet av dagen är det egentligen ganska enkelt att se vilket kort fungerar bäst och vilka kort kostar vad men det är svårare att överväga de andra faktorer jag har tittat på som var:

-Nätaggregat Kraven
-Antalet skärmar du kommer att använda och på vilken upplösning
-Prestandan av resten av ditt system, CPU i synnerhet
-Mängden utrymme i ditt fall

Som jag nämnde när man överväger krav på strömförsörjning är det viktigt att titta på wattförbrukningen, antalet ampere, nödvändiga kontakter och övergripande nivå effektivitet i strömförsörjningen du tänker använda. När man överväger hur många skärmar du vill använda och vilken upplösning detta hjälper bestämma mängden VRAM eller grafik minne du behöver och om det kort du plockar har stöd för AMD Eyefinity och Nvidia Surround-teknik.

Jag tittade på hur utförandet av resten av ditt system är avgörande. Processorn är den viktigaste begränsande faktorn grafikkort ansikte och varför jag tror att din CPU ska kosta minst 65-70% av värdet på ditt grafikkort du kommer att köpa (baserat på nya genomsnittliga RRP priser för modellerna) för att undvika flaskhalsar. Den sista frågan är en av största vikt, utrymmet. Du måste se till att ditt ärende har tillräckligt med vertikal och horisontell utrymme för att stödja både längden och höjden på det valda grafikkort.

Jag hoppas att du hittade den här guiden användbar!

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

Mycket text

Riktigt fin guide, men jag skulle råda dig till att kolla igenom texten en gång till efter stavfel och dylikt!:)

Lycka till!

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Har inte orkat helt att läsa din Guid just nu, Men den verkar Riktigt bra så du får en Gilla av mig

Permalänk
Skrivet av aMightyMuffin:

Riktigt fin guide, men jag skulle råda dig till att kolla igenom texten en gång till efter stavfel och dylikt!:)

Lycka till!

hehe ah

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Bra guide! Nu blir det till att köpa nytt nätagg också, hade inte tänkt på det innan

Permalänk

Alldeles för mycket stavfel och saknade ord... orkade bara läsa första stycket.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei