hur funkar kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

hur funkar kontrollerkort?

Som topic: hur funkar kontrollerkort?
när man har satt in det i en pci plats (för det gör man väl?), vad gör man sen?
meningen med kontrollerkort är väl att man ska kunna koppla in fler hdd:s?
kopplar man in dem i kontrollerkortet, eller gör kortet bara så att man kan sätta i fler hdd:s i ide-portarna?

vill någon vara snäll och förklara detta för mig så att jag har det klart för mig när jag köper nytt moderkort.
för det går väl inte att ha i mer än 4 enheter på ett epox 8rda+?
och man vill ju kunna ha fler hdd:s än bara 1 eller 2 utöver cd-läsarna.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Det sitter IDE-portar på kontrollerkortet, därför kan man ha fler enheter.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Datorn behandlar det extra kontrollerkortet som om det vore ett SCSI-kort. På kontrollerkortet så sitter det extra IDE-kontakter (vanligast är att det sitter två kontakter vilket gör att man kan ha fyra enheter kopplade tll kortet).
När du har stoppat in kortet i en PCI-plats så kopplar man sedan vanliga IDE-kablar mellan kortet och en IDE-enhet (exempelvis en hårddisk), innan kortet går att använda måste man dock installera drivrutiner i ditt operativsystem.